mijn nieuwe SVS PB-1000

Started by xaryC, December 18, 2014, 19:37:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xaryC

Gisteren mijn nieuwe SVS sub in ontvangst mogen nemen.

Vol vreugde gelijk aangesloten, broekspijpen vastgebonden, maar moet zeggen dat het een beetje tegenvalt.

Ik moet het volume van de sub aardig opendraaien (laat ons zeggen 3/4 open) om hem te horen, laat staan te voelen...

Bassmanagement in mijn pre staat goed denk ik. fronts, center en surrounds staan op small met een crossover op 80Hz.

Is het normaal dat als ik gewoon de sub aanleg ik een ruis hoor? Dus zonder enige apparatuur aan te leggen, enkel de subwoofer.

Ik vind het allemaal een beetje eigenaardig. Heb al diverse kabels geprobeerd, maar effect blijft hetzelfde.

Ofwel scheelt er iets aan de amp, ofwel staat mijn subwoofer op een bar slechte plek. Ik ga morgen een langere kabel halen en hem eens rond sjouwen. Misschien krijg ik beter resultaat als ik hem ergens anders plaats. Maar hij staat in de woonkamer dus veel opties heb ik niet :(

iemand dezelfde ervaringen gehad met deze (of een andere) sub?

Wim76

Waar heb je hem nu staan dan?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

xaryC

Quote from: Wim76 on December 18, 2014, 19:56:06
Waar heb je hem nu staan dan?

in mijn front stage tussen linkerluidspreker en tv-meubel waar de center opstaat.

Ik maak me echt zorgen over dat geruis, heb daarnet geprobeerd zonder kabel, en dan geeft hij ook die ruis. Ruis mindert naar mate ik de crossover terug draai...

DofN

Een zeer lichte ruis bij SVS subs mag er zijn maar moet absoluut niet hoorbaar zijn als je op je luisterplek zit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

xaryC

Quote from: doorofnight on December 18, 2014, 20:00:39
Een zeer lichte ruis bij SVS subs mag er zijn maar moet absoluut niet hoorbaar zijn als je op je luisterplek zit.

Ah, dat stelt me dan terug gerust. Hoor het enkel als ik er met mijn hoofd naast hang  :thumbs-up:

Midstar

Mogen wij weten hoe groot je kamer is, dwz LxBxH en evt aangrenzende open ruimtes?
Wat is de ondergrond van de bestaande vloer?
Subwoofer in een hoek kan ook meer gain/versterking opleveren.

tonv

je zult toch echt de "subwoofercrawl" moeten doen om de beste plaats te vinden.
Ik heb dezelfde sub, en moest hem toch echt op een andere plaats zetten om goede bas te krijgen.

xaryC

Quote from: Midstar on December 18, 2014, 20:07:40
Mogen wij weten hoe groot je kamer is, dwz LxBxH en evt aangrenzende open ruimtes?
Wat is de ondergrond van de bestaande vloer?
Subwoofer in een hoek kan ook meer gain/versterking opleveren.

Dat mogen jullie :)

Onze woonkamer is 4m x 8m met een aangrenzende half open keuken (tussen keuken en woonkamer staat een muurtje van 1,2m hoog) keuken is ruwweg 4m op 4m.

Even een ruwe schets:

------------------------------------------------------------------------------
/    SUR                            SUR                                                     /
/                  BANK                                                                       /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/      R             C       SUB     L                                                       /
/----------------------------------/                                                     /
                                             /--------------------------------            /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           / ------------------------------ /



Ik heb eens rondgewandeld toen de sub aan het spelen was, en op de andere plek waar ik hem eventueel kwijt kan (rechts achter de bank), klinkt hij luider. Dan is dit allicht de aangewezen plek om hem te plaatsen als ik zowat rond lees op het net? Ik zou hem kunnen rechts of links achter mij (de bank) plaatsen.

Remco

Ja, dat is wel vervelend. Wel een leuke opmerking over de broekspijpen trouwens ;D

Dit los je denk ik inderdaad alleen op door verschillende plaatsen te gaan onderzoeken. Check anders forum lid Morca even want die heeft veel ervaring met metingen. Je zou ook kunnen overwegen om de PB1000 in te ruilen voor een PB2000 want dat is echt een andere sub die veel meer impact heeft dan de PB1000. Of een 2e 1000 aanschaffen.

Succes!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Midstar

Je sub staat nu denk ik op de meest slechtste plek.
Hij staat op de grens van de grote open ruimte, en hierdoor verdwijnt het geluid direct in de ruimte en kan drukopbouw niet plaats vinden.
Als je hem eerst eens rechts in de hoek zet of in ieder geval probeerd, dan zal je vast verbetering horen.
Meer gain, drukopbouw waarbij niet alles direct in de open ruimte verdampt.
Verder vind ik je ruimte aardig groot voor deze sub, ls ik de kuubs bekijk die hij moet vullen.


rovinggecko

Sub op de plek waar je normaal zit. Iets opzetten met een schappelijke bass. Dan op de knietjes rondkruipen. Daar waar het het luidst klinkt: sub daar neerzetten, zelfbop je stoel gaan zitten en genieten.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

fluissie

beste

ten eerste die ruis hoor je in veel sledge amps terug en is niet schadelijk.

ten tweede ondanks de pb1000 een goede sub is en wel wat output heeft denk ik dat je ietwat TEVEEL ervan verwacht.....
dit baseer ik op je ruimte en op je uitspraak over broekwapperen.

desalniettemin is plaatsing erg belangrijk en kan een sub ook maken of kraken.

dus inderdaad de sub crawl gaan doen vervolgens de afstand en db goed afstellen en dan genieten, als je dan nog niet tevreden bent over de impact vrees ik toch dat ik het bij het juiste eind heb en je TEVEEL verwacht.

suc6 :thumbs-up:

gr jeroen

N1v3K

En vergeet niet dat ie ook nog moet inspelen  ;)

Wat ik me trouwens afvraag mbt de crawl he. Als je dan de sub op de luisterplek zet, zet je hem dan ook echt OP je luisterplek (op de bank dus), of moet je de bank ff aan de kant schuiven?  ;D
Lijkt me dat je meubels ook van invloed zijn toch?

xaryC

Quote from: fluissie on December 18, 2014, 21:18:30
beste

ten eerste die ruis hoor je in veel sledge amps terug en is niet schadelijk.

ten tweede ondanks de pb1000 een goede sub is en wel wat output heeft denk ik dat je ietwat TEVEEL ervan verwacht.....
dit baseer ik op je ruimte en op je uitspraak over broekwapperen.

desalniettemin is plaatsing erg belangrijk en kan een sub ook maken of kraken.

dus inderdaad de sub crawl gaan doen vervolgens de afstand en db goed afstellen en dan genieten, als je dan nog niet tevreden bent over de impact vrees ik toch dat ik het bij het juiste eind heb en je TEVEEL verwacht.

suc6 :thumbs-up:

gr jeroen

Denk niet dat ik té veel verwacht, (het is 'maar' een budget sub) maar had toch meer verwacht dan dat hij nu presteert. Maar ik neem aan dat er toch ergens verkeerde instellingen zijn. Zoals hij nu presteert kan volgens mij gewoon niet... kan het misschien liggen aan de verschillen in connecties? (speakers outputs zijn aangeloten aan eindversterker via XLR, de sub via RCA)

Ik zal morgen eens met wat instellingen spelen op mijn pre (deze is ook nieuw, dus misschien heb ik daar een instelling over het hoofd gezien)

I'll keep you guy's posted  8)

alvast bedankt voor de vele input!

morca

#14
Quote from: Midstar on December 18, 2014, 20:47:16
Je sub staat nu denk ik op de meest slechtste plek.
Hij staat op de grens van de grote open ruimte, en hierdoor verdwijnt het geluid direct in de ruimte en kan drukopbouw niet plaats vinden.
Als je hem eerst eens rechts in de hoek zet of in ieder geval probeerd, dan zal je vast verbetering horen.
Meer gain, drukopbouw waarbij niet alles direct in de open ruimte verdampt.
Verder vind ik je ruimte aardig groot voor deze sub, ls ik de kuubs bekijk die hij moet vullen.
^^
Deze plaatsing is idd een nachtmerrie.

Rechts in de hoek zal veel meer druk en laagopbouw op je luisterplek geven.(Naast je rechter front bedoel ik)
Nu bouwt je sub zo weinig druk op dat het meer een midwoofer word,
die vervelend aanwijsbaar is door middenbass die overheerst en zeer naar klinkt.
Is vaak het enige wat een sub op kan bouwen met jouw plaatsing.


xaryC

Quote from: Remco on December 18, 2014, 20:46:56
Ja, dat is wel vervelend. Wel een leuke opmerking over de broekspijpen trouwens ;D

Dit los je denk ik inderdaad alleen op door verschillende plaatsen te gaan onderzoeken. Check anders forum lid Morca even want die heeft veel ervaring met metingen. Je zou ook kunnen overwegen om de PB1000 in te ruilen voor een PB2000 want dat is echt een andere sub die veel meer impact heeft dan de PB1000. Of een 2e 1000 aanschaffen.

Succes!

Een 2e PB1000 speelt inderdaad in mijn achterhoofd, maar eerst maar even deze goed krijgen, wie weet krijg ik wel voldoening met 1 enkele sub...

morca

#16
Quote from: xaryC on December 18, 2014, 21:46:01
Een 2e PB1000 speelt inderdaad in mijn achterhoofd, maar eerst maar even deze goed krijgen, wie weet krijg ik wel voldoening met 1 enkele sub...
Of je er nou een 2e bijzet,deze staat niet goed zo,zie me post hierboven.
Ik zou hem eerst eens verplaatsen.

Hoe zit het met inmeten trouwens vd Emotiva XMC-1?

xaryC

Quote from: morca on December 18, 2014, 21:41:51
^^
Deze plaatsing is idd een nachtmerrie.

Rechts in de hoek zal veel meer druk en laagopbouw op je luisterplek geven.(Naast je rechter front bedoel ik)
Nu bouwt je sub zo weinig druk op dat het meer een midwoofer word,
die vervelend aanwijsbaar is door middenbass die overheerst en zeer naar klinkt.
Is vaak het enige wat een sub op kan bouwen met jouw plaatsing.

Bedoel je dan rechts achter mij? of rechts boven in de woonkamer als je naar mijn schets kijkt?

Rechts achter mij kan ik hem plaatsen door nog een kabel te trekken door de kabelgoot van mijn speakerkabel. aan de andere kant van de woonkamer plaatsen wordt lastig, dan zal ik wireless moeten werken, en die wireless toestanden zijn waarschijnlijk ook niet alles?

xaryC

Quote from: morca on December 18, 2014, 21:47:26
Of je er nou een 2e bijzet,deze staat niet goed zo,zie me post hierboven.
Ik zou hem eerst eens verplaatsen.

Hoe zit het met inmeten trouwens vd Emotiva XMC-1?

Sorry, maar ben nog vergeten melden dat rechts van mijn rechterspeaker een trapgat zit naar de bovenverdieping, dus daar kan ik hem ook niet kwijt  :(

Inmeten gebeurt momenteel manueel (met een SPL metertje), de auto room correctie software heb ik nog niet ontvangen, deze wordt een dezer dagen uitgeleverd :) Misschien haal ik daar wel wat resultaten uit :)

morca

Quote from: xaryC on December 18, 2014, 21:54:42
Sorry, maar ben nog vergeten melden dat rechts van mijn rechterspeaker een trapgat zit naar de bovenverdieping, dus daar kan ik hem ook niet kwijt  :(

Inmeten gebeurt momenteel manueel (met een SPL metertje), de auto room correctie software heb ik nog niet ontvangen, deze wordt een dezer dagen uitgeleverd :) Misschien haal ik daar wel wat resultaten uit :)
Oei dat is vervelend,de ideale plek zit en trap bij jouw.
Dan valt de druk weer weg omdat de hoek dan open is en dat maakt het ook meteen een mindere plaatsing.

Ben benieuwd je krijgt er een pakket van Dirac bij?

Over een andere plaatsing.......oei dat is toch even hard nadenken waar het beter zou zijn.
Je zou achter je, in de hoek kunnen proberen.

xaryC

Quote from: morca on December 18, 2014, 22:01:28
Oei dat is vervelend,de ideale plek zit en trap bij jouw.
Dan valt de druk weer weg omdat de hoek dan open is en dat maakt het ook meteen een mindere plaatsing.

Ben benieuwd je krijgt er een pakket van Dirac bij?

Over een andere plaatsing.......oei dat is toch even hard nadenken waar het beter zou zijn.
Je zou achter je, in de hoek kunnen proberen.

Ja maar een soort 'light' versie van dirac...
Een uitgebreide versie is beschikbaar tegen een prijs van $99 maar heb me nog niet verdiept wat die versie dan meer kan...

GPO

Je mag van een PB-1000 best veel verwachten, dat deed ik ook en hij heeft me nooit teleurgesteld.

Vergeet niet dat deze maar 3 dB zachter speelt als een PB2000, dus vind het altijd zo'n onzin als mensen meteen prediken dat je moet upgraden naar een PB-2000.. hou toch op wat een onzin.... die hebben vast nooit een goed geplaatste & afgestelde PB1000 gehoord.

tips:
1) Goede plek zoeken, meestal ergens in een hoek aan de voorkant. De subwoofer crawl is een aardige techniek. Gewoon met je test-toon generator in je receiver testen, want dan weet je zeker dat je alleen de sub hoort en niet ook nog wat van je hoofdspeakers. Bovendien zit daar veel info in tussen de 30 - 80 Hz, prima om mee te beginnen.
2) speel ook altijd met de fase-knop van de sub, soms klinkt hij veel beter bij een bv een fase instelling van 180 graden. Proberen dus.
3) meten is weten. Kijk waar er dips/pieken in de weergave zitten met meet-apparatuur.

Maar de plek is het belangrijkst om mee te beginnen.... :)

Bij mij trilt de rolluik buiten als ik binnen een vette blockbuster kijk... ook met 1 PB1000.

Wil je toch meer output en een beter verdeeld laag dan kun je er altijd een PB1000 bij zetten. De overstap naar een PB2000 zou ik niet zomaar doen; die is veel groter en wellicht moeilijker plaatsbaar daardoor....

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

genesisfm

Hallo,

Ik heb ook een PB-1000 sinds gisteren.
En ik moet zeggen dat ik ook meer had verwacht.
Echter vind ik het niet tegenvallen, het geluid, ook hoor ik geen ruis.
Als ik de subwoofer mag vergelijken met de Mordaunt short MS907 dan is de SVS echt veel beter.
Vergelijk ik hem met een HK 11 subwoofer dan vond ik de HK 11 subwoofer ook niet slecht.

Wat vind ik persoonlijk de + en de - van deze woofer:
+ hij gaat echt laag, dit is zeer goed voelbaar in de bank.
- De punch bas mist hij, vind hem op het moment zelfs wat minder dan de HK11.

Daarbij moet ik wel vertellen dat ik nog goed moet spelen met de instellingen om hem perfect te krijgen.

Wellicht dat ik in de toekomst overweeg om een SB1000 erbij te nemen meer voor de kick.




GPO

Quote from: genesisfm on December 18, 2014, 22:43:07
Hallo,

Ik heb ook een PB-1000 sinds gisteren.
En ik moet zeggen dat ik ook meer had verwacht.
Echter vind ik het niet tegenvallen, het geluid, ook hoor ik geen ruis.
Als ik de subwoofer mag vergelijken met de Mordaunt short MS907 dan is de SVS echt veel beter.
Vergelijk ik hem met een HK 11 subwoofer dan vond ik de HK 11 subwoofer ook niet slecht.

Wat vind ik persoonlijk de + en de - van deze woofer:
+ hij gaat echt laag, dit is zeer goed voelbaar in de bank.
- De punch bas mist hij, vind hem op het moment zelfs wat minder dan de HK11.

Daarbij moet ik wel vertellen dat ik nog goed moet spelen met de instellingen om hem perfect te krijgen.

Wellicht dat ik in de toekomst overweeg om een SB1000 erbij te nemen meer voor de kick.

Zo te horen mis je output in een belangrijk gebied, wss rond de 50 - 80 Hz. Heb je al eens met de fase knop geexperimenteerd?

Een PB1000 geeft heel veel output over de hele bandbreedte van 20 - 100 Hz, maar plaatsing maakt of kraakt een sub... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

#24
Quote from: GPO on December 18, 2014, 22:40:36
Je mag van een PB-1000 best veel verwachten, dat deed ik ook en hij heeft me nooit teleurgesteld.

Vergeet niet dat deze maar 3 dB zachter speelt als een PB2000, dus vind het altijd zo'n onzin als mensen meteen prediken dat je moet upgraden naar een PB-2000.. hou toch op wat een onzin.... die hebben vast nooit een goed geplaatste & afgestelde PB1000 gehoord

GPO

beetje felle verdediging van de pb1000 gertjan.....

true de pb1000 is goed wat ik al zei ook, ECHTER en ik heb ze bij jouw thuis mogen horen redelijk GOED afgesteld
een enkele pb1000 is geen monster van een sub! het is en blijft een 10 inch en bij jouw en dat moet je toegeven heb je dus ook echt
een 2e nodig om (en dat dan weer wel) de boel te laten schudden!

EN je zegt de pb1000 speelt MAAR 3db zachter als de pb2000 en dit kan wel zo zijn op papier maar qua svs heb ik zo langzaam toch wel een klein beetje ervaring wat betreft dit merk en kan je wel zeggen dat in de praktijk een pb2000 toch echt van een andere orde is.

NIET dat ik deze nu adviseer want zoals al velen hebben geroepen naar de ts: ga eerst is de boel goed plaatsen EN daar heb ik nog niemand over gehoord INSPELEN !

wellicht kom je dan tot andere conclusies :D

gr jeroen