Meridian introduceert nieuw muziekformaat

Started by pameijer, December 5, 2014, 17:57:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nollie

Wellicht dat dit meer antwoorden geeft? http://thehbproject.com/nl/nieuws/127/MQA_uitgelegd.

MQA is absoluut GEEN MP3 want het is lossless. Het is echt ook geen FLAC of ALAC, sterker nog, je kunt een MQA bestand in FLAC opslaan. MQA is op de eerste plaats een manier om codeerruimte veel efficiënter op te slaan. Daarnaast, en dat is voor mij nog belangrijker, wordt de fingerprint van de ADC en DAC meegenomen. Zie dat maar als een apodizing filter 2.0. Ik heb het nog niet gehoord maar kan op basis van de informatie die ik nu heb met grote zekerheid voorspellen dat met name  die 'apodizing filter 2.0' voor een schok gaat zorgen. Dat is erg goed nieuws voor iedereen die van muziek houdt, wellicht met uitzondering van een paar azijnpissers die geen geld hebben om nieuwe spullen te kopen (ik probeer me aan de toon van dit forum aan te passen :P :P).

garmtz

Quote from: Kingpin on February 27, 2015, 11:43:37
De tijd zal het leren, maar tot nu toe kan het mij niet bekoren, en zie ik het meer als een marketingverhaal.
Laten we maar eens wachten op een EERLIJK vergelijk tussen een 24/192 en MQA file van dezelfde bron (liefst realtime demonstratie) ...
En eerlijk gezegd denk ik niet dat die er gaat komen.
We zullen zien.

Is eerlijk gezegd precies wat ik wil gaan doen... Mits zo'n vergelijking mogelijk is (er moet wel een mastering reeds bestaan van 24/192 om de MQA stream mee te vergelijken).

Kjelt

Quote from: garmtz on April  3, 2015, 11:23:55
Is eerlijk gezegd precies wat ik wil gaan doen... Mits zo'n vergelijking mogelijk is (er moet wel een mastering reeds bestaan van 24/192 om de MQA stream mee te vergelijken).
Anders heeft het ook weinig nut zo'n demo.

garmtz

Quote from: Kjelt on April  3, 2015, 11:33:14
Anders heeft het ook weinig nut zo'n demo.

Mwah... Door verschillen in mastering worden de verschillen in de encodering ook al grotendeels lastig te vergelijken. Maargoed, het is beter dan niets.

Kjelt

Quote from: garmtz on April  3, 2015, 11:51:59
Maargoed, het is beter dan niets. 
En beter dan vergelijken met een mp3 van 128 bps  ;)

garmtz

Quote from: Kjelt on April  3, 2015, 11:53:57
En beter dan vergelijken met een mp3 van 128 bps  ;)

Als dat bij eerdere demo's wel is gedaan, vind ik dat schandalig en dat zou ik ook niet goedkeuren in onze demo's.

rovinggecko

Heb een hoop oh ah verhalen gelezen over mqa audities. Maar nog geen 1 waar er daadwerkelijk een goed ab vergelijk bij zat.
Of met inderdaad low res, om het streaming verschil aan te geven, of met het auditief geheugen. Maar niet een goede cd versus mqa.
Benieuwd hoe jullie demo gaat!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kingpin

Quote from: garmtz on April  3, 2015, 11:23:55
Is eerlijk gezegd precies wat ik wil gaan doen... Mits zo'n vergelijking mogelijk is (er moet wel een mastering reeds bestaan van 24/192 om de MQA stream mee te vergelijken).
Dat zou mooi zijn.

Is het ook mogelijk om zelf naar mqa om te zetten?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bmateijsen

Quote from: Kingpin on April  3, 2015, 13:20:37
Dat zou mooi zijn.

Is het ook mogelijk om zelf naar mqa om te zetten?

Dat laatste is volgens mij niet mogelijk....

garmtz

Quote from: bmateijsen on April  3, 2015, 13:49:59
Dat laatste is volgens mij niet mogelijk....

Nee, is per definitie onmogelijk...

Kingpin

Quote from: garmtz on April  3, 2015, 14:34:38
Nee, is per definitie onmogelijk...
Stel dat je een MQA file heb, wat is dan de extensie van deze file?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

rovinggecko

De file is ' transparant'. Hij speelt gewoon af op oude spelers. Alleen als je een decoder hebt zal die herkennen dat het om een mqa file gaat en uit de ' ruis gebieden' extra data gaan halen.
Als er een andere extensie zou zijn dan zouden alle huidige spelers eea niet meer af kunnen spelen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

bmateijsen

Quote from: Kingpin on April  3, 2015, 14:51:20
Stel dat je een MQA file heb, wat is dan de extensie van deze file?

In de basis is het PCM en kan dus in iedere container gezet worden. Zonder de extra decoders is het geen MQA, maar gewoon een muziekfile.

Kingpin

Quote from: bmateijsen on April  3, 2015, 15:12:48
In de basis is het PCM en kan dus in iedere container gezet worden. Zonder de extra decoders is het geen MQA, maar gewoon een muziekfile.
Zou er dan ook voor pc's MQA decoders geïnstalleerd kunnen worden, of is dit een alleenrecht voor Meridian?
Als dat zou kunnen dan kan je technisch gezien ook heel makkelijk een compare doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bmateijsen

Quote from: Kingpin on April  3, 2015, 16:14:14
Zou er dan ook voor pc's MQA decoders geïnstalleerd kunnen worden, of is dit een alleenrecht voor Meridian?

MQA is ook een product voor Meridian, dus iets wat zij als merk zullen verkopen aan andere fabrikanten.

QuoteAls dat zou kunnen dan kan je technisch gezien ook heel makkelijk een compare doen.

Voor de PC kan je gebruik maken van de Explorer2 die analoog ook MQA weer kan geven. Digitaal wordt de uitgang geblokkeerd als er MQA materiaal wordt gespeeld.

morca

Ach het vorige MLP codec container was ook te rippen en zelf te maken,als je maar wist hoe.
Het zal me niet verbazen als bepaalde data uitgelezen kan worden en als PCM WAV of FLAC geript kan worden naar dezelfde kwaliteit.
Kwestie van een slimme comp nerd die dat weer uitvogelt en wat software voor schrijft .

morca

Quote from: Nollie on April  3, 2015, 10:16:47
Wellicht dat dit meer antwoorden geeft? http://thehbproject.com/nl/nieuws/127/MQA_uitgelegd.

MQA is absoluut GEEN MP3 want het is lossless. Het is echt ook geen FLAC of ALAC, sterker nog, je kunt een MQA bestand in FLAC opslaan. MQA is op de eerste plaats een manier om codeerruimte veel efficiënter op te slaan. Daarnaast, en dat is voor mij nog belangrijker, wordt de fingerprint van de ADC en DAC meegenomen. Zie dat maar als een apodizing filter 2.0. Ik heb het nog niet gehoord maar kan op basis van de informatie die ik nu heb met grote zekerheid voorspellen dat met name  die 'apodizing filter 2.0' voor een schok gaat zorgen. Dat is erg goed nieuws voor iedereen die van muziek houdt, wellicht met uitzondering van een paar azijnpissers die geen geld hebben om nieuwe spullen te kopen (ik probeer me aan de toon van dit forum aan te passen :P :P).
De meeste mensen hier hebben niet zoveel geld als die paar die het wel voorelkaar hebben.
Om ons hard werkende leden nou voor azijnpissers uit te maken vind ik ronduit beledigend.
Willen kopen en niet kunnen betalen heeft niks met je liefde voor muziek te maken,dan had ik een hele andere set als ik nu heb.

1 ding weet ik dan weer wel de meeste leden die zo,n dure set kunnen kopen kunnen nog geen dsp ofstellen of set inmeten.
Dus om wat te roepen wat op de meeste leden slaat qua geld en kunnen kopen.
Niet echt netjes !

bmateijsen

Quote from: morca on April  3, 2015, 17:33:01
Ach het vorige MLP codec container was ook te rippen en zelf te maken,als je maar wist hoe.
Het zal me niet verbazen als bepaalde data uitgelezen kan worden en als PCM WAV of FLAC geript kan worden naar dezelfde kwaliteit.
Kwestie van een slimme comp nerd die dat weer uitvogelt en wat software voor schrijft .

Ongetwijfeld... maar voor nu is er dus geen manier om dat te doen ;)

bmateijsen

Als je MQA wilt afspelen kan dat al met de Explorer2. Deze kost 295 euro... ;)

Quote from: morca on April  3, 2015, 17:38:43
De meeste mensen hier hebben niet zoveel geld als die paar die het wel voorelkaar hebben.
Om ons hard werkende leden nou voor azijnpissers uit te maken vind ik ronduit beledigend.
Willen kopen en niet kunnen betalen heeft niks met je liefde voor muziek te maken,dan had ik een hele andere set als ik nu heb.

1 ding weet ik dan weer wel de meeste leden die zo,n dure set kunnen kopen kunnen nog geen dsp ofstellen of set inmeten.
Dus om wat te roepen wat op de meeste leden slaat qua geld en kunnen kopen.
Niet echt netjes !


morca

Dat is idd nog enigsinds te doen.
Maar het ging me even om de toonzetting,zo van wij hebben geld en wie dat niet heeft .....lekker puh...

Robbo

Zeer goede uitleg over de terminologieen in de digitale muziek en over MQA:




Rusher

Op de iPhone zie ik de filmpjes niet van de uitleg?!?!

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

eric_audio

#174
Interessant artikel van Robert Harley (The Absolute Sound) over MQA.

http://www.theabsolutesound.com/articles/beyond-high-resolution/
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini