Brom in subwoofer

Started by Nielsje, November 30, 2014, 18:47:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nielsje

Mijn probleem staat ook op Tweakers, maar misschien is er hier meer kennis om mijn probleem op te lossen.

Sinds 2 weken heb ik nieuwe subwoofer van Teufelen een nieuwe reciever en sindsdien heb ik last van een brom in de subwoofer.
De vorige combinatie van subwoofer en reciever gaf geen probleem. Verder zijn er geen andere apparaten bijgekomen of verplaatst van stroomvoorziening.
Dit om een soort van aardlus uit te sluiten.

Verder heb ik het volgende gedaan:

De subwoofer zonder enige kabel geeft een brom. Dus alleen stroom.
Ik heb op de beneden verdieping de Coaxkabels vervangen voor beter afgeschermde kabels, geen verbetering. Ook niet wanneer de Coaxkabel helemaal ontkoppelt is van de wandcontactdoos.
Voor de zekerheid een mantelstroomfilter tussen de wandcontactdoos een de kabel geplaatst, maar dat gaf geen oplossing.
De coax gaat direct in de tv, want wij hebben digitale tv via een CI+ kaart.

Wanneer alle andere apparaten ontkoppelt zijn van het stroomnet geeft de subwoofer nog een brom.
Ik heb de subwoofer aangesloten via andere stopcontacten in de huiskamer en dat geeft ook een brom. Maar wanneer ik de subwoofer op de eerste etage aansluit op een stopcontact is de brom heel minimaal/tot bijna niet.
Geaarde en niet-geaarde stopcontacten maakt niets uit.

Ook heb ik meerdere subwooferkabels gebruikt, van goedkoop naar wat duurder, maar ook dat gaf geen oplossing.

Zaterdag heb ik via het Audyssey programma in de Marantz reciever een meting gedaan voor het afstellen van de speaker. Op het moment dat het programma klaar was en een berekening aan het maken was, was de brom weg en nadat de de reciever weer in de normale stand was, was de brom weer terug.

Mijn vermoeden is dat er ergens iets niet botert tussen de subwoofer en de reciever.
Maar wat?
Weet iemand een instelling in de reciever die iets veranderd?

Verder is het natuurlijk vreemd dat wanneer alle andere apparaten spanningsloos zijn de subwoofer toch een brom geeft.

Van de week heeft Teufel na het opsturen van de subwoofer een hele nieuwe opgestuurd, maar je raadt het al, deze geeft ook een brom.

Van de week nog iets heel raars opgemerkt.
Als ik met de instellingen speel van de subwoofer in de Mararnt 7008 en schakel bijvoorbeeld tussen bepaalde audio instellingen is er een korte onderbreking van de brom.

Bijvoorbeeld:
Wanneer ik de instelling verander van de Audyssey LFC™, laagfrequentieband, is er een korte onderbreking. Nu hoeft dat niet perse iets te zijn voor de subwoofer, maar ik kan wel concluderen dat er iets niet matched tussen de subwoofer en de reciever.

Kan iemand dit verklaren?

Gisteravond nog een aardlus isolator besteld en die zal begin volgende week wel geleverd worden. Dan kan ik het misschien oplossen dan wel uitsluiten.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt


Witalik

Als deze al met alleen stroom kabel erin een brom geeft (6e regel) ? Dan ben je er toch al of is dat weer te kort door de bocht  ???
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Nielsje

Ik heb geen andere reciever om te testen helaas.

Nee niet kort door de bocht, maar verklaar dan maar eens waarom de subwoofer steeds een korte onderbreking van de brom heeft als ik schakel tussen verschillende Audyssey opties?

Van de week nog testen met een aardlus isolator. En anders weet ik het echt niet.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

morca

#4
Er staan verschillende dingen die het moeilijk maken om een optelsom te maken.
Nieuwe sub gehad probleem niet weg.
Niet aangesloten sub bromt nog.
Receiver doet het aangesloten soms stoppen door in het menu te schakelen.

Beetje vreemd lijstje om 1 oorzaak aan te wijzen.
Je zou haast zeggen de sub maar die is nieuw.....
Ik denk de receiver testen dan?

Geen maatje die wat heeft om even te testen.
Laatste waar ik aan denk is die receiver uitsluiten,of als oorzaak vast stellen :)

Witalik

Maar als deze sub al een brom veroorzaakt als er alleen spanning op staat met het net snoer dan is er toch iets defect in de sub zelf, neem aan dat je daarmee bedoelt zonder dat er andere kabels aan zitten  ? Kijk eens op de sub of er waar de voeding binnen komt  (male) kant wel een aard pen zit.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

flakkees

stroom stekker van de receiver omdraaien al geprobeerd ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Nielsje

#7
Stekkers omdraaien helpt niet, helaas.

Net weer van alles geprobeerd. Met de duurdere kabel die ik op dit moment gebruik is de brom erg aanwezig. Het betreft een Profigold subwooferkabel.
Dus ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe kabel, wat duurder, wat beter.

Heeft iemand ervaring met AudioQuest Black Lab?
Een andere goede kabel suggesties zijn ook welkom.

Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

flakkees

ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt
er is overduidelijk iets kapot wat een brommetje geeft
dat kun je niet oplossen met een andere kabel
als je een multimeter hebt , stop die eens in het stopcontact boven en beneden ( daar zat verschil in toch)
en kijk eens naar de Hz
en kijk eens op de woofer daar staat b.v. 240 volt 50Hz















Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

vik

Welk type subwoofer is het precies? Plaats die hier eens zodat we mee kunnen kijken.  Het lijkt me sterk dat het probleem in de bekabeling zit.



Quote from: Nielsje on December  1, 2014, 12:04:29
Stekkers omdraaien helpt niet, helaas.

Net weer van alles geprobeerd. Met de duurdere kabel die ik op dit moment gebruik is de brom erg aanwezig. Het betreft een Profigold subwooferkabel.
Dus ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe kabel, wat duurder, wat beter.

Heeft iemand ervaring met AudioQuest Black Lab?
Een andere goede kabel suggesties zijn ook welkom.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Nielsje

Een multi-meter heb ik niet. Zal zo eens kijken of ik die ergens kan lenen.

Het gaat om deze subwoofer van Teufel die hoort bij deze set.
http://www.teufelaudio.nl/home-cinema/ultima-40-surround-5.1-set-p13214.html

Mono-Subwoofer US 2110/1 SW
Spanning 230 V AC / 50 Hz Volt
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

Staaled

Als het bromt zonder enige andere aansluiting, behalve netsnoer, is de sub defect.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

larsonator

Quote from: morca on November 30, 2014, 21:58:01
Je zou haast zeggen de sub maar die is nieuw.....
Ook nieuwe subs kunnen kapot zijn ;)

Nielsje

Quote from: Staaled on December  1, 2014, 14:58:18
Als het bromt zonder enige andere aansluiting, behalve netsnoer, is de sub defect.

Vorige week een nieuwe sub gekregen van Teufel. Het is echt wel een nieuwe want de dag dat de eerste opgehaald werd kreeg ik gelijk een bevestiging van UPS dat er de volgende dag een nieuwe bezorgd zou worden.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: larsonator on December  1, 2014, 15:29:52
Ook nieuwe subs kunnen kapot zijn ;)
Weet ik maar ze oude sub deed het ook,en pas met deze nieuwe receiver.
Daarna de nieuwe sub ook.
Dus wat er stuk is of storing geeft.....

Staaled

Quote from: morca on December  1, 2014, 20:49:41
Weet ik maar ze oude sub deed het ook,en pas met deze nieuwe receiver.
Daarna de nieuwe sub ook.
Dus wat er stuk is of storing geeft.....
Ik lees dat er voorgaand juist geen probleem was. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Witalik

Als er alleen een voedings stekker inzit en hij bromt is de sub zelf toch gewoon stuk of niet  ::) ? Dacht dat eigenlijk wel 1 + 1 = 2 was.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

road rebel

#18
Dubbelpost

road rebel

#19
Als je een andere kabel wilt proberen, dan kan het ook met een standaard tulp, het hoeft niet persé een dure sub-kabel.

Ik heb ooit ook zo een fluctuerende brom gehad: bleek dat de subwooferuitgang van de receiver half los was. Wanneer ik de sub opstartte verbonden aan de receiver bleef die brom zelfs na het losmaken van de receiver.

Maar als jouw sub een brom geeft wanneer die "koud" totaal niet verbonden is behalve aan het net dat is dat wel apart. Let wel: niet verbonden aan een toestel is niet hetzelfde als verbonden maar uitgeschakeld. [emoji3]

Een probleem met de sub is het meest voor de hand liggend, maar Teufel heeft die reeds vervangen?! Stroomkabel van de sub en net komen vervolgens in mij op.

Wanneer ik de OP herlees dan heb je mogelijks  een probleem met het net. Meting van de stopcontacten zoals hierboven vermeld en controle van de aarding en zekeringen kan geen kwaad. Heb je al een totaal andere groep geprobeerd zoals bijvoorbeeld een wasmachineaansluiting?

Verder zou ik kijken naar aarding-combinaties voor subwoofer/receiver/analoge bron (ene wel andere niet, beide wel,enz,  alle combinaties). Maar meet eerst jouw aarding anders heeft het geen zin.

Er bestaan ook schakelaartjes voor ground-lift, maakt dat iets uit?

Nielsje

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe  :clapping:

Gistermiddag met de Profilgold kabel getest en wanneer ik deze koppel aan de reciever ontstaat er een hele harde brom. De sub is dan aangesloten via het stroomnet en de Marantz.
Wanneer ik de kabel uit de pre out subwoofer1 uitgang haal is het net of het huis ontploft. De sub maakte een flinke herrie. Schrok er zelf van.
Dus de Profigold kabel is 1 van de problemen.

Ik heb verder geen subwoofer kabels liggen van de juiste lengte. dus heb ik gisteravond een Canare subwooferkabel besteld bij de sponsor.
Verder wel getest met een kortere kabel en daarmee is de brom heel zachtjes. Hetzelfde geluid krijg ik nu als de sub alleen gekoppeld is aan het stroomnet.

Teufel zegt in een reactie dat de subwoofer altijd iets van geluid maakt (brom zachtjes of niet) maar als je die verder dan een meter afstand niet hoort is er niets aan de hand.
Zelf ben ik van mening dat het niet hoort. Misschien ben ik te kritisch, maar mijn vorige subwoofer van Infinity maakte nooit van deze geluiden.

Alles is nu aangesloten via een Monster Greenpower stekkerblok, maar als ik alles aansluit op een ander blok is er geen verschil.

Vanmiddag komt er via de post een aardlus isolator. Misschien dat dat het is, anders weet ik het niet meer.
Ik heb vele vragen en problemen over dit onderwerp gelezen op internet en heb al heel veel geprobeerd.
Blijkbaar hoort dit bij de subwoofer van Teufel  :confused:




Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

flakkees

dus het advies luid , koop nooit een teufel subwoofer   :ohmy:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Nielsje

Quote from: flakkees on December  2, 2014, 10:29:35
dus het advies luid , koop nooit een teufel subwoofer   :ohmy:

Zou kunnen, maar ik lees nergens problemen over deze sub, maar misschien ben ik wel te kritisch.
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

flakkees

als je een duidelijke brom hoort uit een splinternieuwe woofer die je zo goed hoort dat je er op het ht forum er een topic over start
dan ben je niet te kritisch
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

snicky

Bij Teufel kan je toch 8 weken proberen en gratis laten ophalen.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM