Rookie want's to start DIY!

Started by WickedGame, November 16, 2014, 14:11:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Goed om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik wil een DIY monitor gaan maken. Maar ja waar begin ik in vredesnaam? Liefst bouw ik iets van scratch af aan op. Dus op basis van tekeningen zelf aan de slag. Heb al met mijn vriendin even gekeken van wat het ongeveer moet gaan worden. Zij is gecharmeerd van de vormen van Sonus Faber Venere. Ik weet het dit is een uitdaging vanwege de afrondingen. Maar goed je moet een uitdaging hebben.

Goed nu is de vraag zijn hier tekeningen van? Waarop baseer ik straks de middentoner en tweeter? etc. etc. dus meer where to start? Het mag een tijdje gaan duren dit project, en hoeft geen binnen 2 weken af project te worden. Heb de tijd, en ga gewoon in de wat vrije uurtjes in de avond wat freubelen :D (Of zoals mijn vriendin al riep, lekker hobbyen :D)

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen voorzien, of tekeningen van bovenstaand oid.


Peerless Monster

Tip van een veteraan die er 2 paar heeft gebouwd:
Probeer eerst een zelfbouwkitje. Kijken of je dat bevalt.
Voor je het weet verval in hopeloze details en diy filters metingen etc...
En daar wordt het lastig...

En voor de rest: geef niet op!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

morca

Quote from: WickedGame on November 16, 2014, 14:11:09
Goed om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik wil een DIY monitor gaan maken. Maar ja waar begin ik in vredesnaam? Liefst bouw ik iets van scratch af aan op. Dus op basis van tekeningen zelf aan de slag. Heb al met mijn vriendin even gekeken van wat het ongeveer moet gaan worden. Zij is gecharmeerd van de vormen van Sonus Faber Venere. Ik weet het dit is een uitdaging vanwege de afrondingen. Maar goed je moet een uitdaging hebben.

Goed nu is de vraag zijn hier tekeningen van? Waarop baseer ik straks de middentoner en tweeter? etc. etc. dus meer where to start? Het mag een tijdje gaan duren dit project, en hoeft geen binnen 2 weken af project te worden. Heb de tijd, en ga gewoon in de wat vrije uurtjes in de avond wat freubelen :D (Of zoals mijn vriendin al riep, lekker hobbyen :D)

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen voorzien, of tekeningen van bovenstaand oid.
Als je de Sonus Faber Venere na zou willen bouwen,moet je met de stapelmethode werken.
Zeer arbeids intensief klusje waar zeer veel tijd in gaat zitten.
En dan moet je nog afwerken.

Unit,s bepaal je tmv de specs of ze bijelkaar passen,heb ik ook niet veel ervaring mee.
Dan moet je nog een filter bouwen/ontwerpen,meten als de filters erin zitten.

Vergis je niet in de hoeveelheid werk die erin gaat zitten,en de hulp die je nog nodig gaat hebben mbt de keuze van de onderdelen/unit,s en de filters /onderdelen.



RubenV.

Volgmodus aan  :coffee: Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen aan een diy versterker.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on November 16, 2014, 14:19:51
Tip van een veteraan die er 2 paar heeft gebouwd:
Probeer eerst een zelfbouwkitje. Kijken of je dat bevalt.
Voor je het weet verval in hopeloze details en diy filters metingen etc...
En daar wordt het lastig...

En voor de rest: geef niet op!

Zelfbouwkitje is ook een optie, misschien ook wel voor het beginnen wel het beste. Aan de andere kant is een uitdaging ook niet verkeerd. En zoek dus eigenlijk iets qua monitor dit dus wat weg heeft van de venere.

Ben daar nog niet helemaal overuit of het al een kit moet zijn of dat ik echt scratch ga beginnen. Alle tips zijn welkom veteraan :D

Quote from: morca on November 16, 2014, 14:29:53
Als je de Sonus Faber Venere na zou willen bouwen,moet je met de stapelmethode werken.
Zeer arbeids intensief klusje waar zeer veel tijd in gaat zitten.
En dan moet je nog afwerken.

Unit,s bepaal je tmv de specs of ze bijelkaar passen,heb ik ook niet veel ervaring mee.
Dan moet je nog een filter bouwen/ontwerpen,meten als de filters erin zitten.

Vergis je niet in de hoeveelheid werk die erin gaat zitten,en de hulp die je nog nodig gaat hebben mbt de keuze van de onderdelen/unit,s en de filters /onderdelen.


Het opbouwen mag tijd kosten, zoals ik al zei het mag een "maanden/jaren" project worden. Maar zoek dus wel een uitdaging. En daarvoor zijn tekeningen wel handig om in iedergeval een klein opstartje te hebben.

Interficior

Quote from: WickedGame on November 16, 2014, 14:49:54
Zelfbouwkitje is ook een optie, misschien ook wel voor het beginnen wel het beste. Aan de andere kant is een uitdaging ook niet verkeerd. En zoek dus eigenlijk iets qua monitor dit dus wat weg heeft van de venere.

Ben daar nog niet helemaal overuit of het al een kit moet zijn of dat ik echt scratch ga beginnen. Alle tips zijn welkom veteraan :D
Het voordeel van een uitbedachte kit is dat het resultaat behoorlijk voorspelbaar is. Dat voorkomt teleurstelling. Het nadeel is dat je begensd bent in je creativiteit en mogelijkheden.

Een kit houdt bij mij in:
- Een filterschema
- De te gebruiken units
- Tekening van het geheel inclusief maten

Je kunt de kast van de "kit" veranderen zolang je:
- onderlinge afstand van de units gelijkhoudt
- breedte (en liefst ook nog lengte) van de voorkant hetzelfde houdt (buitenmaat)
- totale netto inhoud hetzelfde houdt (en evt. baspoortmaten)

QuoteHet opbouwen mag tijd kosten, zoals ik al zei het mag een "maanden/jaren" project worden. Maar zoek dus wel een uitdaging. En daarvoor zijn tekeningen wel handig om in iedergeval een klein opstartje te hebben.
Het nadeel van alles zelf doen is dat het uiteindelijk teleurstellend kan zijn qua klank. :D
Take it or lease it

Peerless Monster

Precies wat Camiel zegt en daarnaast het kostenaspect.
Ontwikkelen (dat ben je aan het doen) kost erg veel geld.
(Naast de tijd dat het kost)...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Quote from: Interficior on November 16, 2014, 15:05:06
Het voordeel van een uitbedachte kit is dat het resultaat behoorlijk voorspelbaar is. Dat voorkomt teleurstelling. Het nadeel is dat je begensd bent in je creativiteit en mogelijkheden.

Een kit houdt bij mij in:
- Een filterschema
- De te gebruiken units
- Tekening van het geheel inclusief maten

Je kunt de kast van de "kit" veranderen zolang je:
- onderlinge afstand van de units gelijkhoudt
- breedte (en liefst ook nog lengte) van de voorkant hetzelfde houdt (buitenmaat)
- totale netto inhoud hetzelfde houdt (en evt. baspoortmaten)
Het nadeel van alles zelf doen is dat het uiteindelijk teleurstellend kan zijn qua klank. :D

Voorspelbaar is leuk, maar goed een leuk zelf bedacht ontwerp kan uiteraard meer vreugde brengen. Opzich je idee over een kit ga ik wel in mee. Heb zelf net even gekeken en kwam o.a. dit ontwerp tegen wat mij wel erg aanspreekt: http://www.humblehomemadehifi.nl/Concertino_NL.html

Ik zal tevens eens gaan meten wat de Venere als maten heeft (zwager heeft de venere monitor dus kan eens kijken wat die o.a. voor maten heeft etc.

Quote from: Peerless Monster on November 16, 2014, 15:07:21
Precies wat Camiel zegt en daarnaast het kostenaspect.
Ontwikkelen (dat ben je aan het doen) kost erg veel geld.
(Naast de tijd dat het kost)...


Kosten kan je spreiden eventueel. Begin bij investeren in kast. En die dan opbouwen en daarna de rest. Uiteraard bij een kant-en-klare kit is dit dan weer niet van toepassing aangezien je het in 1 keer aanschaft. Dus voor kosten spreiding is zelf ontwikkelen wel weer handiger, afgezien dat het uiteraard tijd kost.

rovinggecko

Je kan het zo moeilijk maken als je wilt.

Bij Speaker en Co in Haarlem en Speakerland kan je bouwpaketten kopen in verschillende stadia. Hier kan je dan eerst gaan luisteren, want iedere speaker klinkt echt anders, en het is wel zo aardig om vooraf te weten hoe eea gaat klinken. Je hebt er dan ook ondersteuning indien nodig. Je kan dan bv de filters als losse onderdelen aanschaffen of als een reeds gesoldeerde set. Ook kan je het hout als een pakket kopen.

Je kan ook voor een speaker gaan waar je bv alleen de tekeningen en eventueel de print plaaten kan kopen en voor de rest alles zelf bij elkaar sprokkeld en bouwt. Kijk bijvoorbeeld eens bij Linkwitz.

En dan kan je gaan voor hard core, ik zoek het zelf wel helemaal uit, diy. Hier kan je dan bijvoorbeeld bij zelfbouwaudio.nl of diyaudio.com zoeken naar wat ondersteuning.

Mijn ervaring: begin eens met een goed voorgedefinieerde bouwpakket en pak daarna door naar iets moeilijkers. Da's wel zo motiverend :)

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Gemineye

Wat natuurlijk ook nog kan;  koop filter en drivers als een set van een diy monitor die je goed vindt klinken.
Bouw daarvoor dan zelf een kast die qua constructie en inhoud ongeveer gelijk is aan de monitor die je hebt beluisterd, maar dan volgens je eigen ontwerp.
:)

Interficior

Quote from: WickedGame on November 16, 2014, 15:18:22
Voorspelbaar is leuk, maar goed een leuk zelf bedacht ontwerp kan uiteraard meer vreugde brengen.
Ja, zonder meer gelijk. Maar weet wel dat als het slecht klinkt dat het dan volledig jouw schuld is. ;D

QuoteKosten kan je spreiden eventueel. Begin bij investeren in kast. En die dan opbouwen en daarna de rest. Uiteraard bij een kant-en-klare kit is dit dan weer niet van toepassing aangezien je het in 1 keer aanschaft. Dus voor kosten spreiding is zelf ontwikkelen wel weer handiger, afgezien dat het uiteraard tijd kost.
Haha ja maar zo werkt het niet. Alle dingen hebben interactie met elkaar. En in veel gevallen kun je het één nog wel "repareren" in de ander, maar zeker niet alles. Stel je hebt je droomkast in elkaar gezet, en het laag is niet om aan te horen kan het best wel eens de beste oplossing zijn om de kast de herontwerpen. Of concessies doen op iets anders (gevoeligheid bijvoorbeeld).

Als je het zo serieus wil aanpakken is het het beste] verstandigste om eerst het een en ander uit te denken/maken met goedkope materialen, dus gewoon wat spaanplaten kastjes in elkaar flanzen om te kijken of het laag je bevalt, en je kunt zelfs nog erover denken om eerst een "haalbaarheidsstudie" te doen op de kastvorm, zonder drivers erin.

Maar het filteren is altijd het grootste feest.
Take it or lease it

WickedGame

Quote from: Interficior on November 16, 2014, 15:32:24
Ja, zonder meer gelijk. Maar weet wel dat als het slecht klinkt dat het dan volledig jouw schuld is. ;D
Haha ja maar zo werkt het niet. Alle dingen hebben interactie met elkaar. En in veel gevallen kun je het één nog wel "repareren" in de ander, maar zeker niet alles. Stel je hebt je droomkast in elkaar gezet, en het laag is niet om aan te horen kan het best wel eens de beste oplossing zijn om de kast de herontwerpen. Of concessies doen op iets anders (gevoeligheid bijvoorbeeld).

Als je het zo serieus wil aanpakken is het het beste] verstandigste om eerst het een en ander uit te denken/maken met goedkope materialen, dus gewoon wat spaanplaten kastjes in elkaar flanzen om te kijken of het laag je bevalt, en je kunt zelfs nog erover denken om eerst een "haalbaarheidsstudie" te doen op de kastvorm, zonder drivers erin.

Maar het filteren is altijd het grootste feest.

Goede tips in iedergeval! Je hebt gelijk dat het misschien handiger is even een "basis" kastje te bouwen. Zeker als ik naar eigen ontwerp ga kijken.

Zijn er overigens goede websites aan te raden met tekeningen etc. van leuke monitoren? Had dan al die concertino gevonden welke mij sowieso erg aansprak. Maar er moet vast meer te vinden zijn.

rho

Ik heb de mijne bij Ari-acoustic in Duitsland gekocht. Zeer tevreden van.
Je kan ook eens kijken bij Intertechnik. Die hebben erg veel spul om zelf speakers te bouwen.
Verder heb je dan nog Lautsprechershop.de . Veel ontwerpen en heel veel units om mee aan de lsag te gaan.

WickedGame

Quote from: rho on November 17, 2014, 16:54:21
Ik heb de mijne bij Ari-acoustic in Duitsland gekocht. Zeer tevreden van.
Je kan ook eens kijken bij Intertechnik. Die hebben erg veel spul om zelf speakers te bouwen.
Verder heb je dan nog Lautsprechershop.de . Veel ontwerpen en heel veel units om mee aan de lsag te gaan.

Thanks voor de tips. Valt mij op dat in Duitsland de prijzen wat gunstiger lijken.

rho


WickedGame

Quote from: rho on November 18, 2014, 09:54:39
Mij viel dat ook op. ;)

Heb op het zelfbouwforum een topic geopend, en daar mijn plannen kenbaar gemaakt. Daar ik met mijn budget zit kwamen ook zij aan met een bouwpakket. Nu staat er daar in de markt een bouwpakket te koop die wel gunstig is. Dus ga misschien wel voor dat pakket om eens mee te starten. Enige puntje is misschien dat ik het ontwerp moet laten varen van de Concertino aangezien de kasten al voor een klein deel gebouwd zijn.

Met welke tooling zou ik kunnen controleren/berekenen of een bepaalde kast matched met de luidsprekers? WIl dan even zien of de kast van de Concertino kan werken met de drivers die er in dat pakket zit.

WickedGame

Heb contact gezocht met Tony Gee, en die gaat kijken of de Concertino ook mogelijk gaat zijn met wat minder high-end onderdelen. Ben erg benieuwd, want het lijkt mij persoonlijk echt een geweldige luidspreker.

rho

Moet te doen zijn met maar echt minimale verschillen in geluid.
Die high-end filtercomponenten hebben in veel gevallen maar minimale invloed op de weergave, naar mijn ervaring. Het verschil van brakke spullen naar gewoon degelijke betaalbare dingen is misschien wel te horen, maar van dat degelijke betaalbare spul naar die high-end dingen is dat verschil verwaarloosbaar. Voor mij nooit de prijs waard.
Je kan daar zeker wat euro's besparen zonder je daar slecht bij te moeten voelen.

Verder lijkt me het design van de Concertino heel erg interessant! Goeie keuze voor je eerste project! Prima drivers en een filter ontworpen door iemand die echt wel goed weet wat ie doet.

WickedGame

Quote from: rho on November 21, 2014, 10:27:31
Moet te doen zijn met maar echt minimale verschillen in geluid.
Die high-end filtercomponenten hebben in veel gevallen maar minimale invloed op de weergave, naar mijn ervaring. Het verschil van brakke spullen naar gewoon degelijke betaalbare dingen is misschien wel te horen, maar van dat degelijke betaalbare spul naar die high-end dingen is dat verschil verwaarloosbaar. Voor mij nooit de prijs waard.
Je kan daar zeker wat euro's besparen zonder je daar slecht bij te moeten voelen.

Verder lijkt me het design van de Concertino heel erg interessant! Goeie keuze voor je eerste project! Prima drivers en een filter ontworpen door iemand die echt wel goed weet wat ie doet.

Compleet zelf ontwerpen op basis van de Concertino kast zag ik uiteindelijk toch vanaf. Je hebt te maken met teveel parameters om rekening mee te houden. En je bent eindeloos aan het simuleren. En weetje als het eenmaal gebouwd is en heb wat meer ervaring op gedaan dan is misschien dan pas verstandiger om een nieuw project van scratch af aan te starten.

Ik zag bijvoorbeeld al een project voorbij komen op basis van een Sonus Faber waarin een Scanspeak Revelator onderdelen werden gebruikt. Erg gaaf! Maar qua kosten niet handig om mee te beginnen. Dan is de keus voor de Concertino een logischere.

Heb al gekeken wat een beetje MDF en zagen kosten. En de Baffle laat ik dan van Tony komen.