The Bassment (was: Yet Another Cellar Home Theater)

Started by Keerzijde, December 30, 2013, 12:30:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arnaud

Quote from: Keerzijde on June  5, 2014, 09:43:18
Zijn er hier meer mensen die ook gewoon tv kijken via hun beamer?

Dat heb ik jaren lang gedaan, alleen mijn huidige vrouw vond het niet zo'n succes :), dus nu weer terug op een normale tv.
Ik zat ook vaak in het donker in de huiskamer anders zag je niet echt veel :)

Je hebt er wel een topruimte van gemaakt, mijn compliment ! yippee ki yay mother fucker  :tounge2:


r_flagg

Quote from: Keerzijde on June  7, 2014, 18:34:16
Dat heb je helemaal goed gezien!  ;D
Niet dat ik mooie muziek niet kan waarderen, maar ik heb te weinig geduld om daar
echt voor te gaan zitten.
(plus dat mijn installatie daar te "low end" voor is, vind ik)
Maar een goed concert (Beth Hart bv) ga ik dan WEL weer voor zitten.  :headbanging:

+1

En Beth Hart is idd echt super. Jaartje of 2 geleden nog gezien bij Bospop. Helemaal geweldig !
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

morca

Wow mooie ruimte geworden  :thumbs-up:
Dat word veel kijkplezier !!
Mocht je hulp nodig hebben met meten,afstellen of een sub bouwen.
Vraag het me of lees de linkjes in me onderschrift  ;)

:popcorn:

mrdj

Wauw, van ruw beton naar dit. Petje af erg mooi geworden zo.

Keerzijde

Omdat velen hier het advies geven om EERST een goede audio meting uit te voeren
ben ik gisteravond maar weer begonnen om de openstaande zaken af te ronden:
- Op 2 muurdelen moet nog tapijt komen
- De basstraps moeten nog afgewerkt worden.
- Een groot zwart kleed op de vloer.

Dan zijn alle acoustische maatregelen wel op orde en
kan ik beginnen met meten en afstellen.

Gelukkig is het geen straf om met het warme weer van de afgelopen dagen
als afwisseling in een kelder van max 20 graden te moeten werken.   ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Keerzijde

Ik heb in de bioscoop inmiddels al een aardige verzameling afstandsbedieningen liggen
(tv, beamer, settopbox, mediacenter, versterker, ledstrip) waarvoor ik een oplossing wilde.

Aangezien ik in de woonkamer een Harmony One gebruik, die behoorlijk goed bevalt, ben
ik in die richting gaan zoeken voor de kelder.
Ik heb inmiddels een Logitech Harmony Smart Control aangeschaft.
Ten eerste omdat die via RF communiceert of via Wifi (middels een app).
Maar ook omdat hij een aparte IR blaster heeft, zodat ik mijn beamer apart kan 'aanstralen'.

E.e.a. werkt al best goed samen al moet ik de afzonderlijke taken nog in detail configureren, zodat
ik bv tijdens het kijken van een film wat makkelijker direct de ondertiteling of de 3D modus kan aanpassen.
(zonder in een specifiek 'device' menu moet gaan graven)

Ik zit echter nog met de aansturing van evt Klik-aan-klik-uit modules.
En dan met name de dimmer modules.
Het zou mooi zijn wanneer ik alle lichtgroepen vanuit mijn stoel en met mijn tablet kan bedienen,
in plaats van dat ik op moet staan en de knoppen bij de deur/ingang moet bedienen.
(en dan bijna op de tast terug naar mijn stoel  ;) )

Hoe hebben jullie dit soort dingen opgelost en zijn er wellicht ook gebruikers die
dezelfde combi Harmony Smart Control <-> Kaku werkend hebben?
Alle tips/oplossingen zijn welkom!
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

HTip

Goed bezig weer! Ik gebruik op dit moment een IR-RF omzetter van Marmitek, de Powermid XL. Voordeel is dat het makkelijk te programmeren is met een Pronto of iets dergelijks. Nadeel is dat je dus moet richten op de omzetter. Logitech heb ik geen ervaring mee.

Ik wil nog eens een JB Media Lightmanager toevoegen. Die kan je via de PC programmeren en verschillende lichtscenes toevoegen die je met 1 IR-commando kan starten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joske007

Ik heb de volgende combi goed werkend en dit voor de bediening van de av-apparaten (verborgen), klik aan/uit voor de lichtpunten en als hoodschakelaar.

- Marmitek ir control 8
- JB Media Lightmanager (klik aan/uit)
- Logitech Harmony One
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Keerzijde

@ HTip en Joske007: Bedankt voor de suggesties.
Die Marmitek had ik zelf ook al op het oog, maar de Lightmanager nog niet.
Ik ga ernaar kijken...

Afgelopen weekend eerst even wat 'damage control' moeten doen:
Bij hevige regenval wil er nog wel eens wat water via de luchtroosters
mijn kelder in druppelen/stromen.
Dit komt niet door de luchtroosters zelf maar er stroomt (door verkeerd aangelegd
pad en terras) een (te) grote hoeveelheid regenwater langs de gevel de grond in.
Via de spouwmuur vindt dit zijn weg naar de naden in de luchtroosters en vervolgens mijn
kelder in.   >:(

In de ruimte van de bioscoop was de overlast minimaal (een enkel straaltje water langs de muur
dat de grond niet eens bereikt) maar dat zit wel net boven het projectiescherm.  :omg:
Dus heb ik het voetpad dat langs de gevel loop maar open gebroken, ophoogzand toegevoegd,
stenen teruggeplaatst en met een trilplaat weer tot een glad geheel aangetrild.
Resultaat is een voetpad, dat het water van de gevel AF leidt ipv er naartoe.

Aan de achterzijde is het probleem veel groter, want daar komt een ware waterval de ruimte binnen.
(Is gelukkig een andere ruimte, maar die stond afgelopen week voor de helft blank.)
Daar moet ik het terras gaan openbreken om een extra goot/drain aan te leggen en direct aan te sluiten
op de regenpijp.  Dat project is 'ongoing'...   ;)

Wat ik nog wel heb kunnen doen is eindelijk de ontbrekende 2 muurdelen van rood tapijt voorzien.
Dat was een beetje een rotklusje waar ik tegenop zag en daardoor bleef uitstellen.
Eindelijk afgerond dus.  :pompom:
Ook ben ik nog even bij een bekend Zweeds warenhuis binnen gelopen om een zwart kleed
en wat matzwarte tafeltjes te scoren.
Akoestisch zou de ruimte nu dus compleet moeten zijn en kan ik eindelijk beginnen met
meten en afregelen.
Volgende aankoop: UMIK-1   :angel:
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

beatbrother

heel knappe ruimte geworden !  ;D Ga je plezier aan beleven.

Ivm afstandsbedieningen heb ik zelf een Logitech Harmony 1100.
Heel tevreden van.

Keerzijde

Ik blijf toch twijfelen over een laatste toevoeging aan mijn bios ruimte: de Subwoofer.

Op zich kan ik leuk een film kijken.
Ik kijk meestal 's nachts en dan ligt de rest al te slapen.
Het geluid helemaal vol open zetten kan ik toch niet want dan hoor je het
toch wel in heel het huis, ondanks dat ik in de kelder zit.
(Vooral de lage tonen dringen dan door)

Maar ik ben toch op zoek naar een beetje toevoeging.
Omdat ik ook wil dat muziek strak blijft klinken (ALS ik het luister) kom ik eigenlijk uit op een Sealed Sub.
Omdat ik redelijk flexibel wil kunnen zijn in de plaatsing van die sub, kom ik uit op een Front Fire sub.

De sub die dan het meeste genoemd wordt is de BK XXLS400 FF.
Kost normaal toch gauw 575,- maar als ik hem 2e hands kan scoren voor 400,- zou ik blij zijn.

Maar omdat ik redelijk simpele speakers heb (zie sig) twijfel ik of in niet gewoon
een Jamo SUB 660 zal kopen, dan heb ik in ieder geval ZEKER dezelfde kleur (black ash)   ;)

Vraag: Zal ik veel verschil merken tussen de 2 genoemde subs?

Vraag2: Weet iemand een 2e hands BK XXLS 400 FF Black Ash te koop (voor max 400,-)   ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

rovinggecko

Mijn advies: neem een subdude voor onder je sub. In mijn oude huis met houten vloer was dat een verschil in dag in nacht in het meetrillen van deuren ramen etc met mijn sub. Ontkoppeld heel goed en zorgt dus voor (veel) minder contact geluid door het huis.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RalphH

Als je een DF neemt, kun je die altijd FF maken.

Maar...
Vraag je ff af of je voor een xxls moet gaan. Je hebt een flinke ruimte, die wil je wel een beetje vullen. Hoeft allemaal niet keihard te gaan, maar een leuke gepoorte sub zal niet misstaan. En een ported sub wil niet perse zeggen dat muziek niet meer strak klinkt, maar wel dat film er nog een stapje op vooruit gaat.
Wellicht een PB2000? Kun je er altijd nog een xxls naastzetten om de gaten op te vullen  ;) ;D.

Wat doordreunen kun je inderdaad denken aan een subdude, de SVS dempers of simpel beginnen met een paar wasmachinedempers.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Keerzijde

Quote from: rovinggecko on October 31, 2014, 17:12:26
Mijn advies: neem een subdude voor onder je sub. In mijn oude huis met houten vloer was dat een verschil in dag in nacht in het meetrillen van deuren ramen etc met mijn sub. Ontkoppeld heel goed en zorgt dus voor (veel) minder contact geluid door het huis.

Dat zou een optie zijn, maar ik heb nog niet eens een Sub, en de 2 frontspeakers zorgen al voor lage tonen door het huis.
Die staan echter op spikes, die weer op plastic dopjes staan op een pvc vloer op de betonnen bodem in de kelder.

Ik heb sterk het vermoeden dat het niet zozeer contactgeluid is, dan wel dat de deur in de kelder niet veel tegen houdt
doordat deze te weinig massa heeft.

Maar wat extra demping zou ik natuurlijk best eens kunnen uitproberen.....
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

Keerzijde

Quote from: RalphH on October 31, 2014, 17:58:42
Als je een DF neemt, kun je die altijd FF maken.

Zeker, maar dat vind ik nou niet de mooiste optie  ;)

Quote
Maar...
Vraag je ff af of je voor een xxls moet gaan. Je hebt een flinke ruimte, die wil je wel een beetje vullen. Hoeft allemaal niet keihard te gaan, maar een leuke gepoorte sub zal niet misstaan. En een ported sub wil niet perse zeggen dat muziek niet meer strak klinkt, maar wel dat film er nog een stapje op vooruit gaat.
Wellicht een PB2000? Kun je er altijd nog een xxls naastzetten om de gaten op te vullen  ;) ;D.

Welja, een PB2000 EN een XXLS400 er naast.
Helaas is mijn budget momenteel de beperkende factor.

Quote
Wat doordreunen kun je inderdaad denken aan een subdude, de SVS dempers of simpel beginnen met een paar wasmachinedempers.

Als ik de speakers tijdelijk op een plaat schuimrubber zet ZOU ik toch moeten kunnen testen
of directe demping iets gaat uithalen.
Als dat niet helpt, zou ik iets met de toegangsdeur moeten doen, alleen weet ik niets
wat echt effect zou hebben bij lage tonen.   :unhappy:
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

Keerzijde

#116
Bedankt voor alle advies, mannen!

Maar ik ben vanavond een beetje eigenwijs geweest en van een forumgenoot
een BK XXLS400 FF (mat zwart) overgekocht.  :angel: :pompom:

Ik heb daar ook de vervangende PB2000 gezien, maar wat een bakbeest is dat zeg.
(in de goede zin van het woord, bedoel ik dan  :worship:)
Nou ja, misschien over een jaartje of 2 als mooie upgrade?
Maar zodadelijk eerst even de nieuwe aanwinst aansluiten en opnieuw alles afstellen.

Wellicht binnenkort ook maar weer eens een paar nieuwe foto's van de laatste veranderingen plaatsen.....
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

coldbullet

Hey hey ik heb even je hele topic door gelezen ( heb het rustig op het werk :sleepy:)
Hoe heb je je hoeken bekleed die bass traps, alleen met folie?

Keerzijde

Ja, zoals het er op de laatste foto's bij staat is geen gezicht natuurlijk  ;D

Ik heb uiteindelijk 2 platen mdf genomen en grote rechthoekige gaten in gezaagd.
Alles zwart geschilderd en speakerdoek (rekbaar) achter geniet.

Ik zal eens kijken of ik nog wat extra foto's kan posten...
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

gvy

Hallo,

Ik heb net je hele topic eens doorgelezen en ik wil je proficiat wensen met de HT. Zeer mooi opgebouwd.
Mijn HT is gelijkaardig ontstaan vanaf 2006. Ik heb toen ook een nieuwbouw gezet met een volledige betonkelder, waarvan een deel HT is geworden.
Ook ik had , voor ik aan de bouw van d'ondergrondse begon, last van water dat bovenaan op de naad van betonmuur naar eerste rij stenen binnenkwam en dus langs de muur naar beneden liep in de kelder. Ik heb toen rondom mijn huis alles opengegraven tot onder die naad, Ik heb rondom een kunststof noppenplaat tegen de muur ter hoogte van de naad geplaatst, die de waterdruk van de kleigrond tegen de muur wegneemt, en vervolgens onder de naad een drainage rondom bestaande uit een doek met eerst een laag kiezels ,daarop een drainagebuis met kokos, daarover weer kiezels en daarrond het doek toegevouwen. Daarover weer aarde en het terras en pad . Tot op vandaag is de kelder nadien mooi drooggebleven.   Kortom het water dat vroeger  tegen de muur drukte heeft nu een gemakkelijke weg , langs de noppenplaat naar de drainage , waar het gewoon wegloopt naar de gracht achter het huis

Geert

coldbullet

Ja graag als je daar een foto van hebt kan ik weer veel van leren.

Keerzijde

@Geert:
Bedankt voor het compliment.
Dat zal best een klus geweest zijn om alles rondom je huis open te graven.
Ik had eigenlijk alleen last van water, waar er een terras of pad aan het huis grenst.
Aan de voorzijde had men het afschot van het pad verkeerd gelegd waardoor het water
juist naar het huis liep. Pad aan huiszijde verhogen was al voldoende.
Aan de achterzijde ligt een groot terras dat men ook niet teveel op afschot kon leggen
vanwege de tuindeuren. Ook daar kon veel water juist richting huis stromen.
Door extra goot tussen terras en huis te maken gaat al het overtollig water
ook meteen richting regenpijp.
Tot nu toe alles verder droog gebleven gelukkig  ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

Keerzijde

Quote from: coldbullet on December 15, 2014, 00:43:22
Ja graag als je daar een foto van hebt kan ik weer veel van leren.
Komt er aan, moet alleen eerst nieuwe fotosessie inplannen  ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

coldbullet

hey hey alweer even geleden en we zitten alweer in februari, is je ht alweer wat opgeschoten? of nogsteeds het schilder wel?