Stereo versterker op pre outs surround versterker

Started by audio_stabilo, August 18, 2014, 21:40:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 17:52:35
Dankje voor het antwoord. Ik dacht op internet wel eens gelezen te hebben dat je met een 25 watt versterker (dus "te licht") je boxen van 150 watt kan opblazen

Dat klopt wel....je kan beter teveel wattjes hebben dan te weinig. Maar het hangt af van je speakers en vervolgens hoe hard je draait.

Neem een speakers van 94 dB en je hebt aan de 25 watt meer dan voldoende. Bij 83 dB zal je speaker ws te weinig hebben aan de 25 watt.

Even heel kort door het welbekende bochtje er speelt ook nog mee hoeveel Ohm je speakers zijn en hoe ze dippen. Gemiddelde speaker zit tussen de 4 en 8 Ohm (als ik me niet vergis).

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Qua volume klopt wat je zegt,maar de strakheid in aanstuuring ligt wel aan het vermogen.
Een lichte amp bv 25 watt kan best 100 watt speakers aansturen.(tot een bepaald level dan clipt ie)
Maar dan moet ie hard werken en is er weinig detail.

Als je bv 250 watt RMS op 100 watt speakers zet zoals ik pas gedaan heb.
Word je detail vele malen beter,detail in de muziek heeft niks met de berekening hoeveel watt er nodig is om hoeveel db uit je speakers te halen.

Ik lees die misvatting hier vaker,snap het van sommige ook niet want die zouden toch echt beter moeten weten.

chansig

Klopt maar zal ook weer van de gebruikte speakers afhangen...Dus het is niet zo maar een gegeven van hoe meer wattage hoe beter de controle.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Vaak wel,in geval van speakers met extreme impedantie dips is niet alleen het vermogen bepalend.
Maar ook hoe goed de amp met die dippen om kan gaan.
Maar verder denk bijna op elke speaker en sub toepasbaar imo en oren.

chansig

Quote from: morca on August 19, 2014, 18:31:42
Vaak wel...

Precies...dus niet altijd en zal afhangen van de gebruikte speaker.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: morca on August 19, 2014, 17:57:34
Dan vervormt de versterker,idd daar gaan je boxen ook goed stuk van.
Maar dat vervormen komt pas bij hoog volume

Hoe kan ik dat dan het beste oplossen? Ik bel net correct in rotterdam die zeiden "nee is alleen maar goed want dan kunt u de boxen nooit opblazen"
Leek me al een vaag antwoord.

Maar dan dus een zwaardere stereo versterker? De oude versterkers van vroeger zijn niet goed genoeg? Zoals een Marantz 2220?

Ik hou wel eens van hard volume dus dat moet nog wel lukken als ik een stereo versterker koop

audio_stabilo

Hoe kan ik dat dan het beste oplossen? Ik bel net correct in rotterdam die zeiden "nee is alleen maar goed want dan kunt u de boxen nooit opblazen"
Leek me al een vaag antwoord.

Maar dan dus een zwaardere stereo versterker? De oude versterkers van vroeger zijn niet goed genoeg? Zoals een Marantz 2220?

Ik hou wel eens van hard volume dus dat moet nog wel lukken als ik een stereo versterker koop

Quote from: morca on August 19, 2014, 17:57:34
Dan vervormt de versterker,idd daar gaan je boxen ook goed stuk van.
Maar dat vervormen komt pas bij hoog volume

audio_stabilo

Sorry voor het 2x posten. Ging even wat mis.
Ik heb nu dan de Marantz SR 6001 er tussen. 100 watt receiver (boxen zijn 150 watt)
Dan kan ik misschien beter ook een 100 watt stereo versterker nemen?

chansig

Over welke speakers gaat het ? De beste man bij correct heeft geen idee wat hij zegt.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 19, 2014, 18:44:47
Over welke speakers gaat het ? De beste man bij correct heeft geen idee wat hij zegt.

Gr Hans

Nee en had zelfs nog 2x gebelt omdat ik het niet geloofde.... ik heb de B&W 603 s2

chansig

Power handling suitable for use with amplifiers rated at between 25-150W

25 watt kan dus...ik zou zelf wel een iets zwaardere versterker proberen om te horen of ik het verschil zou horen (mn in het laag). Met 90dB zijn ze ook redelijk gevoelig...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 19, 2014, 18:49:01
Power handling suitable for use with amplifiers rated at between 25-150W

25 watt kan dus...ik zou zelf wel een iets zwaardere versterker proberen om te horen of ik het verschil zou horen (mn in het laag). Met 90dB zijn ze ook redelijk gevoelig...

Gr Hans

Ja dat 25 - 150 watt snapte ik dus nooit. Maar je zou met een 25 watt versterker even hard kunnen gaan als met een 100 watt op die boxen?

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 19, 2014, 18:49:01
Power handling suitable for use with amplifiers rated at between 25-150W

25 watt kan dus...ik zou zelf wel een iets zwaardere versterker proberen om te horen of ik het verschil zou horen (mn in het laag). Met 90dB zijn ze ook redelijk gevoelig...

Gr Hans

Laat ik het anders zeggen (anders kom ik er niet uit) Ik zit gewoon wat op marktplaats te kijken naar wat oudere stereo modellen in de buurt. Kom uit nieuwegein (3431) Wat zouden jullie aanraden voor ik iets verkeerds koop

chansig

Een speaker heeft over het algemeen (bij normale volume) niet zo heel veel watt nodig. Op het moment dat het volume omhoog gaat moet de versterker dus meer stroom leveren. Dan wordt een degelijke voeding steeds belangrijker. De voeding moet namelijk deze stroom leveren.

Daarnaast zitten er ook pieken qua stroomvraag in de muziek. Laag vraagt meer stroom dan hoog. Bij een tik op een drumstel spreek je dan over dynamiek...hoe snel beweegt een conus heen en weer (hoe sneller hoe beter). Hiervoor is stroom nodig en hoe harder het volume hoe meer stroom. Dan kan je je voorstellen dat 25 watt net te weinig is en 100 watt harder kan zonder te gaan vervormen.

25 watt zal dus sneller aan zijn tax zitten...100 watt is ws meer dan voldoende.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 18:52:57
Laat ik het anders zeggen (anders kom ik er niet uit) Ik zit gewoon wat op marktplaats te kijken naar wat oudere stereo modellen in de buurt. Kom uit nieuwegein (3431) Wat zouden jullie aanraden voor ik iets verkeerds koop

Budget ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 19, 2014, 19:01:57
Budget ?

Gr Hans

Wou er even niet te veel aan uitgeven. Dacht zelf aan 100 euro (misschien heb je er niks voor maar dan hoor ik het ook graag)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


audio_stabilo

Dankje wel, had hem ook gezien.

He maar 25-150 watt op mijn speaker betekend dus eigenlijk gewoon dat die minimaal een versterker van 25 watt nodig heeft? Klinkt dat dan het zelfde als een versterker van 100 watt?

Quote from: chansig on August 19, 2014, 19:04:41
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m838202241-denon-pma-1060.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Beetje afdingen en ophalen....sorry...te duur.

Gr Hans

chansig

Dan gaat het verhaal van Morca en mij op. Meer reserve, grote kans op een betere controle over het laag wat zeker wel aan te bevelen is.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

De B&W lusten wel wat vermogen,150 watt rms zal ze mooi aansturen.
Belangrijk bij deze speaker dat je een amp koopt die ook 4 ohm stabiel is,en nog lagere dips goed op kan vangen.

B&W valt juist net in het vakje lastig aan te sturen als je hard draait.
Staan ze bekend om,je zal niet de eerste zijn die ze amp elke keer in protection draait.

audio_stabilo

Quote from: morca on August 19, 2014, 19:10:58
De B&W lusten wel wat vermogen,150 watt rms zal ze mooi aansturen.
Belangrijk bij deze speaker dat je een amp koopt die ook 4 ohm stabiel is,en nog lagere dips goed op kan vangen.

B&W valt juist net in het vakje lastig aan te sturen als je hard draait.
Staan ze bekend om,je zal niet de eerste zijn die ze amp elke keer in protection draait.

Ik heb het eerlijk gezegt met mijn Marantz SR 6001 nog niet mee gemaakt.

De Denon (http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m831609161-denon-upa-f88-120-watt-versterker-met-afstandsbediening.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) zou dus wel wat zijn om mijn b&w's aan te sturen? En beter stereo geluid dan mijn Marantz SR6001?

Even voor mijn duidelijkheid.... een versterker mag wel meer vermogen (watts) hebben dan je speakers toch. Overhouden is nooit erg toch?

audio_stabilo

Bijvoorbeeld 190 watt per kanaals AV receiver met 150 watt boxen maakt niet uit toch?
Daarbij kom je toch nooit aan die 190 watt

chansig

Meer is altijd goed....ik heb 400 watt op mijn speakers. Niets aan de hand. Als het te hard gaat hoor je dat wel.

Die Denon voldoet prima.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Ik leer nog wat hier! :D

Maar ook beter dan het stereo op die Marantz die ik nu heb dan zeker?
Want dat is de bedoeling ;)


Quote from: chansig on August 19, 2014, 19:20:45
Meer is altijd goed....ik heb 400 watt op mijn speakers. Niets aan de hand. Als het te hard gaat hoor je dat wel.

Die Denon voldoet prima.

Gr Hans