De beste elektronische muziek - Waar MOET je naar luisteren?

Started by Deleted member, August 16, 2014, 13:50:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devkon

Als techno minded liefhebber zou ik verwachten dat je Balance 014 van Joris Voorn zeker zou moeten kunnen waarderen.

Het is een mix CD die ik heel erg goed vindt, in het bijzonder CD1. Goede track selectie, goede mix, mooi vloeiend, om in te kruipen.

https://www.youtube.com/watch?v=5W84iW77sNA
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

devkon

Panta du Prince - This Bliss. Heel melodieus en ritmisch, beetje minimal achtig, zit heel goed in elkaar. En extra genieten op een goeie set  (je mist anders het nodige) :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=cZewTn6XLsU

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

simsatit

Quote from: balboa on December 27, 2014, 17:19:40
@Simsatit, mooi man om op deze manier nieuwe geluiden te horen! Weet niet of ik het direct allemaal onder mijn (muziek)smaak schaar, maar het is weer eens iets heel anders. Top!
Hi,

Leuk te horen!
Ik luister misschien 10% van mijn muziekluistertijd naar dit soort muziek, vroeger meer, maar ik luister veel muziek dus is het alsnog wel een uur per week of meer:)

Juist variatie geeft mij meer inzicht in verschillende muziek en ik blijf open staan, zo wordt ik gellukig nog vaak genoeg verrast! !

Ik ben nu meer klasiek aan het luisteren, orkestrale werken, thaikovski.. heerlijk
Maar dan gaat er net zo makkelijk weer experimentele jazz, world, minimal techno, alternatieve pop of electronica achter aan hoor.

Feit is dat, ondanks veel mensen zeggen dat er geen 'ziel' in electronica zit, en je dus met computers geen muziek kunt maken, je toch hele mooie sferische en interessante stukken kunt vinden.

Leuk dat je iig open staat voor ook wat andere 'muziek'.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Artiest: Ryuichi Sakamoto en Alva Noto
Jaar: 2005
Titel:Logic moon

Alva Noto, uit Oost Duitsland, actief in de experimentele elektronica in de tijd dat de muur nog fier stond,  experimenteerde Alva Noto (Carsten Nicolai) met faxgeluiden, ruis, computer gliches en alle electro geluiden die een eigen leven lijken te leiden, zoals je bijvoorbeeld wel eens hoort in de trein.
Heck, zelfs een oude koelkast lijkt een eigen sonisch leven te leiden.
Static op tv.. het zijn eigenlijk bronnen van inspiratie voor kunstenaars..
Alva Noto was in de glitch wel een pionier..
Maar nog steeds bezig dus, hier met japanse pianist Sakamoto..


http://youtu.be/KUl17garvNY
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Artiest: Kid 606
Jaar: 2009
Label: Tigerbeat 6
Titel: Mr Wobble

Kid 606, posterboy van de glitch eind jaren 90, rebel tegen de 'mainstream' makkelijk verteerbare dance muziek met een heerlijk macabere clip over de dood van de zoon van een sinaasappel, Mr Wobble..

Kid606 - Mr. Wobble's Nightmare

http://youtu.be/epI6D8NG4VE
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

DofN

Quote from: simsatit on December 29, 2014, 21:57:29

Feit is dat, ondanks veel mensen zeggen dat er geen 'ziel' in electronica zit, en je dus met computers geen muziek kunt maken, je toch hele mooie sferische en interessante stukken kunt vinden.


Als het je smaak is, hoor je er wel ziel in. Is het je smaak niet, dan niet. Simpel :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Artiest: Susuma Yokota
Album: The boy and the tree
Label: Leaf
Jaar: 2002
Titel: Secret Garden

Japanner Susuma is ook een pionier van de 'dance' muziek, begon eind jaren 70 met electronica ritme strukturen te maken die je nog steeds terug hoort in 'commerciële'  muziek, gelukkig dat Susuma dat totaal niet was (commercieel), en is, en veel mooie en ook heel grappige (vooral zijn oude werk) muziek heeft gemaakt.

http://youtu.be/Aij0xQQ2ZkE
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Artiest: Isan
Jaar: 1999
Label Morr music
Album: Salamander
Titel: Twentyfive Thirtyone


http://youtu.be/wDwDWZoOdSQ
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Detroit, motor city..

In een tijd dat er 1.2 miljoen mensen woonden waarvan meer dan de helft werkten in de zeer moderne fabrieken van de auto industrie.
Robots en automatisering..

Kraftwerk sloeg hier in als een bom, transeurope express in 1977, deze muziek was zo herkenbaar voor de Detroitenaren.
Niet veel later begonnen dj's zelf te experimenteren met voornamelijk de Roland tb-303 en alles wat er verder maar voor handen was.
Detroit en ook Chigago waren industrie steden waar in de late nachten de mensen stoom afbliezen na het zware werk.
Grote feesten waar de allereerste techno nummers ter wereld werden gemaakt en gedraaid en wat een tijd moet dat zijn geweest..

Juan Atkins en Derrick May zijn de grondleggers van de techno.
Hier een nummer uit 1985 van laatstgenoemde als zijn alterelias 'rythmisrhytm'

Artiest: Derrick May
Jaar: 1985

>>30 jaar oud[emoji4] <<

Rythim Is Rythim - It Is What It Is

http://youtu.be/9jNZItHNrdY
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Artiest: model 500 (Juan Atkins)
Label: Metroplex
Jaar: 1989
Titel: The chase

http://youtu.be/rRVb47WtINI
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Op een ander spoor hier in europa begon vooral de house uit chicago een grote invloed te zijn op de club scene.
Vanaf 1988 brak de acid house manie uit, ieder uit die tijd wel bekend dmv de 'smilies' en het excessieve ecstacy, paddos en lsd gebruik.

De house stroming werd zo groot in nederland, belgie en de uk, dat niemand er meer omheen kon, of je het nu haatte of niet..

Inmiddels na zo veel stylen die kwamen en gingen is overgebleven dat nederland inmiddels no1 export in dance muziek is geworden..

Hier een nummer uit 1989 dat die periode van doorbreken van de house uit de underground clubs naar een grote beweging overal aanwezig goed afspiegelt.


Het Antwerpse Liaison D
Titel: He Chilled Out
Jaar: 1989


https://www.youtube.com/watch?v=7al80pBckF0


Ook is goed hoorbaar dat de europese muziek veel meer op de 'acid trip' en minder op dynamische ritme struktuur bouwde,
zoals in het overwegend zwarte Detroit en Chicago veel meer verlangd werd, de mensen wilde daar hun dans moves uiten, hier wilde mensen een mind trip al hevig springend en rennend door de zaal..

De EU dance is dan ook meer effecten muziek, ieder zijn ding..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Acid was toch wel een bijzondere stijl, de Roland tb serie die het zo typerende acid geluid produceerde is toch voor veel producenten een lieveling gebleven.
Acid ging al weer snel ondergronds, na 1990 nam trance, hardhouse, gabber, drum and bass en techno het over en verdwenen de obscure acid geluiden van de mainstream radar.
Ik blijf altijd een zwak houden voor de geluiden uit de Roland tb303,404 en 505..
Het leuke is dat veel artiesten vaak een knipoog geven aan de acid, denk aan windwind uit 93 van Autechre en aan Squarpusher, Aphex twin etc (niet voor niets allemaal engels, acid is daar altijd wel gebleven)

Underground UK acid plaat door Curly.
Inspired by Mars, the desert planet.

Artiest: Esoterik/ Curly (rip)
Label: Crowd control
Jaar: 1996
Titel: Desert planet

http://youtu.be/3Il6o_WnvAU
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Mocht je het voorgaande geweld aangedurfd hebben nu een mooi ambient werkje van Helios

Artiest: Helios
Label: Unseen records
Jaar: 2010
Titel: The jaguar sun

https://www.youtube.com/watch?v=EClCihfPRO0


een mooie comment op de youtube page over dat dit soort muziek 'bland and unimaginative' is:


'@jondini Actually this is what a friend of mine refers to as "washing machine music". In other words, it's supposed to be bland and unimaginative. The music draws a clean slate in your mind, and lets your imagination wander more easily. In other words, you don't listen to this music *because* it's imaginative,  you listen to this music because it makes *YOU* imaginative.'


Ok dit was t weer van mijn kant :)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

drevox

Leuke verhalen hoor.
Ik vind nederlandse house eigenlijk geen reet aan. Belgische en britse house veel beter. Maja misschien ik er ook niet genoeg van.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Siddartha

Nog even over dat er geen ziel in elektronische muziek zou zitten; dan kun je de hele moderne popmuziek wel afschrijven... Overal zitten exotische gitaren in en keyboards/synths. Daarnaast wordt er ook veel electronisch gemixt en met allerlei effecten en plug-ins gewerkt.
Denk dat m creatief proces, dus iets maken wat er nog niet is, de energie van de maker(s) in zich draagt...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

rickw

Wanneer zit er een of iemands ziel in muziek? Waarom moet er een of iemands ziel in zitten?

Siddartha

Wat ik zeg, als er een creatief proces plaats vindt... En tja waarom, geen idee [emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Bas Akkerman

#218
Quote from: Siddartha on January  7, 2015, 22:27:27
Nog even over dat er geen ziel in elektronische muziek zou zitten; dan kun je de hele moderne popmuziek wel afschrijven... Overal zitten exotische gitaren in en keyboards/synths. Daarnaast wordt er ook veel electronisch gemixt en met allerlei effecten en plug-ins gewerkt.
Denk dat m creatief proces, dus iets maken wat er nog niet is, de energie van de maker(s) in zich draagt...
:worship:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

simsatit

Siddarta, het is ook een escape, een vlucht in een andere wereld.
In Detroid, Chicago, London, en overal ter wereld kon men met de elektronische geluiden zonder een band te hoeven zien, eindeloos dansen en zich helemaal laten gaan, immers als er stroom is dan houd de elektronica niet op...

Speaking of.. ik heb een tijd in Londen gewoond (centrum) ik zocht de interessante plekken uit om in het weekend heen te gaan.
Veel feesten werden pas op de dag zelf aangekondigd, er zijn nog steeds heel veel leegstaande gebouwen in Londen, soms werd het ook in een garage gegeven of in een gesloten winkelcentrum, zo heb ik squarepusher gezien 5 uur snachts in een kamer van 10x10m op een erbarmelijk soundsystem met minimale middelen maar je vergeet het nooit meer, ik woonde er ook dat de dubstep in de underground op zijn hoogte punt was, Shackleton een oude rot in de underground scene werd inmiddels ook in het hoekje dubstep gestopt.
Wat een mooie shows gaf deze man ook..
Ontdaan van alle goed geregelde, geoliede, gladde productie, dure entree, dure drank, nette en goede toiletten, goede garderobe, niets van dat al.. maar wel echt, en dan heeft die elektronische muziek een functie..

Artiest: Shackleton
Label: Skull disco
Album: Soundboy's suicide note
Titel: The branch is weak
Year: 2008

http://youtu.be/KSgojSE9xDI
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Shackleton's label, Skull disco dreigde in 2006 failliet te gaan.
Maar toen op een festival Ricardo Villalobos met een remix van Shackleton's blood on my hands kwam keerde het tij.
Het nummer sloeg aan en werd in 2007 uitgegeven op Skulldisco 007, deze ep werd gelukkig genoeg een redelijk succes zodat Shackleton de schuldeisers kon afbetalen en Skull disco kon blijven bestaan.
Ricardo Villalobo was daar blij om en Shackleton heeft nooit een fee voor het nummer hoeven betalen van Ricardo, kijk zo kan het ook!
Later heeft Shackleton als wederdienst weer een nummer geremixed van iemand uit Ricardo's kringen om 'even' te komen.

Artiest: Shackleton, rmx by Ricardo Villalobo
Titel: Blood on my hands
Jaar: 2007

http://youtu.be/KQr6m2l2J-Y
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Dit nummer is zo geweldig als je luisterd met een goede koptelefoon of zoals ik op mijn set op vinyl..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Industrial noise is voldoende inspirator gebleken in de elektronica dat er een stroming, de noise, uit is ontstaan.
Vroeger kwam ik regelmatig bij Staalplaat in de staalstraat in Amsterdam, 1 van nederlands interessantste labels, 8 jaar geleden is de eigenaar terug naar Berlijn gegaan, Amsterdam werd te 'nauw' voor hem.
Pansonic is een van de artiesten die op staalplaat's mort aux vaches serie is uitgekomen, befaamd voor de apparte verpakkingen, die uit beton, geperforeerd staal en glas bestonden.
Mika Vaino is de ene helft van het Finse duo Pansonic.

Sommige noise maakt dat je oren gaan bloeden..

Dat valt met deze nummers van Vaino wel mee.

Artiest: HTRK - Poison [Mika Vainio Remix]:

http://youtu.be/2xYgSqQ2oXg

Artiest: Mika Vaino
Titetel: S bahn

http://youtu.be/EmTNF6SXM_s
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

buizesmurf

Juist vernomen da Edgar Froeze,samen met Tangerine Dream,een van de pioneers van de electronische muziek is overleden,
Zijn muziek zal voor altijd bij ons zijn.....