Sub alleen voor film of ook stereo

Started by Wim76, August 2, 2014, 11:44:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wim76

Hallo audiofielen,

Vaak de "discussie" wat ik voorbij zie komen over of een sub ipv alleen voor film ook goed voor stereo moet zijn.
Ik heb ergens meerdere mensen zien schrijven dat er vaak bij muziek de maker niet zo laag gaat in frequentie maar wel met film.
Is het dan wel zinvol om een sub te willen scoren die op film als op stereo gebied goed zijn best doet?
Een paar goede stereo speakers met een goede hifi set ervoor geven dan toch niet het gemis van een sub?
Want in de vele situaties die men thuis heb, kan ik me voorstellen dat men de set dusdanig afstelt dat er op stereo alleen de twee fronts spelen en op HT alles.

Wat vinden jullie?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

jvanhambelgium

Quote from: Wim76 on August  2, 2014, 11:44:07
Hallo audiofielen,

Vaak de "discussie" wat ik voorbij zie komen over of een sub ipv alleen voor film ook goed voor stereo moet zijn.
Ik heb ergens meerdere mensen zien schrijven dat er vaak bij muziek de maker niet zo laag gaat in frequentie maar wel met film.
Is het dan wel zinvol om een sub te willen scoren die op film als op stereo gebied goed zijn best doet?
Een paar goede stereo speakers met een goede hifi set ervoor geven dan toch niet het gemis van een sub?
Want in de vele situaties die men thuis heb, kan ik me voorstellen dat men de set dusdanig afstelt dat er op stereo alleen de twee fronts spelen en op HT alles.

Wat vinden jullie?

Definieer "goede stereospeakers"  >:D
Ik heb m'n 2 x SVS PB13 Ultra's altijd meespelen zelfs bij stereo, maar veel hangt ook van muzieksmaak af.
Luister je veel electronisch is het evident dat er meer laag-energie inzit dan pakweg "barok kamermuziek" of een ensemble Peruaanse neusfluiters.

Ik merk, zelfs met een cross-over van 80Hz dat de subs nog redelijk wat bijdragen ook bij mooi jazz stukken. Piano's kunnen laag aantikken, contrabassen ook etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on August  2, 2014, 11:54:12
Definieer "goede stereospeakers"  >:D
Ik heb m'n 2 x SVS PB13 Ultra's altijd meespelen zelfs bij stereo, maar veel hangt ook van muzieksmaak af.
Luister je veel electronisch is het evident dat er meer laag-energie inzit dan pakweg "barok kamermuziek" of een ensemble Peruaanse neusfluiters.

Ik merk, zelfs met een cross-over van 80Hz dat de subs nog redelijk wat bijdragen ook bij mooi jazz stukken. Piano's kunnen laag aantikken, contrabassen ook etc.
Bij het laatste is een betere/goeie akoestiek  en plaatsing wel een vereiste.
EN dan het afstellen en intregeren nog.
Maar idd dan voegt het zoals Jan al zei best veel toe!

Wim76

Quote from: jvanhambelgium on August  2, 2014, 11:54:12
Definieer "goede stereospeakers"  >:D
Ik heb m'n 2 x SVS PB13 Ultra's altijd meespelen zelfs bij stereo, maar veel hangt ook van muzieksmaak af.
Luister je veel electronisch is het evident dat er meer laag-energie inzit dan pakweg "barok kamermuziek" of een ensemble Peruaanse neusfluiters.

Ik merk, zelfs met een cross-over van 80Hz dat de subs nog redelijk wat bijdragen ook bij mooi jazz stukken. Piano's kunnen laag aantikken, contrabassen ook etc.

Met alle respect, als je twee PB13 ultra's nodig heb om een bijdrage te leveren voor je muziek, waar zit je dan om je muziek te luisteren? In de plaatselijke imax theater ofzo? Mijn god wat een kracht aan sub power  :wow:
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

yorkie13

Test eerst eens een subwoofer die binnen je budget past in je eigen ruimte , en kijk wat die brengt.

Eventueel een forumlid die langs komt, of eentje die je mag testen van de winkel.

jvanhambelgium

Quote from: Wim76 on August  2, 2014, 12:06:00
Met alle respect, als je twee PB13 ultra's nodig heb om een bijdrage te leveren voor je muziek, waar zit je dan om je muziek te luisteren? In de plaatselijke imax theater ofzo? Mijn god wat een kracht aan sub power  :wow:

Zelfs zonder m'n subs kunnen m'n fronts, elk voorzien van 2 x 10" drivers (+ ports) eigenlijk al behoorlijk laag (40Hz/50Hz moet lukken) meedoen. Toch kies ik voor een X-over op 80Hz ook om m'n versterking wat minder te belasten.

Wat je zegt over de 2 x PB13 voor MUZIEK is euh ... wel ergens juist ... maar een beetje overschot hebben kan geen kwaad  :nowink: :nowink: :nowink:
Voor FILM daarentegen mogen ze echt wel werken... :worship: :worship: :worship:

Ik luister zelfs daarom niet altijd speciaal "luid" ofzo hoor voor MUZIEK, FILM daarentegen gaan wel eens richting reference level...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Wim76

Quote from: jvanhambelgium on August  2, 2014, 12:18:12
Zelfs zonder m'n subs kunnen m'n fronts, elk voorzien van 2 x 10" drivers (+ ports) eigenlijk al behoorlijk laag (40Hz/50Hz moet lukken) meedoen. Toch kies ik voor een X-over op 80Hz ook om m'n versterking wat minder te belasten.

Wat je zegt over de 2 x PB13 voor MUZIEK is euh ... wel ergens juist ... maar een beetje overschot hebben kan geen kwaad  :nowink: :nowink: :nowink:
Voor FILM daarentegen mogen ze echt wel werken... :worship: :worship: :worship:

Ik luister zelfs daarom niet altijd speciaal "luid" ofzo hoor voor MUZIEK, FILM daarentegen gaan wel eens richting reference level...

Dat was ook een beetje mijn gedachtegang. Een stel goede fronts moeten toch ook een heel behoorlijk stereo beeld neer kunnen zetten?
Maar waarschijnlijk heb ik het nog niet gehoord met een sub erbij.
Ik heb wel diverse goede stereo sets gehoord destijds bij Staffords in Utrecht op de 2e etage.
Daar kreeg ik niet het idee "wauw, kan het nog beter dan".
Maarja, dat waren sets met Accuphase spul met bijbehorende speakers. Oftewel een bedrag van een leuke nieuwe auto.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

morca

2 sub,s is geen must maar je hoort wel dat er meer reserve is.
Dus je systeem speelt met minder vervorming op lage volume,s.
Maar idd je moet wel aardig hard spelen om er 2 nodig te hebben als het gewone pop muziek ofzo is.
Rap of trance is wel lekker met 2 sub,s  :headbanging: