Zelfbouw Sub, Dayton Um15-22 :D

Started by Sasje, July 13, 2014, 20:19:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sasje

Beste forumleden,

Ik zit met èèn (lees "meerdere" :hehe:) dilemma('s), maar laat ik eerst even vertellen hoe, wie, wat en waarvoor 8).

Momenteel luister ik naar een setje B&W CM1's en CMC als center met een Energy XL-s12 subwoofer.
Maar dit subje is nu niet bepaald goed in het mee spelen met muziek, en gaat ook niet extreem diep in het geval van films :nopompom:.
Ik woon nog thuis en heb dit speelgoed normaal op men kamer staan en daar is het voldoende, maar zo nu en dan
verplaats ik alles naar de schuur om op een beetje volume film te kunnen kijken.
Maar zodra ik een beetje volume aan de Energy geef gaat de poort soort van "ademen", en de woofer zelf zit vrij snel
daarna ook aan zen max.

Toen kwam het idee om er een subje voor in de schuur bij te kopen, die wat lucht kan verplaatsen en dan kom je al snel op Merken
als HSU research of SVS enzo. Maar de verzendkosten van Amerika naar Nederland zijn niet normaal !
Na wat verder te hebben gelezen kwam het idee zelf bouwen naar voren, maar hoe meer ik er over lees op
forum's, hoe meer keuzes er komen! 10, 12 of 15inch, vented of sealed?

Ik wil hem in eerste instantie voornamelijk voor films gaan gebruiken, maar als formaat mee valt kan die eventueel
zelf mijn Energy volledig gaan vervangen. En lijkt het me zo ie zo het beste om de amp los te houden om het gewicht
ook binnen de beperking te houden. (sub kan ook subtiel toch ?:lookaround:)

Maar nu zou ik hem ook graag wat laag van de CM1's/CMC laten overnemen zoals ik nu ook bij de Energy doe icm met
mijn Marrantz. Maar momenteel komt dat de klank niet echt ten goede.

Hier komen mijn vragen/dilemma's:
Ik ben al enkele merken/type woofers op forums tegen gekomen (CSS, Dayton, JL audio enz.) maar als je ze in Amerika besteld
betaal je ongeveer net zo veel verzendkosten en invoer-belasting als het product zelf kost. Desalniettemin leek mij een Dayton
UM15-22 een interessante unit. Voor €150 unit +€90 verzendkosten +€40 btw totaal dus ongeveer €280, wat ik een prima bedrag vind, heb ik een leuke subwoofer ?


Kunnen jullie mij wat helpen met keuzes om wat dingen te kunnen wegstrepen. En misschien nog leuke betaalbare alternatieve
driver unit's? En waar ik die bestellen kan? :headbanging:


yorkie13

#1
OPTIMUM CABINET SIZE *
Sealed Volume 3.98 ft.³
Sealed F3 33 Hz
Vented Volume 11.1 ft.³
Vented F3 17 Hz

Genoemd3e Dayton 15 inch is zeker een mooie woofer.

passende amp erbij , liefst met DSP en bouwen zou ik zeggen.


wordt wel een grote kast



morca

Lijkt me idd een goeie driver.
Mooie amp van Hypex erbij eventueel met dsp.
De door jouw genoemde merken zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland.


Sasje

Quote from: RA SUBS on July 13, 2014, 20:37:34
OPTIMUM CABINET SIZE *
Sealed Volume 3.98 ft.³
Sealed F3 33 Hz
Vented Volume 11.1 ft.³
Vented F3 17 Hz

Genoemd3e Dayton 15 inch is zeker een mooie woofer.

passende amp erbij , liefst met DSP en bouwen zou ik zeggen.


wordt wel een grote kast




Inderdaad gewoon bouwen die SUB !! dat zeg ik ook al tegen mezelf,..  :D

Maar 15inch gepoorte kast, of sealed ? En volgens de site is zoals jij ook al zegt de ideale kast 314l (11.1 ft.³) maar dat vind ik te groot.
Mag best 200 liter worden, en vind bijvoorbeeld de HSU VTF15h een mooi formaat sub. en die is ongeveer 193l ( 25" H x 18" W x 26" D )


Ik heb even een beetje zitten spelen met WinISD, zou ik voor de 188 liter kast gaan ? Getuned op 19hz ?

morca

En de amp,een PSC2.700 van Hypex bv lijkt me wel goed passend.
Zit goeie dsp in en de amp,s zijn zeer stabiel op 20 hz belasting.

Sasje

#6

Ik heb even zitten hobbyen met Autocad, maar misschien kan iemand mij vooraf al vertellen of dat dit ontwerp niet/wel gaat werken? (Op de foto enkele wandig, maar wil hem dubbelwandig gaan maken)
De inhoud van de 2 poorten samen is gelijk aan de 140x140x787mm poort die winISD aangeeft dat het moet zijn, alleen heb ik er achterin een hoek in zitten. werkt dit ?

Of is het beter/verstandiger om gewoon voor 2 ronde poorten te gaan ?
Ik zit als amp zelf te denken aan een 2e hands QSC of Crown of zoiets dergelijk.
En dan een losse DSP, vind zoon Hypex mooi maar zijn wel vrij prijzig.(zal er nog over na denken :inlove:)

Interficior

Quote from: Sasje on July 20, 2014, 17:00:10

Ik heb even zitten hobbyen met Autocad, maar misschien kan iemand mij vooraf al vertellen of dat dit ontwerp niet/wel gaat werken? (Op de foto enkele wandig, maar wil hem dubbelwandig gaan maken)
De inhoud van de 2 poorten samen is gelijk aan de 140x140x787mm poort die winISD aangeeft dat het moet zijn, alleen heb ik er achterin een hoek in zitten. werkt dit ?

Of is het beter/verstandiger om gewoon voor 2 ronde poorten te gaan ?
Opzich werkt dit wel, maar heb je er rekening mee gehouden dat niet alleen de inhoud hetzelfde moet zijn, maar ook het oppervlak en de lengte (dus je kunt deze niet bijeen voegen)? Op de manier hoe je het hebt uitgetekend zal er waarschijnlijk een grotere eindcorrectie genomen moeten worden, maar harde cijfers kan ik je hier niet in geven.
Take it or lease it

mace_be

In bassbox pro kan je meerdere vents ingeven en berekent hij de lengtes en diameters.
Misschien interessant.


Sasje

#10


Ik heb het op deze manier gedaan ? :unsure:
En dan natuurlijk x2, dus de totaal inhoud van 15,42 liter blijft gelijk alleen dan met ieder een hoekje erin :notify:
(van rechts naar links stap 1,2,3 en 4)

MegaJ

Ik ben er niet helemaal in thuis, maar mijn gevoel zegt me dat zo'n hoekje nogal veel invloed zal hebben en de frequentie verandert waarvoor de box getuned is.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K


Sasje

#13
Quote from: morca on July 23, 2014, 09:06:33
Normaal bereken je de inhoud,maar het op deze manier bouwen ken ik niet.....
Moeilijk te zeggen of dit lukt.
Hoe wordt dit normaal gedaan dan? Ik bedoel het komt toch wel vaker voor dat de tube langer moet zijn dan de kast zelf, en er dan dus een hoek in komt ? ???
Of worden er dan alleen maar ronde tubes gebruikt ? Want daar zie je mensen wel mee hoeken maken... ?

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Sasje

#15
Hé nog bedankt voor het idee, maar ik heb het al anders opgelost!
Als je blijkbaar de poort verkleind van 140 x 140 naar bijvoorbeeld 128 x 128, dan hoeft hij ineens ook niet meer zo lang te zijn.
Dus grote en lengte nemen samen af ? Vond dit een beetje raar maar oké  :P

Maar zo gezegd zo gedaan, dus maar vast wat hout gehaald en een beginnetje gemaakt!

rho

Je poortoppervlak verkleinen is niet zo'n heel goed idee.
Als het te klein wordt gaat je poortruis hoorbaar worden.
Maar 128mmx128mm zou voor een 15" sub van dit formaat toch nog voldoende moeten zijn.
Natuurlijk heb je de poort in 2en gedeeld, waardoor het wandoppervlak van de poort wat groter is. Dat geeft het effect van een iets kleiner poortoppervlak. (weerstand van de lucht die langs je poortwand beweegt is groter) Maar ik zou me er in dit geval niet teveel zorgen over maken.

Je bouwt wel heel netjes. Dan heb je op het einde meestal veel minder lekken (hoe klein ook), wat de weergave zeker en vast te goede komt. :)

Sasje

#17
Quote from: rho on July 31, 2014, 11:41:02
Je poortoppervlak verkleinen is niet zo'n heel goed idee.
Als het te klein wordt gaat je poortruis hoorbaar worden.
Maar 128mmx128mm zou voor een 15" sub van dit formaat toch nog voldoende moeten zijn.
Natuurlijk heb je de poort in 2en gedeeld, waardoor het wandoppervlak van de poort wat groter is. Dat geeft het effect van een iets kleiner poortoppervlak. (weerstand van de lucht die langs je poortwand beweegt is groter) Maar ik zou me er in dit geval niet teveel zorgen over maken.

Je bouwt wel heel netjes. Dan heb je op het einde meestal veel minder lekken (hoe klein ook), wat de weergave zeker en vast te goede komt. :)

Bedankt voor het compliment!
WinISD gaf namelijk aan dat bij 140x140 de vent mach 0,09 is, en bij 128x128 geeft ie 0,10 aan.
En hij wordt pas rood als hij boven de 0,16 komt, of praat ik nu heel ergens anders over ?:P

Heb gister en vandaag de kast in elkaar gelijmd:




rho

Nee, je praat over hetzelfde. :-)

Mooi werk trouwens. Je hebt ook een fraaie hobbyruimte ter beschikking, heb ik de indruk.


Sasje

#20
Heb afgelopen week de laatste delen in elkaar gelijmd, hoekjes gefreesd en de kast afgewerkt.:pompom:

Update: 







Afgelopen maandag heb ik de Dayton woofer opgehaald, eenmaal uitgepakt moet die natuurlijk wel even getest worden.
Zo doende vandaag met een PA Amp van een maat van mij, de speaker maar eens in serie aangesloten(4ohm).
De amp zou volgens specs 500W rms moeten leveren op 4Ohm maar nadat we allerlei bronnen en zelfs de amp van de Energy sub aan de
Dayton hebben gehangen. Viel het resultaat mij zwaar tegen, ik hoor namelijk aller lei tikjes ofzo soort van plopjes.. heb geen idee hoe ik het percies
moet vertalen. Maar heb nou niet echt het idee dat speaker nog de amp al aan ze max zit, dus daar kan het niet aan liggen. Met de Energy amp
(150w rms) was het iets beter, mede waarschijnlijk omdat er wat filters achter op die amp zitten. Maar nog steeds niet zoals het hoort volgens mij,
ik heb trouwens beide amps aangesloten op de Sub uitgang van men Marantz SR5005. Dus ik heb het idee dat er iets miss is met de woofer ofzo...

Ik ga morgen even bellen met de leverancier denk ik, reacties zijn welkom!

Jep bier staat koud (En ik drink zelf nooit bier :blink:) :P


rho

Ik heb dat ook ooit gehad. Bleek dat de luidsprekerkabel in de kist lag te rammelen als ik wat luider speelde. Kabeltje vast, probleem weg.
Kijk het eens na. :)

Sasje

Quote from: morca on August 13, 2014, 07:16:28
Kist schiet op zo!
Problemen met de driver,gaat ie ver heen een weer dan ivm de X max?
Wat voor amp hing eraan?

Ik neem aan en denk niet dat een amp van 150w of 500w rms een speaker van 800w al naar zen (x) max kan duwen.
Heb de amp van de Energy Sub gebruikt, en een Power dynamics pda-b1000 van een maat van me.
Met beide amps het zelfde resultaat...
Quote from: rho on August 13, 2014, 11:03:37
Ik heb dat ook ooit gehad. Bleek dat de luidsprekerkabel in de kist lag te rammelen als ik wat luider speelde. Kabeltje vast, probleem weg.
Kijk het eens na. :)
Kabels heb ik aan de binnenkant helemaal getyript, en de speaker rust op een laag je tochtstrip.
Maar dat is helaas niet wat ik hoor, heb de speaker ook in open lucht getest en dan is het hetzelfde.

:'(

W.Otter

ziet er allemaal erg goed uit! netjes gedaan en een mooie woofer zeg!!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF