Waar op te letten met de keuze qua sub?

Started by Wim76, July 10, 2014, 23:47:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Denk datdaar het proberen zit.
Veel van de genoemde subwoofers zijn niet in de reguliere winkels te beluisteren.

Staaled

Quote from: morca on July 12, 2014, 11:42:12
Dit blijft imo aan de ruimte liggen want ik ervaar het gepoorte erg prettig in me kleine kamer.
dsp. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on July 12, 2014, 13:42:41
dsp. :)
Ja je hebt gelijk ,dsp finetuning waar de nodige tijd inzit als je er geen ervaring mee hebt.
Meten beoordelen,luisteren aanpassen geen klein klusje voor de beginner  :)

fluissie

Quote from: Wim76 on July 12, 2014, 13:16:00
Hahaha, klinkt erg leuk echter denk ik dat ik compleet verpest wordt.
Heb nu nog geen referentie kader vwb subwoofers. Wil eerst het een en ander luisteren :)

Je kunt t ook anders bekijken. ...

Als je denkt in de winkel wauw die jbl, canton, dali of weet ik veel wat dat klinkt lekker, zul je nooit weten wat een echte sub is :headbanging:

Wil niet zeggen dat de pb12-nsd de allerbeste sub is maar ik weet wel uit ervaring wat ie kan en doet tegen "bekende" merken.

Maar kijk maar, als u van t aanbod gebruik wil maken hoor ik t wel

Wim76

Quote from: fluissie on July 12, 2014, 13:50:57
Je kunt t ook anders bekijken. ...

Als je denkt in de winkel wauw die jbl, canton, dali of weet ik veel wat dat klinkt lekker, zul je nooit weten wat een echte sub is :headbanging:

Wil niet zeggen dat de pb12-nsd de allerbeste sub is maar ik weet wel uit ervaring wat ie kan en doet tegen "bekende" merken.

Maar kijk maar, als u van t aanbod gebruik wil maken hoor ik t wel

Je hebt een punt. Maar is het horen van subs en ook andere erg goede speakers niet een proces waar je in moet groeien?
Dan bedoel ik meer op mensen die om de zoveel tijd iets anders (lees beter of VEUL beter :) ) terwijl datgene wat ze hadden op zich ook al goed was?
Ik ben bang dat wanneer ik zo meteen een sub ga kopen die natuurlijk erg goed is maar dat het kleine broertje ook al goed was.
Een beetje onder de noemer "waar ben ik tevreden mee".
Soms zie ik topics en filmpjes van mensen die een kanon van een sub of soms zelfs twee in een ruimte hebben staan waarvan ik denk "staat de kamer niet een beetje bol vd geluidsdruk"?
Is dit niet zoiets van "het is maar wat je gewend bent"?

Ik hoor het wel :)
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

fluissie

Tuurlijk!, ook een goed punt :D

Zeg ook niet dat je een svs moet kopen perse, daarom bied ik je aan te luisteren.

Groetjes jeroen

Wim76

Quote from: fluissie on July 12, 2014, 15:27:15
Tuurlijk!, ook een goed punt :D

Zeg ook niet dat je een svs moet kopen perse, daarom bied ik je aan te luisteren.

Groetjes jeroen

Nou, de prijs/kwaliteit verhouding ziet er wel erg goed uit bij een SVS.
Op papier dan...weet niet hoe ze klinken.
Heb alleen nog een sub gehoord van Dali van 1000 euro. Die klonk op zich best goed alleen een boel geld.
Dacht dat SVS op papier al beter was qua specs voor de helft vd prijs.

Btw, wat is het voor een aansluiting achterop een sub.  Het is een zwarte aansluiting ongeveer de groote van een xlr?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

fluissie

Idd wat ik al eerder zei voor merken als dali, b&w, klipsch enz
Ze maken fantastische speakers geen kwaad woord daarover echter goede subs maken mwaaaaahhh voor veeeeeels teveel geld
Ook nog is..

Svs en bk zijn op subs gericht en hebben jarenlange expertise daarin, en daarmee een zee van voorsprong op andere merken.

ps je kunt idd doormiddel van een neutron kabel je sub high level aansluiten en je kunt dit doormiddel en het meest gebruikt een subkabel doen wat eigenlijk een enkele tulpkabel is.deze sluit je aan op het lfe vrouwtje op je receiver en sub

Wim76

Maak dat nog verschil high en low lvl aansluiten?
Hoe ziet een high lvl aansluiting op een receiver eruit?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

fluissie

hoi wim

vaak kun je het tegelijkertijd aansluiten en zit er op de sub een schakelaar zodat je kunt switchen tussen high level en lfe

high level houd in dat je je sub kunt afregelen naar je fronts toe qua hz, bv je speakers geven tot 40 hz weer onvervormd dan kun je dmv high level de sub afregelen dat ie alles beneden de 40 hz overneemt om zo een mooier geheel te krijgen in je weergave
als je hem via lfe laat lopen dan spelen en je speakers (mits op large ingesteld) en je sub alle frequencies (tot waar je je lfe heb ingesteld vaak 120hz) samen en kan het zijn dat je een enorme boost heb op een bepaalde frequentie (bv 60hz) en dat de boel boomerig gaat klinken (bijvoorbeeld), anders gezegd je fronts en sub zitten elkaar in de weg dan

high level sluit je aan dmv een "plug" (vaak bijgeleverd bij je sub) op je sub en vervolgens zitten er losse eindjes aan de andere kant vd kabel en die sluit je aan bij je speakerconnectors waar ook je fronts op zitten aangesloten, dus bij de speakerdraden zeg maar.


hoop dat ik je het zo een beetje heb kunnen uitleggen (aansluiten en afstellen gaat blind maar als je t zo moet tikken is t lastig uitleggen :D)

mvrgr jeroen


Wim76

#35
Hey goedemorgen vroege vogel :)

Eehhh....probeer nog de vele termen in me op te laten nemen.
High, low, LFE....is er ergens een schrijve/website die dit allemaal in Jip en Janneke taal uitlegt?
Vangt een Audissey xt32 van de x4000 dit niet op met de afstelling?

Aanvulling...heb de zoekfunctie gebruikt op google om wat meer te weten over high en low.
Kwam via een link hier terecht haha.
Echter verzuip ik een beetje in het vakjargon met al die termen.
Leek wel toen ik voor het eerst het Wetboek van Strafrecht moest leren lezen.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

jvanhambelgium

Quote from: Wim76 on July 13, 2014, 09:40:37
Hey goedemorgen vroege vogel :)

Eehhh....probeer nog de vele termen in me op te laten nemen.
High, low, LFE....is er ergens een schrijve/website die dit allemaal in Jip en Janneke taal uitlegt?
Vangt een Audissey xt32 van de x4000 dit niet op met de afstelling?

Die gaat z'n best doen voor het allemaal netjes in te regelen.
Ik zou me nu maar gewoon focussen om een lijstje te maken van de kandidaat subwoofers rekening houdende met je budget.
Inregelen zijn zorgen voor later en onafhangkelijk van "merk" of "type" maar eerder afhangkelijk van je eigen ruimte.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Het boomerig klinken bij LFE aansluiten niet klopt imo,dat is afstellen en intregratie vd sub en de front,s.
High level word vaak gebruikt in pure direct mode waarbij de XT32 uitgeschakeld word.
Je kan hem imo beter LFE aansluiten en op stereo luisteren ipv de directmode, dan werkt XT32 ook nog.

De vraag is alleen hoe goed XT32 bij jouw inmeet,dit gaat niet altijd goed door akoestische eigenschappen vd ruimte.
Ik doe ADSY altijd manueel .

morca

Quote from: jvanhambelgium on July 13, 2014, 09:51:33
Die gaat z'n best doen voor het allemaal netjes in te regelen.
Ik zou me nu maar gewoon focussen om een lijstje te maken van de kandidaat subwoofers rekening houdende met je budget.
Inregelen zijn zorgen voor later en onafhangkelijk van "merk" of "type" maar eerder afhangkelijk van je eigen ruimte.
Ze ruimte is fors voor deze sub,s,maar bij dit budget zal een bk of svs de beste koop zijn imo.

fluissie

Quote from: Wim76 on July 13, 2014, 09:40:37
Hey goedemorgen vroege vogel :)

Dochter van 11 maand... haha 8 uur is de max iedere dag.

Xt32 regelt idd ook 1 en ander maar dit was ff uitleg naar je vraag.
Omdat er ook al reacties komen over t boomerig en plaatsing vd sub: t was maar ff uitleg om t high level uit te leggen!!!!

Plaatsing ed zijn ook zeker zo niet t belangrijkst maar dat vroeg tie niet en dat wilde ik niet aanhalen.

Idd wim, eerst maar is een sub vinden denk ik,
En nogmaals als je in de buurt woont....  :coffee: en een babbel
Leggen t beter uit als op een scherm

morca

#40
Boomerig kan idd ook door de plaatsing komen,kantelpunt bij 1 sub is vaak op 80 hz aan te raden.
Als XT32 er 120 van maakt is meestal niet ok imo.

Maar nou we het toch over plaatsing hebben ,foto,s vd ruimte setup.
Gaan we ook vast meedenken wat de beste plaatsing zou kunnen zijn.

PS die boost is er altijd Jeroen,maar dan tussen 40 en 50 hz genoemd de roommode.
Als het fout gaat op het kantelpunt ,bijstellen van fase en eventueel dsp dat is geen probleem.
De bult die jij noemt is vaak een dip door faseverschil,een bult kan maar zie je niet vaak op het kantelpunt bij correcte afstelling.

Wim76

#41
Zijn er websites waar je een platte grond kan maken vd huiskamer om dit eventueel door te linken hier naar toe?

Aanvulling: al gevonden en tekening gemaakt.

http://nl.floorplanner.com/projects/29094385-surround/edit#assets;q=speaker

Zo te zien werkt de link. Ik zou mijn subwoofer tussen de linkerbank bij het raam en de daarnaast staande speaker willen zetten.
De center speaker wil ik op een handende plank tussen twee kastdelen van mn wandmeubel willen plaatsen.
De rear speakers zou ik links en rechts naast de bank bij de muur willen plaatsen.

Wat vinden jullie?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

Wim76

Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

fluissie

#43
Hey wim

Is eigenlijk de normale prijs voor deze sub, komt 30 euro verzending bij dus 509 euro.

Let wel dit is een sb dus een gesloten sub en geen pb dus gepoorte sub.

En mijn ervaring is hoewel ik aardig svs minded ben dat je ipv een svs sb12nsd of een sb2000 beter een bk xxls400 kunt kopen
Waarom?; beter/degelijker afgewerkt, in meerdere kleuren leverbaar, dezelfde peerless driver en de xxls400 heeft een high level aansluiting.

Geluidstechnisch zo goed als het zelfde deze 3 (zie ook t svs vs bk topic)

Reaktie op je ruimte en de geplande neerzet plekken: niks mis mee
Imo :thumbs-up:

Gr jeroen

fluissie

Ps als de sub te boomerig zou klinken dmv corner gain zou je m ook nog rechts naast t tv meubel neer kunnen zetten
Dat zou ook nog wel een mooi plekkie zijn denk ik.


Wim76

Hey Morca,

Bedoel je de rear speakers of waar ik daadwerkelijk zelf zit?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000


Wim76

Mijn zitpositie zal op de lange bank zijn die tegen de muur staat.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

schoonebeker

Als je een bod monolith plus wilt horen ,ben je welkom om te luisteren.  :coffee: staat te blazen in een ruimte van 10 bij 5,5 meter ,gaat goed hard :D.groetjes allen
Lg 72lmv 650◆onkyo tx rz 1100◆onkyo bd sp809◆onkyo c7030◆yaqin mc 100 b ◆dudokus◆ vifa basis 2.0 ◆magnat 677◆ magnat 67◆triple bk monolith plus ◆