Diy subwoofer, is mijn JL audio driver geschikt?

Started by road rebel, July 11, 2014, 12:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

Ik ben stilletjes aan aan het rondkijken voor een nieuwe setup waarbij ook de sub vervangen zal worden. In principe voel ik meer voor een kant en klare sub (een velodyne spl ofzo) maar als ik sommige DIY resultaten zie dan lijkt mij dat ook wat.
Ik heb hier nog een jl audio 13tw5 liggen die amper gedraaid heeft.
JL audio is wel gerenomeerd maar hier gaat het om een shallow mount exemplaar (volgens mij een 3ohm). Zou dat geschikt zijn voor een DIY project voor ht/stereo?

morca

Het betreft de versie 1?
Plate moet ik even kijken,hypex is erg goed maar of die 3 ohm stabiel is.......

Woofer lijkt me prima geschikt.
Ga je veel film kijken of is hij meer voor muziek?
En wat is je budget voor een amp.

Dan komt nog wel inregelen met REW ,een plate met dsp zou mijn voorkeur hebben.
Ik zal eens kijken wat hypex zegt mocht je budget rond de 350 zijn.

road rebel

#2
Wel ik kan een velodyne spl1200ultra voor 1000krijgen dus budget ligt op 1000€ afgewerkt :-D
Dat is 100€ voor verf en 100€ aan mdf, dus tot 800€ aan plate en dsp. In de auto is de tw5 (idd 1e versie) heel leuk voor muziek maar Thuis zou die 70/30% (ht/stereo) gebruikt worden.
Ik stel me wat vragen over de beperkte driverexcursion van een shallow mount subwoofer in een woonkamer van 40m2.
Zeker ik vergelijk met een SVS pb13 of velodyne spl1200U.
Zondag zou ik wat narekenen over mogelijke plate amps.

morca

Quote from: road rebel on July 11, 2014, 22:44:54
Wel ik kan een velodyne spl1200ultra voor 1000krijgen dus budget ligt op 1000€ afgewerkt :-D
Dat is 100€ voor verf en 100€ aan mdf, dus tot 800€ aan plate en dsp. In de auto is de tw5 (idd 1e versie) heel leuk voor muziek maar Thuis zou die 70/30% (ht/stereo) gebruikt worden.
Ik stel me wat vragen over de beperkte driverexcursion van een shallow mount subwoofer in een woonkamer van 40m2.
Zeker ik vergelijk met een SVS pb13 of velodyne spl1200U.
Zondag zou ik wat narekenen over mogelijke plate amps.
Ik zie nu idd dat de X max 11 mm is,dat is niet aan de hoge kant.
MDF kistje kost 25 euro geen 100 waar ga je dan heen.
Tip probeer bij een bouwgroothandel bouw mdf te krijgen,dat heeft een hardere persing van 600 kg/m,,
ipv het standaard 400 .
Dit is veel trilvaster,maakt een solidere kist.

road rebel

Na wat metingen enz zal ik die 13tw5-3 voorlopig laten voor wat het is, en rustig verder kijken naar een traditioneler concept. JL audio zelf gebruikt m voor inwall. In de auto diende die voor een stealth install maar  veel geweld heb ik er nooit uit gehaald. Wel erg muzikaal.

100€ dat is dan voor voorgezaagd mdf+schroeven+lijm+dempingsmateriaal en bij mijn laatste carsub kwam ik nog hoger uit (neutrik-snelaansluiting, hendel en zuiger-systeem enz voor reservewiel vrij te maken).

Misschien is die rythmik e15 in de markt interessant?