Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

willempie

En de B&W M1, is dat niet iets?
Zijn ook makkeljk te richten.

Ik zelf heb een 7.1 opstelling met de CM 7 serie van B&W
In de toekomst wil ik graag naar Dolby Atmos 7.1.4 maar heb het liefst ook opbouw en geen inbouw.
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

denoontje


Teejoo

#1527
Speakers is idd ook nog een open hoofdstuk.. Probleem is dat je alleen alleen maar erachter komt of het matched als je ze installeert en gaat testen. Het geluid vanaf een plafond lijkt me sowieso al zo anders klinken. En dan de vorm van de ruimte zelf natuurlijk, die ook veel invloed heeft.

Maar ik vraag me toch af of 7.1.2 niet beter past in mijn ruimte als ik ze boven elkaar zet. Ook omdat ik hoog achter me nog de projector op een plank heb staan en een airco heb hangen.

Kjelt

Kwestie van experimenteren denk ik. Ik ben alleen 7.2.4 gewend en zou het rondcircelende geluid ook boven me gewoon missen want dat gaat met twee speakers natuurlijk niet.

willempie

Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

Teejoo

#1530
Quote from: Kjelt on August  2, 2017, 15:33:09
Kwestie van experimenteren denk ik. Ik ben alleen 7.2.4 gewend en zou het rondcircelende geluid ook boven me gewoon missen want dat gaat met twee speakers natuurlijk niet.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Concreet zou het bij mij in elk geval betekenen dat ik dan de speakers onder een hoek van 55 en 125 graden zou moeten hangen.

denoontje

Getest bij ralphh en die is uiteindelijk net als ik ook voor .4 gegaan. Zeker wat kleinere speakers kun je ook makkelijk richten . Ook ik heb wat compromissen moeten doen...maar ik wil niet terug.
Mijn probleem is met name ook hoogte. Maar indraaien doet al veel.

Andere klank....ik heb wel zoveel mogelijk 4g gedaan. Bij andere speaker ...dirac oid bijv kan ook veel doen met de klanksignatuur


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

Omdat ik die nieuwstopic niet teveel wil vervuilen ga in in mijn eigen topic verder met mijn nieuwe uitdaging ;-):

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.msg3070110#msg3070110

RalphH

Het nieuwe is er al wel ff vanaf ;D. Het is inmiddels meer een topic geworden wat onder "speakers subs etc" past. Wellicht dat de mods hier wat mee kunnen? Je posts zijn zeker niet misplaatst naar mijn idee en nuttig in de hele atmos context die toch best lastig is als je ruimte/speakers niet aan de atmos standaarden voldoen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Waarbij ik ook wil zeggen dat ik het meedenken over speaker-plaatsing etc. erg nuttig (en leuk vind), maar het 'is dit een goeie speakers voor Atmos' meer noodzakelijk kwaad vind :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RalphH

#1535
Denk dat elke speaker dat in potentie wel is. Gelden namelijk dezelfde "regels" voor als voor de "vloer"speakers.

Het is enkel erg afhankelijk van je ruimte of je ze op de juiste plek aan het plafond kwijt kunt en of je ze naar de luisterplek moet gaan draaien (omdat je plafond eigenlijk te laag is evt icm het afstraalgedrag van je speakers).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Zeker een nuttig topic, wat inderdaad net zo goed naar Speakers en subs kan verplaatst worden. Misschien dan wel de naam van het topic aanpassen naar "Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)" ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Hoe zit het met 2 subwoofers met Atmos? Als je 7.2.2 zou hebben, zijn er dan 2 aparte subwoofer kanalen met een eigen signaal? En hoe zit dat dan met plaatsing?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Bas Akkerman

Quote from: HTip on August  3, 2017, 11:09:12
Zeker een nuttig topic, wat inderdaad net zo goed naar Speakers en subs kan verplaatst worden. Misschien dan wel de naam van het topic aanpassen naar "Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)" ;)
Als je goed keek, zag je dat het topic daar al staat. Dat had ik inmiddels verplaatst. ;) De topictitel zal ik aanpassen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Quote from: Bas Akkerman on August 18, 2017, 07:38:37
Als je goed keek, zag je dat het topic daar al staat. Dat had ik inmiddels verplaatst. ;) De topictitel zal ik aanpassen.
Dank je Bas! Dat je het al had verplaatst had ik niet gezien. Komt waarschijnlijk door de "ongelezen berichten" ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Had het ook verder niet genoemd, vond dat iets voor op de achtergrond om de flow in het topic niet te verstoren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RalphH

Quote from: maximus79 on August 18, 2017, 07:24:13
Hoe zit het met 2 subwoofers met Atmos? Als je 7.2.2 zou hebben, zijn er dan 2 aparte subwoofer kanalen met een eigen signaal? En hoe zit dat dan met plaatsing?

2 subs staat los van atmos. Is mooi als je gescheiden kanalen hebt, kun je per kanaal de afstand instellen. Maar heb je dat niet, kun je met de fase knop op je sub ook nog wel wat afstellen.
Plaatsing --> waar ze elkaar het beste aanvullen. Bij jou staan ze nu tov de luisterplek op dezelfde plaats toch? Maakt dus eigenlijk niet uit of je ze met een splitter of gescheiden aansluit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Quote from: Teejoo on August  2, 2017, 15:26:55
Speakers is idd ook nog een open hoofdstuk.. Probleem is dat je alleen alleen maar erachter komt of het matched als je ze installeert en gaat testen. Het geluid vanaf een plafond lijkt me sowieso al zo anders klinken. En dan de vorm van de ruimte zelf natuurlijk, die ook veel invloed heeft.

Maar ik vraag me toch af of 7.1.2 niet beter past in mijn ruimte als ik ze boven elkaar zet. Ook omdat ik hoog achter me nog de projector op een plank heb staan en een airco heb hangen.

In je plaatje kan ik inderdaad niet voorstellen waar je PJ en/of Airco precies zitten in die ruimte, maar het voelt naar mijn mening aan als een opstelling waar 7.1.4 nog prima kan. Het liefst natuurlijk in de buurt van de ideale hoek. Maar als je moet afwijken is het nuttig (althans, zo heb ik het begrepen) om beide hoeken en het afstraalgedrag identiek te houden. Dus  gaat ie achter 5 graden omhoog, dan voor ook.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je lusiterpositie iets verder naar voren te zetten. Ik weet niet precies hoe groot je projecteert, maar volgens mij zou dat wwel iets dichter bij kunnen. Zelf zit ik op 3.5m bij een breedte van 3.20 (21:9) of 2.45 (16:9) en dat is met 2K materiaal gewoon goed te doen (héél soms zie je, alleen in 21:9, op een wit vlak bij maximale brightness, heel licht de pixel structuur)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maximus79

Quote from: RalphH on August 18, 2017, 09:04:15
2 subs staat los van atmos. Is mooi als je gescheiden kanalen hebt, kun je per kanaal de afstand instellen. Maar heb je dat niet, kun je met de fase knop op je sub ook nog wel wat afstellen.
Plaatsing --> waar ze elkaar het beste aanvullen. Bij jou staan ze nu tov de luisterplek op dezelfde plaats toch? Maakt dus eigenlijk niet uit of je ze met een splitter of gescheiden aansluit.
Thanx

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

#1544
Ik heb net heel enthousiast 2 bostons a25's erbij gehaald 2e hands om naar 7.1.4 over te gaan, kan de yamaha rx2060 dat niet aan. Hij heeft wel genoeg amps als ik op de fronts een eind versterker heb, maar hij kan het niet processen......ggrrrr

Welke receiver raden jullie aan rond 1500 euro welke in ieder geval net zo presteert als de yamaha?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Quote from: MaxxMark on August 18, 2017, 09:48:39
In je plaatje kan ik inderdaad niet voorstellen waar je PJ en/of Airco precies zitten in die ruimte, maar het voelt naar mijn mening aan als een opstelling waar 7.1.4 nog prima kan. Het liefst natuurlijk in de buurt van de ideale hoek. Maar als je moet afwijken is het nuttig (althans, zo heb ik het begrepen) om beide hoeken en het afstraalgedrag identiek te houden. Dus  gaat ie achter 5 graden omhoog, dan voor ook.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je lusiterpositie iets verder naar voren te zetten. Ik weet niet precies hoe groot je projecteert, maar volgens mij zou dat wwel iets dichter bij kunnen. Zelf zit ik op 3.5m bij een breedte van 3.20 (21:9) of 2.45 (16:9) en dat is met 2K materiaal gewoon goed te doen (héél soms zie je, alleen in 21:9, op een wit vlak bij maximale brightness, heel licht de pixel structuur)
projector en airco zitten tegen de achterwand. Projector zal op omgeveer 2 meter zitten. Airco denk ik 20 cm vanaf het plafond. Zitpositie wil ik niet aanpassen, indat deze na veel experimenteren perfect is voor 7.1. Maar ik denk dat ik idd vooral moet zorgen dat de hoeken gelijk zijn.

RalphH

@Maximus

Als je over gaat stappen, raad ik aan om iets te pakken waarbij je invloed op de dsp/eq hebt. Kom je momenteel bij dirac live (arcam +...?..) of audyssey (denon/marantz met xt32, lager wil je niet) uit als het goed is.
Kun je roomcorrectie laten meedoen tot waar je wilt en de rest ongemoeid laten.

Hoe dit zich verhoudt tot je huidige pio, weet ik dan weer niet..

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: RalphH on August 18, 2017, 17:00:19
@Maximus

Als je over gaat stappen, raad ik aan om iets te pakken waarbij je invloed op de dsp/eq hebt. Kom je momenteel bij dirac live (arcam +...?..) of audyssey (denon/marantz met xt32, lager wil je niet) uit als het goed is.
Kun je roomcorrectie laten meedoen tot waar je wilt en de rest ongemoeid laten.

Hoe dit zich verhoudt tot je huidige pio, weet ik dan weer niet..

Heb geen Pio ;)
Ik hecht niet heel veel waarde aan die dsp/EQ's op ARC na van Anthem heb ik geen goede resultaten bij mij gehad, Dirac heb ik geen ervaring mee...
Valt me op dat hier weinig Yamaha voorbij komt dat terwijl ik erg goede ervaringen mee heb en de reviews zeer positief zijn....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MaxxMark

Quote from: Teejoo on August 18, 2017, 16:54:32
projector en airco zitten tegen de achterwand. Projector zal op omgeveer 2 meter zitten. Airco denk ik 20 cm vanaf het plafond. Zitpositie wil ik niet aanpassen, [/b]indat deze na veel experimenteren perfect is voor 7.1[/b]. Maar ik denk dat ik idd vooral moet zorgen dat de hoeken gelijk zijn.

Grappig, mijn ervaring was juist dat het hielp als speakers meer ruimte kregen tov de MLP. Ofwel op het moment dat je iets naar voren zou gaan, zou de afstand tot de sides niet veranderen, en de afstand tussen MLP en fronts en tussen MLP en rears meer gelijkgetrokken worden (dus positief).

Voor welke versterker wil je gaan? Ik kan je namelijk zeggen da als je voor een Arcam 850 gaat (heb ik ook) dat je integratie er hoe dan ook al met bakken op vooruit gaat. En bij voorkeur kopen bij iemand die hem voor je inregelt. Ondanks dat ik er zelf volop (maanden?) mee heb gespeeld, is deskundige ervaring daarin heel belangrijk (een van de redenen dat ik nu de firmware (nog) niet wil updaten). Zie ook mijn HT topic, en met name mn ervaring met het inregelen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104052.msg2966137#msg2966137 
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maximus79

Wat heeft jullie voorkeur? 5.1.4 of 7.1.2?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2