Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

maximus79

Mijn HT is vrij klein (4,3x3,3), is dan 7.1.4 ook aan te raden of is dat overkill?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

bmateijsen

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 11:51:46
Mijn HT is vrij klein (4,3x3,3), is dan 7.1.4 ook aan te raden of is dat overkill?

Is altijd aan te raden! Je krijgt gewoon een veel betere surroundbubble, de grootte van je ruimte maakt in dit geval niet uit!

maximus79

Quote from: bmateijsen on July 28, 2017, 12:04:20
Is altijd aan te raden! Je krijgt gewoon een veel betere surroundbubble, de grootte van je ruimte maakt in dit geval niet uit!

Eens kijken of ik dat kan realiseren, al denk ik dat mijn akoestische panelen aan het plafond in de weg gaan zitten..... ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

bmateijsen

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 12:15:26
Eens kijken of ik dat kan realiseren, al denk ik dat mijn akoestische panelen aan het plafond in de weg gaan zitten..... ;D

Die zou ik wel laten zitten en kijken of je er omheen kan werken...

Teejoo

Quote from: bmateijsen on July 28, 2017, 11:18:31
Zou ik niet doen... Je krijgt wel hoogte informatie erbij, maar het wordt een flink compromis, waardoor je surround bubble minder goed wordt.
Dus minder controle over de complete bubble.
Ok, dat wordt dan nog een uitdaging.

HTip

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 12:15:26
Eens kijken of ik dat kan realiseren, al denk ik dat mijn akoestische panelen aan het plafond in de weg gaan zitten..... ;D
Wellicht kun je iets doen zoals ik. Ik ga een gat maken in de plafondplaat en maak op die plek een ophangpunt voor de speaker. Als het klaar is lijken ze gemonteerd te zijn aan het verlaagde plafond. Als je mijn proces wil volgen, in mijn handtekening staat de link naar mijn topic.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

.4 is altijd een betere optie als .2 voor Atmos/DTS X is mijn eigen ervaring.

Hang de luidsprekers hoog, liefst 30gr ingedraaid.

DSP doet de rest met inregelen.

bmateijsen

Quote from: Ralf67 on July 28, 2017, 13:54:41
.4 is altijd een betere optie als .2 voor Atmos/DTS X is mijn eigen ervaring.

Hang de luidsprekers hoog, liefst 30gr ingedraaid.

Bedoel je dat je de luidspreker naar de luisterpositie met 30 graden indraait?

QuoteDSP doet de rest met inregelen.

yorkie13

Ja , dat werkt voor Atmos DTS X heel goed.

HTip

Als je het Auro-concept volgt, dan kan je de ITU-standaard volgen van 30 (fronts) en 110 (rears) graden voor het indraaien. Met Atmos moet je ze afhankelijk van .2 of .4 verder of minder ver indraaien.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Quote from: Ralf67 on July 28, 2017, 14:07:40
Ja , dat werkt voor Atmos DTS X heel goed.

Dat zal heel erg liggen aan het type luidsprekers... Als deze zeer direct stralen, dan kan dat een goede oplossing zijn.

maximus79

Ik de gebruik de bostons a25 voor atmos, de 2 die ik nu heb hangen zijn licht ingedraaid naar de luister plek.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

bmateijsen

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 14:54:59
Ik de gebruik de bostons a25 voor atmos, de 2 die ik nu heb hangen zijn licht ingedraaid naar de luister plek.

Als de integratie goed is, dan hoor je ze eigenlijk niet apart... Is het de integratie iets minder, dan zullen ze af en toe opvallen.
Wat je eigenlijk wilt is dat bij een 5.1 soundtrack de volledige surround bubble meer controle krijgt, zodat je letterlijk het geluid beter kan volgen. (dus niet de speakers beter kan aanwijzen ;) )

maximus79

Quote from: bmateijsen on July 28, 2017, 16:26:07
Als de integratie goed is, dan hoor je ze eigenlijk niet apart... Is het de integratie iets minder, dan zullen ze af en toe opvallen.
Wat je eigenlijk wilt is dat bij een 5.1 soundtrack de volledige surround bubble meer controle krijgt, zodat je letterlijk het geluid beter kan volgen. (dus niet de speakers beter kan aanwijzen ;) )

Bubble is nu al heel goed, zal met 7.2.4 alleen maar toe nemen ga ik van uit.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MaxxMark

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 11:42:59
Thanx, ga het wel even onderzoeken. Veel voordeel van 7.1.4 tegenover 7.1.2?

De beleving tussen voor-hoog en achter-hoog is duidelijk aanwezig. Wel merk ik dat het hoog aspect lastiger te plaatsen is als je op de MLP zit. Het is daarbij niet zo dat het niet te plaatsen is omdat het 'verkeerd' is, maar omdat je als mens-zijnde het moeilijker kunt plaatsen. (Saillant detail; als ik aan de zijkant van mn HT zit op het moment dat ik een demo aan iemand geef, hoor je veel duidelijker dat geluid van voor, naar boven, naar achter gaat. Wat logisch is omdat het op dat moment voor mij als 'van links (fronts+center) naar links boven (Front heights), naar rechts boven (rear-heights) naar rechts (surround back) gaat) ).

Overigens, met betrekking tot DTS:X, ik heb ook een aantal DTS:X films gekeken, en het verschil met Atmos  (qua beleving in de hoogte) is minimaal (als het er al is). Wat ik wel vind, is dat ik de upmixer van DTS (Neural:X) eigenlijk beter/fijner vind werken dat de surround upmixer van Dolby Atmos. Dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. De dolby Upmixer blijft wat meer bij de surround speakers en creëert een wat ruimtelijker gevoel. Terwijl de DTS upmixer bepaalde zaken wat meer naar de heights toe trekt. Hierbij wil ik ook expliciet benoemen dat het mij nog niet is opgevallen dat DTS hier de mist in gaat. Het 'ergste' wat ik heb meegemaakt (sporadisch) is dat bepaalde geluidseffecten van muziek niet alleen naar de front-heights, maar ook naar de rear-heights worden getrokken, wat een aparte belevenis geeft.

Quote from: Ralf67 on July 28, 2017, 13:54:41
.4 is altijd een betere optie als .2 voor Atmos/DTS X is mijn eigen ervaring.

Een héél klein voordeeltje van .2 boven .4 zou kunnen zijn (heb ik niet uit ervaring) is dat het midden-boven (of "Voice Of God" zoals Auro dat noemt) wat beter uit de verf komt. Voor mijn gevoel zou in mijn 4.1.2 opstelling een VOG speaker niet verkeerd zijn (4.1.5?) maar voorlopig zijn daar nog geen (betaalbare) versterkers voor :)

Quote from: maximus79 on July 28, 2017, 17:30:44
Bubble is nu al heel goed, zal met 7.2.4 alleen maar toe nemen ga ik van uit.

Zeker. En als het helemaal goed gaat, hoor je niet eens dat de .4 is toegevoegd :D
tot je je heights in 1x uitzet
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maximus79

Thanx voor je input, draai zelf nu met dolby upmix, zal dts eens proberen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Dit wordt dus mijn uitdaging..

maximus79

Quote from: RalphH on July 17, 2017, 16:21:00
Is inderdaad de beste manier om de levels na te stellen. De interne tonen kunnen inderdaad nog wel eens verschillen met de gedecodeerde stream van een (Atmos) bron.

Gisteren viel me op toen ik me levels weer opnieuw ging instellen via de atmos disc, dat bij elk kanaal de sub ook mee doet.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Klopt, de stream van de disc wordt gedecodeerd door je receiver en die houdt rekening met de ingestelde kantelfrequentie. Laag uit de ruis gaat dan naar je sub. Je moet dus eigenlijk je subs even uitzetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

#1519
Quote from: Teejoo on July 30, 2017, 10:10:46
Dit wordt dus mijn uitdaging..
Inderdaad een uitdaging ;) Wat is de hoek met het plafond vlak boven de front? Boven de rears zou je geen probleem hebben met een Auro-opstelling.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

Met dit als alternatief:

denoontje


Teejoo

Quote from: denoontje on July 31, 2017, 23:18:21

Is dit niet iets voor je?
B&W CT8.4 LCRS (3 stuks)
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=6660&share_tid=164197&url=http%3A%2F%2Fwww%2Ehtforum%2Enl%2Fyabbse%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D164197&share_type=t

Zien er redelijk plat uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zouden zeker perfecte speakers zijn, maar zoveel wil ik er niet aan uitgeven.

Christof_G

Quote from: denoontje on July 31, 2017, 23:18:21
Is dit niet iets voor je?
B&W CT8.4 LCRS (3 stuks)

Zwaar overdreven voor Atmos speakers, die zijn waarschijnlijk beter dan zijn fronts.
Je kan beter naar inbouw spekers gaan, want voor de rest is er weinig keuze bij B&W voor Atmos speakers.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Teejoo

#1524
Quote from: Christof_G on August  1, 2017, 13:03:49
Zwaar overdreven voor Atmos speakers, die zijn waarschijnlijk beter dan zijn fronts.
Je kan beter naar inbouw spekers gaan, want voor de rest is er weinig keuze bij B&W voor Atmos speakers.
Inbouw gaat juist niet.

In theorie wil je natuurlijk overal zoveel als mogelijk gelijkwaardige speakers qua mid/hoog in elk geval, zodat het karakter van het geluid als het van de ene speaker naar de andere gaat niet teveel veranderd. Nu zal dat altijd het geval zijn door een andere luisterhoek, maar ik kan niet inschatten hoeveel dit een issue is bij Atmos en het gevolg dat de speaker boven je hangt. Anders zou ik bij wijze van spreken zelfs eens kunnen kijken naar CT7.5 LCRS of zelfs DS3 in monopool setting als Atmos surround high speaker.