Enige hulp bij de keuze van een gepoorte subwoofer.

Started by dearn, January 30, 2014, 09:42:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dearn

    Mijn eerste post hier, ik ben recentelijk begonnen met het verzamelen van een mooie set voor het 70% kijken van films en 30% voor beluisteren van muziek in de woonkamer.

    Op het moment heb ik staan:

    • Denon AVR 2113
    • 4x Boston Acoustics A25
    • Boston Acoustics A225(C)

    Ik heb recentelijk mijn nieuwe Boston Acoustics ASW250 subwoofer verkocht, na deze enkele maanden gehad te hebben. De reden was dat ik hem niet geweldig spelen vond en er bij mij in de woonkamer een brom van de versterker zachtjes hoorbaar was, ook wanneer alle kabels verwijderd waren. (geen aardlus, er zat geen aarde aansloten). In een andere kamer had ik hier geen last van. Ik heb het vermoeden dat dit door een van de keukenapparaten veroorzaakt werd.

    Ik wil graag over naar een gepoorte subwoofer (met LFE), ik heb namelijk gelezen hier dat deze beter is voor het kijken naar films. Afmetingen van de kast maakt ons niet veel uit, de subwoofer komt links vooraan in de woonkamer te staan, links naast de TV. (in een hoek) Hier hebben we een ruimte van +- 1meter breed bij 70cm diep. Liever niet al te hoog, max 70cm.

    De afmetingen van het gedeelte van de kamer waar tv gekeken wordt is 5,1m x 3,15m. Plafondhoogte is +- 2,8m. (kamer heeft wel een open keuken etc, totaal 5,1m x 8,9m, hier moet nog wel een trapkast/ hal af). Het is overigens een nieuwbouw woning, op de vloer ligt natuursteen.

    Belangrijk is ook wel dat de buren geen/ niet te veel last zullen hebben, aangezien ik dit zelf ook vervelend zou vinden. Ik heb al enige subs bekeken en veel op fora gelezen, ik ben nogal enthousiast geworden van SVS. Budget is ook belangrijk, rond +- 500,- maar mocht er voor 700 (echt wel de MAX) ook wat moois te koop zijn, dan wil ik daar wel voor gaan.

    Wat ik zelf al gevonden heb;

    • Boston Acoustics ASW650 (past mooi in lijn met de huidige speakers, kwalitatief goed genoeg? Zelfde soort versterker?)
    • Svsound PB1000, gewelde reviews, veel punch, vriendin vindt de look niet echt mooi
    • Svsound PB12-NSD DSP, betere looks, wel echt aan de prijs en misschien overkill? Buren??

    Welke zouden jullie mij aanraden van bovenstaande of andere merken?

    Alvast bedankt.

german

Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

dearn

Quote from: german on January 30, 2014, 10:29:43
BK Monolith?

Kun je misschien aangeven waarom deze boven de andere uit het lijstje?

Hanky Panky

#3
Ik zou de zwaarste SVS nemen, je kunt hem altijd nog zachter zetten  :D

Ik heb zelf een PB-1000 en die hebben we met een houtfolie beplakt. Niet alleen mijn vrouw heeft weinig met grote zwarte speakers, ik vind het ook niet echt wat. Door de afgeronde hoeken van de PB-1000 is folie plakken kinderspel. Klaar in 20 minuten met 2 personen. Het enige gereedschap is een nieuw stanley mesje (of een scalpel) en een ontvetter.

Ik heb zelf de PB-1000 in een ruimte van (gecombineerd) 60 m2 staan en gebruik makend van cornergain gaat dat hard zat. Het ding speelt op 60% en dan is de balans tussen 'lekker voelbaar' en 'denk aan de buren' prima.

Kijk ook eens naar de PB-2000 die sinds kort uit is?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dearn

Quote from: Hanky Panky on January 30, 2014, 12:02:13
Ik zou de zwaarste SVS nemen, je kunt hem altijd nog zachter zetten  :D

Ik heb zelf een PB-1000 en die hebben we met een houtfolie beplakt. Niet alleen mijn vrouw heeft weinig met grote zwarte speakers, ik vind het ook niet echt wat. Door de afgeronde hoeken van de PB-1000 is folie plakken kinderspel. Klaar in 20 minuten met 2 personen. Het enige gereedschap is een nieuw stanley mesje (of een scalpel) en een ontvetter.

Ik heb zelf de PB-1000 in een ruimte van (gecombineerd) 60 m2 staan en gebruik makend van cornergain gaat dat hard zat. Het ding speelt op 60% en dan is de balans tussen 'lekker voelbaar' en 'denk aan de buren' prima.

Kijk ook eens naar de PB-2000 die sinds kort uit is?

Dat is inderdaad ook een optie, beplakken. De grill blijft alleen grijzig als ik het goed zie? De Boston speakers die er nu staan zijn in hoogglans zwart met zwarte grill. (Gril eraf kan natuurlijk ook :laugh:)

De PB-2000 is ook netjes, maar gaat al weer richting de 800 euro, en heeft daarbij de zelfde oak look. De PB-12 is volgens mij egaal zwart, dat scheel weer plakken. Qua specs is de PB-1000 dus voldoende?

Jurgen79

Ik heb een SB1000 en ben niet echt onder de indruk van de afwerking, maar de prestaties zijn prima ;D Een PB1000 zal flink wat meer lucht verplaatsen en in een gemiddelde ruimte voor film denk ik een prima keuze.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Hanky Panky

Quote from: dearn on January 30, 2014, 13:39:44
Dat is inderdaad ook een optie, beplakken. De grill blijft alleen grijzig als ik het goed zie? De Boston speakers die er nu staan zijn in hoogglans zwart met zwarte grill. (Gril eraf kan natuurlijk ook :laugh:)

De PB-2000 is ook netjes, maar gaat al weer richting de 800 euro, en heeft daarbij de zelfde oak look. De PB-12 is volgens mij egaal zwart, dat scheel weer plakken. Qua specs is de PB-1000 dus voldoende?

De grill is antraciet-zwart maar die zou je ook nu kunnen spuiten net zoals ik vroeger de hoedenplank van mijn auto zwart maakte met een busje spuitverf. Dat is gewoon stof op een kunststof frame. Ik zie ook wel eens mensen met textielverf en een badje in de weer op diverse HT fora  ;)

Ik heb mijn PB-1000 in Maple gewikkeld, past perfect bij mijn audiomeubel  :pompom:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dearn

Ik hoor niemand over de ASW650 van BA. Deze valt voor mij dan nu af  :satisfied:.

Dan blijven er nog 2 over, de PB-1000 of de PB12-NSD DSP (nu in de aanbieding zie ik). Is dit de 200 euro meerprijs waard? (Voor mij gaat het dan merendeel om de looks eerlijk gezegd, metalen grill, is al egaal zwart)

Ik lees ook wat over speciale demping matten voor onder een subwoofer, is dit aan te raden of maakt dit voor de buren niet uit?

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

german

Quote from: dearn on January 30, 2014, 11:45:50
Kun je misschien aangeven waarom deze boven de andere uit het lijstje?

Daar heb ik verder geen mening over. Deze opmerking is meer als een aanvulling op jou lijstje bedoeld. Volgens mij is het niet te ver van je budget en op deze site heb ik een hoop goede dingen over deze subwoofer gelezen. Kennelijk gaat hij behoorlijk laag en levert ook de nodige druk. Ik heb zelf een XXLS 400 en de versterker daarvan is absoluut stil.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

schoonebeker

Een Goedenavond allen , ik kijk persoonlijk naar de bouw .kheb zelf de bk monolith plus , weegt bijna 50 kg .en de bk bouwt een druk op daar wordt ik bang van  :D .als een concurrent sub nog geen 20 kg weegt en ook nog duurder dan is voor mij de keus makkelijk .groetjes allen ;D
Lg 72lmv 650◆onkyo tx rz 1100◆onkyo bd sp809◆onkyo c7030◆yaqin mc 100 b ◆dudokus◆ vifa basis 2.0 ◆magnat 677◆ magnat 67◆triple bk monolith plus ◆


schoonebeker

Lg 72lmv 650◆onkyo tx rz 1100◆onkyo bd sp809◆onkyo c7030◆yaqin mc 100 b ◆dudokus◆ vifa basis 2.0 ◆magnat 677◆ magnat 67◆triple bk monolith plus ◆

dearn

Tnxs voor de tips  ;D

Ik heb even gekeken naar de BK's, maar ik vind ze wat minder ogen dan de subs van svs. Koelribben erop zijn niet echt mijn ding ondanks dat hij vast goed geluid zal produceren. Daarnaast is 700,- echt de max omdat ik toch een limiet stellen moet. Dit wordt hem niet...

Ik neig dus toch weer naar SVS, danwel de pb-1000 waaraan optisch nog wat gedaan aan zal moeten of de pb-12.

@hanky panky, waarom heb je gekozen voor die vilten en niet voor een "gramma"?


Hanky Panky

Quote from: dearn on January 30, 2014, 20:09:00
Tnxs voor de tips  ;D

Ik heb even gekeken naar de BK's, maar ik vind ze wat minder ogen dan de subs van svs. Koelribben erop zijn niet echt mijn ding ondanks dat hij vast goed geluid zal produceren. Daarnaast is 700,- echt de max omdat ik toch een limiet stellen moet. Dit wordt hem niet...

Ik neig dus toch weer naar SVS, danwel de pb-1000 waaraan optisch nog wat gedaan aan zal moeten of de pb-12.

@hanky panky, waarom heb je gekozen voor die vilten en niet voor een "gramma"?

Omdat die Gramma lelijk is en ik zonder zaagwerk aan de Gramma hem niet kon plaatsen in de hoek waar hij staat. De voetjes waren nog eens goedkoper en zijn nagenoeg onzichtbaar.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dearn

Vandaag toch maar de keuze gemaakt na wat sparen: de PB-2000 is besteld met een Subdude HT. :-)