klankkleur subwoofer afstemmen op set

Started by DofN, January 27, 2014, 18:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Passion4Sound

#50
Quote from: Mordante on January 29, 2014, 20:00:47
Die speakers hebben volgens mij echt geen sub nodig.
Vaak is een actief laag beter dan passief laag, zowiezo scheelt het een crossoverfilter. Ook zal de versterker beheerster overkomen. Samen met de Lyndorfh RP1 hebt je potentieel alle basis elementen om van dit goede systeem een geweldig systeem te maken.

Grtz,

Alex

chansig

Quote from: Mordante on January 29, 2014, 20:00:47
Die speakers hebben volgens mij echt geen sub nodig.

Zoals Abel al aangeeft: ze gaan niet gebruikt worden voor extra of dieper laag.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik denk niet dat ik het laag uit de Helicons ga filteren: waar heb ik anders die Helicons voor?

Ik verwacht met 2 subs, door ze slim te plaatsen dipjes aangevuld kunnen worden? Dat is ook waar Synergy Acoustics mee bezig is, als ik het goed begrijp. Het laag van de Helicons is min of meer gelijk aan een sub, maar doordat ze gebonden zijn aan plaatsing in de kamer, heb ik op mijn luisterplek een dipje, dat een DSP ook niet kan verhelpen. Pieken wel, maar dipjes niet. Die wil ik aanvullen met 2 subs. Die moeten misschien op verschillende plekken in de kamer staan. Ik heb wel wat mogelijkheden, en met een beetje geluk pakt het goed uit.

En met nog een beetje meer geluk gaan de subs ook nog wat lager, wat ik leuk ga vinden. Dat het totale beeld verbetert, zoals Staaled beschrijft, lijkt me natuurlijk ook erg gaaf. Ik lees erg goede dingen over de JLF-s en ze hebben een goed formaat.

Zullen 2 JL Audio E-Sub E110 echt iets toevoegen, of is de JL Audio E-Sub E112 wsch beter?

Als de metingen er zijn zal ik ze posten :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Zelf bouwen...een ev erbij een klaar.

Kan je ze precies aan je eigen wensen aanpassen. Ik ben nu voor 2 subs 320 euro kwijt en dan laat ik nu de kasten maken. Anders ben je iets goedkoper uit. Dan reken ik de kosten voor een extra ev, kabel en pluggen niet mee.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: chansig on January 31, 2014, 23:50:47
Zelf bouwen...een ev erbij een klaar.

Kan je ze precies aan je eigen wensen aanpassen. Ik ben nu voor 2 subs 320 euro kwijt en dan laat ik nu de kasten maken. Anders ben je iets goedkoper uit. Dan reken ik de kosten voor een extra ev, kabel en pluggen niet mee.

Gr Hans

Naaah zelf bouwen: ik ben niet zo handig als jij Hans :) Ik heb geen plek waar ik kan zagen of schuren, geen werkbank, geen spullen. Bovendien moeten ze echt heel netjes zijn. Dat krijg ik niet voor elkaar.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Laten maken dus...zoals bijna gezegd...voor het maken van de kasten ben ik nu iets meer dan 80 euro kwijt incl verzenden.

De units kan je zo gek maken als dat je zelf wilt.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik ga me daar ook maar eens in verdiepen :) Thx
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Daar kan Martijn of Koen je wel mee helpen. Voor een relatief klein bedrag gaat er een audiofiel walhalla voor je open. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Mijn nieuwe subs zullen begin volgende week binnenkomen...ik moet alleen nog wat kabelschoentjes scoren in de juiste maat en dan is het plug en play.

De anti mode eroverheen en klaar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Passion4Sound

#59
Quote from: doorofnight on January 31, 2014, 23:46:40
Ik denk niet dat ik het laag uit de Helicons ga filteren: waar heb ik anders die Helicons voor?

Zullen 2 JL Audio E-Sub E110 echt iets toevoegen, of is de JL Audio E-Sub E112 wsch beter?


Ik denk niet dat je er in geluid erg op vooruit gaat als je de Dali's op de zelfde frequentie laat spelen als je toekomstige JLs.
Je kan wel je Dali's verder door laten lopen en de subs later laten beginnen. dat zou een betere oplossing zijn.

de E110 is een zeer snelle sub perfect voor muziek, de E112 loopt iets verder in het laag door en zal de Dali's perfect aanvullen met hulp van de RP1.
Vooral als je inderdaad van plan bent je Dali's door te laten lopen.

grtz,

Alex
Passion4Sound

yorkie13

Kijk eens naar de BK xls200 met een 25 cm woofer van Peerless.

deze subwoofer x 2 en met de beschikbare DSP kan een prima oplossing zijn.

Deze suoofertjes gaan laag en zijn gesloten, en meten 30 x 30 x30 cm.


Ook als unit voor zelfbouw past deze xls10 woofer in een kleine 18 liter kast.

mooi alternarief is de Seas L26roy woofer.

yorkie13

Iets groter en duurder zou 2x een SVS sb12nsd zijn.

komen op 549 euro per stuk en meten 35 x35x35 cm.

gebruikte woofer is de bekende Peerless xxl12 met aluminium conus.

Genoemde woofers worden ook gebruikt in ontwerpen van Linkwitz en ook het nieuwe
D Audio.

Staaled

Quote from: doorofnight on January 31, 2014, 23:46:40
Ik denk niet dat ik het laag uit de Helicons ga filteren: waar heb ik anders die Helicons voor?

Ik verwacht met 2 subs, door ze slim te plaatsen dipjes aangevuld kunnen worden? Dat is ook waar Synergy Acoustics mee bezig is, als ik het goed begrijp. Het laag van de Helicons is min of meer gelijk aan een sub, maar doordat ze gebonden zijn aan plaatsing in de kamer, heb ik op mijn luisterplek een dipje, dat een DSP ook niet kan verhelpen. Pieken wel, maar dipjes niet. Die wil ik aanvullen met 2 subs. Die moeten misschien op verschillende plekken in de kamer staan. Ik heb wel wat mogelijkheden, en met een beetje geluk pakt het goed uit.

En met nog een beetje meer geluk gaan de subs ook nog wat lager, wat ik leuk ga vinden. Dat het totale beeld verbetert, zoals Staaled beschrijft, lijkt me natuurlijk ook erg gaaf. Ik lees erg goede dingen over de JLF-s en ze hebben een goed formaat.

Zullen 2 JL Audio E-Sub E110 echt iets toevoegen, of is de JL Audio E-Sub E112 wsch beter?

Als de metingen er zijn zal ik ze posten :)
Ik zou dat wel overwegen.
De voordelen heb ik reeds geschetst.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on February  1, 2014, 09:51:10
Ik zou dat wel overwegen.
De voordelen heb ik reeds geschetst.
+1

en ik zou de post van Passion for Sound nog eens overlezen.
1 sub kan prima als je geen staande golven hebt.
2 sub,s is leuk,maar bij goeie plaatsing en intregatie werkt 1 net zo goed.
plus dat die ene dan beter is,dus bv die E112 zal meer diepgang hebben als een BK of een E 110

DofN

Quote from: Passion4Sound on February  1, 2014, 01:04:44
Ik denk niet dat je er in geluid erg op vooruit gaat als je de Dali's op de zelfde frequentie laat spelen als je toekomstige JLs.
Je kan wel je Dali's verder door laten lopen en de subs later laten beginnen. dat zou een betere oplossing zijn.

de E110 is een zeer snelle sub perfect voor muziek, de E112 loopt iets verder in het laag door en zal de Dali's perfect aanvullen met hulp van de RP1.
Vooral als je inderdaad van plan bent je Dali's door te laten lopen.

grtz,

Alex
Passion4Sound

Ik heb het gelezen, en nog eens gelezen.

Hoe kan ik de Helicons verder laten doorlopen dan ze nu doen: ze geven nu het volledige spectrum (van wat ze kunnen) weer. Verder doorlopen in de lage frequenties? Maar er wordt aangegeven dat ik het laag eruit moet filteren, dus dan zou ik ze juist minder ver moeten laten doorlopen?

Vandaag heb ik geluisterd naar een andere set (erg fraai) met 2 subs en DSP.. Toch blijf ik het een lastig ding vinden: die perfecte integratie van het geluidsbeeld met het laag.

Kortom: ik weet het even niet  meer, en dat is niet erg. Zoals het nu is, is het ook al prima. Ik wacht eerst de meetresultaten af, en er komen nog mensen met goede oren en verstand van zaken luisteren :) En een keer thuis experimenteren met een sub.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: doorofnight on February  1, 2014, 16:05:47
Maar er wordt aangegeven dat ik het laag eruit moet filteren, dus dan zou ik ze juist minder ver moeten laten doorlopen?


Als je het laag eruit filtert onziet dat de amp van je front,s,hij word minder belast voor het laag.
Als gevolg gaat alles boven 80 hz strakker spelen,je front,s gaan beter klinken.
Alles onder 80 hz gaat je sub dan weergeven ,die ze eigen subamp heeft en dus ook weer superstrak speelt.

DofN



Ik ving laatst ergens iets op over compressieloze subwoofers. Die zouden beter klinken (op lage volumes) dan 'gewone' subwoofers. Ik heb er echt geen verstand van, kan iemand eea over subs aan uitleggen? Ik ben iemand die als ik overga tot aanschaf, wel echt iets goeds wil. Ik zoek geen trukendoos, maar een muziekmaker. Ook al zijn het lage frequenties.

Wat is compressie in een subwoofer? En wat maakt een subwoofer goed, en wat maakt een subwoofer matig/slecht?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Midcall

Een beetje een open deur reactie. Compressie is uiteindelijk gewoon vervorming en als je het woord compressie vervangt door vervorming zie je de onzin van die opmerking wel in denk ik.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

DofN

#68
Quote from: Midcall on February  6, 2014, 22:31:51
Een beetje een open deur reactie. Compressie is uiteindelijk gewoon vervorming en als je het woord compressie vervangt door vervorming zie je de onzin van die opmerking wel in denk ik.

Tsja, ik weet dat dit gewoon een reclame folder is, maar hier las ik iets over subs (subwoofer needs): kan best onzin zijn. Ik wil geen fouten maken door verkeerde subs aan te schaffen, en ben op zoek naar zin en onzin in het woud aan informatie over subs

http://www.dali.nl/downloads.html?section=files&task=download&cid=82_b38925b68923962bc4bcd1eac04a12ae
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Ik kwam erachter dat de compressieloze (?) subwoofer waar Worre het over had, überhaupt niet meer geleverd wordt, dus dan streep ik die weer van mijn lijstje. Ook waren er geen reviews van, en ook vond ik weinig gebruikerservaringen. Dus dat maakt het weer makkelijker. Bovendien vond ik het een lelijk ding met die ronde vormen.

De Lyngdorf subs passen het beste bij de Lyngdorf speakers, en die heb ik niet. Ook heb ik geen geschikte wand vrij om ze tegen te plaatsen, dus die vallen af.

Ook zoek ik een subwoofer die ik eventueel, achteraf, kan aanvullen met een identieke subwoofer. Een tweedehands sub valt dus al snel af. Een nieuw model kan makkelijker bijgekocht worden.

Dan is er de JL-audio E112, Lees ik alleen maar goede dingen over. Goed formaat, ziet er optisch ook netjes uit. Die mag wel in de woonkamer.

Er is een alternatief van DALI, de SUB-P10 SSD, is dit niet erg veel woofer voor het geld? Of zijn er ook nadelen verbonden aan een dergelijke constructie met 3 woofers?
http://www.concertoaudio.com/images/productos/4192_DALI_SUB_P10DSS_interior.jpg
Krijgt ook goede Duitse recensies, maar die geloof ik dan weer niet zo snel. De sub 'hoort" bij de Epicon serie, en dat is toch niet het minste spul.


Of twee BK XLS 200 MK II omdat die een stuk goedkoper zijn, dat werkt misschien ook wel goed. Lees ik minder over, en is een andere prijsklasse. Maar hoe hoor je prijsverschillen?

Ik ben nog aan het rondkijken naar alternatieven, maar vind het lastig aangezien ik niet veel verder kom dan "actieve subwoofer" prijsklasse X en formaat Y. Ik heb geen idee welke technieken een sub maken of breken (basreflex, gesloten kast, meerdere woofers, down-firing, low loss woofers, lange slag, korte slag etc).

Wat ik in ieder geval erg belangrijk vind, is dat de sub op lage volumes ook zijn ding doet. Met laag bedoel ik dat ik in een flatje muziek kan luisteren mét de sub zonder dat de buren last van me hebben.  En daar kan ik weinig van vinden en lijkt ook geen issue te zijn bij recensies. Wie heeft hier ervaringen mee? Welke technieken zijn hier eventueel van toepassing? Waar moet ik eventueel op letten als ik dit belangrijk vind?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: doorofnight on February 14, 2014, 23:09:48


Wat ik in ieder geval erg belangrijk vind, is dat de sub op lage volumes ook zijn ding doet. Met laag bedoel ik dat ik in een flatje muziek kan luisteren mét de sub zonder dat de buren last van me hebben.  En daar kan ik weinig van vinden en lijkt ook geen issue te zijn bij recensies. Wie heeft hier ervaringen mee? Welke technieken zijn hier eventueel van toepassing? Waar moet ik eventueel op letten als ik dit belangrijk vind?
In jouw situatie zou ik voor de Esub gaan,dan gaat plaatsing het meest bepalen hoe hij op je luisterplek speelt.
Enig advies daarbij zal dan ook wel prettig zijn voor je denk ik.
Een sub klinkt zo goed als je hem plaats en daarna afsteld.

boem

Ik heb een bk xls200 met antimode bij m'n sounds anima en al tijden niet de behoefte te veranderen. Dat is wel eens anders geweest. Bevalt mij veel beter dan Rel quake of set zonder antimode. Gaat (veel) dieper en lijkt beter te integreren.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Staaled

De Dali lijkt mij slechts 1 driver te hebben en 2 passieve radiators en heeft een m.i. erg kleine amp.


Kwaliteit hoor je terug in extensie , hoe diep het speelt, en SPL/punch/gemak/gebrek aan vervorming.

Techniek doet er weinig toe. Van alle systemen worden goede en mindere types gemaakt en de één zijn voorkeur is die van de ander niet.
Wil je op zeker spelen kies je voor (meerdere) gesloten subs.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#73
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken :) Als ik verder ben laat ik het nog even weten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RHF

Op zich geen gekke vraag. Ik gebruik nu een Monitor Audio GXW15 sub i.c.m. met KEFQ700 speakers. De gebruikte techniek van KEF Q700 met voor het laag 1 actieve driver met 2X passieve ABR's past in eerste instantie niet bij de "lompheid" van een 15" actieve sub. Met inregelen van cross-over en stijlheid van de "slope" kan je ze aardig matchen. Ik denk dat als een sub van een "vreemd" merk goed afgeregeld wordt deze heel mooi te integreren is in het totaalplaatje. Het is en blijft een persoonlijke smaak. Ik vind "mijn" laag nu een hele mooie aanvulling....mijn vrouw vindt het nog steeds onzin.....