klankkleur subwoofer afstemmen op set

Started by DofN, January 27, 2014, 18:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Passion4Sound

Quote from: doorofnight on January 28, 2014, 18:16:49
Nee geen pieken dankzij de RC :)

Ik zou 2 subs kwijt kunnen van L40 x B40 cm. Of is dat een te kleine maat voor een goede sub?

Ik gebruik deze kans om de maten door te geven van de nieuwe JL Audio subwoofers:  ;D

De nieuwe JL Audio E110 sub=  B:34cm, H:36cm, D:42cm
                             E112 sub=  B:41cm, H:39cm, D:47cm

Sterkte met je zoektocht,

grtz,

Alex

Kingpin

Quote from: AbZ on January 28, 2014, 11:43:53
Niet "misschien" maar zeker!  Klankkleur zit niet in die sublage freqs.  Zelfde merk is dus niet nodig.
Bedoel je tussen pakweg 0 en 80Hz?

Ik meen dat er wel degelijk verschil in klankkleur tussen subs zat, en dan met name bij high-level aansluiting.
Een laagohmige ingang neemt bij high-level aansluiting de "klankkleur" van de versterker mee, dit geeft een heel natuurgetrouw laag weer alsof je 2 vloerstaanders heb spelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Quote from: Kingpin on January 28, 2014, 19:32:21
Bedoel je tussen pakweg 0 en 80Hz?

Ik meen dat er wel degelijk verschil in klankkleur tussen subs zat, en dan met name bij high-level aansluiting.
Een laagohmige ingang neemt bij high-level aansluiting de "klankkleur" van de versterker mee, dit geeft een heel natuurgetrouw laag weer alsof je 2 vloerstaanders heb spelen.
TS vraag ging om klankkleur vd speakers, niet vd amp.

morca

Quote from: Kingpin on January 28, 2014, 19:32:21
Bedoel je tussen pakweg 0 en 80Hz?

Ik meen dat er wel degelijk verschil in klankkleur tussen subs zat, en dan met name bij high-level aansluiting.
Een laagohmige ingang neemt bij high-level aansluiting de "klankkleur" van de versterker mee, dit geeft een heel natuurgetrouw laag weer alsof je 2 vloerstaanders heb spelen.
Hij gaat via rca naar zijn Lyngdorf RP-1.
Maar goed ,wat je tipte wist ik niet,scheelt dat zoveel.....
Zou ik eens met me hypex kunnen testen,ben wel benieuwd hoeveel dat scheelt.

DofN

Bedankt voor alle (concrete) tips. Ik denk dat ik me heel rustig ga oriënteren op 2 actieve subs van klein- en onopvallend formaat. Ik heb er geen haast mee.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Staaled on January 28, 2014, 18:44:23
Zonder je te willen opjutten, zou je wel eens kunnen kijken naar de Rythmiks die momenteel worden aangeboden op het forum.
Serieuze subs die bekend staan om hun gecontroleerde laag.

Dank je, maar dat gaat nog even te snel. Het zal even duur voor ik eruit ben. Ik weet echt helemaal niets van subwoofers (en hoe ze aangesloten moeten worden e.d.)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Passion4Sound on January 28, 2014, 18:51:20
Ik gebruik deze kans om de maten door te geven van de nieuwe JL Audio subwoofers:  ;D

De nieuwe JL Audio E110 sub=  B:34cm, H:36cm, D:42cm
                             E112 sub=  B:41cm, H:39cm, D:47cm

Sterkte met je zoektocht,

grtz,

Alex

Dat ziet er wel mooi uit, maar bij de aansluitmogelijkheden zie ik dat ze een L+R nodig hebben terwijl ik vanuit de Lyngdorf RP slechts 1 RCA voor links heb en 1 RCA voor rechts. Dus ik weet even niet hoe dat zou kunnen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Passion4Sound

Quote from: doorofnight on January 28, 2014, 23:23:22
Dat ziet er wel mooi uit, maar bij de aansluitmogelijkheden zie ik dat ze een L+R nodig hebben terwijl ik vanuit de Lyngdorf RP slechts 1 RCA voor links heb en 1 RCA voor rechts. Dus ik weet even niet hoe dat zou kunnen.

PM

Midcall

Klankkleur van speakers wordt vooral bepaald door de gebruikte middentoners en tweeters (daarom hebben alle speakermodellen binnen 1 serie dezelfde units) en in mindere mate door de kast en de gebruikte filters. Subs zijn in ALLES anders qua opbouw dan de speakers, dus is bij voorbaat een zoektocht naar een matchende klankkleur van een subwoofer een onzinnige bezigheid. Een goede sub klinkt in elke set goed en een slechte sub klinkt in elke set beroerd, heeft niets met matching te maken verder.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Kingpin

Quote from: morca on January 28, 2014, 21:49:25
Hij gaat via rca naar zijn Lyngdorf RP-1.
Maar goed ,wat je tipte wist ik niet,scheelt dat zoveel.....
Zou ik eens met me hypex kunnen testen,ben wel benieuwd hoeveel dat scheelt.
Hoeveel ohm is je Hypex op de ingang bij high-level aansluiting?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Staaled

Quote from: Midcall on January 29, 2014, 00:07:46
Klankkleur van speakers wordt vooral bepaald door de gebruikte middentoners en tweeters (daarom hebben alle speakermodellen binnen 1 serie dezelfde units) en in mindere mate door de kast en de gebruikte filters. Subs zijn in ALLES anders qua opbouw dan de speakers, dus is bij voorbaat een zoektocht naar een matchende klankkleur van een subwoofer een onzinnige bezigheid. Een goede sub klinkt in elke set goed en een slechte sub klinkt in elke set beroerd, heeft niets met matching te maken verder.
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Volgens mij stond die conclusie al veel eerder in dit topic...
(behalve het deel dat niet klopt: subs zijn niet "in alles anders" dan speakers, maar alleen in sommige opzichten).

Staaled

Quote from: AbZ on January 29, 2014, 09:56:24
Volgens mij stond die conclusie al veel eerder in dit topic...
(behalve het deel dat niet klopt: subs zijn niet "in alles anders" dan speakers, maar alleen in sommige opzichten).
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Inderdaad van iemand begrepen dat het type woofer (merk etc) niets uitmaakt. Wel goed kijken naar de specs.

Dus Abz, Midcall en Staaled x 5 of zoiets.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FrankieV

Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar ik hoor wel degelijk verschil ik klank bij verschillende woofers. Ik heb een GX200 set met center en dipools van MA. Ik heb de MA sub (GXW-15) ruim een maand thuis gehad en nu de REL 528SE. Beide klinken uiteraard fantastisch. Maar toch vind ik de MA beduidend beter integreren bij mijn andere speakers. De REL klinkt anders. Of dit nu het verschil in diameter driver is (15 tov 12), of de klankkleur, ik weet het niet. Beide sub's stonden op excact dezelfde plek en naar mijn kunnen zo goed mogelijk ingeregeld. Wat mij wel opviel is dat de REL low level aangesloten bij muziek erg muzikaal klinkt. Mijn voorkeur gaat uit naar de Monitor Audio sub.

Staaled

Vuur....waar? :lookaround:

De betere subs hebben een vlakke respons , anechoic.
Dus meet je een sub bijvoorbeeld buiten, waar een ruimte geen invloed heeft, is het frequentieverloop in het algemeen vlak.
Nu kan een fabrikant daar inderdaad bewust van afwijken of daar onvoldoende aandacht aan schenken.
De klank is dan anders, echter te herleiden in het geval van reden 2 tot gebrekkige kwaliteit.

Dan is er nog THD, vervorming.
Bij de betere subs is deze laag. Loopt de THD op, gaat een sub anders klinken.
Ligt de drempel van de 1 in deze lager dan die van de ander bij een gegeven SPL , dan is dat hoorbaar.
Echter niet te verwarren met een "eigenklank". Het hoort namelijk niet en is een indicatie voor kwaliteit.

Output bij gegeven max. THD.
Een kleine sub kan goed presteren in een kleine ruimte , echter ga je groter gaat deze snel over zijn nek.
En klinkt dus anders dan een potenter exemplaar in dezelfde ruimte.
Van belang is dus om ook te kijken naar gewenste SPL in de specifieke ruimte.

Extensie.
Een grotere/betere sub loopt lager door.
Deze kan derhalve op exact dezelfde positie wel degelijk anders klinken aangezien de ruimte nu ook op lagere frequenties wordt "aangeslagen".

Blinde shootouts op AVSforum tussen kwalitatief hoogwaardige subs brachten zelfs geen heldere uitkomst mbt verschillende types sub, gesloten/gepoort/hoorn.
Het is bijna altijd de ruimte of een kwalitatief verschil.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

SmauG

Om hetgeen hierboven aan te vullen.

Houd er rekening mee dat je voor het gebied tot pakweg 30hz al 4x8" woofers hebt welke met een potente versterker in staat zijn om al veel laag te geven.
Om dit aan te vullen is(zijn) een of twee heel potente subwoofer(s) nodig.

Ga je de helicons aktief filteren of wil je alleen het allerlaagste aanvullen?
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

DofN

Ik heb een dipje zo rond of tussen de 40-70 Hz (?), dat ik wil aanvullen met de subs. Als het nog iets lager kan allemaal is dat een leuke toevoeging maar niet nodig: de Helicons gaan laag genoeg.

Het gaat dus echt om het invullen van een dipje. Binnenkort is iemand zo aardig om te komen meten, dan weet ik het precies :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

yorkie13

Zet dan wel de metingen hier in je topic neer.


Staaled

Quote from: doorofnight on January 29, 2014, 16:24:11
Ik heb een dipje zo rond of tussen de 40-70 Hz (?), dat ik wil aanvullen met de subs. Als het nog iets lager kan allemaal is dat een leuke toevoeging maar niet nodig: de Helicons gaan laag genoeg.

Het gaat dus echt om het invullen van een dipje. Binnenkort is iemand zo aardig om te komen meten, dan weet ik het precies :)
Je RP-1 icm actief laag zal meer brengen dan evt alleen het dipje vullen.
Het systeem krijgt meer diepte , het geluid staat losser in de ruimte, en je dynamiek stijgt.
En ja, ook bij stevige vloerstaanders gaat dit op. ( uitgaande van goede subs)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mordante

Quote from: doorofnight on January 28, 2014, 09:18:10
Ik krijg graag advies :)



Ik heb ongeveer 55 cm ruimte tussen het gordijn (dat hangt 15 cm van de muur, daarachter zit absorptiemateriaal) en de luidspreker. Dus eigenlijk heb ik vrij weinig ruimte om achter de luidsprekers grote subs te plaatsen.

Totale afstand tussen luidspreker en muur is ongeveer 70 cm. Zijwanden +/- 60-70 cm. Zowel links als rechts absorptiepanelen.

Die speakers hebben volgens mij echt geen sub nodig.