klankkleur subwoofer afstemmen op set

Started by DofN, January 27, 2014, 18:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Mijn inschatting van wat ik zelf gehoord en gezien heb, is dat de meeste sets een "vreemde" subwoofer in hun set hebben. Hiermee bedoel ik een subwoofer van een ander merk dan de luidsprekers.

Het lijkt me dat in een ideale situatie, de klankkleur van de sub overeenkomt met die van de luidsprekers - ervan uitgaand dat iedere luidspreker wel een "eigen kleur" heeft en dat een sub ook een kleur heeft - misschien ook afhankelijk van tot welke frequentie je hem door laat lopen.

Ik verwacht dat de meeste mensen zullen schrijven dat afstemming van de klankkleur niet nodig is (omdat de meeste mensen een ander merk sub hebben dan van hun luidsprekers), maar toch ben ik benieuwd naar de eventuele en wellicht theoretische voor- en nadelen van een merk-match?

Ik ben oa nieuwsgierig omdat ik een sub overweeg om een dipje op te vangen bij de helicon 800mk2's.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

yorkie13

Waarom geen cornerwoofers van Lyngdorf gebruiken  ?

een subwoofer hoeft niet echt ven hetzelfde merk te zijn.

DofN

Quote from: RA SUBS on January 27, 2014, 18:58:24
Waarom geen cornerwoofers van Lyngdorf gebruiken  ?

een subwoofer hoeft niet echt ven hetzelfde merk te zijn.

Ik hou veel subwoofer mogelijkheden open, maar ik ben juist nieuwsgierig waarom een sub niet van hetzelfde merk hoeft te zijn, en waarom eventueel wel?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

yorkie13

Gewoon een keertje een subwoofer lenen en kijken wat het brengt in je set.

DofN

Quote from: RA SUBS on January 27, 2014, 19:03:29
Gewoon een keertje een subwoofer lenen en kijken wat het brengt in je set.

Maar dan weet ik niet hoeveel beter het klinkt met een sub uit de helicon serie ;-) Vaak weet je het pas als je de verschillen hoort.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Tja moelijk. Ik heb altijd als stelling gehad, dat een luidspreker bouwer die alleen maar, bijna alleen maar, Sub's bouwt een streepje voor heeft.

Voor mijn dyn's had ik Final 400i electrostaten en een Final sub 110 (?), die nu in een andere ruimte staan, liefhebbers?  ;D.

Had de sub al snel vervangen door mijn Velodyne... Ik zou nooit meer zonder kunnen. Ook ik ben begonnen om 1 of meerdere Subs te lenen.

Sluit nu naadloos aan bij mijn Dynaudio's C1 mkII

Passion4Sound

tja, inderdaad. Je hebt goede speaker bouwers en je hebt goede subwoofer bouwers. Ik kan er maar weinig opnoemen die speakers en subwoofers echt goed maakt.
Daarentegen twee verschillende speakers naast elkaar gaat nu eenmaal niet, speakers met een anders merk sub gaat heel goed, mits het een goede sub en goed geïnstalleerd is.
Met uitzondering op de regel, maar je benadeelt jezelf als je jezelf verplicht om alles van het zelfde merk te kopen. 

morca

Quote from: Passion4Sound on January 27, 2014, 19:49:46
tja, inderdaad. Je hebt goede speaker bouwers en je hebt goede subwoofer bouwers. Ik kan er maar weinig opnoemen die speakers en subwoofers echt goed maakt.
Daarentegen twee verschillende speakers naast elkaar gaat nu eenmaal niet, speakers met een anders merk sub gaat heel goed, mits het een goede sub en goed geïnstalleerd is.
Met uitzondering op de regel, maar je benadeelt jezelf als je jezelf verplicht om alles van het zelfde merk te kopen.
^^

DofN

Het is een goede posting, maar waar ik benieuwd naar ben is de onderbouwing. Ik lees wel meningen en stellingen.

Ik vind het argument dat een subwoofer bouwer goede subs aflevert, en dat een luidsprekerbouwer dit moet bewijzen wel heel redelijk, maar dat lijkt me niet alles. Ik zit nog een beetje met de klankkleur.

En subs uitproberen vind ik ook een prima idee.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Ik heb mijn sub zo afgesteld dat de kantelfrequentie op 55 hz staat. Mijn ervaring is, dat ik mijn sub vaak niet denk te horen. Maar zet hem maar eens uit....

Dus in mijn situatie denk ik dat mijn Dyn's wat betreft klankkleur bepalend is. Daarbij is de sub ook ingemeten met zijn eigen DSP, en daarna heeft de Lyngdorf DPA-1 de boel ingemeten.

Wellicht dat in jouw situatie de Sub nog lager ingesteld kan worden waardoor de klankkleur van je luidsprekers bepalend blijft.

Nogmaals, dat kan je alleen maar proefondervindelijk vaststellen denk ik.

squeek

Quote from: doorofnight on January 27, 2014, 20:57:54
Het is een goede posting, maar waar ik benieuwd naar ben is de onderbouwing. Ik lees wel meningen en stellingen.

Ik vind het argument dat een subwoofer bouwer goede subs aflevert, en dat een luidsprekerbouwer dit moet bewijzen wel heel redelijk, maar dat lijkt me niet alles. Ik zit nog een beetje met de klankkleur.

En subs uitproberen vind ik ook een prima idee.

Volgens mij zijn de frequenties die een subwoofer uitzendt te laag om nog van klankkleur te kunnen spreken. Je kan een goed ingestelde subwoofer ook niet lokaliseren. Maar zet een stel fronts voor je van het ene merk en een center en surrounds van een ander en je kan zo zeggen welke speakers niet bij elkaar horen, ondermeer vanwege de klankkleur die zo verschilt.

Mijn tweede argument om voor 'externe' subwoofers te kiezen is gewoonweg omdat ze vaak gewoon beter zijn voor het geld of gewoon beter algemeen. Als voorbeeld neem ik men eigen set. De silver reeks van monitor audio. De subwoofer van deze reeks is gewoon een stuk minder krachtig als de svs die ik heb. Ook wel ietsje goedkoper maar niet zoveel en ik heb de svs tweedehands op de kop getikt voor minder geld dan de monitor audio sub. Dus waarom 'minderwaardig' kopen dan he.

Ik denk dat als iemand klankkleur kan horen van een sub dat we te maken hebben met muggezifterij. My 2cts
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Passion4Sound

#11
Quote from: doorofnight on January 27, 2014, 20:57:54
Ik vind het argument dat een subwoofer bouwer goede subs aflevert, en dat een luidsprekerbouwer dit moet bewijzen wel heel redelijk, maar dat lijkt me niet alles. Ik zit nog een beetje met de klankkleur.


Eigenlijk zei ik, een goede luidspreker bouwer bouwt goede luidsprekers, idem voor subs. Dan kom je bij de vraag, wat is goed? Degelijk onderdelen samen met een doordacht ontwerp kom je al een heel end. Zet je deze spullen in een akoustiek juiste ruimte, dan kan je bijna niet meer fout gaan. Nu zijn er bedrijven/fabrikanten  die hier heel erg goed in geworden zijn en er zijn bedrijven die goede ontwerpen weten in te kopen. Maar uiteindelijk zal je moeten luisteren naar wat je het beste vindt klinken.
Het moment dat een speaker kleurt is eigenlijk niet gewenst, je gaat eigenlijk voor een natuurlijke weergave, maar goed....als je het maar heel goed vind klinken.

morca

#12
Het ontwerp van een sub kan een bepaalde klankkleur aan het geluidsbeeld meegeven.
Juiste DSP en fasestelling,en daarna akoestiek zullen hier een grotere rol in spelen,als de sub,s enigsinds vergelijkbaar zijn.

DofN

Bedankt voor het meedenken. Als er nog aanvullingen zijn of andere meningen dan lees ik die ook graag.

Ik heb een Lyngdorf RP-1 en kan hierop 2 subs aansluiten**: ik denk dat een goede afstemming daarmee wel geborgd is. Ik denk, maar ik moet dat nog eens goed onderzoeken (laten nameten), dat ik een dipje heb zo rond de 40-60 Hz, die ik niet kan wegschuiven met de luidsprekers. Ik mis af en toe laag bij bepaalde nummers waarvan ik weet dat het er is. Het is geneuzel in de marge, maar goed, je bent een audioneuzelaar of je bent het niet :)

Mijn vorige luidsprekers, ook DALI's, maten vanaf 23 Hz, en de Helicons zouden best nog iets lager kunnen gaan. Ik hoef geen lager laag dan ik nu heb, ik wil alleen een gat aanvullen. Ik gebruik de set alleen voor muziek, heel zelden voor films.

Experimenten staat voorop, en ik wil dat ook gaan doen. Maar wat ik niet wil is die dip opvullen met het laag van een sub die qua klankkleur niet overeenkomt met de Helicons.

Gelukkig schreef Squeek dat een sub meestal zulke lage frequenties uitzendt, dat er geen sprake is van klankkleur. Als dit idd zo is, dan kan ik gaan experimenteren met willekeurig goede subs. De platte van Lyngdorf lijken me wel idd wat, die raak ik misschien nét kwijt in de hoeken. Maar één sub zou ook kunnen, die kan ter hoogte van de luisterplek gepositioneerd worden. Ik zal eens onderzoeken hoe subs het beste geplaatst zouden kunnen worden. En welke subs goed zijn.

** werkt dat écht? dus 1 RCA voor de ene sub en 1 RCA voor voor de andere sub? Een sub hoeft geen L+R RCA?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Het gebied meest vatbaar voor perceptie van kleuring gaat van ongeveer 300 tot 3500hz. Inderdaad het spraakgebied.
Ons gehoor is gewoon niet ontwikkeld om vatbaar te zijn voor lage tonen. Zoals morca al aangaf zal de correcte afstelling van de sub (+ de capaciteit van de sub) hier de doorslaggevende factor zijn.

morca

#15
Lyngdorf RP-1,werkt Staaled daar niet mee,zeer goed systeem meen ik.
Het zal altijd in eerste instantie door je opstelling vd sub of sub,s in de ruimte,tov je luisterplek bepaald worden.
De dan zo vlakste curve/opstelling heeft de voorkeur.
Daarna ga je pas DSP toepassen.

Waarbij ik wel graag de sub ergens corner ivm optimale laagoutput op je luisterplek.

yorkie13

Gelijk maar 2 subwoofers gebruiken lijkt me, links en rechts.

De RP1 kan hier zeker wat moois mee.

morca

2 subwoofers spreken ook 2 roommode,s aan.
Dan zou ik graag eerst de opstelling eens zien voor goed advies,fototje,s??  ;D

Dat zijn wel speakers die een goeie sub verdienen,je zou eens voor een E112 van JL audio kunnen kijken.
Die klinken erg goed volgens de laatste berichten,supergoeie sub,s voor muziek.
Dan de intregatie,maar dat moet lukken met die RP-1.

Staaled

Quote from: morca on January 27, 2014, 22:42:23
Lyngdorf RP-1,werkt Staaled daar niet mee,zeer goed systeem meen ik.
Het zal altijd in eerste instantie door je opstelling vd sub of sub,s in de ruimte,tov je luisterplek bepaald worden.
De dan zo vlakste curve/opstelling heeft de voorkeur.
Daarna ga je pas DSP toepassen.

Waarbij ik wel graag de sub ergens corner ivm optimale laagoutput op je luisterplek.
Ik gebruik de geintegreerde versterker van Lyngdorf met idd Roomperfect.

Er zit wel verschil tussen subs, maar dan praat je eerder over kwaliteit dan klankkleur.

(Wilson Audio maakt het trouwens in deze wel zeer bont aangezien ze bij hun overprijsde ondermaatse subs adviseren dezelfde amp(s) te gebruiken als voor de mains/fronts.
Dan heeft zo' n merk voor mij direct geen geloofwaardigheid meer.)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on January 27, 2014, 23:12:18
Ik gebruik de geintegreerde versterker van Lyngdorf met idd Roomperfect.

Er zit wel verschil tussen subs, maar dan praat je eerder over kwaliteit dan klankkleur.

(Wilson Audio maakt het trouwens in deze wel zeer bont aangezien ze bij hun overprijsde ondermaatse subs adviseren dezelfde amp(s) te gebruiken als voor de mains/fronts.
Dan heeft zo' n merk voor mij direct geen geloofwaardigheid meer.)
Kwaliteit bepaald die klankkleur imo,vooral bij muziek.

DofN

Quote from: morca on January 27, 2014, 22:51:12
2 subwoofers spreken ook 2 roommode,s aan.
Dan zou ik graag eerst de opstelling eens zien voor goed advies,fototje,s??  ;D

Dat zijn wel speakers die een goeie sub verdienen,je zou eens voor een E112 van JL audio kunnen kijken.
Die klinken erg goed volgens de laatste berichten,supergoeie sub,s voor muziek.
Dan de intregatie,maar dat moet lukken met die RP-1.

Ik krijg graag advies :)



Ik heb ongeveer 55 cm ruimte tussen het gordijn (dat hangt 15 cm van de muur, daarachter zit absorptiemateriaal) en de luidspreker. Dus eigenlijk heb ik vrij weinig ruimte om achter de luidsprekers grote subs te plaatsen.

Totale afstand tussen luidspreker en muur is ongeveer 70 cm. Zijwanden +/- 60-70 cm. Zowel links als rechts absorptiepanelen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

AbZ

Quote from: doorofnight on January 27, 2014, 18:51:44
Mijn inschatting van wat ik zelf gehoord en gezien heb, is dat de meeste sets een "vreemde" subwoofer in hun set hebben. Hiermee bedoel ik een subwoofer van een ander merk dan de luidsprekers.

Het lijkt me dat in een ideale situatie, de klankkleur van de sub overeenkomt met die van de luidsprekers - ervan uitgaand dat iedere luidspreker wel een "eigen kleur" heeft en dat een sub ook een kleur heeft - misschien ook afhankelijk van tot welke frequentie je hem door laat lopen.

Ik verwacht dat de meeste mensen zullen schrijven dat afstemming van de klankkleur niet nodig is (omdat de meeste mensen een ander merk sub hebben dan van hun luidsprekers), maar toch ben ik benieuwd naar de eventuele en wellicht theoretische voor- en nadelen van een merk-match?

Ik ben oa nieuwsgierig omdat ik een sub overweeg om een dipje op te vangen bij de helicon 800mk2's.
Niet "misschien" maar zeker!  Klankkleur zit niet in die sublage freqs.  Zelfde merk is dus niet nodig.

morca

Quote from: doorofnight on January 28, 2014, 09:18:10
Ik krijg graag advies :)



Ik heb ongeveer 55 cm ruimte tussen het gordijn (dat hangt 15 cm van de muur, daarachter zit absorptiemateriaal) en de luidspreker. Dus eigenlijk heb ik vrij weinig ruimte om achter de luidsprekers grote subs te plaatsen.

Totale afstand tussen luidspreker en muur is ongeveer 70 cm. Zijwanden +/- 60-70 cm. Zowel links als rechts absorptiepanelen.
Je hebt links en rechts een corner.....dan zou een links en recht,s opstelling goed kunnen.
Ligt ook even aan of je staande golven hebt op je luisterplek,zo niet  kan L en R prima.
Bij wel staande golven word het L of R en dan 1 op de plek waar hij het meest de staande golf om zeep helpt  ;D
Maar dat is dan wel de juiste plek.

Heb je last van staande golven op je luisterplek als je zelf in moet schatten.?

DofN

Nee geen pieken dankzij de RC :)

Ik zou 2 subs kwijt kunnen van L40 x B40 cm. Of is dat een te kleine maat voor een goede sub?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Zonder je te willen opjutten, zou je wel eens kunnen kijken naar de Rythmiks die momenteel worden aangeboden op het forum.
Serieuze subs die bekend staan om hun gecontroleerde laag.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)