Stereoset Kingpin "Woonkamer"

Started by Kingpin, January 20, 2014, 14:05:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Mooi strak setje zo op je TV meubel, top.
Kan alleen niet tippen aan de looks van buizen hè ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Quote from: brt on November 24, 2020, 13:13:09
Mooi strak setje zo op je TV meubel, top.
Kan alleen niet tippen aan de looks van buizen hè ;)
qua looks niet nee ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: Kingpin on November 24, 2020, 13:15:14
qua looks niet nee ...

Maar ziet er superstrak uit zo hoor! En dat het top klinkt wil ik ook meteen geloven.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kwabbernoot

Is het nu een gelijkzijdige driehoek?

Groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on November 24, 2020, 13:21:13
Is het nu een gelijkzijdige driehoek?

Groeten...
Nee, nearfield opstelling
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Dat is toch een gelijkzijdige driehoek? :unsure:

Dirk

je bedoelt misschien gelijkbenige driehoek?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

#82
Quote from: Kingpin on November 24, 2020, 13:25:20
Nee, nearfield opstelling

Geen idee wat er precies onder near field wordt verstaan maar met mijn beschikbare kennis is dat toch oa minimale invloed van reflecties op de luisterplek ? Dat betekent erg dicht op de speakers. En zelfde afstand tussen speakers als luisterplek ?

Geen idee of er een wet van meden en perzen is. Maar echt dicht erop zit je toch niet, ook niet gezien de afstand tussen de speakers ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Nee, ik ga ervan uit dat iedereen zijn luidsprekers wel neerzet in een gelijkbenige opstelling. Ik bedoel een driehoek waarbij alle zijden gelijk zijn. Ergo een gelijkzijdige driehoek.

Groeten...

Dirk

ik zit hier ook niet in een gelijkbenige driehoek (net als Kingpin zit ik ook dichterbij tov hoe breed de speakers onderling uit elkaar staan)...is naar mijn ervaring ook geen vereiste voor een goede "afbeelding"
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kwabbernoot

Zit jij niet even ver van je linker als rechter luidspreker? Dat is bijzonder. Ik heb dat tenminste nog nooit meegemaakt bij de zogenaamde "audiofielen".

Groeten...

Kingpin

Een gelijkzijdige driehoek is een driehoek waarvan alle drie de zijden precies even lang zijn.
In het geval van een gelijkbenige driehoek heeft de driehoek twee óf drie gelijke zijden.
Een gelijkzijdige driehoek is dus altijd een gelijkbenige driehoek, maar een gelijkbenige driehoek is niet perse een gelijkzijdige driehoek.

Ik zit dus dichter op de speakers dan dat de speakers uit elkaar staan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Duidelijk... en verrassend. Geen gat in het midden van het geluidsbeeld?

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on November 24, 2020, 14:09:58
Duidelijk... en verrassend. Geen gat in het midden van het geluidsbeeld?
Trust me  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

#89
Nee, zo gemakkelijk gaat dat niet.  :laugh: :laugh: :laugh:

Ik meen toch echt dat je net een naam had genoemd in de post met de foto. Ik wilde zijn theorie opzoeken gezien de opvallende opstelling. Maar nu is de naam weg. Wat was die naam?

Groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on November 24, 2020, 14:13:29
Nee, zo gemakkelijk gaat dat niet.  :laugh: :laugh: :laugh:

Ik meen toch echt dat je net een naam had genoemd in de post met de foto. Ik wilde zijn theorie opzoeken gezien de opvallende opstelling. Maar nu is de naam weg. Wat was die naam?

Groeten...

Staat er nog steeds  ;)

Quote from: Kingpin on November 24, 2020, 13:08:16
De speakers zijn opgesteld/uitgemeten aan de hand van het Suesskind -en het Audio Physic principe (best of both worlds zeg maar) van Joachim Gerhard.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

BTW, zo 'opvallend' is de opstelling niet. Aangezien het een woonkamer is neigt deze meer naar de Audio Physic opstelling dan de Suesskind.
De laatste heb ik op zolder toegepast ... ongekend ... maar zeker niet toepasbaar in mijn woonkamer anders had ik ze pakweg de tafel neer moeten zetten.
Dat alles heeft met reflecties te maken. Leuk om te doen en het kost niets.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Quote from: Kingpin on November 24, 2020, 14:51:36
Staat er nog steeds  ;)
Dank je. Ik zat naar de verkeerde post te kijken.  :-[

Groeten...

jellejanssen

zo, nou bijna een week na het fysieke bezoek aan KingPin, na enkele uitnodigingen van zijn kant ( :blush:), hier dan toch even een bezoekverslag want als er 1 set die het waard is, dan is het wel deze.. geef ik daar alles al mee weg, nee nog lang niet !

Even heel kort over mijzelf, ik kom van een achtergrond MTS (Elektro)/HTS(CTB) met een klein beetje technische kennis wat er nog is blijven hangen, en een besmetting die bij mijn vader vroeger thuis begon qua gadgets en home cinema en de familie Fox (waarvan de zoon bij mij in de klas zat) die vroeger veel CD-zaken had in Oost NL. Die vader was ook HiFi "zot" met enkele installaties waar destijds (ik praat dikke 20 jaar geleden) al room correction werd toegepast, subs in beton in de muur, gemodificeerde Infinity IRS  (die met de losse mid/hoog elektrostaten en mid/laag kasten etcetera... in die tijd ook veel samen geluisterd naar verschillende sets en mn eigen opgebouwd omdat ik online veel apparatuur verkocht voor een audio winkel in de buurt en dan met name de exotischere spullen als apogee speakers, LA Audio buizen versterkers, dat soort...

Daarmee had ik toch ook altijd een bepaald beeld van hifi, duur en groot is goed, duurder en groter is beter. Klinkt basaal, maar als je bovenstaande leest weet je ook wel waarom.

En toen dus afgelopen zondag, gelukkig woont KingPin dichtbij, dus was ik er zo. En merkte als snel dat het heel dichtbij een plek (oud BMW garage) is met veel herinneringen aan mijn oom, en blijkt KingPin er ook nog eens naast gewoond te hebben 'en mijn oom te kennen, dus de toon was gezet, gezellig!

Al snel bespraken we zijn set en de setup en kwam in een flits mijn hele MTS opleiding voor me voorbij, maar het werd me aardig in Jip en Janneke taal uitgelegd, dus kreeg t gevoel dat ik mee kon komen! Ik was al onder de indruk van zijn (deze) thread en de zelfbouw apparatuur en eerdere recensies. Die van de Audiophonics purifi versterker versus zijn eigenbouw. Nou heb ik zelf ook de eerst genoemde versterker en Echt onder de indruk, dus als je dat naar een hoger niveau weet te tillen, dan ben ik serieus onder de indruk.
En als ik dan zijn setup bekijk, de combi van voeding, vv, eindversterker en de optische verschijning ziet het er echt super mooie uit, ja is smaak, maar dat is mijn mening. Er waren nog wat kleine zaken welke KingPin wil verbeteren, die ik wel begrijp, maar dat is dan wel de glitters op de kers op de slagraam op de taart voor wat mij betreft :)

Ik loop nog om zijn audio physics heen en wordt gewezen op de passieve radiator achterop en ben verbaasd door de kleine afmetingen, maar ook de posities, zie wel dat het allemaal bewust is gedaan, plaatsing, richting, reflectie, etcetera. De sub is (in mijn ogen) klein en valt niet heel enorm op, hoor nog wel even enpassant (geen idee hoe ik dat schrijf) dat ook die gemodificeerd is, maar wel onderdeel van de set zoals Audio Physic dat voorstelt.

Ik herkende de luidsprekerkabels, die had ik ook, alleen de 4s11, waar hij de 8 heeft (als mijn geheugen me nu niet in de steek laat) en die doen zeker hun werk, maar wat mij ook opvalt, naast de kabels, dat de dat ook niet een 20K versie is, dus hier wordt gewerkt met een super prijs kwaliteit verhoudingsset (met alle respect bedoeld en in vergelijking tot de eerdere sets van onder duizenden euro's van de fam fox of de sets op demo dagen), dus de spanning bouwt goed op bij mij om te horen wat dat dan wel doet voor mijn oortjes. Er staat al wel wat muziek op, maar probeer me er nog even niet te veel op te concentreren (lijkt nul nu al, op heel zacht volume geweldig te klinken). Wat wel duidelijk wordt, alles wordt erg goed en separaat gevoed en/of heeft overbemeten voedingen. EN ik herken het van oudsher (dat ik als 18 jarige mn eerste auto had en daar na mn extra (gel) accu ook een grote condensator inbouwde en het allemaal veel hielp in de kwaliteit van het geluid, ja, ook in een auto). Gelukkig is mijn PS Audio PPP ook bijna klaar en ga ik hopelijk een zelfde resultaat behalen, want ... we gingen zitten om te luisteren, met een respectabele corona afstand (veel near misses bij mij in de buurt en je weet maar nooit).

Er werd als wel even duidelijk aangegeven waar ik moest zitten in verband met de plaatsing en dat kwam toch wel op een tientallen centimeters aan voor het ideaalbeeld, de spanning wordt me bijna te veel. KingPin haalt koffie en ik zit op de punt van de bank (zie foto eerder in dit thread). Hij komt terug en zegt meteen, niet daar, achterop de bank zitten :) ik volg zijn instructies en val van mn stoel, ow nee dat kan niet  :-X. Maar wat gebeurd hier allemaal, ik kan het even niet bevatten...

Ik ben niet perse van al die extreme en superlatieven van audio termen en ben er ook zeker niet de beste in qua omschrijven, Maar goed, wat echt als allereerste bij me opvalt is de extreem goede plaatsing. Gedurende de de komende platen die langskomen wordt het alleen maar duidelijker, ik heb nog nooit in mijn leven zo een exacte plaatsing waargenomen in een audioset. Je zit er echt middenin als het zo bedoeld is. Een nummer van Roger waters van het album Amused to Death laat me dat helemaal beseffen, de man op links in mn oor en daarna de piano op rechts. Maar ook andere nummers, je ziet ze praktisch staan de muzikanten, wauw... oorverbluffend. Mn brein moet ook enorm wennen aan de plaatsing van het laag (optisch staat de sub rechts en soms komt het geluid van een lage toon van rechts, huh...). Ogen dichtdoen helpt hier enorm, lol. Er zijn nummers bij waar je het gevoel krijgt dat er een 40cm deken van laag in de kamer ligt en de rest erop danst, waanzinnige ervaring. En het wordt er zeker niet kil door, door de extreme plaatsing en detaillering.

Maar als tweede is ook enorm duidelijk dat het zo extreem homogeen is, dus sub op de audio physics, en plaatje klopt zo mooi, geen pieken of dippen waar te nemen, niets en we luisteren toch van alles en nog wat... en hoe langer ik luister, hoe imposanter ik nog het plaatje vind op laag volume, zo mooi heb ik nog nooit gehoord :headbanging:.

We draaien nog een heel aantal nummers en het is gewoon het totaalplaatje wat zooo mooi is  en mijn brein moet er nog van bijkomen dat alles wat erin zat, weg kan. Groter is niet beter... super mooi KingPIn, en n triljard x chapeu voor wat je allemaal zelf gebouwd hebt hier ! Het geheel ik hier schrijf doet echt geen recht aan wat hier gebouwd en neergezet wordt. Dus nacho iemand ooit de uitnodiging krijgt om te komen, DOEN !! Natuurlijk is alles wat ik om- en beschrijf mijn mening en kan door iedereen anders ervaren worden, maar de mij krijgt niemand, nooit meer, overtuigd dat de plaatsing, homogeniteit en genialiteit van het aanwezig zijn IN de opname en gewoon weergeven wat weergegeven moet worden, niet extreem goed is hier !

Maar nu zit ik wel met een probleem, ik heb tot nog toe maar weer 1 keer mijn eigen set beluisterd uit "angst" dat ik veel ga missen in mn eigen set... en ja, dat klopte dus, die ene keer dat ik luisterde. Ik ben extreem blij dat KingPin al heeft aangeboden een keer langs te komen om te helpen met mijn set en setup. Maar ik geloof ook dat dit me geld gaat kosten, hihi ... als ik ook maar in de richting kom van wat jij hebt neergezet, zou ik je al danken op mn knietjes  :clapping:  (lees; schreeuw om hulp), to be continued, was als ik een keer de tijd neem om mn eigen thread op te gaan starten (komt komt, rustaaaggggg)

vanzomereng

Leuk verslag jelle en ik ben ook wel benieuwd naar jouw set-up, bouwsels en wat nog meer in jouw planning staat.

Bij de weg:  wij zijn hier dol op plaatjes (vele foto's zijn welkom)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kingpin

Wow, mooi verslag Jelle !
Vond het leuk kennis te maken en dat je genoten hebt van de set.
En uiteraard staat de uitnodiging dat ik een keer bij je langs kom. Keep in touch :coffee:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

#96
Leuk verslag.!!
Vooral je persoonlijke ervaring en de verbazing van het mogelijke je hier omschrijft........ :)

Ps. Vwb de de IRS. Deze maken gebruik van EMIM en EMIT magnetostatische units. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Xander32

#98
Wat een uitgebreid maar prettig leesbaar verslag. Dat deze set voorts zo goed zou presteren had ik niet anders verwacht 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#99
Ook ik heb vanavond (kort) kennis mogen maken met de set van Kingpin. Vanavond heb ik mijzelf de ex Cayin van Eric opgehaald.

Ik kon maar kort blijven want ná je werk Zandvoort Enschede heen en weer neemt toch wat tijd  :tounge2:

Bij binnenkomst worden de zintuigen als audioliefhebber in ieder geval visueel direct al behoorlijk geprikkeld want wat een bijzondere (fraaie) spullen staan daar opgesteld.

Een paar "vroege" JG Audio Physic monitoren met een wel zeer bijzondere fineertekening vallen als eerste op. Gelukkig verteld Eric er tijdens het naderen van de speakers meteen bij welk merk en type het zijn zodat ik niet uit onwetendheid meteen totaal voor joker sta😁

Verder nog een sophisticated uitziend stapeltje zwarte componenten waarvan ik vermoed dat dát de versterkers moeten zijn. Iets met Purify mompelt Eric nog😉

Ik herken nog wel wat, al evenzo hightech ogende, voedingen ín óp en náást het meubel :D

Hoe kan het ook anders, een set van KP moet vooral veel goede voedingen bevatten :tounge2:

We ouwenelen nog wat over de bijzondere plaatsingsfilosofie die Joachim er voor zijn speakers op nahoudt als  Eric ongemerkt tóch een deuntje opzet....

Ik had zoals gezegd niet heel veel tijd maar de nieuwsgierigheid won het van de haast, dus ik ging toch heel even op de sweetspot zitten.

Tja, wat zal ik zeggen....  Zonder weg te zakken in een spraakwaterval van audiofiel gelûl, waar ik dus totaal niks mee heb.... kan ik wel zeggen dat ik een 2 tot 3 tal nummers ademloos heb zitten luisteren.

Eric man, jij weet hoe je een set moet samenstellen en opstellen.

Geweldige klank, vooral zónder ook maar een spoor van, en ik ben er als Harbeth/B&O adept allergisch voor, hardheid en SSSSSerigheid......

Heel heel knap gedaan....     En wie roept er hier in de showcase sectie van het forum nu altijd dat digitale versterking zielloos en kil klinkt?

Topset Eric!

Dank voor het feit dat ik de Cayin mocht overnemen en dank voor het klasse ontvangst in huize KP..