Interesse in zelfbouw vloerstaande speakers

Started by blue dolphin, December 18, 2013, 21:49:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue dolphin

Zoals de titel al zegt zelfbouw vloerstaande speakers.

Als eerst even wat over mijn kennis.
kennis is kwa home audio niet veel en op zelfbouw gebied 0,0

vloerstaande speakers 3 of 4 weg idee.

de opbouw volgorde van boven naar beneden.

tweeter  voorzijde
mid        voorzijde
kick        voorzijde
sub        zijkant met poort naar voren.

hoogte als eerste idee rond de 120 / 150cm

nu de vraag wat zijn jullie ideeën over het grove ontwerp??
en zijn er tips over de type speakers die te gebruiken zij??
Op welke dingen moet ik letten bij de bouw. materiaal.


Huidige setup.
Marantz SR5006
Marantz UD7007
B&W CM8
B&W htm62 (op proef, kon er goedkoop aan komen om later misschien naar een CMC te gaan kijken) Is dus ter overname)
BK XXLS400 FF
PS3 (games)

Geeft misschien een idee van huidig smaak kw geluid.

yorkie13


blue dolphin

Ben zelf een beetje van de caraudio naar homeaudio aan het gaan en mis wat detail in de muziek.

power in het midden, heb nu zeg maar een gat tussen de kick en de xxls400.
sub gaat dan overheersen bij muziek. vermoeiend om lang naar te luisteren op hoger volume.

dus zodoende aan het kijken wat er verder is.
en dan komen er 2 dingen op.

zelfbouw, of huidige setup aanpassen.

misschien wel eerst aanpassen en later toch nog zelfbouw.
audio is en blijft verslavend.


blue dolphin

Afstellen is gdaan via de meetmicrofoon maar dat klonk nog niet lekker.
heb de afstanden in de sr5006 aangepast en nu klinkt de stukken beter.

DSP moet ik ff kijken.
net als ik al zeg.
ben een leek maar kan zijn dat het al is toegepast.

mijkie

#5
Quote from: morca on December 18, 2013, 22:21:46
Het kan ook zijn dat je dsp toe moet passen of aan het afstellen moet.
Of ander plaatsing vd set/sub.

+1 !!! een goede DSP tussen je sub, dat doet t m !!

ik gebruikte daar een anti-mode voor, eens met, nooit meer zonder !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

blue dolphin

We zullen eens kijken naar dsp. over het hoe en wat en welke merken en types er zijn.

Toch blijft eigenbouw ook wel wat hebben.
het blijft mijn interesse trekken.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

blue dolphin

ach wie weet,

misschien eerst wel een losse dsp erbij en daarnaast aan zelfbouw beginnen.

maar tips en ideeën voor zelfbouw??

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

blue dolphin

#10
@mijkie
Ziet er netjes uit.

heb zelf diverse kisten gebouwd voor de caraudio.
was altijd 12'. groter wilde ik niet in de auto.


even een zijvraag.
caraudio speakers zijn die ook in homeaudi zuilen te verwerken??
Moet denk ik geen probleem zijn toch of zit ik er nu naast.

- In hoevere is de caraudio kennis kwa versterking en speakers toe te passen in homeaudio??

mijkie

Jl-audio zijn ook auto-subsidie en doen het heel goed in huis, en wat de kennis betreft, komt altijd van pas !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rob_Dingen

Dag blu dolphin,

Als je geen verstand hebt van zelfbouw maar bijv wel handig bent in hout bewerking zou ik eens een dag naar speakerland gaan en daar een speaker uitzoeken en die vervolgens zelf bouwen.
Overigens kun je daar ook complete hout pakketen kopen.

Rob

mijkie

op het ZBA forum kun je ook een heleboel ideeën opdoen !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

blue dolphin

Heb net een account aangemaakt op het ZBA forum.

En speakerland klinkt leuk en enk dat ik er wel eens ga kijken maar ik wil toch iets bijzonders.
maar misschien en set en daar zelf mee experimenteren naar eigen ideeën.

morca

Er zijn ook wat site,s waar geteste voorbeelden staan.
Ik ben ze even kwijt,maar zo,n systeem zou ik bekijken en nabouwen.
Stel de vraag eens op ZBA,dan heb je ze zo denk ik.

Automotive Sub,s zijn simpel en goed toepasbaar in huis,ik doe het zelf ook.

Maar speakers bouwen wat jij wil,is eigenlijk ontwerpen.
Eerst moet je kijken of de speakers elkaar overlappen in range.
Dan moet je een scheidingsfilter ontwerpen,daarna meten met REW en een mic of je ontwerp klopt.
Eventueel aanpassen,nog niet een 123 simpel klusje wat ik ook niet kan.

Kijken wat voor tips je op ZBA krijgt,die kunnen je beter helpen voor full range speakerbouw.

rovinggecko

Eens met Rob_Dingen: ga eens naar Speakerland of Speaker en Co, afhankelijk van wat er in de buurt zit.
Daar kan je verschillende zelfbouw speakers horen. Want ook bij zelfbouw blijft dat je ze moet horen. Liefst thuis, en dat kan vaak ook.
Je kan dan ook kiezen hoeveel je zelf wilt doen. Van helemaal laten doen, tot alles met bouwtekening van de grond af aan.
Kan je instappen op het niveau waar je comfortabel mee bent, en heb je een achtervang voor als het niet goed mocht gaan.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

FFF

#17
Even iets anders... Je Marantz receiver is mijn inziens echt veel te klein om ook nog maar een beetje van de kwaliteiten van de CM8 te laten zien...

Die speakers hebben echt al flink niveau, maar om dat er uit te krijgen heb je wel een fatsoenlijke versterker nodig. Alle respect voor Marantz hoor want ze maken leuke producten. Alleen een meerkanaals receiver blijft altijd een bottleneck. Ik heb zelf de 6006 en veel minder eisende speakers als jij, maar ook de 6006 komt echt een heel eind te kort om de speaker optimaal aan te sturen. Bij te weinig power heb je weinig dynamiek, je geluid klinkt ongecontroleerd (dus minder detail, meer een brij zeker als je met harder zet etc).

Nog iets anders... Zo te lezen heb je wel ervaring met car audio. Je kan dat niet vergelijken met home audio. In de auto heb je simpelweg heel veel conusoppervlak in een super kleine ruimte. Laten we zeggen dat een auto 2 kuub is, en een gemiddelde woonkamer al snel meer dan 100 kuub. Je gebruikt componenten met hetzelfde conusoppervlak dus je kan nooit dezelfde druk ervaren. Ik liep ook tegen die beperkingen aan ondanks hele dure installaties vroeger. (als je jong bent en moderne muziek luistert is die punch en dynamiek heerlijk  ;D )

Anyway. Speakerland en speaker en co zijn reeds langs gekomen. Zeker aanraders omdat je daar advies kunt krijgen en je project kan beluisteren nog voordat je gaat bouwen. Bekende nederlandse ontwerper is http://www.humblehomemadehifi.com/ daar heb ik ook een paar ontwerpen van gebouwd. (helaas staan alleen de duurdere nog op de website). Ook http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm heeft hele mooie ontwerpen.

Last but not least. Het valt niet mee om echt een goede luidspreker te maken. Nabouwen is natuurlijk zo gedaan. Echter om de potentie van je CM8 te overtreffen moet je aardig uit gaan pakken. Een kwestie van heel goede oren en finetunen in het filter. Je moet dan weten waar je mee bezig bent.

[edit] Ik zou je ook mee willen geven niet direct naar de allerduurste units te grijpen. Uiteindelijk bepaald de unitkeuze maar een heel klein deel van het resultaat. Een goed ontwerp met een tweeter van 30 euro kan een slecht ontwerp met een tweeter van 300 euro helemaal zoek spelen.

[edit2] Wellicht zou dit iets voor je kunnen zijn: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
heb daar zelf ook heel lang naar gekeken. Vermoed dat je eigenlijk een beetje zoekt wat ik ook zicht maar dat is een aanname (ik zocht power/punch/dynamiek voor games en films maar wel de kwaliteit van home audio als het om muziek beleving gaat. Waarom ik dit ontwerp interessant vond is:
- Transmissionline (dus krachtig diep laag).
- PA units (dus hoge belastbaarheid en hoog rendement)
- De ontwerper vond dit zijn beste speakers ooit gemaakt en hij heeft er nogal wat gemaakt ook in veel hogere prijsklasse  :music: )


blue dolphin

@FFF

Als eerst moet ik even zeggen dat ik de JA8008_DTQWT heb zitten bekijken en dat ziet er niet verkeerd uit.
Ik zou zelf alleen dan de zuilen in hoogglans zwart maken en kijken of ik sommige componenten kan vervangen voor zilver/chroom.
verder leuk bouwsetje.

wat betrefd de versterker SR5006 op mijn B&W.
is geadviseerd door de verkoper omdat ik toch richting surround wilde gaan.
maar na jou reactie heb ik op google gekeken en gezien dat ze voor een CM9 een emotiva ..(nog iets).. adviseren.
of een A.A. mpa350 (zo ongeveer) staan in mijn favorieten.
die leveren idd meer vermogen.

waar ik ook aan heb zitten denken is een eindversterker ertussen zetten voor de stereo setup en voor de surround de SR5006 houden.
maar welke eindversterker zou dan geadviseerd worden??

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

blue dolphin

@rovingko
Klopt die. whaha

hela nu allee niet het geld ervoor.
wel een pracht beest.

simsatit

Ik kan me niet voorstellen dat je iets zou kunnen missen met jou CM8's en BKxxls400 wat betreft het mid laag tot diep laag.

Wat voor ruimte heb je, lijkt meer alsof je naar een dip in het laag zit te luisteren die door je akoestiek wordt veroorzaakt.
Dit is op te lossen met een EQ systeem, dsp dus.

Betreffende jou Marantz, dit zou ook niet heel veel moeten uitmaken.
Ik zag dat er een BK room eq op het forum gedeelte staat, zou dat niet iets voor je kunnen zijn, Ralf, (RAsubs) kan je misschien meer vertellen.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Kijk zelfbouwen is natuurlijk altijd leuk, al mijn speakers zijn zelfbouw.
Maar als je al CM8's heb wat gewoon behoorlijke speakers zijn (niet mijn smaak maar over smaak valt niet te twisten) dan ga je met zelfbouw niet ineens iets veel beters kunnen maken.
Natuurlijk kan het wel, maar dan zal je een bestaand ontwerp moeten nabouwen, daar zijn er genoeg van.
Helemaal zelf een speaker ontwerpen, dus inclusief filter dat leer je door eerst een simpel 2 wegje te maken en dan al lerende wijs steeds iets beter te worden.
Begin dan maar eens met een heel goedkoop setje drivers en goedkope spoelen, weerstanden en condensatoren, meetmic van Behringer (2de hands goed te koop), mic ampje, statief, en usb geluidskaart, dit kan allemaal al voor rond de 100 a 150 euro in je bezit zijn en je kunt beginnen met een fascinerende hobby, zij het wel dat er een vrij steile leercurve is, maar de doorzetter wint ;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

blue dolphin

mijn luisterruimte is een woonkamer met keuken in een.

4,5mtr breed op deze kant staan de TV en de CM8
1mtr voor de rechtse CM8 staat de BK XXLS400 woffer oppervlakte dwars voor de CM8 uitstralend.(dit ivm kast)

lengte van de ruimte is 8,5mtr
waar er op 6mtr van de tv een bar gemaakt is dwars in de ruimte.

maar kan eens kijken wat er in de BK ruimte wordt besproken :P