Data overzetten van ene naar NAS naar andere

Started by Oeffel, November 8, 2013, 09:23:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oeffel

Ik heb gegoogled maar nog zonder succes, of voor het gevondene schiet mijn computerkennis tekort.

Gebruik al een goed jaar een 1-bay NAS (QNAP) met veel plezier, schijf van 1 TB erin en volgeduwd om te kunnen streamen naar Dune, Squeezebox.
Schijf begint redelijk vol te raken en de mogelijkheid diende zich aan een 2 Bay NAS te kopen. Die is nu in mijn bezit. 1 Schijf kan al draaien in die tweede NAS, andere bay nog vrij.
Ideaal gezien zou ik de schijf uit mijn ene NAS willen halen en in de andere NAS willen pluggen, maar ik begrijp dat wanneer je een nieuwe schijf in een NAS duwt dat ie eerst wil formatteren, dus misschien zou het mogelijk zijn alle data uit mijn 1e NAS-schijf te halen en op de andere schijf te schrijven.
Mijn kennis reikt precies zover dat ik een NAS kan gebruiken en aangesloten en werkend krijg maar dat was het wel zo'n beetje. Ik las iets over Ajaxplorer mbt het overzetten maar ik kon daar niet meer wijs uit dan dat dat gewoon een soortement van verkenner was.

Iemand die hier ervaring mee heeft of gewoon goed is met dit soort werkjes? Om het naar de PC te schrijven en daarna naar de andere NAS kan ook wel maar gaat retelang duren en ik wou eigenlijk voorkomen om het zo te doen.
Een link met soort van tutorial zou ik ook al mee geholpen zijn..

quattronl

Zit er in je nieuwe NAS al een schijf?
Dan heb je nu dus 2 NAS-en met in beiden een schijf.
Dan is het simpel. Sluit ze beiden aan op je netwerk (met dus verschillende IP-adressen) en kopieer alles via het netwerk. En ja, dat duurt even.
Via je laptop kan ook en kost ook (veel) tijd. Alleen moet je het dan 2x doen.

Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je die 2e schijf in je nieuwe NAS erbij zet. Ligt ook aan de configuratie (RAID) die je wilt gebruiken. Ik zou dit eerst uitzoeken voordat je alles gaat kopieren en Google kan je daarbij vast wel helpen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

WickedGame

Quote from: quattronl on November  8, 2013, 09:31:20
Zit er in je nieuwe NAS al een schijf?
Dan heb je nu dus 2 NAS-en met in beiden een schijf.
Dan is het simpel. Sluit ze beiden aan op je netwerk (met dus verschillende IP-adressen) en kopieer alles via het netwerk. En ja, dat duurt even.
Via je laptop kan ook en kost ook (veel) tijd. Alleen moet je het dan 2x doen.

Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je die 2e schijf in je nieuwe NAS erbij zet. Ligt ook aan de configuratie (RAID) die je wilt gebruiken. Ik zou dit eerst uitzoeken voordat je alles gaat kopieren en Google kan je daarbij vast wel helpen.

In een JBOD of RAID0 zou het niet mogen uitmaken. In RAID1 uiteraard weer wel.

Oeffel

#3
Quote from: quattronl on November  8, 2013, 09:31:20
Zit er in je nieuwe NAS al een schijf?
Dan heb je nu dus 2 NAS-en met in beiden een schijf.
Dan is het simpel. Sluit ze beiden aan op je netwerk (met dus verschillende IP-adressen) en kopieer alles via het netwerk. En ja, dat duurt even.
Via je laptop kan ook en kost ook (veel) tijd. Alleen moet je het dan 2x doen.

Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je die 2e schijf in je nieuwe NAS erbij zet. Ligt ook aan de configuratie (RAID) die je wilt gebruiken. Ik zou dit eerst uitzoeken voordat je alles gaat kopieren en Google kan je daarbij vast wel helpen.

In tweede NAS zit inderdaad al een schijf, ook van 1TB. Maar het is dus gewoon een kwestie van de tijd ervoor nemen door over het netwerk te kopieren. Hoopte ik niet, maar dacht ik wel.  :dry:

Quote from: WickedGame on November  8, 2013, 09:39:47
In een JBOD of RAID0 zou het niet mogen uitmaken. In RAID1 uiteraard weer wel.

Nou word je al iets ingewikkelder, maar bedoel je dat ik dus niet mirror met RAID0? Want dat is inderdaad het geval. Ik heb geen onvervangbare/waardevolle data op die schijf staan, heb alleen geen zin om 700GB opnieuw te downloaden. Vooral muziek uiteraard.

Thanx voor de berichten iig

quattronl

De data moet je sowieso kopieren en dat kost nou eenmaal tijd.
Als je RAID0 gebruikt heb je mazzel, dan kan de oude schijf straks gewoon in je nieuwe NAS gezet worden en klaar (simpel gezegd).

Dus vanavond het kopieren aanzetten en lekker vannacht door laten rammelen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Ron_Z

Wanneer je nieuwe nas ook een qnap is kan je de schijf overzetten zonder dat deze geformatteerd wordt en met behoud van al je data en folderstructuur . Let er dan wel op dat de oude hd de eerste en enige hd in de nieuwe moet zijn en bij voorkeur dat beide nassen dezelfde firmware geinstalleerd hebben. Wanneer je nieuwere firmware in je oude nas had dan er in je nieuwe nas zit is er niets aan de hand, behalve een melding in je log dat de firmware niet synchroon is en moet je dezelfde fw versie die in je oude nas zit opnieuw installeren. Dan is de fw code op je nas en op je hd weer synchroon. Wanneer er in de nieuwe nas nieuwere fw zit dan in de oude moet je eerst updaten in je oude nas naar dezelfde versie als in je nieuwe nas.

Plaats je nieuwe hd er pas bij in bay 2 wanneer je nieuwe nas een keer probleemloos opgestart geweest is!

Klinkt hopelijk allemaal niet te ingewikkeld en omslachtig, maar is sneller dan alle data overpompen van de ene naar de andere nas. Wanneer je nieuwe nas geen qnap is gaat het helaas niet anders.

Ron_Z

Oh, en wanneer je met raid wil gaan werken gaat mijn verhaal ook niet  op.

quattronl

Quote from: Ron_Z on November  8, 2013, 10:41:50
Wanneer je nieuwe nas ook een qnap is kan je de schijf overzetten zonder dat deze geformatteerd wordt en met behoud van al je data en folderstructuur.
Gaat dat goed bij Qnap?
Dus ook als de hardware compleet verschilt (en dat is al snel met een nieuwere NAS)?
Bij Synology wordt dat volgens mij wel afgeraden dus ik weet niet of ik die gok zou nemen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Ron_Z

Ja, dat gaat goed kan ik uit diverse eigen ervaringen melden. Uiteraard was het wel erg geruststellend dat ik altijd complete backup's achter de hand had met drie NASsen  :angel:

Raymond187

Beide gewoon aanzetten en copieren over je 1GB netwerk. Duurt ff, maar dat is maar 1 actie. Nacht aan laten staan  :thumbs-up:

W.Otter

Kun je bijvoorbeeld niet:
- Nieuwe schijf formatteren en software installeren.
- Oude schijf in nieuwe NAS plaatsen als 2e schijf.
- Gegevens oude schijf kopiƫren naar nieuwe schijf.
- Oude schijf verwijderen/formatteren en nieuwe schijf plaatsen of nieuw volume aanmaken?

of kun je niet zomaar de oude schijf (waar het OS op geinstalleerd staat) benaderen omdat er dan een dubbel OS op staat?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

garmtz

Voor dit soort acties gebruik ik rsync. Dan kopieren de NASsen direct naar elkaar zonder dat er een extra computer tussen zit. Niet extreem makkelijk, maar ook niet extreem moeilijk om in te stellen.

Oeffel

Quote from: Ron_Z on November  8, 2013, 10:41:50
Wanneer je nieuwe nas ook een qnap is kan je de schijf overzetten zonder dat deze geformatteerd wordt en met behoud van al je data en folderstructuur . Let er dan wel op dat de oude hd de eerste en enige hd in de nieuwe moet zijn en bij voorkeur dat beide nassen dezelfde firmware geinstalleerd hebben. Wanneer je nieuwere firmware in je oude nas had dan er in je nieuwe nas zit is er niets aan de hand, behalve een melding in je log dat de firmware niet synchroon is en moet je dezelfde fw versie die in je oude nas zit opnieuw installeren. Dan is de fw code op je nas en op je hd weer synchroon. Wanneer er in de nieuwe nas nieuwere fw zit dan in de oude moet je eerst updaten in je oude nas naar dezelfde versie als in je nieuwe nas.

Plaats je nieuwe hd er pas bij in bay 2 wanneer je nieuwe nas een keer probleemloos opgestart geweest is!

Klinkt hopelijk allemaal niet te ingewikkeld en omslachtig, maar is sneller dan alle data overpompen van de ene naar de andere nas. Wanneer je nieuwe nas geen qnap is gaat het helaas niet anders.

Thanx voor alle input.
Het idee van Ron staat me het meest aan, klinkt het minst omslachtig. Al had ik inderdaad ook het idee dat het formatteren een must was. De tweede NAS (is niet nieuw als in tweedehands) maar draait wel de nieuwste firmware. De oude NAS ook.
Ik denk dat ik het toch eens ga proberen, al heb ik een beetje vrees. Heb de Squeezebox biblio mooi op orde en met aardige plaatjes e.d. Moet denk ik huilen als ik dat allemaal opnieuw moet instellen.

Quote from: garmtz on November  8, 2013, 11:49:57
Voor dit soort acties gebruik ik rsync. Dan kopieren de NASsen direct naar elkaar zonder dat er een extra computer tussen zit. Niet extreem makkelijk, maar ook niet extreem moeilijk om in te stellen.

Dit idee werd me al duidelijk gemaakt door iemand die er ook wel wat verstand van had, geen tussenkomst van pc oid. Maar is dat rsync een QPKG?

garmtz

Rsync zit standaard in de QNAP software. Bij backup of zoiets. Zit nu even niet achter compu om te checken.

Ron_Z

Rsync (remote replicatie wanneer je in het Nederlands werkt) zit onder Backup idd. Tussen twee QNAP-pen kun je dit inregelen onder de tab NAS to NAS.

Oeffel

#15
Zo, in het weekend en vandaag mijn best gedaan. Inmiddels alles overgezet over het netwerk, durfde het toch niet aan om de schijf zomaar in de NAS te zetten. Overigens lijkt het er nu wel op dat het overzetten niet perse noodzakelijk was, dus ik denk dat Ron wel gelijk heeft. In ieder geval alvast bedankt voor alle suggesties!

Maar nu...
Ik kan nu op de NAS het schijfbeheer een beetje gaan instellen: JBOD, RAID0 of mirroring. Ik had gelezen dat iemand al aangaf dat ik dat voor het kopieren moest instellen, maar wist sowieso al niet waar dat in te stellen.
Ik begrijp het verschil tussen JBOD en RAID0 niet precies, ook mirroring is nog een optie maar ik heb er geen data opstaan waar ik emotioneel aan gehecht ben. Het is alleen veel werk wanneer ik alles opnieuw moet downloaden.
Mijn vraag is nog wat er gebeurt als ik de opbouw vd NAS verander? Resulteert dat in alles kwijt? En is JOBD of RAID aan te raden.

dennism

Raid 0 = Data striping over beide disks, failed 1 disk ben je alles kwijt.
Jbod is bij nassen vaak 2 losse volumes, failed 1 disk ben je de data op die disk kwijt.
Mirroring is beide disks zijn een kopie van elkaar. Failed 1 disk ben je geen data kwijt. Je netto beschikbare ruimte is echter wel de grootte van 1 disk bij het gebruik van 2 disks.

Raymond187

Ja je bent je data kwijt op je HDDs als je eerst JBOD hebt en daarna overgaat naar RAIDx.

JBOD alleen gebruiken als je data hebt die je kan missen. Als je geen pech hebt en de juiste HDDs gebruikt gaan die wel jaren mee in JBOD.

quattronl

Voordeel van RAID0 is de snelheid.
Maar ik vermoed dat met JBOD een uncompressed BD50 ook nog prima, zonder schokken, op je mediaspeler af te spelen is ;)

'Nadeel' van JBOD vind ik is dat je meerdere volumes hebt.
Ik heb mijn films op 2 disken in RAID0 staan. Alles staat dus op 1 volume, lekker bij elkaar.
Als ik dat via JBOD had gedaan dan zou ik steeds op 2 disken (volumes) moeten zoeken.
Onderverdelen in films en series kan maar of dat handig is. Zal je net zien dat er 1 disk vol loopt en dat je de rest dan maar op die andere zet. En dan wordt het alsnog een zooitje.

En zo heeft ieder z'n eigen voorkeur.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Raymond187

Als hij 50Mb kan lezen en dat moet kunnen in JBOD dan is afspelen van een BD50 geen enkel probleem.

Oeffel

Quote from: quattronl on November 12, 2013, 11:41:58
Voordeel van RAID0 is de snelheid.
Maar ik vermoed dat met JBOD een uncompressed BD50 ook nog prima, zonder schokken, op je mediaspeler af te spelen is ;)

'Nadeel' van JBOD vind ik is dat je meerdere volumes hebt.
Ik heb mijn films op 2 disken in RAID0 staan. Alles staat dus op 1 volume, lekker bij elkaar.
Als ik dat via JBOD had gedaan dan zou ik steeds op 2 disken (volumes) moeten zoeken.
Onderverdelen in films en series kan maar of dat handig is. Zal je net zien dat er 1 disk vol loopt en dat je de rest dan maar op die andere zet. En dan wordt het alsnog een zooitje.

Kijk dat was dus mijn vraag.
Ik weet dat ik wat omslachtig werk met mijn NAS door dingen te hernoemen zodat yaDIS alles snapt (werk met een Dune) maar noem dat maar hobby. Maar kreeg zelf al de indruk dat dat moeilijker zou worden als ik met verschillende volumes zou gaan werken.
RAID0 wil dus zeggen dat je data stapelt en als het ware 1 harde schijf creert. Das waar ik naar op zoek ben. Thanx Raymond en Quattronl, nou is het me duidelijk.

Ik heb alle info op de harde schijven, door dat kopieren via het netwerk, nu dubbel.
Dennis en Raymond zeggen een beetje tegenstrijdige dingen; ben ik dan op allebei de schijven alles kwijt of op een?
Nu zou dat met alle data op beide schijven namelijk niet erg zijn.

Als ik dat weet ben ik geholpen en klaar om die NAS gewoon te laten snorren.

dennism

Bij Jbod ben je bij een disk falen alleen de data op de falende disk kwijt.
Bij Raid 0 ben je bij een disk falen alle data kwijt die opgeslagen is binnen die raid set, dus ook de data op schijven die niet gefaald hebt zijn.

Raymond187

nu heb je data op beide schijven toch?

Als je nu beide schijven in je NAS doet en je configureerd ze op JBOD of RAIDx dan ben je wel de huidige data kwijt, omdat je NAS de schijven gereed maakt.

Met JBOD begint hij geloof ik ook gewoon met disk 0 en als die vol is gaat hij over op Disk 1.

Je keus is makkelijk. Als je max. gebruik witl maken van schijf ruimte en de inhoudt is onbelangrijk. Zoals bv gedownloade films. Dan JBOD gebruiken.

quattronl

Quote from: Raymond187 on November 12, 2013, 14:33:38
Je keus is makkelijk. Als je max. gebruik witl maken van schijf ruimte en de inhoudt is onbelangrijk. Zoals bv gedownloade films. Dan JBOD gebruiken.
Tenzij je die meerdere volumes onhandig vindt. En of Yadis dat snapt... (geen ervaring mee).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Oeffel

Quote from: Raymond187 on November 12, 2013, 14:33:38
nu heb je data op beide schijven toch?

Als je nu beide schijven in je NAS doet en je configureerd ze op JBOD of RAIDx dan ben je wel de huidige data kwijt, omdat je NAS de schijven gereed maakt.

Met JBOD begint hij geloof ik ook gewoon met disk 0 en als die vol is gaat hij over op Disk 1.

Je keus is makkelijk. Als je max. gebruik witl maken van schijf ruimte en de inhoudt is onbelangrijk. Zoals bv gedownloade films. Dan JBOD gebruiken.

Quote from: dennism on November 12, 2013, 14:01:56
Bij Jbod ben je bij een disk falen alleen de data op de falende disk kwijt.
Bij Raid 0 ben je bij een disk falen alle data kwijt die opgeslagen is binnen die raid set, dus ook de data op schijven die niet gefaald hebt zijn.

Hmm jullie zeiden dus nog niet perse tegenstrijdige dingen. De een had het over een probleem bij disk-falen, de ander over het configureren.

Ik bedoelde ook het configureren aangezien die nu niet geconfigureerd staat in RAID ofzo.
Vind het nu ook een beetje vreemd dat ik alleen het volume kan benaderen wat ik voorheen ook had op de 1 bay NAS. Quattronl zei al dat je 2 aparte volumes moet benaderen maar die kon ik niet zichtbaar krijgen in de 'Filestation' van de QNAP software. Ik zag alleen de data op die ene schijf. Ik weet dus niet hoe ik de tweede schijf kan benaderen waar ik alles naar toe heb gekopieerd. De software geeft verder aan dat beide schijven goed werken enzo.
Wat ik zou kunnen doen is alle muziek op de ene en films/series op de andere schijf kunnen zetten. Of werkt dat niet zo?

Verder is het allemaal niet zo belangrijk, maar ik vind het allemaal gewoon wat lastig wat je kunt maken in een bestaande set-up zonder dat er veel info verloren gaat.

Ik snap allebei jullie stellingen overigens