Het Synthese Floating Topic

Started by Arcoruig, October 6, 2013, 22:36:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcoruig

Omdat het er nog niet is en erg weinig over dit merk en haar modellen te vinden is wil ik hier ene opsomming maken.
Hierbij het (nu nog rommelige) start van dit Topic, als er aanvullingen of onjuiste informatie staat verneem ik het graag.

Merk:
Floating Systems uit Belgie, in het verleden heette het bedrijf Synthese. De speakers zijn ontwikkelt door Dhr Ivan Schellekens.
Huidige website www.floating-systems.be

Kenmerken:
Kenmerkend voor het merk is de manier waarop de drivers (met name de Tweeter) onderling akoestisch gescheiden zijn. Bij de Synthese Floating Classic en de Floating Cameleon is de tweeter gemonteerd in een met beton gevulde buis, welke volledige geïsoleerd van trillingen in de kast gemonteerd is. Bij de Synthese "Telefoonhoorns" is zowel de tweeter als de midentoner gescheiden van de transmissielijn en zijn deze draaibaar onafhankelijk van de rest van de luidspreker.


Synthese Serie "Telefoonhoorns":
Floating Synthese 1
Het topmodel luidspreaker van de fabrikant. Ontwikkelt in de jaren '80 en steeds geüpdate. Dit type speakers is voorzien van Acousticards, waarmee het filter aan te passen is aan de accoustiek van de ruimte. Dit type betreft een Transmissielijn speaker.
Floating Synthese 2
Floating Synthese 3

Classic Serie:
Synthese Floating One:
- 2-weg (Dynaudio Esotar 330 Tweeter, 2x Vifa P17WJ Woofer)
- 6 Zandgevulde kamers
- Gewicht +/- 36 Kilo
- Belastbaar 130Watt
- Bassreflex
- Materiaal, MDF met Witte, Zwarte of Bruin gemêleerde Formica buitenlaag.
- Afmetingen: 108x24x29
- 8Ohm, 90db gevoeligheid, 20-20.000Hz frequentieweergave,
- 2150Hz overgangsfrequentie tweeter/woofer & 20-250Hz voor 2e woofer.

Synthese Floating Two:
- 2-weg (Vifa D26TG-05-06 Tweeter + Vifa P17WJ Woofer)
- 1 Zandgevulde kamer
- Gewicht +/- 19 Kilo
- Bassreflex
- Belastbaarheid 100Watt
- Materiaal, MDF met Witte, Zwarte of Bruin gemêleerde Formica buitenlaag.
- Afmetingen: 95x21x24,5
- 8Ohm, 87db gevoeligheid, 30-20.000Hz frequentieweergave.
- 3000Hz overgangsfrequentie.

Synthese Floating Three:
- 2-weg (Vifa D26TG-05-06 Tweeter + Vifa P17WJ Woofer)
- 6 Zandgevulde kamers
- Gewicht +/- 14 Kilo
- Belastbaarheid 100Watt
- Bassreflex
- 8Ohm, 87db gevoeligheid, 35-20.000Hz frequentieweergave.
- Materiaal, zwart of wit gelakt MDF
- 3000Hz overgangsfrequentie.
- Afmetingen: 88x21x23



Cameleon Serie:
Floating Cameleon I
- Afmetingen: 99x30x21cm, 27Kilo
- 3-weg (Seas 25TAF/G Tweeter, 2x Seas P17RE/P Woofer)
- Overgangsfrequentie 3200Hz
- Maximale Geluidsdruk 113db
- Gevoeligheid 90db
- Frequentieweergave 30-20.000Hz
- Belastbaar 150Watt
- Bi-Wireable
- Bassreflex
- 8 Ohm

Floating Cameleon I Royal
- Afmetingen: 99x30x21cm, 28Kilo
- 3-weg
- Overgangsfrequentie 2000Hz
- Maximale Geluidsdruk 111db
- Gevoeligheid 89db
- Frequentieweergave 30-20.000Hz
- Belastbaar 150Watt
- Bi-Wireable
- Bassreflex
- 8 Ohm

Floating Cameleon II
- Afmetingen: 99x30x21cm, 25Kilo
- 3-weg (Seas 25TAF/G Tweeter, 1x Seas P17RE/P Woofer)
- Overgangsfrequentie 3200Hz
- Maximale Geluidsdruk 107db
- Gevoeligheid 87db
- Frequentieweergave 30-20.000Hz
- Belastbaar 120Watt
- Bi-Wireable
- Bassreflex
- 8 Ohm

Floating Cameleon III
Floating Cameleon Princess
Floating Cemeleon Duchess
Floating Cameleon Queen
Floating Cameleon King
Floating Cameleon Melody

Floating Cameleon Voice Center/surround speaker
- Sensitivity: (2.83 V – 1 M) 90 dB
- Impedance: 4 Ohm
- Frequency response: 45 – 20.000 Hz
- Crossover frequency: 2600 Hz
- Power handling: 120 W
- Maximun sound pressure:108 dB
-Weight: 9,5 Kg
- Dimensions (H x W x D in cm.): 14 × 43,7 × 36

Fotos:
- Synthese Floating One Bruin Gemeleerd
- Synthese Floating One
- Synthese Floating One
- Synthese Floating One/Two Hoogglans Formica
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

AbZ

#1
Plaatjes zijn verplicht om het topic op te leuken  :notify:  inmiddels in voorzien :)

Die telefoonhoorns hebben iig visueel karakter  :thumbs-up:

Arcoruig

#2
- Synthese Floating Two
- Synthese Floating Three
- Floating Synthese 2 MKII
- Floating Synthese 2 MKII Filter
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#3
- Accousticard
- Cameleon Duchess
- Cameleon I
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

- Cameleon
- Cameleon Voice
- Cameleon Voice
- Cameleon Voice

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

- Floating 2
- Floating 2
- Floating 1
- Floating 1
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

buizesmurf

#6
heb deze syntese speakers al heel wat jaartje,eerst de standaart versie,daarna de kast gebruik voor een ombouw of zoals je wilt zelfbouw...
Mijn eerste speakers een 30tig tal jaar geleden waren trouwens van dezelfde ontwerper,Ivo Schellekens.Ging toen voor de audio profesionals de ap50 maar mijn studenten budget liet dat toen niet toe.Er staat een paar te koop op speurders.nl,inclusief orginele voet,je kan zien dat hij toel al bezigwas met fase en de units op een lijn te plaatsen.Heb toen een paartje ap 40 gekocht,later samen meteen quad combo 33-303, jaren plezier aan gehad.Heb nu nog 2 paar van staan de AP 30 en de AP 40,waren toenertijd al concurenten van zeg maar B&W en Keff.
Kan zelf hier geen plaatjes posten,als iemand dat voor me kan doen,graag dan
Naast de audio proffesionals had e ook een ,,goedkopere lijn,, de internationals,dit alles in de jaren 70-80
Altijd met veel plezier naar geluistere,tot op de dag van vandaag....
foto,s van mijn synteses vind je op de link onderaan.....


chansig

Mooi eigenwijs spul om te zien.Geen idee hoe het klinkt...ik kende iemand en die had ook de versterkers van Synthese...daar zat wat in aan materiaal.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arcoruig

Kleine update:

Ik heb zelf momenteel 2x Sets Synthese Floating 2, Zuiltjes welke later als Floating Classic 2 hernoemd zijn. In tegenstelling tot de 19 kilo die in de bovestaande opsomming staat zijn mijne 24 kilo per stuk. (er zijn geen gewicht verhogende modificaties gedaan).

Ik heb de indruk dat er tussen de eerste series (Synthese Floating 2) en de series die later gebouwd zijn onder de naam Floating Classic 2 verschillen in materiaal van de kast zit waardoor dit gewicht anders is. Zo niet dat was de opgave van 19 kilo wel erg conservatief. Die van mij zijn zwart hoogglans Formica met in het goud "Synthese" op de voorzijde en een staande gouden bies over de voorzijde van de kast. De latere versies hebben een ovaal "floating" embleem. Dat..., of het soortelijk gewicht van Spaanplaat/MDF/Formica/Beton moet tussen 1991 en 2017 zijn gewijzigd.

Daarnaast kwam ik er bij het vervangen van de Ferrofluid uit de tweeters achter dat deze door de fabrikant licht gemodificeerd zijn. Het zijn in de basis Vifa D26TG-05-06 Tweeters, echter is de ruimte tussen de magneet en de frontplaat volledig volgegoten met zwart rubber/kit. Dit zal de resonantiefrequentie zeker doen veranderen. Uiteraard is de tweeter vastgelijmd aan een met beton volgegoten buis en de frontplaat beplakt met vilt.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Fransosowitz

Leuk dat er een Synthese topic is. Die had ik nog niet eerder gezien.


De ervaring die ik met Synthese heb gaat al weer een tijdje terug. Mijn ouders hebben namelijk de Synthese 1 (telefoonhoorns) in ivoorwit gehad. Een indrukwekkende speaker was het toen die muzikaal was en diep door ging in het laag. Ik kan me de verschillende insteekkaarten voor het filter ook nog herinneren. Het waren er dacht ik drie die allemaal een iets andere curve hadden voor het hogere midden en hoog als ik me niet vergis.


Wat ook wel grappig was, was dat sommige mensen die op bezoek bij mijn ouders kwamen vroegen of die grote witte dingen in de woonkamer "monumenten" waren!  :clapping:


De Brilliant versterker hebben mijn ouders ook nog gehad. Maar wel relatief kort: er was regelmatig een technisch probleem mee waardoor hij snel weer van de hand gedaan is.


Een jaar of 17 geleden zijn de Synthese 1 luidsprekers door mijn ouders ingeruild voor een paar Sonus Faber Amati's. Ik heb de Synthese 1 ook nog even gehad in de kleine flat waar ik toen woonde. Maar dat ging niet goed: het waren immers  grote transmissielijnen die ruimte nodig hadden om goed te klinken. Het resultaat was veel te veel laag en een volgelopen geluidsbeeld...

DofN

Ik heb die telefoons ook eens geluisterd in een gewone woonkamer die akoestisch redelijk rustig was. Ze stonden geloof ik 2,5 meter van elkaar vandaan en de afstand tussen de MLP en de Syntheses was zeker wel een meter of vier. Klonk heel fijn. Ik herinner me een mooie gelaagdheid/diepte in het beeld. Maar dat zal ook alles te maken hebben de kamer/driehoek.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Audiof. zonder budget

Ik zal ook maar eens reageren op dit topic, ik moet zeggen dat ik sinds jaren al gecharmeerd ben van het merk.
Ik heb zelf dan ook een aantal luidsprekers ervan en heb vele andere merken geprobeerd maar kom toch altijd weer terug. De klank van de luidsprekers ligt op de een of andere manier prettig in mijn gehoor.

Wat heb ik zoal van "amaai, ons Ivanneke" staan:

- Floating Synthese 2, deze zijn al meer dan 20 jaar in mjn bezit en gaan niet meer weg, gebruik deze stereo in mijn luisterkamer
- Cameleon 1  (staan in een hoekje en worden niet zo vaak gebruikt)
- Cameleon Princess III (staan op de slaapkamer)
- Cameleon Queen  (als onderdeel van mijn 5.1 set, fronts)
- Cameleon Voice    (als onderdeel van mijn 5.1 set, center)
- Cameleon Melody  (als onderdeel van mijn 5.1 set, rears)

Verder heb ik een aantal andere types gehad maar heb ik in de loop der jaren weggedaan. Maar nog een steeds een fan van het merk.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon King (front),  Cameleon Voice (center), Cameleon Melody (rear),  Klipsch KSW-10 (2x)sub.
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, BDP-170, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.

eduard

Ik geniet ondertussen ook alweer zo'n 17 van mijn floating synthese 2 als main speakers en een cameleon als center. Heb wel 1a2 jaar geleden de midden units en de schuimdoppen vervangen.

Eduard

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Audiof. zonder budget

Quote from: Audiof. zonder budget on March 10, 2017, 10:06:42
Ik zal ook maar eens reageren op dit topic, ik moet zeggen dat ik sinds jaren al gecharmeerd ben van het merk.
Ik heb zelf dan ook een aantal luidsprekers ervan en heb vele andere merken geprobeerd maar kom toch altijd weer terug. De klank van de luidsprekers ligt op de een of andere manier prettig in mijn gehoor.

Wat heb ik zoal van "amaai, ons Ivanneke" staan:

- Floating Synthese 2, deze zijn al meer dan 20 jaar in mjn bezit en gaan niet meer weg, gebruik deze stereo in mijn luisterkamer
- Cameleon 1  (staan in een hoekje en worden niet zo vaak gebruikt)
- Cameleon Princess III (staan op de slaapkamer)
- Cameleon Queen  (als onderdeel van mijn 5.1 set, fronts)
- Cameleon Voice    (als onderdeel van mijn 5.1 set, center)
- Cameleon Melody  (als onderdeel van mijn 5.1 set, rears)

Verder heb ik een aantal andere types gehad maar heb ik in de loop der jaren weggedaan. Maar nog een steeds een fan van het merk.

En stiekum ( als een soort onbedwingbare drang) nog op zoek naar een mooi setjes Cameleon Kings :wub: :wub:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon King (front),  Cameleon Voice (center), Cameleon Melody (rear),  Klipsch KSW-10 (2x)sub.
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, BDP-170, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.

aws

#14
De Synthese 2 is een hele fijne luidspreker. Heb ze ook naast mijn Kef's en ik moet zeggen dat vooral het laag goed aanwezig is bij de synthese. Ook komt het geluid lekker los van de kast, en het blijft beschaafd.


Fransosowitz

In mijn "audio relikwieën" klapper heb ik nog een originele Synthese brochure zitten. Kwam ik laatst tegen. Was leuk om even bij weg te dromen!

Audiof. zonder budget

Quote from: Fransosowitz on March 20, 2017, 19:27:11
In mijn "audio relikwieën" klapper heb ik nog een originele Synthese brochure zitten. Kwam ik laatst tegen. Was leuk om even bij weg te dromen!

Altijd leuk om naar te kijken en eventjes weer terug in de tijd te wanen. Ik heb recent vanwege een verhuizing, met heeeeeeel veel pijn en moeite, veel oude folders weggedaan.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon King (front),  Cameleon Voice (center), Cameleon Melody (rear),  Klipsch KSW-10 (2x)sub.
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, BDP-170, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.

TheMaestro

"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

PaulNPT

Hallo Floating-liefhebbers

Ik ben sinds 2 weken trotse eigenaar van onderstaande set:

Floating Cameleon I Royal

Kan iemand onder jullie mij verder helpen?

De Royal-versie is qua opbouw identiek aan de Cameleon One, echter met andere units!
- Na wat zoeken via afbeeldingen van tweeters etc kwam ik er achter dat deze set voorzien werd van ceramic dome tweeters uit de Accuton stal: C25-6-012 of -013 of -014. Welke zijn het? Werden deze origineel ingebouwd of naderhand? De (eerste) eigenaar heeft ze indertijd zo aangeschaft...
- De beide midrange/woofers lijken op de SEAS units van de Cameleon One, echter ze zijn niet zwart, doch oranje-geel. Zijn deze van dezelfde SEAS stal of?

Pluk jullie dag en tot wederbericht

PaulNPT

Ralf67


PaulNPT

Quote from: Ralf67 on September 28, 2019, 15:33:40
Foto doet wonderen.
Ik wil zo graag maar het lukt me steeds niet  :blink:

PaulNPT

poging

Ralf67

Je kan de Thiel unit toch voorzichtig los halen .

En kijken wat erop de sticker staat.

Arcoruig

Grote kans dat de tweeter er los in hangt en dat als je hem aan het front beet pakt. Je hem zo een paar cm naar voren kan trekken.
Deze hangt namelijk in een rubber rand welke in een 2e buis hangt (buis in buis dus).

Echter als de sticker normaliter bij zo'n tweeter aan de achterkant van de magneet zit, dan zul je niets zien. De Tweeter is namelijk in een buis gevuld met beton verlijmd.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

PaulNPT

Ik zal dat morgen eens proberen...durf alleen niet echt goed. Ik zag wel bij Accuton dat dit type tweeter reeds voorzien is van een volledige behuizing. Benieuwd naar de 'betonnen' koker...
Weet iemand al iets over het midrange/woofer - type?