Welke sub voor mijn set

Started by activ, September 14, 2013, 06:26:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hi allemaal,

Ik draai al een aantal jaar met veel plezier met mijn set, maat vooralsnog zonder sub. De afweging was toen dat ik in een appartement woon en de buren niet te veel overlast wil bezorgen, daarnaast vond ik de bas van mijn speaker goed genoeg om mee te leven.
Nu heb ik samen met mijn vrouw de beslissing genomen dat we het appartement gaan verkopen, en een huis kopen. Daarbij hebben we de afspraak dat dat huis een luister/HT kamer zal moeten gaan huisvesten. Daarmee kan dus ook mijn beslissing om geen sub te kopen herzien worden en dat is bij deze ook gebeurd, er gaat dus in de nieuwe situatie een sub komen. Nu ben ik van nature geen geduldig mens en heb ik toevallig ook een financiƫle meevaller, dus ik ben alvast voorzichtig aan het kijken voor een sub en wil die dan ook alvast aansluiten in ons appartement (desnoods moet het volume dan wat verder dicht en spreek ik met de buren af dat ze even aanbellen als ze er last van hebben, de relatie met de buren is prima).

De situatie is dus dat ik een sub wil die ik straks in een HT kamer kan gebruiken, maar die met mijn huidige beperkingen ook alvast kan staan. De beperking zal vooral inhouden dat de plaatsing weinig keus over laat en hij vrijwel zeker in een hoek komt te staan rechts naast mijn rechter front speaker.

Ik heb helaas tot zover nog nooit ervaring op kunnen doen met een sub in mijn set en heb dus geen flauw benul waar ik op moet letten en of dingen als DSP iets zijn wat ik perse moet willen.

Mijn set is:
Rotel RSX 1560
B&W 704

Oh, en niet onbelangrijk, de sub is primair voor films. Als hij soms de stereo weergave verbeterd dan gebruik ik hem daar ook voor en vind ik dat leuk maar de doelstelling is het verbeteren van de film ervaring. Het is dan ook niet de bedoeling om gewoon een beetje meer bas te hebben, de sub moet echt een betere ervaring opleveren bij dingen als explosies e.d.

Ik ben dus op zoek naar algemeen advies, maar ook naar een beeld van welke subs ik moet overwegen en of DSP een eis zou moeten zijn. De discussie staat helemaal open, dus als ik dom ben en twee subs moet willen of iets dergelijks dan hoor ik het ook graag. Budget dat ik op dit moment in gedachten heb ik ongeveer 1500 euro, maar als dat niet toereikend is om iets zinnigs te doen dan hoor ik het ook graag.

Alvast allemaal bedankt voor het mee denken.

Midstar

Ik begrijp je ongeduldigheid, ik ben niet anders met aankopen  ;)

Je hebt nog geen idee wat de afmetingen ongeveer zouden worden van de toekomstige HT Room?

Met een besteding van 1500,- is een mooie SVS of Velodyne bereikbaar en uiteraard heel goed.

Afhankelijk van de luisterruimte (formaat), zou ik kiezen wat het best past.
Als het een kamer wordt ter grote van (tot ong 5x5 standaard hoogte) ,voldoet een SVS SB12 NSD en kom je niks te kort.
Als de kamer duidelijk een stuk ruimer wordt, dan mag de Sub best wat groter en zou bijvoorbeeld een SB13 of zelfs een SB 13 Ultra mooie oplossingen zijn.
Deze laatste is iets boven het budget maar wel de beste voor grotere ruimtes, maar is ook groot als kast (footprint).

Wat DSP betreft, ik heb hier zelf geen ervaring mee. Mijn versterker met XT32 regelt alles netjes in en werkt zoals ik het wil.
Misschien dat anderen hier wat meer over kunnen vertellen, er bestaat ook nog zoiets als antimode om de Sub netjes in te regelen.

Succes.

yorkie13

Ik denk dat je met een SVS sb13 idd een hele mooie subwoofer in huis haalt.

Zelf gebruik ik een versterker met Audyssey XT32 en datdie regels de subwoofer ($) heel mooi in.

De SB13+ heeft verder een zogenaamde Peq om staande golven aan te pakken.

Verder zal je een passende center en surrounds moeten hebben om de set compleet te maken.

activ

Een center en surrounds heb ik al hoor, de surrounds zijn ook 704 :) en ik heb een CM center. Een sb13 staat zeker op mijn lijstje, en ik hoor het nog steeds graag als je die van jou gaat verkopen. Mijn reciever heeft geen auto gebeuren maar ik zou er iets tussen kunnen zetten om die functie te vervullen.

yorkie13

Twijfel hierover nogal,.
Vanmorgen een stukje Tron getest en dat is toch wel erg goed met de SB13+

Deze mag van de vrouw ook niet weg ivm het strakke en diepe laag bij films.  8)


yorkie13

Alleen jammer dat deze rijm 499 euro boven het gestelde budget van 1500 euro is.

Wel en hele mooie subwoofer voor HT overigens  8)

morca

RA@Klopt ik tip iets boven buget,maar je weet zelf wat we zeggen,je koopt een sub nooit te groot  :)
Of teveel  ;D

TS@Het is 400 boven idd,maar als je het missen kan,dit is wel de ultieme filmsub die je kan kopen voor dat geld imo.
Dus je zit meteen goed ivm upgraden,wat je later weer geld kost  ;)

activ

Het is de SVS SB13+ van RaSubs geworden, nu nog zien dat ik er iets zinnigs uit krijg in de tijdelijke (appartement die verkocht moet worden) setup tot de grote upgrade komt (verhuizing).