Dempingsplaten van Crusade Audio

Gestart door quattronl, september 1, 2013, 21:26:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

quattronl

In diverse topics zijn deze magische platen al voorbij gekomen maar er was nog geen algemeen topic over.
Bij deze.

Doel is om mensen kennis te laten maken met deze platen, om ervaringen tussen eigenaren uit te wisselen en om de laatste ontwikkelingen te weten te komen.
En ja, er zullen vast de nodige welbekende discussies oplaaien tussen believers en non-believers.
Waar het bij voorbaat op neerkomt (imho): je hebt feitelijk geen recht van spreken als je zelf het product niet gehoord hebt. Technische en wetenschappelijke feiten zijn mooi en vaak ook zeker nuttig maar je kan iets pas echt beoordelen ná het zelf gehoord te hebben.
Tot zover de disclaimer, over naar de platen!

Crusade Audio (CA) is een klein Nederlandse bedrijf uit Zutphen welke o.a. dempingsspullen maakt.
Website: http://www.crusade-audio.nl/
Een van die producten zijn de dempingsplaten, de CA plate en de CA Diamond 1
Beide platen meten standaard 40x50cm, zijn 45mm dik en zijn in diverse kleuren leverbaar.

Hoe werkt zo'n plaat nou?
Van de website:
De CA Plate is het ultimum in resonance control. Daarnaast houdt de CA Plate ook kwalijke RFI straling tegen. Zet de dempinsplaat onder de cd speler, versterker of andere componenten en geniet van een natuurlijker geluid. Het laag wordt strakker, scherpe randjes verdwijnen en de ruimtelijke informatie neemt drastisch toe. Alles wordt open getrokken, en daardoor "muzikaler" door de toepassing de demping plaat.

Wij hebben voor het ontwerp gekozen voor een uitgebalanceerde mix van materialen. In de plaat zit ceramiek en een speciaal zand verwerkt. In de ceramische laag hebben wij een massieve plaat verwerkt welke RFI en andere instraling tegen gaat.


CA plate.

Het 'instapmodel' van de platen.

CA Diamond 1:

Een doorontwikkeling van de CA plate. Dempt meer en beter.

Echter, de ontwikkelingen bij dit kleine bedrijf staan niet stil.
HTip, Peerless monster: correct me if I'm wrong!
Al een tijdje heeft men een nieuwe plaat ontwikkeld die 'boven' de Diamond 1 staat, de Diamond 2. Deze staat niet op de website.
De laatste ontwikkelingen zijn weer een geëvolueerde versie: we noemen 'm voor het gemak Diamond 2 MKII.

Madhouse, Antoine en ik krijgen deze laatste versie. Wij zullen deze in onze eigen set plaatsen en onze reviews o,a, hier plaatsen.
Het zou zomaar kunnen (en dat is eigenlijk al gebeurt) dat anderen ook enthousiast worden.
Men blijft echter wel sceptisch want tja, hoe kan zo'n houten plaat zonder stekker nou een verbetering in het geluid teweeg brengen?
Welnu, daarvoor willen HTip, Peerless monster, Madhouse en ik (en wellicht nog anderen) luistersessies gaan plannen waarbij meerdere mensen in een bepaalde set het effect zelf kunnen ervaren.
Ikzelf ben ook altijd sceptisch maar wel nieuwsgierig en ook ik heb mij via een M&G kunnen overtuigen van de meerwaarde van zo'n plaat.

Dus aan alle eigenaren: deel je bevindingen!
Aan alle nieuwsgierigen: stel je vragen maar. Niet dat wij alles kunnen beantwoorden want ook wij weten niet exact wat er voor geheim goedje in de platen zit, we weten alleen dat het werkt :)
De mensen van CA lezen zo af en toe wel mee maar geven, logischerwijs, hun geheim niet prijs. Dat moeten we respecteren.
Discussies zijn niet te vermijden maar respecteer elkaars keuze of gedachtengang. Als dit ontaard in een welles-nietes spelletje dan gooi ik dit topic weer dicht.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

CZ79

Leuk initiatief, lijkt me leuk om te proberen echter de prijs staat me een beetje tegen.
ben wel in de weer geweest met multiplex platen als vervanger voor MDF, maar dat een goed 'dempende' ondergrond wel degelijk wat doet staat (voor mijzelf) als een huis
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

quattronl

Afhankelijk van welke versie je kiest kan de prijs flink oplopen ja.
Maarja, sommigen kopen een DAC voor 1000,- of meer en da's niet bijzonder. Een plaat kán hetzelfde of meer brengen dus tja, wat is duur?
Maar een ieder moet natuurlijk voor zichzelf bepalen of deze upgrade het geld waard is.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

CZ79

Ik ben ervan overtuigd dat een goede ondergrond goede dingen doet maar blijft echter binnen bepaalde marges, ik geloof toch wel dat ik eerder een DAC van €1000 zou overwegen in plaats van een paar platen (no offense)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

dre73

#5
op een set van €50.000 is de verhouding weer anders. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Staaled

1ste vlieg in de soep.... zou je wel dit board gebruiken? :P

Nieuwtjes op HT en entertainmentgebied ligt meer voor de hand.
Bovendien staat het een ieder hier volledig vrij de werking ter discussie te stellen.
Sterker nog ,dat is de bedoeling. ;)
En als laatste , het is alleen aan de mods om een niet markt topic te sluiten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

quattronl

Citaat van: Hipster op september  1, 2013, 22:29:20
1ste vlieg in de soep.... zou je wel dit board gebruiken? :P

Nieuwtjes op HT en entertainmentgebied ligt meer voor de hand.
Bovendien staat het een ieder hier volledig vrij de werking ter discussie te stellen.
Sterker nog ,dat is de bedoeling. ;)
En als laatste , het is alleen aan de mods om een niet markt topic te sluiten.
Ik twijfelde ook over waar dit topic te plaatsen.
Echter, dat wetenschappelijke e.d. leek me wel toepasselijk. Immers, deze platen hebben geen stekker. I's pure science man ;)
En ja, discussies krijg je toch. Is ook helemaal niet erg maar niet dat wellus-nietus gezever.
En als het de spuigaten uitloopt vraag ik een mod wel om in te grijpen.

...tenzij een mod dit topic wil verplaatsen naar een betere plek... feel free to.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Nahpets

De naamgeving heb ik sowieso al veel moeite mee. Ik kom de volgende tegen:

Base
Plate
SE
SE Flat
Diamond 1
Diamond One
Diamond 2
Diamond 2 Mk II
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Ervaringen UIT TE WISSEN?

Dat is best radicaal :P
Zou dit niet beter op zijn plem staan in het review deel van het forum?
Ben overigens enorm benieuwd wat dit nu zou doen bij mij. Maarja. Geen geld om er 1 aan te schaffen. Dus om dan te bedelen of ie.and zin heeft er mee langs te komen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

quattronl

Citaat van: Christiaan S op september  1, 2013, 23:10:44
Ervaringen UIT TE WISSEN?
Whoops. aangepast :)

Citaat van: Christiaan S op september  1, 2013, 23:10:44
Zou dit niet beter op zijn plem staan in het review deel van het forum?
Mijn idee was om niet alleen maar een review te maken over deze platen maar meer een topic waarin ook zeker gediscusieerd kan gaan worden.
'k Zie net dat je dit topic al verplaatst hebt. Prima hoor.

Citaat van: Nahpets op september  1, 2013, 22:41:46
De naamgeving heb ik sowieso al veel moeite mee. Ik kom de volgende tegen:

Base
Plate
SE
SE Flat
Diamond 1
Diamond One
Diamond 2
Diamond 2 Mk II
Ja da's wat verwarrend ja.
Wellicht dat Peerless monster hier wat duidelijkheid in kan scheppen, die zit wat dieper in de materie.
Ik weet wel dat ik de Diamond 2 MKII ga krijgen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Peerless Monster

#12
Citaat van: quattronl op september  2, 2013, 08:28:49
Whoops. aangepast :)
Mijn idee was om niet alleen maar een review te maken over deze platen maar meer een topic waarin ook zeker gediscusieerd kan gaan worden.
'k Zie net dat je dit topic al verplaatst hebt. Prima hoor.
Ja da's wat verwarrend ja.
Wellicht dat Peerless monster hier wat duidelijkheid in kan scheppen, die zit wat dieper in de materie.
Ik weet wel dat ik de Diamond 2 MKII ga krijgen.

Ik denk dat je beter Rogier zelf hierover kan contacteren, want ik ken ze ook niet allemaal.
Als het goed is, weet hij ze allemaal ;).

Er zitten een aantal custommade platen tussen, dus platen speciaal gemaakt voor een klant.
Andere afmetingen, ander gewicht, kleur, afstemming op het component dat er op staat enzovoorts.
Dat maakt het wat lastiger.
Het uitgangspunt zijn gewoon de Base, de CA-plate en de Diamond 1 en dan nu het uitbrengen van de Diamond 2.



Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

#13
IK denk dat je niet te veel waarde moet hechten aan de productnamen, het is allemaal maatwerk, op bestelling.
kortom Rogier heeft een mooie CNC frees, een goede spuitcabine en ervaring op het gebied van demping. daar komen d.m.v. voortschrijdend inzicht. mooie producten uit.

Ik zelf heb wat de "diamond 2" eigenaren noemen de "Diamond 1"
Voor mij kan een plaat alleen maar perfect dempen, beter als perfecte demping is er niet. Ik zit dan ook in het kamp van "demping/isolatie/ontkoppeling" is een "tick in the box" iets wat je moet afvinken op je checklist wil je gaan voor een complete high-end setup. Dit kan d.m.v. een meubel of d.m.v. isolatie in een bestaand meubel wat niet zo hifi vriendelijk is.

Maar je kan ook cerabases, blotevogels of vibrapots nemen. IMHO is de performance ook nagenoeg gelijk aan het gebruiken van dit soort producten.

Deze plates doen hun werk goed, staan imposant en leveren een mooi verhaal op verjaardagen en audiofiele gatherings.
Het toont aan dat je de hobby zéér serieus neemt en alles tot in de puntjes geregeld wilt hebben.

Ik neem zelf zéér zeker NIET "de above & beyond" magische eigenschappen waar die sommige andere forum leden hier aan toeschrijven.
Tevens bezit ik niet één maar 2 sets die kwalitatief met de andere gebruikers sets meekunnen tot overtreffen, waarvan één in een perfect akoestisch behandelde  ruimte.

kortom een plaat die z'n werk (net zo als de vele alternatieven qua demping) goed doet, maar ook niet meer dan dat.
Ik zou dus ook de hosanna superlatieven die hier zullen volgen en al elders op het board staan enigszins met een korrel zout nemen.
En vooral afwegen tegenover de sets waar deze een verbetering brengen. In sommige sets is de adviesprijs van de plate hoger dan die van de receiver waar die onder staat :D

Onderaan de streep haalt iedereen op z'n eigen manier vreugde uit z'n set. ikzelf zou akoestiek ALTIJD voor high end demping/ontkoppeling zetten.
En zoals eerder door anderen aangegeven: gezien de impact v/d plates, zou ik persoonlijk niet meer dan 5% van het audio budget aan dit soort accessoires uitgegeven.
JBL PRX Power!

quattronl

Raphie: bedankt voor je mening. Wordt zeker gewaardeerd.
Zoals altijd moet een ieder eerst zelf het effect in zijn eigen set ervaren en daarna beslissen of hij/zij dit de investering waard vindt.
Het moet inderdaad wel enigszins in verhouding staan tot de rest van de set en deze moet al wel op een (erg) goed niveau zijn.

In hoeverre de RFI/EMI demping zal werken weet ik nog niet. Ik hoop dat zelf nog een keer te mogen proberen (eerst een kale houten plaat en daarna de CA plaat).
Leuk om te proberen....ooit.

Akoestiek is zeker erg belangrijk!
In een dedicated goed te doen, in een huiskamer vaak erg lastig.
Bij mij staat de set gewoon in de huiskamer dus ik ga (nog) niet aan de gang met panelen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Raphie

open mind is altijd goed, dus sowieso altijd testen. Alleen soms wordt een waarneming nogal vertroebeld door expectation bias of uiterlijk.
Het beste is om dit dus rustig zonder anderen in je eigen set te doen.
en trek hem er ook eens onderuit na een paar weken, kijken of je wat mist.

JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Geen CA-plate maar in een geheel andere vorm en uitvoering heb ik een grote werking ervaren van de ondergronf waarop de component staat. In dit geval een draaitafel (Michell Gyro/Orbe) die op een sandwich van graniet en sorbothane is geplaatst.
Twee tegels graniet van 50x50x2,5 centimeter met daar tussen in een vel sorbothane van 3mm dik. De soort sorbothane en de dikte is afgestemd op het gewicht dat er op rust. De onderste plak graniet staat met spikes gekoppeld op een buizenframe constructie.
De sorbothane dient om de resonantie van het graniet te dempen en te ontkoppelen. De bovenste graniettegel is hard gekoppeld met spikes aan de draaitafel. er is voor graniet gekozen i.v.m. het soortelijk gewicht, de consistentie van de steensoort en de resonantie eigenschappen.
Het effect ten opzichte van andere ondergronden was groot: het klinkt meer energiek en dynamisch.

Is dit een alternatief voor CA-plates? Geen idee. Wat ik wel weet is dat het geheel flink zwaar en onhandelbaar is. Eén graniet sandwich weegt circa 55 kilogram.

Gr,
Henk





quattronl

Alternatief niet lijkt me. Het is een 'andere' benadering :)
De CA platen houden ook RFI en EMI straling tegen. Er zijn apparaten die hier zeker baat bij hebben. Bij anderen zal het effect weer minimaal zijn. CA zal hier wel het fijne van weten.

Ik zal Rogier van CA binnenkort eens een mail sturen met wat vragen die hier gesteld zijn.
De antwoorden zal ik dan hier, na zijn goedkeuring, posten.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Nahpets

Zijn er metingen wat voor een invloed RFI/EMI heeft op de weergave van geluid/muziek?
En zijn er metingen wat de impact van de CA platen is op deze grootheden?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Deleted Member 2

Citaat van: quattronl op september  2, 2013, 12:49:42
De CA platen houden ook RFI en EMI straling tegen. Er zijn apparaten die hier zeker baat bij hebben. Bij anderen zal het effect weer minimaal zijn. CA zal hier wel het fijne van weten.

Ik zal Rogier van CA binnenkort eens een mail sturen met wat vragen die hier gesteld zijn.
De antwoorden zal ik dan hier, na zijn goedkeuring, posten.

Als een CA plate RFI en EMI straling tegen houden, is dat "slechts" onder de component (lijkt mij). Tenzij een plaat werkt als een magneet/afzuiger om ook rondom de component dit te kunnen doen. Ben wel heel benieuwd naar de uitleg van Rogier. Temeer omdat een draaitafel qua straling een van de meest vervuilende componenten is.

Gr
Henk

quattronl

Citaat van: Nahpets op september  2, 2013, 13:08:08
Zijn er metingen wat voor een invloed RFI/EMI heeft op de weergave van geluid/muziek?
En zijn er metingen wat de impact van de CA platen is op deze grootheden?
CA zal vast wel metingen gedaan hebben. Of ze de info willen vrijgeven weet ik niet, zal het vragen.

Onze meetinstrumenten bij de M&G waren onze oren, en die gaven zeker positieve resultaten.
Is de mate van emotie die muziek je brengt met electronische instrumenten te meten? Don't think so.
Niet alles is dus te meten of te verklaren, sommigen dingen zijn zo.
Maar hé, dit riekt alweer naar een hele bekende discussie :D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Nahpets

Citaat van: quattronl op september  2, 2013, 13:15:26
Maar hé, dit riekt alweer naar een hele bekende discussie :D

Ik ben absoluut niet uit op die discussie, ik ben gewoon benieuwd of de luisterervaringen gedekt worden door metingen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

Nee, het is volgens mij verder puur "esoterische ambacht" dus puur op het gehoor.
JBL PRX Power!

Staaled

#23
Citaat van: quattronl op september  2, 2013, 13:15:26
CA zal vast wel metingen gedaan hebben. Of ze de info willen vrijgeven weet ik niet, zal het vragen.

Onze meetinstrumenten bij de M&G waren onze oren, en die gaven zeker positieve resultaten.
Is de mate van emotie die muziek je brengt met electronische instrumenten te meten? Don't think so.
Niet alles is dus te meten of te verklaren, sommigen dingen zijn zo.
Maar hé, dit riekt alweer naar een hele bekende discussie :D
Ja , zelfs dat.
Denk dan aan bloedmonsters en MRI scans terwijl je luistert. Dat laatste maakt wel een hoop herrie. :P

De kwaliteit van wát de emotie triggert is juist bij muziek zeer subjectief.
Mijn topmuziek op een r*kset verkies ik dan boven mijn r*kmuziek op een topset.
En ik schat zo dat iedereen dit wel onderschrijft.
Inmiddels is mijn mening dat een heel groot gedeelte van een goede set en situatie zeer wel kwantificeerbaar is.
Het restant zijn de toefjes/foefjes, ik geloof daar wel degelijk in en maak er derhalve (volop) gebruik van. ;D
Of daarmee ook de juiste/prettige emoties worden opgeroepen is "dagkoers". :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Citaat van: quattronl op september  2, 2013, 13:15:26
Maar hé, dit riekt alweer naar een hele bekende discussie :D

Het staat dan wel weer in het juiste forum gedeelte waardoor het logisch is dat dit soort type vragen gesteld worden.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.