Dempingsplaten van Crusade Audio

Gestart door quattronl, september 1, 2013, 21:26:36

Vorige topic - Volgende topic

evilniek

De Diamond 2(voor onder de Velo) staat in bestelling, nu nog even geduld hebben.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Raphie

Citaat van: evilniek op september  2, 2013, 15:33:41
De Diamond 2(voor onder de Velo) staat in bestelling, nu nog even geduld hebben.
waarom zou je zo'n plaat onder je sub willen zetten? daar zijn toch betere akoustische oplossingen voor als Auralex?!?
JBL PRX Power!

Raphie

Da's ook een beetje het gevaar met de plaat zoals die nu bejubeld wordt, voor je het weet moet je hele huis vol met CA plates

- strakkere bass? > onder je subwoofer
- scherper beeld? > omder je macbook
- beter smakende maaltijden? > onder je magnetron
- wittere tanden?  > onder de lader van je sonische tandenborstel
- diepere rust en meer zwart? > leg een CA plate onder je hoofdkussen (of vervang afhankelijk van comfort grens)

dat is de eerste dimensie, niet alles gaat beter werken, niet alles is gevoelig voor microfonie en niet overal vindt microfonie plaats
akoestisch als in geluidsgolven demping lijkt het mij sowieso niet de eerste oplossing
als je subwoofer al op een betonnen funderingsvloer staat met een tegelvloer, dan gaat de CA plate niks doen
op een laminaat vloer ben je beter af met Auralex
voor strakkere bass beter af met spikes / cones

Dus is er een meten is weten" bewijsplicht? IMHO zeker niet, ding doet z'n werk gewoon goed, maar moeten we er magische krachten aan toewijzen, of is er met alle apparatuur / ondergronden überhaupt winst te halen? dat in mijn bescheiden mening zeker ook niet.
Het is geen magidche plaat van €500 < €800 die ALLES beter maakt.

Blijf dus kritisch en zeg niet "nu heb ik een CA plate, dus speelt mijn set beter"

JBL PRX Power!

StefaanD

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 15:44:49
waarom zou je zo'n plaat onder je sub willen zetten? daar zijn toch betere akoustische oplossingen voor als Auralex?!?

Aangezien je deze uitspraak doet, vermoed ik dat je dit ook zelf getest hebt ? Zoniet, op wat is die bewering dan gestaafd ?

Raphie

Citaat van: StefaanD op september  2, 2013, 16:32:16
Aangezien je deze uitspraak doet, vermoed ik dat je dit ook zelf getest hebt ? Zoniet, op wat is die bewering dan gestaafd ?
Nee dit heb ik niet zelf getest, ik heb overal betonnen fundering met plavuizen en heb dus geen isolatie nodig, m'n vloer resoneert niet meer dan dat isolatie zou kunnen wegnemen.
met wat voor de doel is de plaat besteld? niet als absorber lijkt me? want microfonie is een geheel andere discipline dan de klappen van een 500w subwoofer opvangen  ;)
JBL PRX Power!

evilniek

Heb onder andere van mede-forummer Htip begrepen dat een CA Diamond/plate ook goed werkt onder een subwoofer.

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 15:59:28
Da's ook een beetje het gevaar met de plaat zoals die nu bejubeld wordt, voor je het weet moet je hele huis vol met CA plates

- strakkere bass? > onder je subwoofer
- scherper beeld? > omder je macbook
- beter smakende maaltijden? > onder je magnetron
- wittere tanden?  > onder de lader van je sonische tandenborstel
- diepere rust en meer zwart? > leg een CA plate onder je hoofdkussen (of vervang afhankelijk van comfort grens)

dat is de eerste dimensie, niet alles gaat beter werken, niet alles is gevoelig voor microfonie en niet overal vindt microfonie plaats
akoestisch als in geluidsgolven demping lijkt het mij sowieso niet de eerste oplossing
als je subwoofer al op een betonnen funderingsvloer staat met een tegelvloer, dan gaat de CA plate niks doen
op een laminaat vloer ben je beter af met Auralex
voor strakkere bass beter af met spikes / cones

Dus is er een meten is weten" bewijsplicht? IMHO zeker niet, ding doet z'n werk gewoon goed, maar moeten we er magische krachten aan toewijzen, of is er met alle apparatuur / ondergronden überhaupt winst te halen? dat in mijn bescheiden mening zeker ook niet.
Het is geen magidche plaat van €500 < €800 die ALLES beter maakt.

Blijf dus kritisch en zeg niet "nu heb ik een CA plate, dus speelt mijn set beter"

Probeer het aub niet in het belachelijke te trekken Raphie, ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik denk dat het verstandiger is om af te wachten tot ik de Diamond onder mijn subwoofer heb staan, werkt het niet dan zijn er ongetwijfeld genoeg mensen te vinden die de Diamond over willen nemen.

Raphie

Uitproberen is i.d.d. het beste. Maar de logica ontgaat mij compleet omdat het een heel ander probleem betreft
JBL PRX Power!

MVG

Een auralex subdude of gramma laat bas ook strakker klinken, wellicht dat een CA plate in deze een sub nog strakker laat klinken. Lijkt mij een stukje meer techniek in te zitten dan in een subdude wat wellicht beter functioneerd. En inderdaad waarom niet uitproberen? Als het voor de gebruiker de meerwaarde biedt dan is het prima toch  :thumbs-up:

Raphie

da's waar maar voor absortie en ontkoppeling gelden andere wetmatigheden dan voor microfonie,
zo maar even een idee: de CA plate is gemaakt voor het wegnemen van trillingen t.b.v. het apparaat wat erop staat
niet om er een geweldenaar op te zetten, deze te ontkoppelen zodat die z'n maximale energie kan omzetten in geluidsdruk.

nog een idee, zet je de Velodyne met z'n spikes op de plate? of haal je de voetjes eraf en koppel je de behuizing?
we praten over een passieve component van +500€ neem aan dat daar toch i.i.g. wel een methode/theorie achter zit?

nog een hersenspinsel: Htip hoorde minder bass, het kan zo maar zijn dat de efficiëntie van zijn sub omlaag ging omdat energy werd geabsorbeerd door de CA plate. Hij zou ook gewoon de gain van z'n sub iets lager kunnen zetten voor hetzelfde effect.

zoals eerder gezegd, whatever makes your boar float, werkt het voor jou, dan is het goed, maar of het een (cost)effectieve oplossing is, valt nog te bezien. 
JBL PRX Power!

evilniek

Whatever Raphie, je zit er nu een giga-probleem van te maken wat mij betreft. De Diamond 2 is dikker dan zijn voorganger, en kan volgens CA nog beter trillingen opvangen. We zullen zien.

Raphie

maar trillingen opvangen is juist wat je met een sub NIET wilt.
JBL PRX Power!

Staaled

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 18:57:37
maar wat als de behuizing resoneert ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

evilniek

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 18:57:37

Die moet je mij even uitleggen Raphie, onder mijn vorige subwoofer heb ik een Subdude gehad, hierdoor klonk de subwoofer ook een stuk strakker. Ik zou dus niet weten waarom je trillingen niet zou willen opvangen, het geluid hoort uit de woofer te komen, niet uit je trillende behuizing wat mij betreft.

Raphie

Citaat van: Hipster op september  2, 2013, 19:15:24
maar wat als de behuizing resoneert ?
dan heb je een slechte sub. je mag aannemen dat de  behuizing zo stijf is dat die met z'n eigen vermogen om kan gaan
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: evilniek op september  2, 2013, 19:16:53
Die moet je mij even uitleggen Raphie, onder mijn vorige subwoofer heb ik een Subdude gehad, hierdoor klonk de subwoofer ook een stuk strakker. Ik zou dus niet weten waarom je trillingen niet zou willen opvangen, het geluid hoort uit de woofer te komen, niet uit je trillende behuizing wat mij betreft.
schuim is veel breedbandiger dan zo'n CA plate. die CA plate is veels te stijf om een woofer te kunnen dempen
leg hem maar eens op een sub en leg je vinge op de plate, sterker nog speel hard zie de plate eraf trillen
leg nou eens een plak auralex op je woofer en daar je vinger op, je voelt niets.... dát is het verschil
JBL PRX Power!

evilniek

Goed hierbij een vraag naar de ervaringsdeskundigen hier op het forum, wat kan een CA Diamond in mijn geval doen tegen extreme trillingen van een subwoofer. Steek van wal.

Staaled

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 19:34:19
dan heb je een slechte sub. je mag aannemen dat de  behuizing zo stijf is dat die met z'n eigen vermogen om kan gaan
Mijn punt. ::)

En een sterk punt van de Seaton submersive. ( force cancellation)

Auralex's gramma is puur bedoeld om de koppeling met de ondergrond te doorbreken.
Een gramma zou dus niet meer moeten doen dan de ondergrond scheiden van de sub.
Aangezien de subwoofer op een gramma of schuim bij hoge output lichtelijk zou kunnen bewegen is er bijvoorbeeld ook :  http://primacoustic.com/recoil.htm
Claimt een betere transient response.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

StefaanD

Citaat van: Raphie op september  2, 2013, 19:37:06
schuim is veel breedbandiger dan zo'n CA plate. die CA plate is veels te stijf om een woofer te kunnen dempen
leg hem maar eens op een sub en leg je vinge op de plate, sterker nog speel hard zie de plate eraf trillen
leg nou eens een plak auralex op je woofer en daar je vinger op, je voelt niets.... dát is het verschil

Dan ga je hier ook uit van een slechte sub, zie je vorig bericht ?

skoebiedoe

Denk niet dat trillingen dempen de hoofdreden is voor de werking van zo een plaat maar het eerder een volledig pakket is.
Dacht trouwens gelezen te hebben dat het een combinatie is van houtsoorten met keramiek en hout staat nu echt niet gekent om trillingen te dempen volgens mijn bescheiden mening.( of het moet van dat heel zwaar moerashout zijn.;) )

quattronl

Nou, zwaar zijn die platen zeker.
Volgens mij zijn het verschillende soorten hout op elkaar.

En idd, de plaat heeft diverse functies. Het is niet alleen dempen van trillingen/resonanties, het is ook dat stralingsgebeuren (ff simpel gezegd).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Peerless Monster

Ik heb een Diamond 2 gisteren gehoord in mijn set!!
Ik ben heel benieuwd naar de metingen, want dit zijn echt geen kleine verschillen.
Al heb ik vaker aangedragen dat men bij mij kan meten, maar ik ga zelf maar eens knutselen.
Is dat REW gratis?
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Raphie

ik ook: rew gewoon laten meten met meetmic (bijv Behringer EMC8000 of gelijkwaardig)
nadat alle instellingen goed zijn qua volume ect verder niks aanpassen en dan meerdere sweeps met en meerdere zonder plaat. zonder verder iets anders aan te passen

dus zelfde volume
zelfde mic positie (hoogte/hoek/locatie)
zelfde luisterpositie voor jezelf (dus niet door kamer lopen, of andere plaats gaan zitten, beste is om gewoon de kamer snel te verlaten na de meting te starten.
verder alles hetzelfde laten. (laptop niet verplaatsen etc)

gokje: de impact van je eigen positie in de kamer zal groter zijn als de impact met of zonder plate.
JBL PRX Power!

Nahpets

En wel controle metingen uitvoeren.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

jvanhambelgium

Citaat van: Raphie op september  3, 2013, 10:22:06
ik ook: rew gewoon laten meten met meetmic (bijv Behringer EMC8000 of gelijkwaardig)
nadat alle instellingen goed zijn qua volume ect verder niks aanpassen en dan meerdere sweeps met en meerdere zonder plaat. zonder verder iets anders aan te passen

dus zelfde volume
zelfde mic positie (hoogte/hoek/locatie)
zelfde luisterpositie voor jezelf (dus niet door kamer lopen, of andere plaats gaan zitten, beste is om gewoon de kamer snel te verlaten na de meting te starten.
verder alles hetzelfde laten. (laptop niet verplaatsen etc)

gokje: de impact van je eigen positie in de kamer zal groter zijn als de impact met of zonder plate.

Het feit dat je de plates van onder je speakers gaat uithalen en dus deze speaker vb 3cm/5cm gaat laten zakken zal een meetbaar verschil hebben bij bepaalde frequenties.
Dat mag je dus zeker niet verwarren met "de werking" van deze dingen.
Mijn inziens ga je dus verschillen meten met en zonder platen, maar niet door toedoen van de werking van deze platen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)