Eddye V2.0 - Zoekt 'zijn' stereo (gevonden)

Started by Eddye, August 1, 2013, 13:36:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eddye

 Het is al min of meer "public knowledge", maar ik ga op zoek naar een nieuwe stereo set. Niet omdat wat ik had staan zo slecht was, in tegendeel, ik vond mijn set erg geslaagd. Maar na een aantal M&G's weet ik dat het (veel?) beter kan. Xander32 verwoorde het eigenlijk het beste: "De set doet alles goed, maar blinkt nergens in uit." Vandaar dat ik het besluit heb genomen bijna alles te verkopen, en vanaf 0 te beginnen. Dus onderzoeken, luisteren, mening vormen, vergelijken, mening aanpassen, aankopen en dan genieten.

Wat heb ik nodig.
De basis is streaming via mijn MacMini voorzien van iTunes met Audirvana. Daarnaast houd ik ook mijn Marantz UD-5005. Ik wil namelijk best nog af en toe een bluray kijken. Ik zal dus nodig hebben:
- luidsprekers (monitoren of vloerstaanders)
- versterking (geintergreerd of via vv/ev)
- DAC (eventueel geintergreerd in de versterking of los)

Zelfreflectie: wat zoek ik een een stereo-set?
Audio: In vergelijk met mijn huidige (was B&W CM9 op Rotel) set wil ik een bredere stereo beleving, evenveel of meer detail en een betere plaatsing van instrumenten en stemmen. Ook mag het geluid wat meer los komen van de luidspreker, en mag het midden wat duidelijker. Dan mag ook het hoog wat aanvallender. Kwa laag hoeft het echt niet broekspijp flapperend te zijn. Ik woon in een appartementencomplex, en heb dus rekening te houden met buren. Het laag moet wel lekker droog en strak zijn. Wat in iedergeval hetzelfde moet blijven is dat ik uren lang muziek moet kunnen luisteren, zonder luistermoe te worden. Hopelijk snapt iedereen dit...
Monitoren of vloerstaanders is op dit moment nog geen keuze. Ik zal beide typen gaan beluisteren. Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor monitoren, eventueel ondersteund met een (kleine) subwoofer. Ik speel vrijwel nooit op hoog volume, echte power heb  ik dus niet echt nodig. De speaker moet wel met 'gemak' worden aangestuurd.

Visueel: Ik zeg altijd: "Het oog wil ook wat", vooral omdat de woonkamer ook mijn luisterruimte is. Visueel aantrekkelijke apparatuur heeft dus een streepje voor. Tenzij blijkt dat een visueel aantrekkelijke set veel minder audio-verantwoord is dan een minder mooi ogende set.

Welke apparatuur heeft mijn aandacht getrokken
Versterkers:
Devialet 110/170
Marantz PM11S3
Moon Neo 340

Luidsprekers:
Sonus Faber Venere 2.0
B&W PM1
B&W 805
B&W CM10
Audio Physic Sitara 25
Audio Physic Classic 20
Dynaudio Focus 160
Dynaudio Focus 260
Harbeth P3ESR
Harbeth M30.1 AE

Een hele lijst met speakers, en maar een paar versterkers, welke uitblinker ben ik vergeten? Diezelfde vraag geld uiteraard ook voor luidsprekers.

Misschien is het handig om te vermelden dat ik geen van de versterker en maar een enkele luidspreker live heb gehoord. De lijst is samengesteld op basis van wat ik gelezen heb. Je moet tenslotte ergens beginnen.
Een volgend punt: "I want that new car smell". Ik wil alles nieuw kopen, misschien dat ik een uitzondering maak voor een perfect demomodel, maar zoals ik er nu tegenaan kijk, liever nieuw.

Wat is het budget.
Niet onbelangrijk... ik verwacht zo rond de €8000. Wanneer het veel gaat afwijken stel ik mijn plannen bij.

Waar ik dus naar op zoek ben is een set die "mijn" sound heeft, en ik hoop dat mensen komen met ideeen, opmerkingen, opbouwende kritiek en tips. Ik kijk echt enorm uit naar de jullie commentaar en naar de luistersessies die ik nog ga plannen.

Schieten maar... :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Raymond187

Revel F208 (€2500 p.st) of F206 (€1750 p/st). Ik ben erg gecharmeerd van hun sound. En voor de nieuwprijs ben ik erg benieuwd of ik een betere speaker zal tegenkomen die in mijn oren fijner klinkt.

B&W en Harbeth liggen behoorlijk uit elkaar betreft de sound.

Is die PM1 of 805 zo verschillend me tde CM9 die je hebt verkocht?

Eddye

Quote from: Raymond187 on August  1, 2013, 13:47:50
Revel F208 (€2500 p.st) of F206 (€1750 p/st). Ik ben erg gecharmeerd van hun sound. En voor de nieuwprijs ben ik erg benieuwd of ik een betere speaker zal tegenkomen die in mijn oren fijner klinkt.

B&W en Harbeth liggen behoorlijk uit elkaar betreft de sound.

Is die PM1 of 805 zo verschillend me tde CM9 die je hebt verkocht?
Klopt, het zijn hele verschillend klinkende speakers, B&W en Harbeth, maar als je niet probeert, weet je ook niet wat je mist.
Van de PM1 en zeker de 805 verwacht ik inderdaad een ander geluid dan van de CM9. Het zijn tenslotte monitoren.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Raymond187

101% mee eens. Lekker uitgebreid luisteren. Wie weet wat voor speaker je straks thuis hebt staan  :thumbs-up:

Als je van een natuurlijke sound houdt en geen aanwezig hoog of juist laag kan ik echt die Revels aanraden. Zijn dan op dit forum niet zo bekend of gewild, maar dat zegt niks natuurlijk.

Just my 2 dubbeltjes en een kwartje  :coffee:

Nahpets

#4
De versterkers van Devialet kun je gelijk aan de kant zetten aangezien je dan geen muntjes meer beschikbaar hebt voor de luidsprekers en DAC.

Wat ik in het verhaal nog zou willen meegeven is de zoekvolgorde. Ik zou beginnen met de luidsprekers. Die bepalen, samen met ruimte en opstelling, het leeuwendeel van de sound. Versterking, bron, kabels en stroom zijn componenten die (relatief) weinig veranderen aan de sound die de luidsprekers neer zetten.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

H&C Hifi

De Marantz kan je bij me beluisteren, maar heb geen van de luidsprekers uit het rijtje.

Gr,

Marcel

Jumping Jack

Er staat ook nog een mooie set PMC Fact.8 in de markt (niet de mijne hoor)  ;) ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Raymond187

Quote from: Nahpets on August  1, 2013, 13:55:19
De versterkers van Devialet kun je gelijk aan de kant zetten aangezien je dan geen muntjes meer beschikbaar hebt voor de luidsprekers.

Wat ik in het verhaal nog zou willen meegeven is de zoekvolgorde. Ik zou beginnen met de luidsprekers. Die bepalen, samen met ruimte en opstelling, het leeuwendeel van de sound. Versterking, bron, kabels en stroom zijn componenten die (relatief) weinig veranderen aan de sound die de luidsprekers neer zetten.
Als je in % gaat rekenen. En in deze volgorde gaat werken hoeveel van de 8K opzij zetten voor de speakers en Amp. ? UIteraraard centjes over houden voor kabels

Nahpets

Al aan een setje DSP van Meridian gedacht? Ben je in 1 keer klaar. Vertserker, DAC en luidspreker in 1.





I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Eddye

Quote from: Nahpets on August  1, 2013, 13:55:19
De versterkers van Devialet kun je gelijk aan de kant zetten aangezien je dan geen muntjes meer beschikbaar hebt voor de luidsprekers en DAC.

Wat ik in het verhaal nog zou willen meegeven is de zoekvolgorde. Ik zou beginnen met de luidsprekers. Die bepalen, samen met ruimte en opstelling, het leeuwendeel van de sound. Versterking, bron, kabels en stroom zijn componenten die (relatief) weinig veranderen aan de sound die de luidsprekers neer zetten.
Ik wil ze sowieso horen. Daarnaast valt de kleinste Harbeth, samen met de Devialet 110 prima binnen budget.
Quote from: HcHifi.nl on August  1, 2013, 13:55:54
De Marantz kan je bij me beluisteren, maar heb geen van de luidsprekers uit het rijtje.

Gr,

Marcel

TZT kom ik zeker een keer langs om te luisteren, alvast bedankt  :thumbs-up:
Quote from: Jumping Jack on August  1, 2013, 13:58:45
Er staat ook nog een mooie set PMC Fact.8 in de markt (niet de mijne hoor)  ;) ;D.
Gezien (en gekwijld, erg mooi)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Nahpets

Quote from: Raymond187 on August  1, 2013, 13:59:50
Als je in % gaat rekenen. En in deze volgorde gaat werken hoeveel van de 8K opzij zetten voor de speakers en Amp. ? UIteraraard centjes over houden voor kabels

Die afweging zal voor iedereen anders zijn. Gezien mijn 'geloof' (luidsprekers bepalen sound, kort door de bocht) zou ik er geen probleem mee hebben om 60% (en misschien wel 70%) van het budget aan luidsprekers uit te geven.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Eddye

Quote from: Nahpets on August  1, 2013, 14:03:28
Al aan een setje DSP van Meridian gedacht? Ben je in 1 keer klaar. Vertserker, DAC en luidspreker in 1.






Dat is totaal niet mijn stijl, ook al klinkt het geweldig, dan nog zou ik dit niet aanschaffen. Wel bedankt voor de tip :)

Quote from: Nahpets on August  1, 2013, 14:05:25
Die afweging zal voor iedereen anders zijn. Gezien mijn 'geloof' (luidsprekers bepalen sound, kort door de bocht) zou ik er geen probleem mee hebben om 60% (en misschien wel 70%) van het budget aan luidsprekers uit te geven.
Ik zie je punt, en ga dit zelf ook proberen te testen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Xander32

Tannoy Precision 6.2 / 6.4
Tannoy DC8 / DC10
Usher MD-1 / MD-2
Sonus Faber Liuto
Totem Staff / Hawk
Neat Motive 2se (op Naim)

En een echte aanrader; Adam Pencill mkIII  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Raymond187

Staat een mooie set Usher MD1 in markt sectie.

Eddye

Quote from: Xander32 on August  1, 2013, 14:57:27
Tannoy Precision 6.2 / 6.4
Tannoy DC8 / DC10
Usher MD-1 / MD-2
Sonus Faber Liuto
Totem Staff / Hawk
Neat Motive 2se (op Naim)

En een echte aanrader; Adam Pencill mkIII  :thumbs-up:
De Pencill's heb ik je meer over gehoord. Die ga ik ook proberen te beluisteren.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Xander32

Quote from: Eddye on August  1, 2013, 15:05:42
De Pencill's heb ik je meer over gehoord. Die ga ik ook proberen te beluisteren.
Zelf heb ik die mogen beluisteren bij een forumgenoot, allicht is hij nogmaals genegen ... Wat het voor jou extra interessant maakt; zijn bron betreft een flink getweakte MM.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Zou beginnen bij het kiezen van de luidsprekers.
Heb je ook gedacht aan actieve luidsprekers?

Eddye

Quote from: Xander32 on August  1, 2013, 15:11:37
Zelf heb ik die mogen beluisteren bij een forumgenoot, allicht is hij nogmaals genegen ... Wat het voor jou extra interessant maakt; zijn bron betreft een flink getweakte MM.
Dan weet ik wie je bedoelt. :)

Quote from: Rowdy on August  1, 2013, 15:13:46
Zou beginnen bij het kiezen van de luidsprekers.
Heb je ook gedacht aan actieve luidsprekers?
Eigenlijk niet, maar lijkt me ook zeer onhandig eigenlijk. Je moet altijd een stopcontact in de buurt hebben.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Maro

Quote from: Eddye on August  1, 2013, 15:15:38
Dan weet ik wie je bedoelt. :)
Eigenlijk niet, maar lijkt me ook zeer onhandig eigenlijk. Je moet altijd een stopcontact in de buurt hebben.


:D
Dat hoeft natuurlijk niet bij de door jouw genoemde versterkers..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Eddye

Quote from: Maro on August  1, 2013, 15:18:10

:D
Dat hoeft natuurlijk niet bij de door jouw genoemde versterkers..
:butbut: ik bedoel ook bij de luidsprekers
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Maro

Snap ik, maar vaak heb je toch in 1 speaker de versterker zitten die dan de andere ook aanstuurt, dus net als bij losse versterkers ben je 1 stopcontact nodig...maar kan het mis hebben..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Nahpets

Dat ken ik eigenlijk alleen van die PC luidsprekertjes. De actieve monitoren die ik gezien heb (zeer beperkt in aantal, dat wel) hadden altijd hun eigen versterker aan boord. En ook een eigen netsnoer.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Maro

Ik zei al...kan het mis hebben.. Dan is dat idd een redelijk nadeel.  :nopompom: 
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Eddye

Ik zit even te zoeken in de gebruiksaanwijzing van de Adam Pencil active. Daar lees ik tussen de regels door dat elke speaker een versterker aan boord heeft.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Thanatos

Quote from: Eddye on August  1, 2013, 15:05:42
De Pencill's heb ik je meer over gehoord. Die ga ik ook proberen te beluisteren.

Of de Adam Column MK3.. De actieve scoren. Goede DAC met voorversterker en je bent echt klaar.



Heb zelf de passieve versie sinds kort en val nog steeds met elk album in verbazing hoe goed ze klinken  :wub:

Je bent gerust welkom ze te komen beluisteren.