Movie Lounge

Started by Auvio, July 30, 2013, 00:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Auvio

Dag Allemaal,

Als aangegeven deel ik graag mijn ervaringen aangaande de bouw van mijn HT. De meeste ervaringen zullen echter wel bekend zijn aangezien ik veel informatie van dit forum heb gehaald. Daarom in eerste instantie bedankt aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit forum en daarmee aan de realisatie van mijn HT.

Laat ik voorop stellen dat de hele opstelling inmiddels nagenoeg gereed is, maar laat ik bij het begin beginnen.

Sinds jaar en dag ben ik reeds enige mate besmet met het hifi en film virus. Echter op basis van prioriteiten en het feit dat we jarenlang in een geschakelde woning vertoefden resulteerde dit in het feit dat de HT praktisering zich beperkte tot een 5.1. opstelling in de woonkamer bestaande uit een Pioneer VSX2011, een pioneer 747(??) DVD speler, een kef sub gecombineerd met een paar quadrals (Odin MK III) en een drietal Aria 2's (Visaton DIY). Overigens heb ik hier naar volle tevredenheid een aantal jaartjes enorm veel plezier van gehad.

Tot zich in 2009 een mogelijkheid voordeed om een stuk grond te kopen met daarop een vervallen huis en een loods op een geweldige plek. Het huis werd in de plaatselijke kroeg, die op de hoek van straat gevestigd is, geveild en na een nerveus potje bieden waren wij de gelukkige eigenaren. Zie daar het plan kon worden getrokken.

Eind 2010 konden we na dik anderhalf jaar eindelijk gaan bouwen. (lange leve de gemeente en het boek met eisen....). Cruciale vraag hierbij was of we het huis zouden laten onderkelderen of niet. We hadden hiermee goede ervaringen bij onze vrienden die een aantal jaren hiervoor een kelder hadden gebouwd en waar we als vrienden gouden tijden beleefden. (inmiddels verkocht ivm verbroken relatie...) Deze kelder had echter meer weg van een kroeg en het zal geen verassing zijn dat onze intenties ergens anders lagen. Als er een kelder kwam dan moest deze multifunctioneel zijn, fungeren als lounge/bar, als luisterruimte en als HT. Daarnaast moest er een feestje gevierd kunnen worden en de ruimte moest flexibel kunnen worden ingericht: zo weinig mogelijk vaste zaken (geen vaste bar!!) en de mogelijkheid om er later een biljart/voetbal-/ tafeltennis tafel oid in te zetten als de kids groter zijn. Er moest worden nagedacht over een mooie afwerking en de bedoeling was dat ook eventuele hifi apparatuur netjes weggewerkt zou worden op een praktische en doelmatige manier.

Na aankoop werd reeds snel met de sloop van de bestaande woning begonnen en kon worden nagedacht over het definitieve ontwerp. Na enig beraad werd in overleg met de architect besloten dat de kelder er zou komen, gebaseerd op de intentie om op deze plek de rest van ons leven te blijven wonen. De grootte zou de helft van de begane woonoppervlakte bedragen wat neer komt op circa 75 vierkante meter. In de ontwerptijd heb ik reeds vele malen dit forum geraadpleegd en het zal geen verassing zijn dat reeds menig HT in mijn dromen voorbij was gekomen. De prioriteit lag echter bij de woning en de achterliggende garage, de kelder zou in eigen beheer worden afgetimmerd als de rest klaar zou zijn. Zo gezegd zo gedaan. De schop ging de grond in en het gat werd gegraven waarna de kelder gestort kon worden......

Tot zover deel 1, wordt snel vervolgd...

Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

larzie

We zijn altijd zeer benieuwd :) En welkom in onze hobby!  :pompom:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

darkman76

Welkom hier, De spanning wordt wel meteen opgebouwd, ik ben benieuwd. 
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Auvio

Ok, update 1 is een feit, wordt spoedig vervolgd...
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

Madhouse

Mooi project, ik ben benieuwd naar het vervolg ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rha007

Volgens mij word dit weer smullen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Auvio

Ok, heeft even geduurt, drukte en werk, je kent het wel...

De kelder was gestort ja, daar waren we gebleven. De volle lengte bedraag 11 meter, het breedste gedeelte 7 meter en het smalste gedeelte 5 meter.  De Kelder is ter plekke gestort omdat dit soort maten niet met Convoi Exceptionell over de weg kan. Muurtjes zelf en de vloer zijn van 35 centimeter gewapend beton, omringd door 20 centimer isolatie en de muur tot water niveau afgewerkt met teer. Waterkeringen in de betonvloer opgenomen, dus daarna vingers crossed t.a.v. de lekkage. (na twee jaar gelukkig nog geen druppel gezien).

Kleine kanttekening is dat de kelder eerst tot de helft gevuld dient te worden met enkele duizenden liters water om te voorkomen dat deze zonder het gewicht van de rest van het huis gaat drijven. Maar bleek uiteindelijk sneller te drogen dan gedacht..

In de tussentijd driftig op zoek naar een mogelijke audio en video installatie. Vanwege de budgetten ( >:( was het toch zaak prioriteiten te stellen en ik was er van overtuigd dat de high-end installatie die ik voor ogen had financieel binnen mijn kaders niet reëel was. Vanuit dat perspectief ben ik de basis maar eens op gaan zoeken en heb de conclusie getrokken dat beeld in verhouding goedkoper is als geluid met name omdat hier de laatste jaren meer in doorontwikkeld is dan in geluid. Goede referenties over een nieuw op handen zijnde epson EH-TW9100 werden op de voet gevolgd (2011/2012) en eigenlijk was ik er redelijk snel uit dat dit de beamer maar moest zijn die het video werk zou moeten neerzetten. Inherent hieraan was natuurlijk de aankoop van een scherm. Gezien de flexibiliteit van de ruimte ging mijn voorkeur in eerste instantie naar een oprolscherm. Echter, de prijs van een kwalitatief hoogwaardig oprolscherm vond ik dusdanig hoog dat ik uiteindelijk voor een spanscherm ben gegaan. Whoaaaa, heb ik daar even geen spijt van. Staat strak tegen de muur en omdat ik tot 11 meter mijn zitplaats kan verstellen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een scherm van 350 bij 190 besteld. Aan beide kanten ongeveer 75 centimer over om de speakers te plaatsen, helemaal super. Geen I-vision, Kingpin of Beamax. Dit zullen ongetwijfeld de allerbeste schermen zijn maar ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat mijn pret niet minder gaat zijn als ik voor de subtop ga (in mijn ogen dan héhé.... ;D). Dus is een scherm geworden van SAM international (...wie kent het niet)

Zie daar de basis was in principe gelegd. Nu nog een belangrijk deel (misschien wel het belangrijkste deel), het hart van het hele gebeuren. Na veel forums te hebben gelezen wilde ik uiteindelijk graag een classé of parasound voor- en eindtrap.  :worship: Uit respect voor de nieuwprijs van dit gebeuren heb ik dit vooralsnog aan mijn neus voorbij laten gaan, idealen moet je houden. Na overleg met een vriend van mij die al jaren lang rotel draait maar eens besloten om te horen hoe dat klinkt. Jazeker, dat klinkt prima met 4 B&W 703's en een goede B&W center. (Geluid zit letterlijk maar ook figuurlijk natuurlijk wel een beetje tussen de oren). Na nog wat referentiekaders opengetrokken te hebben en de rotel ook met wat Dynaudio Contours, Quadral Montan's, Focal's 1028 BE's en de bekende Infinities 90 te hebben gehoord was ik wel overtuigd van de kracht van dit merk. Toen moest uiteraard de keus worden gemaakt voor welke type voor en eindtrap. Mijn geluidservaring was met de oudere eindtrap RMB 1095 en de voortrap RSP 1066. De nieuwe serie, daar zijn de meningen toch nog een beetje over verdeelt (zal ongetwijfeld ook prima spul zijn, soms wil je ook dat je gedachten een bepaalde kant uitgaan :P) . Na enig beraad besloten eens op marktplaats te speuren of daar niet iets te krijgen was. Zie daar, de ideale wereld bestaat toch. Na enig overleg kon ik voor circa een kwart van de nieuwprijs een RSP 1098 + RMB1090 krijgen. Dit was eigenlijk niet de bedoeling omdat ik voor de RMB1095 wilde gaan. Echter voor deze prijs kon ik dat niet laten schieten en besloot dat de RMB1090 prima mijn aan te schaffen frontjes kon aansturen.  Inclusief Van Den Hull kabeltjes....d'r zo bij, ha, ik was in mijn ogen al tien stappen verder dan waar ik vandaag kwam met mijn pioneer audio setje en lidl kabels. Toch op zoek blijven gaan naar de RMB 1095. Worden regelmatig aangeboden en na even zoeken ook voor dit apparaat een mooie deal kunnen maken. Wel een kleine consessie, de 1095 is zwart en de RSP 1098/RMB 1090 is zwart/aluminium. Maar aangezien ik toch alles weg wilde werken in mijn ogen een kleine consessie. Ha, dat was dan voor elkaar, weer een ei gelegd.

Toen het dilemma voor de kabels. Ja, daar zijn al kilometers over geschreven, ik weet het. Ik heb geprobeerd alle zin en onzin te lezen en ben tot de conclusie gekomen dat het altijd beter kan met betere kabels maar dat het uiteindelijke verschil in de top eerder voelbaar is in de portemonnee dan aan de oren. Dus.....(geen exacte wetenchap, ik weet het... 8)

Gewoon 4 mm koper dus, in lijn met de rest van de spullen die ik gekocht heb. Zelfde voor de HDMI kabel...urenlang gezocht om referenties te achterhalen en uiteindelijk gewoon twee goede kabels gehaald van 10 meter (zonder versterking o.i.d). van 79 euri's. Whoaaaaa, werkt als een tierelier kan ik je vertellen.

Last but not least het speaker dilemma. Mijn voorkeur ging eigenlijk naar de midrange speakers als bovengenoemd, maar dan wel in de 5.1. uitvoering. Oeffffff, ja dan ben je toch snel richting de 17k kwijt. Goeie Sub, Goeie Center, kortom je kent het wel. Om een lang verhaal kort te maken uiteindelijk gekozen voor de zelfbouw. Ik had reeds hele goede ervaringen met mijn zelfgebouwde ariaatje's  van Visaton. Tweeweg zelfbouwspeakertjes die met hun budget met ruim gemak hun evenbeeld in die prijsklasse overschaduwen. Op basis hiervan heb ik wederom na wikken en wegen besloten weer zelfbouw van visaton te realiseren. Aangezien hier best veel recenties en vergelijkingen voor zijn op het internet uiteindelijk besloten om naar Haan in Dld te gaan voor een luistersessie bij de fabrikant zelf. Besloten werd om voor het focale spectrum en semi-high end te kiezen voor de VOX 253 MTI met opgewaard filter. Daarnaast besloot ik ook tot het bouwen van de CONCORDE MKIII (ook met opgewaardeerd filter) omdat deze een allround spectrum heeft en minder opstellingskritisch als de VOX. Op deze manier had ik twee paar volwassen vloerspeaker die ik naar smaak kon verwisselen. In de 5.1. opstelling kan ik lekker experimenteren en ben ik ook minder kritisch over het geluid. Voor de center heb ik gekozen voor de ARIA MHT Center. Was eerst bang dat deze iets te klein zou zijn maar deze vrees bleek reeds bij de eerste testrun ongegrond. Voor de SUB ben ik gegaan voor de SUB T30-60 met een HYPEX DS 4.0 Module. De hele speakerset tezamen is gevormd uit de topcomponenten van Visaton (m.u.v. de aangepaste filters).

Gezien de kwaliteit die ik naastreefde heb ik besloten de speakerkasten te laten bouwen. Ebel Holztechniek uit Duitsland heeft hier enorm goed vakwerk verricht. De Subliem afgewerkte kasten heb ik bij de plaatselijke autospuiter in RAL9010 (basiskleur van de koven en verfwerk in de kelder en de rest van het huis) laten spuiten in hoogglans wit. Afgewerkt met twee keer spuitplamuur, glad opgeschuurt, twee keer verflaag  en daarna de laklaag. Dit gedaan voor de de complete speakerset. Een grotere WAUW! factor had ik dit jaar nog niet meegemaakt.  Doet echt helemaal niets onder voor de gespoten 'speakers van de shelf'. Daarna zelf de speakerunits gesoldeerd en gemonteerd en toen de zware jongen naar beneden getild. Nog last van mijn rug......

Tot zover. Zal binnenkort de afgewerkte kelder met speakers tonen. Ben ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen op basis van bovenstaande en naar jullie reacties. Bijgaand nog een paar foto's van 'the beginning' volgende keer slaan we een paar jaar over naar het heden en toon ik de huidige staat.

Als eerder aangegeven ga ik niet in op alle details van de bouw, want die heb ik met name van dit forum gehaald. Opmerkingen en vragen zijn uiteraard welkom. De vraag om tips zal zeker komen bij het vervolg van dit verhaal.

Tot zover...en tot binnenkort












Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

Auvio

Movie Lounge twee jaar later
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

Auvio

#10
Vervolg
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

MaLa

Wauw, heel mooi! Heel gezellig ingericht!
Klinkt het niet te hard met de kale muren en het parket?
XTZ - BK - Marantz

Roksan

Inderdaad wauw, ziet er echt gaaf uit.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Auvio

Hey MaLa,

Ethiek ging boven akoestiek in eerste instantie maar er is wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Plafond is met akoestische platen afgewerk incl 15 cm akoestische isolatie hier boven op. Achter het scherm zit eveneens akoestische demping en de wanden zijn allemaal voorzien van een voorzetwant met daarachter iso. De ruimte is a-symmetrisch waardoor het geluid niet evenredig verspreid wordt en achterin staat redelijk veel meubilair wat naar het lijkt redelijk invloed heeft. Tot nog toe ben ik er zeer tevreden maar heb nog niets gemeten. Voor de vloer staat idd nog een rood tapijt op de agenda, (flexibel, vloer dient ook als dansvloer tijdens feestjes :pompom:
Tips altijd welkom, wil wel graag de lounge sfeer er in houden.
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

MaLa

Mijn complimenten dat je de akoestische maatregelen zo goed hebt weggewerkt, ik had ze niet opgemerkt :D Dat rood tapijt zou ik persoonlijk niet doen, ik vind het echt perfect zo, zeker als het nog "lounge" moet zijn. Met rood tapijt wordt het al heel gauw echt een cinema.

Wat ik wel grappig vind zijn die 4 poefjes voor de zetels, juist 4 subwoofers langs elkaar :D
XTZ - BK - Marantz

Auvio

Haha, daar zeg je zowat, zou ze kunnen vervangen door die zogenaamde ' buttkickers' zijn volgens mij zowat even groot. Tapijt zou meer iets worden van een karpet of zo, ben toch wel benieuwd nl naar het effect, ook al ben ik wel tevreden.
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

MaLa

Jij moet het weten, het is tenslotte jouw HT ;) Maar zoals het nu is, dat zou ik hier ook wel willen :)
Hoe groot is dat scherm trouwens?
XTZ - BK - Marantz

quattronl

Wow wat een gave ruimte!
Mooi hoor, je eigen huis bouwen. Helemaal naar je smaak. Top!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Auvio

Scherm is 3,50 bij 1,90. Totale hoogte tot systeem plafond is 2,60. Kast er onder circa 40 cm.
Rotel RB 1095 (center + surround), Rotel RB 1090 (Fronts), Rotel RSP 1098, 2 keer Popcorn Hour a-400, Panasonic T-500, Visaton Concorde MKIII, Visaton Vox MTI 253, Visaton Aria 2 MHT center, Sub T30-60 Hypex ds4.0, Epson EH TW9100, storage QNAP TS 651 24 Terabyte, Sonos.

MaLa

Dat moet een hele beleving zijn :)
XTZ - BK - Marantz

denoontje


larzie

Damn! Dat ziet er weer allemaal schitterend uit zeg! Mijn complimenten!  :thumbs-up:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

Wow, wederom een smaakvolle en dedicated HT-room.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Steven Coymans

Mijn complimenten, dit ziet er echt wel heel erg mooi uit.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

alexander2

Is gewoon een bioscoop anders kan ik het niet meer noemen, top!  :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: