HTPC met origenae s10v

Started by eriksk, July 19, 2013, 08:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eriksk

Ondanks dat ik tevreden ben met de Dune, wil ik toch graag een HTPC, voornamelijk voor XBMC. De kast heb ik al, dat is de Origenae s10v.
In eerste instantie wil in Win8 gebruiken icm XBMC. Een tuner is niet nodig en op de Qnap staat de media. HTPC zal niet gebruikt worden om te gamen.

De al samengestelde configuratie bevat een APU van AMD (ivm 24/23,xxx fps) en is gebaseerd op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133665.0.
Wensen

  • 3d ready, mocht ik een tv krijgen die dat kan
  • Geluidsformaten als TrueHD ondersteunen. Geluid gaat via de versterker
  • Snel opstarten
  • Alle fancy skins en visualisaties aan kunnen
  • Stil

Configuratie

Onduidelijkheden
- Pas dit allemaal in de kast
- Past het geheugen, mobo en cpu bij elkaar
- Een Slimline BD-Spelers? Zijn ze echt zo prijzig?
- Aansturing van het scherm van OrigenAE moet ik nog uitzoeken. Tips altijd welkom.
- Samsung zou een nieuwe serie SSD's hebben uitgebracht met dezelfde prijs. Daar moet ik nog even naar kijken.

Met dank aan het draadje van RHO ;D
Overige opmerking en adviezen altijd welkom 
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

dennism

Samsung heeft idd een nieuwe range, echter qua performance ga je daar in een HTPC niets tot nauwelijks wat van merken.
Verder is slimline voor zover ik weet altijd een stukje duurder geweest qua cd, dvd en blu ray spelers tov full size 5 1/4de inch.


RonG

#2
Ha, leuk, nog een HTPC bouwer :), heb er recent ook eentje klaar,

Even dit:
Waarom een A10? Een A8 voldoet ook en is goedkoper,
8Gb is ook niet nodog, 4 is meer dan genoeg gezien je niet gaat gamen. Weer wat goedkoper uit ;D

voor de rest ziet het goed uit natuurlijk en zover ik kan zien matcht de hardware.

Dit is mijn config,
CPU - AMD A serie A8-5600K - 3.6 GHz
Koeler - Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
BR- Speler -LG CH10LS28 Super Multi Blue     
SSD - Samsung 840 series 120GB
Mobo - Gigabyte GA-F2A75M-HD2
Geheugen - Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G

Heb er nog een extra GPU bij maar deze hoef jij niet en laat hem daarom uit dit lijstje.

Oja, als remote heb ik deze in de bestelling staan: http://tweakers.net/pricewatch/322944/epsilon-mele-f10.html

succes met de bouw.

eriksk

De A10 door de nieuwere chip en de geringe meerprijs. Het geheugen, cpu en moederbord sluiten dus prima op elkaar aan (bussnelheden ed?). Jullie hebben dus geen extra geluidskaart voor de audioformaten neem ik aan.
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

dennism

Denk dat de meesten audio gewoon via HDMI doen, dan heb je geen betere soundcard nodig omdat het niets toevoegd tenzij je voor echt een dure geluidskaart gaat en zelfs dan is de winst meestal minimaal.

rho

Ik zie het nut van de A10 ook niet echt, maar ik ken het gevoel wel altijd ietsje meer te nemen dan nodig is. Gewoon voor de zekerheid. Maar die a8 is al meer dan nodig is, voor de zekerheid. ;)

Booten met die SSD en W8: binnen de 10 seconden kan je aan de slag. :headbanging:

Toch lijkt me die nieuwe reeks SSD's van Samsung wel heel interessant. Ik kreeg al het idee net iets te vroeg besteld te hebben. Maar zo ga je altijd wel iets hebben.

Ik ga met de analoge uitgang van de htpc gewoon naar een stereo versterker en moet zeggen dat dat verrassend goed meevalt. Ik zou het eerst dus zeker zonder extra soundcard proberen en als het dan niet voldoet pas voor die aankoop gaan. Maar persoonlijk heb ik er verrassend weinig behoefte aan. ;)

larzie

#6
Wat tips:

- Koop een usb verlengkabeltje als je een wireless htpc keybord gebruikt met een usb ontvanger. Zo kun je deze aan de voorkant leggen en is het ontvangst stukken beter.
- Koop zoveel mogelijk passieve elementen. Je hebt videokaarten die ipv een fan een alu blok gebruiken.
- Gebruik stille fans. Niet is zo irritant als fans die lawaai maken.
- Gebruik inderdaad een ssd voor je besturingssysteem en voor xbmc. In principe hoef je niet een ssd met veel opslag te kopen. (60GB is in principe al genoeg) Films zet je op een pc of nas met hdd's erin en deze plaats je op een plaats dat niemand er last van heeft.
- Geheugen is goedkoop dus zou liever wat meer in zetten dan te weinig :) 4 GB als je geld wil sparen anders gewoon lekker voor 8 GB gaan.
- Geluidskaart hoeft inderdaad niet de moderne grafische kaarten met hdmi ondersteunen dts-hd en dolby true hd wel evenals 3D. Dit kun je altijd controleren door te kijken of er op de grafische kaart hdmi 1.4a zit.

Ik denk dat er met je gewenste configuratie weinig mis is.

Let wel op of de geheugenbars niet te hoog zijn. Ik had problemen met de ruimte onder de processorkoeler. En ik heb een Scyte Ninja 3 welke kleiner is dan de shuriken volgens mij. Heb nu noodgedwongen de geheugenbar in het 3e slot geplaatst. :)

Daarnaast heb je nu een processor met ingebouwde grafische kaart. Vraag me af of je op deze manier nu wel een audiokaart nodig hebt aangezien je nu niet een hdmi uitgang hebt? Oh die zit op je moederbord. Dan moet je even kijken of deze de formaten ondersteunt en of het hdmi 1.4a is voor evt. 3D.  Of deze 3D ready is vraag ik me af.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

#7
Damn man! Wat een duur mobo trouwens! 225 euro? Dat is vast wel te wijzigen in iets wat iets goedkoper is.
FF bij Alternate pc configuratie gechecked. Het volgende past sowieso in die S10V:

CPUs Socket FM2
AMD A10-6800K
"Richland", Black Edition 1 x € 129,90*

Voedingen
Sharkoon WPM600
2x PCIe, Kabel-Management, Zwart 1 x € 59,90*

Solid State Drive 2,5 inch SATA
Samsung MZ-7TD120BW, 120GB SSD
SATA 600, 840 Serie, TLC-Chips, Trim, Zwart 1 x € 89,90*

Blu-ray ROM Serial-ATA
LiteOn IHOS104-06
Zwart 1 x € 39,99*

Moederborden Socket FM2
GIGABYTE GA-F2A85XM-D3H (rev. 1.0)
RAID, Gb-LAN, Sound, µATX 1 x € 71,90*

Geheugen DDR3-1600
Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
CML8GX3M2A1600C9, Vengeance LP, XMP 1 x € 71,90*


Mocht je zelf willen stoeien. Pak gewoon een Cooler Master N200 behuizing op Alternate als basis. Deze is net als de OrigenAE S10V geschikt voor een mini itx en micro atx moederbord en een atx voeding.
Als je gaat bestellen deze uiteraard wel weer even verwijderen :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT