HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Started by rho, May 19, 2013, 23:15:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik ben me een beetje aan het informeren over een mogelijke HTPC die ik zou willen bouwen.
Het is de bedoeling om 3 huidige bronnen te combineren in 1 toestel met een iets grotere functionaliteit. Ik heb momenteel een stand alone BluRay speler, een DVD/HDD recorder en een Dune HD Max media player. Nu zou ik dus een HTPC willen bouwen die de 3 toestellen vervangt.
Ik had een tijd geleden als eens wat info gezocht, maar toen bleken mijn wensen niet echt haalbaar, of héél erg duur voor hetgeen ik er mee wil doen en de mate dat ik er gebruik van zou maken. Dus nu heb ik mijn wensen wat bijgesteld.

Het is niet de bedoeling om hier vanaf de eerste post al product specifieke voorstellen te doen. Ik zoek eerder specificaties waaraan de producten moeten voldoen en mogelijke configuraties om mijn wensen in te vullen. Later probeer ik dan zelf wat product-keuzes te maken en zal mijn voorstellen hier dan posten.
Ik denk dat ik zo het meeste leer uit het hele proces.

Het budget ligt nog helemaal niet vast. Het ligt er een beetje aan binnen welk budget ik aan mijn wensen kan voldoen en wat de extra mogelijkheden of opties tot wat meer luxe (behuizing, optisch station, software, extra HDDs, ...) dan zijn. Dan kan ik bepalen of ik er het geld voor over heb.
De mogelijkheid om het geheel stap voor stap op te bouwen is ook wel een pluspunt. Dus een systeem dat de basisfuncties doet (weergave van audio en video vanaf een HDD) en stap voor stap, door uitbreidingen (geen vervangingen), komt tot het systeem beschreven in mijn wensen.
Het hoeft niet op die manier, maar het zou een optie kunnen zijn om zo te werken om het budget misschien te vergroten. (moest dat nodig zijn)

Wensen:
- video: minimaal 1080p + 3D via hdmi output
- audio: stereo (2.0 of 2.1) via analoog uit
- BluRay (3D) optisch station (hoeft geen writer te zijn)  (optioneel: lezen van SACD en DVDa)
- weergave van hoge resolutie audio (24b/192kHz) in diverse formaten, via de analoge output
- analoge TV input (optioneel: doorlussen van het signaal)
- DVB-t ontvangst
- opnemen van zowel analoge als DVB-t uitzendingen (optioneel: via EPG)

Wegens een overstap naar iptv met meegeleverde decoder/recorder is dit niet meer nodig.
- Video en audio streaming
- bestuurbaar met Android tablet en/of smartphone
- snel opstarten
- stil
- maximale afmetingen h=20cm, b=45cm, d=45cm
- plaats voor minstens 2 x 3,5" schijven, naast de schijf (SSD?) met het OS en ander software
- makkelijk upgraden/uitbreiden van hardware

Verdere opmerkingen:

- Ik ben geen gamer. De hardware hoeft hier dus niet op voorzien te zijn.
- Met welk stuk hardware begin ik mijn keuzes? Het moederbord?
- Naast de functionaliteit als HTPC zo weinig mogelijk extra ballast (OS dat veel resources vreet die nooit gebruikt worden, een berg applicaties die veel schijfruimte vragen en nooit gebruikt worden, ....). Een webbrowser zou leuk zijn, maar verder heb ik voor deze pc weinig extra behoeften, naast het video en audio gebeuren.
- Iets waar ik me aan kan ergeren is het gebrek aan de mogelijkheid om de lip-sync in te stellen. Dat moet er dus zeker mogelijk zijn, ook bij BD weergave via het optische station.
- De mogelijkheid om eenvoudig BDs en DVDs te rippen zou leuk zijn. Ik zie dat dan als iets naast het echte HT gebeuren, moest dit niet geïntegreerd zijn in de software die nodig is voor de weergave. Ik kan me wel voorstellen dat software die geschikt is voor het lezen van de schijven ook de mogelijkheid tot het rippen van de schijf bevat. Maar het mag dus ook een software pakket zijn dat ik naast de meest noodzakelijke dingen installeer.
- De software hoeft niet gratis te zijn, maar dure software ben ik ook geen fan van. (meestal te veel mogelijkheden die ik nooit gebruik maar wel betaal)

Keuze software:
OS: Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit
Media center: MediaPortal en XBMC De uiteindelijke keuze is nog niet gemaakt, maar XBMC maakt het meeste kans.
Decrypter voor BD weergave: ArcSoft TotalMedia Theater 6

Keuze hardware:

Processor: AMD A8-5500 Boxed
Moederbord: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Behuizing: Silverstone Grandia GD06B
CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
RAM geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Optisch station: Asus BW-12B1ST Zwart
Voeding: be quiet! Pure Power L7 300W
SSD: Samsung 840 series 120GB
Fans: Be Quiet Silent Wings 2 PWM 120mm

JANJWJMC

Kijk even hier ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133642.0 ) doet precies wat je wilt.

Je wilt over hdmi je beeld en geluid sturen. maar als ik goed begrijp je muziek over analoog sturen.
Ik heb hier geen ervaring mee want bij mijn htpc gaat alles over hdmi lekker makkelijk en geen vies analoog signaal van de pc.
bij mijn weten kun je dit niet automatiseren dus zul je elke keer het signaal handmatig moeten switchen.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Sjettepet

In Mediaportal en J-River Mediacenter kun je voor verschillende bibliotheken (film, tv, muziek) verschillende configuraties maken voor de output. Het is dus goed mogelijk om bijvoorbeeld je films via HDMI naar een receiver te spelen, en je muziek via s/pdif uit naar een hoogwaardige stereo-DAC. Analoog uit kan ook indien gewenst.

Maar waar te beginnen met dit topic? We zitten nu al in een detail, en er zullen er nog vele volgen....

Nog een vraag : komt de HTPC in de huiskamer te staan? Dan moet hij dus wel heel stil zijn.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

rho

Quote from: JANJWJMC on May 20, 2013, 10:19:54
Kijk even hier ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133642.0 ) doet precies wat je wilt.

Je wilt over hdmi je beeld en geluid sturen. maar als ik goed begrijp je muziek over analoog sturen.
Ik heb hier geen ervaring mee want bij mijn htpc gaat alles over hdmi lekker makkelijk en geen vies analoog signaal van de pc.
bij mijn weten kun je dit niet automatiseren dus zul je elke keer het signaal handmatig moeten switchen.

Nee, enkel beeld over hdmi en geluid altijd over analoog. Ik heb geen ht receiver maar een gewone volledig analoge stereo voor- en eindversterker combi.

rho

#4
Quote from: Sjettepet on May 20, 2013, 10:26:07
In Mediaportal en J-River Mediacenter kun je voor verschillende bibliotheken (film, tv, muziek) verschillende configuraties maken voor de output. Het is dus goed mogelijk om bijvoorbeeld je films via HDMI naar een receiver te spelen, en je muziek via s/pdif uit naar een hoogwaardige stereo-DAC. Analoog uit kan ook indien gewenst.

Maar waar te beginnen met dit topic? We zitten nu al in een detail, en er zullen er nog vele volgen....

Nog een vraag : komt de HTPC in de huiskamer te staan? Dan moet hij dus wel heel stil zijn.

Ja, hij komt in de huiskamer te staan. Hij mag dus wel betrekkelijk stil zijn ja.
2 van de 3 toestellen die ik wil vervangen hebben een ventilatortje. (let op de"tje") Die draaien dus aan een betrekkelijk hooge snelheid eens ze aanslaan. Die hoor je dus wel.
Een grotere behuizing laat grotere ventilatoren toe, die trager kunnen draaien en dus ook wel een stukje stiller zullen zijn. (ik geef daarom ook een maximale hoogte van 20cm op)
Ik besef wel dat passieve koeling een optie is die nog stiller is. Maar ik heb begrepen dat de behuizingen erg duur zijn en enkel geschikt voor toepassingen met een erg laag verbruik. Hoe zit het dan eigenlijk met de koeling van de HDD's in zulke behuing? (zoals die streacom)

Denk je dat een goede geluidskaart niet volstaat om een kwalitatief analoog signaal naar mijn vv te sturen?

notoxus

Misschien eerst een leuke passende kast op zoeken. 



http://azerty.nl/8-1045-450611/lian-li-pc-c60a-bureaumodel.html

Wel een enorm apparaat maar ach dat heeft zo ook zijn voordelen en volgens mij past hij net. Let wel op de ruimte die de kabels nog nodig zijn.

Er  zijn goede geluidskaarten te koop welke misschien wel aan je wensen voldoen en anders zou je met usb-uit  naar een a-sync dac kunnen gaan.

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Die had ik ook al gezien. Wel erg groot maar dat moet toch wel lukken. Hij is best mooi.
Ik heb een USB geluidskaart, maar ik zou echt zo weinig mogelijk toestellen willen overhouden. Ik zoek dus initieel naar een "alles" (lees: zoveel mogelijk) in 1.
Als dat echt niet gaat zien we later wel hoe ik mijn wensen moet aanpassen.

Ik wou eigenlijk net voorstellen om bij het moederbord te beginnen. Misschien kan ik enkele meer specifieke vragen stellen.
- Als je mijn wensen leest, zou ik dan best met een aparte soundkaart werken en niet de on-board audio voorzieningen gebruiken?
- Zelfde vraag voor de video eigenlijk.

notoxus

Ik zou dan de keuze maken om een aparte geluidskaart aan te schaffen.
Mijn keuze zou dan vallen op een Audiotrak Prodigy HD2 Gold Sound Card of een Xonar Essence STX  of SX.
Maar de onboard zou in eerste instantie ook te testen zijn en misschien wel aan je wensen voldoen.

Welke moederborden vind je interessant?  Al een keuze gemaakt voor Intel of AMD?
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Ik heb nog geen enkele keuze gemaakt. Ik kan specs lezen en weet wel zo ongeveer wat alles doet, maar ik weet niet welk onderdeel aan welke specs moet voldoen om mijn wensen te vervullen.

Zijn er redenen om voor ofwel AMD ofwel Intel te gaan?
Misschien is dat het eerste punt waar ik kan beginnen? Welke processor neem ik? Waar moet een processor voor een HTPC voldoen? Ik neem aan dat ie niet super krachtig hoeft te zijn (hoe vertaalt zich dat in specs?). Liefst lekker zuinig (wat goed samengaat met het vorige) om minder hitte te genereren.

Vanuit die keuze probeer ik dan een moerderbord te kiezen.

Als ik kies voor een aparte videokaart, kan de cpu dan lichter gekozen worden?
Kan ik dan eerst met de on-board video mogelijkheden en een beperktere cpu eerst even spelen zonder 3D toepassingen?

(het is allemaal niet dringend, dus ik kan de tijd nemen om alles netjes te bestuderen)

rho

#9
Quote from: notoxus on May 20, 2013, 12:03:10
Misschien eerst een leuke passende kast op zoeken. 



http://azerty.nl/8-1045-450611/lian-li-pc-c60a-bureaumodel.html

Wel een enorm apparaat maar ach dat heeft zo ook zijn voordelen en volgens mij past hij net. Let wel op de ruimte die de kabels nog nodig zijn.

Er  zijn goede geluidskaarten te koop welke misschien wel aan je wensen voldoen en anders zou je met usb-uit  naar een a-sync dac kunnen gaan.

Deze lijkt me ook wel leuk:

http://azerty.nl/8-1045-526787/silverstone-grandia-gd08-b.html

Maar zover zijn we nog niet. ;D

edit: Ik zie net dat ie te breed is.  :(

notoxus

Duidelijk.  Ik heb goede ervaringen met Intel processoren, Moederborden van Asus,Gigabyte en MSI.  Zeker de gamers/overklokkers borden zijn in mijn geval altijd erg goed ontvangen. Zeer stabiele systemen en veel tweak mogelijkheden. Altijd ook een goede basis gebleken voor de toekomstige upgrades.

Over het opzoeken van info kan ik je wat linkjes geven:

http://tweakers.net/reviews/2963/desktop-best-buy-guide-maart-2013.html

Goede site met veel, heel veel informatie.  Vergeet ook niet om naar de best buy guides van de andere maanden te kijken.

https://ikbenstilcomputers.nl/

http://www.computeraudiophile.com/content/490-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v3-introduction/

http://www.tomshardware.com/t/cpus/articles/

Quote van een eerder geplaatste post van mezelf elders op het forum:

Product : Gigabyte GA-Z77N-WIFI - Moederbord - mini ITX - LGA1155 Socket - Z77 - USB 3.0 - Wi-Fi(n), Bluetooth, 2 x Gigabit LAN - in
Stukprijs : 114,90 euro

Product : Crucial m4 - Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" - SATA-600
Stukprijs : 103,90 euro

Product : Intel Core i3 3220T - 2.8 GHz - 2 cores - 4 threads - 3 MB cache - LGA1155 Socket - doos
Stukprijs : 111,90 euro

Product : Corsair Value Select - Geheugen - 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC
Stukprijs : 54,61 euro

Product : Scythe Big Shuriken 2 Rev. B SCBSK-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 775, Socket 1156, Socket AM2, Socket AM2+, Socket 136
Stukprijs : 35,09 euro
   
Product : PicoPSU PicoPSU-150-XT + 90W Adapter Power Kit 24 Pins
Stukprijs : 75,00 euro

Nog een leuke kast en je heb een stil en rap systeem welke 20 watt idle verbruikt en stressed 45 watt.









Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

rho

Quote from: chansig on May 20, 2013, 13:50:35
http://www.multimediahifisolutions.org/index.html

Geen flauw idee of je hier wat aan hebt..

Gr Hans

Veel te duur. En ik wil 'm echt wel zelf samenstellen. Daar leer ik nog eens wat van. :)

rho

Quote from: notoxus on May 20, 2013, 13:44:54
Duidelijk.  Ik heb goede ervaringen met Intel processoren, Moederborden van Asus,Gigabyte en MSI.  Zeker de gamers/overklokkers borden zijn in mijn geval altijd erg goed ontvangen. Zeer stabiele systemen en veel tweak mogelijkheden. Altijd ook een goede basis gebleken voor de toekomstige upgrades.

Over het opzoeken van info kan ik je wat linkjes geven:

http://tweakers.net/reviews/2963/desktop-best-buy-guide-maart-2013.html

Goede site met veel, heel veel informatie.  Vergeet ook niet om naar de best buy guides van de andere maanden te kijken.

https://ikbenstilcomputers.nl/

http://www.computeraudiophile.com/content/490-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v3-introduction/

http://www.tomshardware.com/t/cpus/articles/

Quote van een eerder geplaatste post van mezelf elders op het forum:

Product : Gigabyte GA-Z77N-WIFI - Moederbord - mini ITX - LGA1155 Socket - Z77 - USB 3.0 - Wi-Fi(n), Bluetooth, 2 x Gigabit LAN - in
Stukprijs : 114,90 euro

Product : Crucial m4 - Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" - SATA-600
Stukprijs : 103,90 euro

Product : Intel Core i3 3220T - 2.8 GHz - 2 cores - 4 threads - 3 MB cache - LGA1155 Socket - doos
Stukprijs : 111,90 euro

Product : Corsair Value Select - Geheugen - 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC
Stukprijs : 54,61 euro

Product : Scythe Big Shuriken 2 Rev. B SCBSK-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 775, Socket 1156, Socket AM2, Socket AM2+, Socket 136
Stukprijs : 35,09 euro
   
Product : PicoPSU PicoPSU-150-XT + 90W Adapter Power Kit 24 Pins
Stukprijs : 75,00 euro

Nog een leuke kast en je heb een stil en rap systeem welke 20 watt idle verbruikt en stressed 45 watt.

Dat geeft al een idee in welke richting ik kan gaan zoeken.

Misschien al een vraagje: Is 8GB niet wat veel voor een HTPC of is dat tegenwoordig toch al wel nodig om alles vlot te laten draaien? Nogmaals, ik ben absoluut geen gamer.

Ik ga die links nog eens bekijken. Ik ken Tweakers wel hoor. Alleen vind ik hun forum zo ... tja hoe moet ik het zeggen ... Hun reactie is vaak:"Zoek het zelf maar uit. Er bestaan topics genoeg over." En dan vind je alleen maar topics van 5000 pagina's waar je dan toevallig de gewenste info misschien zou kunnen uitfilteren indien ja echt niets anders te doen hebt dan die 5000 pagina's door te lezen. Daar heb je als "leek" niks aan. En ze willen echt alles samenproppen in ellenlange topics waar je na 2 dagen al compleet in verloren loopt. Ik heb het er ooit geprobeerd, maar ik doe de moeite niet meer.

Dan kom ik liever hier mijn vraagjes stellen. :thumbs-up:


rho


wst

Klopt, Informatieve site en dat ebook kan ik je ook aanraden even te downloaden erg handig!

Graag gedaan!

rho

Ik heb 'm net gedownload. Nu nog lezen. :)

Ik was als een aan het rondkijken naar verschillende moederborden en videokaarten en audiokaarten ... het valt wel mee om er wijs uit te geraken denk ik.
Ik zie wel dat een audiokaart met 192kHz sample frequentie op de DAC best wel wat kost. Blijkbaar is een kaart met een ADC met 192kHz sample freq. goedkoper, als de DAC "maar" 96KHz aan kan.

Een ander "probleem" dat ik nu tegenkom is bepalen welke connecties er best op het MB zitten zodat ik nog een redelijke grote keuze houd aan audio- en videokaarten die er op passen.
Waarschijnlijk bepaalt dat ook een beetje welk formaat het MB zal krijgen?

notoxus

#18
Het zal vast genoeg zijn.  Ik heb op het moederbord 2 sloten zitten en 1 strip van 8gig gekozen omdat dat minder stroom verbruikt dan 2x 4 gig en ik in de toekomst dan een 2de strip van 8 gig erbij kan prikken wanneer dat zou gevraagd worden door de software.
J-play is een softwarepakket welke een playlist volledig in het geheugen kan laden en dan kan het erg nuttig zijn om een grote hoeveelheid tot je beschikking te hebben.

edit:

Met een grote kast wordt het makkelijker om al je hardware netjes een plek te geven.  Een grote kast kan een groot model moederboard in. (ATX)

Je videokaart zal wel op een PCI Express 16x slot willen
Je audiokaart zal wel op een PCI Express 1x slot willen
Je tv-kaart zal misschien wel op een PCI slot willen.

Zorg ervoor dat deze insteek sloten dus aanwezig zijn op het moederbord en dit wordt vaak makkelijker als je kiest voor een ATX model

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

#19
OK, dat is een duidelijke uitleg.

Quoteedit:

Met een grote kast wordt het makkelijker om al je hardware netjes een plek te geven.  Een grote kast kan een groot model moederboard in. (ATX)

Je videokaart zal wel op een PCI Express 16x slot willen
Je audiokaart zal wel op een PCI Express 1x slot willen
Je tv-kaart zal misschien wel op een PCI slot willen.

Zorg ervoor dat deze insteek sloten dus aanwezig zijn op het moederbord en dit wordt vaak makkelijker als je kiest voor een ATX model
Yep, dat was ik aan het bekijken.

Misschien nog even melden dat ik in België woon en dat het in mijn geval dus om pure analoge TV over de kabel gaat en eventueel DVBt (maar dat lukt wel met eenUSB dongle). Hier kan je namelijk enkel digitale TV kijken als je de decoder van de provider gebruikt. :(

dennism

PCI is trouwens redelijk dood, bij de huidige generatie mobo's is PCI al redelijk lastig te vinden, en bij de volgende generaties zal het volledig gaan verdwijnen is de verwachting, op misschien een paar exotische moederborden na. Ik zou dus geen PCI hardware meer komen, maar alles PCIE/USB uitzoeken, dan ben je iig voorbereid op de toekomst. Let er ook op dat PCIE sloten altijd een maximale bandbreedte aangeven, op een mobo met 2x PCIE 16 kun je dus gewoon een x16 kaart en een x1 kaart kwijt, al kan het wel zijn dat het eerste slot op x8 gaat draaien echter zal dat in een HTPC niet uitmaken.

Let er ook op dat Intel binnen nu en 2 weken met een nieuwe generatie cpu''s uitkomt welke een nog lager verbruik hebben dan de huidige generatie. Tevens kan dit mogelijk leuke deals opleveren voor cpu's uit de oude generatie.

rho

Dat is weer eens nuttige info. Een PCI slot is dus helemaal niet van doen.
Ik was al een beetje naar moederborden aan het kijken en merk dat er een heel aantal enkel digitale outputs hebben voor audio. Maar ik heb er nog niet zoveel tijd in kunnen steken dus ik zal nog wel iets tegenkomen dat me echt aanstaat.

Tja, dat wordt moeilijk kiezen. Een nieuwe CPU die héél erg zuinig is of een iets minder zuinige die misschien een stuk goedkoper is. Het zal er aan liggen hoeveel zuinigere de nieuwe generatie is en hoeveel extra daar voor betaald moet worden.

dennism

Intel prijst normaliter zijn nieuwe cpu's ongeveer gelijk met de vergelijkbare cpu's qua snelheid uit de huidige generatie, welke er dan uitgaat of iets goedkoper wordt. Enkel wanneer er de eerste weken tekorten zijn zal de prijs wat hoger uitvallen vanwege vraag en aanbod.

rho

Is het voor een HTPC wel nodig om een hele snelle processor te hebben? Als ie wat trager draait genereert ie minder hitte. Voor een stille PC altijd handig.
Als ik kijk naar een i3 3225 en een i3 3220T dan scheelt het maximaal 20W. Wat is het voordeel van de 3225 dan in een HTPC?

XanaduNL

De 3225 is 3,3ghz ipv 2,8 en heeft Intel 4000 graphics ipv 2500.

Echter zijn beide snel zat voor HD materiaal.