Einde zoektocht: Dynaudio of toch niet...........?

Started by Joske007, June 22, 2013, 21:22:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

loneranger

Ik ben geïnteresseerd in de Focus 160 en hoe die omgaat met de vaak toch niet bijster goed opgenomen metal en rock cd's.

RonK.

Quote from: Joske007 on June 28, 2013, 17:49:13
Geen mogelijkheid tot surround, bij gebrek aan een center.


Intussen heb ik deze luidsprekers nog beluisterd en bewonderd, welke helaas ook afvallen.
· Audio Physic Classic Line
· PMC Twenty 24

Mijn volgende en laatste luistersessie staat alvast gepland voor deze onderstaande luidsprekers, hierna zal mijn beslissing vallen.
· Revel Performa 3: F208 / F206

· Spendor A6 R
{The Spendor A6R has recently been introduced as a direct replacement for the Spendor A6. The changes have resulted in a dramatic improvement in performance, dynamics, resolution and low frequency extension are much improved. The A6R features the new EP77 polymer cone as featured in the new D7. }


· Phonar Veritas P6
· Heco Celan GT702 - GT902 / Reference
· Canton Vento / Reference
· T+A TCD

Ik ben benieuwd of er een speaker uit het bovenstaande rijtje mijn smaak voor de Dynaudio Focus zal laten vallen of niet.


Ik ook  O0

cardas49

Quote from: loneranger on July  2, 2013, 22:01:45
Ik ben geïnteresseerd in de Focus 160 en hoe die omgaat met de vaak toch niet bijster goed opgenomen metal en rock cd's.

Ik kan daar wel iets over zeggen, ze staan momenteel in m'n huiskamer.

Wat betreft muziekstijl: de Focus 160 is een allround weergever, die het naar mijn idee met alle stijlen prima doet. Het is veel meer een holle bolle gijs waar je alles in kan stoppen dan andere Dynaudio modellen. Ik kom van een Contour 1.8MKII, en deze klonk verkrampt wanneer ik Nickelback, Nightwish, Creed etc er op luisterde. Electrische gitaren met distortion kwamen op dit oudere model niet goed uit de verf, alsof de distortion afgeknepen werd. Beetje vreemde manier om het te beschrijven, maar daar kwam het op neer. De Focus 160 is stukken enthousiaster, en prima geschikt voor ruigere muziek.

Wat betreft opnamekwaliteit / vergefelijkheid: hierin blijft het een typische Dynaudio dus garbage in = garbage out. De speaker is behoorljk kabelgevoelig, dus hier kun je je voordeel mee doen. Met een niet al te analytische en open LS kabel klinken slechte opnames acceptabel, maar "heel goed" zal het niet worden. Ik luisterde van de week eerst naar Oceanborn van Nightwish gevolgd door Black Clouds & Silver Linings van Dream Theater. De 1e is een slechte opname, de 2e is top. Het verschil is groot, en de 160 laat dat duidelijk horen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

loneranger

#53
Hm; dat klinkt dan voor mij niet goed. Ik meende eerst voor de Kef R300/R500 te gaan. maar irriteerde mij aan de overmaat aan bass. Vond de R300 prettiger met vrouwenstemmen, maar wel erg donker. Vond de balans in deze speakers niet goed. Ik betrapte me erop dat ik b.v. de MA RX 6, een speaker die ik te bright vind, eigenlijk prettiger vind.

Misschien Dynaudio DM serie beter geschikt? Vind vloerstaanders mooier, maar kunnen bij mij maar 40 cm van de muren staan. daarom dus monitors. Ga toch ook nog eens de excite X32 beluisteren.

Joske007

Quote from: mark235 on July  8, 2013, 11:01:34
Wat betreft opnamekwaliteit / vergefelijkheid: hierin blijft het een typische Dynaudio dus garbage in = garbage out. Ik luisterde van de week eerst naar Oceanborn van Nightwish gevolgd door Black Clouds & Silver Linings van Dream Theater. De 1e is een slechte opname, de 2e is top. Het verschil is groot, en de 160 laat dat duidelijk horen.
Wat wil zeggen dat de Focus een goede luidspreker is, want een slechte opname blijft een slechte opnamen, anders zou je speaker het geluid teveel moeten kleuren wat voor andere opnamen dan ook weer zeer negatief uitvalt.

Quote from: loneranger on July  8, 2013, 23:34:37
Hm; dat klinkt dan voor mij niet goed. Ik meende eerst voor de Kef R300/R500 te gaan. maar irriteerde mij aan de overmaat aan bass. Vond de R300 prettiger met vrouwenstemmen, maar wel erg donker. Vond de balans in deze speakers niet goed. Ik betrapte me erop dat ik b.v. de MA RX 6, een speaker die ik te bright vind, eigenlijk prettiger vind.

Misschien Dynaudio DM serie beter geschikt? Vind vloerstaanders mooier, maar kunnen bij mij maar 40 cm van de muren staan. daarom dus monitors. Ga toch ook nog eens de excite X32 beluisteren.
De Kef R300/R500/R700 heeft inderdaad een zeer aanwezig laag, dat helaas niet altijd even mooi klinkt en hierdoor het gehele geluidsbeeld wat vertroebelt.
De Dynaudio Focus zal tov de Kef R toch wat makkelijker in de hoeken en de ruimte te plaatsen zijn.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cardas49

#55
Quote from: Joske007 on July  9, 2013, 09:46:17
Wat wil zeggen dat de Focus een goede luidspreker is, want een slechte opname blijft een slechte opnamen, anders zou je speaker het geluid teveel moeten kleuren wat voor andere opnamen dan ook weer zeer negatief uitvalt.

Inderdaad

Quote from: Joske007 on July  9, 2013, 09:46:17
De Kef R300/R500/R700 heeft inderdaad een zeer aanwezig laag, dat helaas niet altijd even mooi klinkt en hierdoor het gehele geluidsbeeld wat vertroebelt.
De Dynaudio Focus zal tov de Kef R toch wat makkelijker in de hoeken en de ruimte te plaatsen zijn.

De Focus 160 laat zich niet makkelijk plaatsen. Het laag van de 160 gaat relatief diep, en als de speaker minder dan 60cm van de achterwand staat krijg ik veel last van een roommode. Mijn maximum afstand tot de muur is 40cm, dus ik heb uit noodzaak alles onder 50Hz in stereo weggefilterd met de crossover. Het probleem is dan grotendeels weg. Gek genoeg is dit probleem primenenter aanwezig met de Focus 160, dan met de grotere Contour 1.8MKII. De poort tuning van de modellen verschilt, en ik vermoed dat de 160 ook meer basoutput levert in de 40 - 50 Hz range, waardoor deze gevoeliger is voor plaatsing in mijn ruimte, en waarschijnlijk de meeste gemiddelde NL woonkamers
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Joske007

Quote from: Joske007 on July  9, 2013, 09:46:17
De Dynaudio Focus zal tov de Kef R toch wat makkelijker in de hoeken en de ruimte te plaatsen zijn.
Ik zei dus, dat de Kef moeilijker te plaatsen is als de Dynaudio  ;)
Uiteraard moet je de speakers nooit in de hoeken duwen en deze wat vrij laten in de ruimte, al heeft de ene speaker er al wat sneller last van dan de andere (Ook dit alles is zeer ruimte afhankelijk).
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cardas49

Quote from: Joske007 on July  9, 2013, 10:19:02
Ik zei dus, dat de Kef moeilijker te plaatsen is als de Dynaudio  ;)
Uiteraard moet je de speakers nooit in de hoeken duwen en deze wat vrij laten in de ruimte, al heeft de ene speaker er al wat sneller last van dan de andere (Ook dit alles is zeer ruimte afhankelijk).

Ik deelde de info omdat lezers naar aanleiding van de opmerking over plaatsing zouden kunnen denken dat de Focus 160 "relatief makkelijk" plaatsbaar zou zijn. Dat is naar mijn idee niet het geval, dus vandaar. Dat de KEF nog lastiger is, kan prima. Ik heb geen ervaring met die speaker.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

loneranger

Ik heb vanmiddag de Dynaudio focus 160, 260 Excite x32 en ook nog de MA rx 6 beluisterd. Perfectie, zeker met mijn muziek bestaat niet. De Excite viel al snel af. Werd voor mij te gauw schelachtig. Daarna viel de 260 af. Vond de balans in de 160 mooier. Gek genoeg deed de MA het helemaal niet verkeerd. Maar was wel in een gestoffeerde ruimte. In mijn ruimte met een houten vloer heeft een MA nog nooit geklonken.
Het blijft toch zoeken naar een zo goed mogelijk compromis. Ik laat het nog even bezinken, maar kan best goed zijn dat het ook voor mij verrassend genoeg toch de KEF r300 wordt. Is niet helder en geeft vrouwenstemmen niet snerpend weer. klinkt rond, ronder dan de R500. Zou wat minder donker mogen klinken maar is misschien per saldo voor mij in mijn ruimte toch de beste speaker.

garmtz


**Marco 76**

Revel M105... Verbluffend...

+1
Deze speaker zou ik zeker meenemen in een luistersessie.

H&C Hifi

En luister ook eens naar de Tannoy Precision 6.1
Zeer strakke laag weergave en super afwerking.


Joske007

Intussen heb ik nog enkele luidsprekers beluisterd, waarbij er weer verschillende zijn afgevallen.
Maar gelukkig is er toch nog een mooie luidspreker die volledig in mijn smaak valt, net uit de bus gekomen, deze luidsprekers staan hier thuis nu in demo te spelen.

Het is de T+A TCD 210 die ik nu in mijn eigen ruimte van 50m² aan het beluisteren ben, waarvan ik zeer aangenaam ben verrast.
Maar de keuze moet nog gemaakt worden tussen de T+A TCD 210 en de T+A TCD 310.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Raymond187


Joske007

De Revel Performa3 was helaas nergens in demo te beluisteren.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

loneranger

#65
Lijken me fantastische speakers als ilk het zo lees.

http://www.audio.de/testbericht/standbox-t-a-criterion-tcd-210-s-im-test-1319439.html


Maar een prijs van 6.500,-- :butbut:

Raymond187

Quote from: Joske007 on July 10, 2013, 12:47:05
De Revel Performa3 was helaas nergens in demo te beluisteren.
Zeer spijtig  :nopompom:

Maar de TA zijn ook mooi speakers. de 210 zijn best flinke speakers.

Jammer van de Revel perf. 3. 50M2 zouden de F208 wel in kunnen spelen.

Midcall

Quote from: loneranger on July 10, 2013, 13:37:09
Lijken me fantastische speakers als ilk het zo lees.

http://www.audio.de/testbericht/standbox-t-a-criterion-tcd-210-s-im-test-1319439.html


Maar een prijs van 6.500,-- :butbut:
Als het uiteindelijk speakers worden die meer dan het dubbele kosten dat de oorspronkelijke, dan is dit achteraf een nogal waardeloos topic geweest waar we onze tijd aan hebben verdaan.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Joske007

Mensen, zoek eerst eens de prijzen op voordat je tot enige uitspraak en mening komt  ;D

De beluisterde luidsprekers zijn in mijn zoektocht steeds in en onder het maximale uit te geven budget gebleven.
De Dynaudio Focus 340 kost voor een paar en niet in hoogglans aan catalogusprijs 4.900 Euro.
De T+A TCD-210 S kost voor een paar en niet in hoogglans aan catalogusprijs 5.500 Euro.

Dit maakt aan catalogusprijs een heel ander verschil van 600 euro tussen beiden luidsprekers, maar door de dealerprijzen liggen deze dan weer zeer dicht bij elkaar.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

loneranger

Meende dat het steeds ging om de prijsklasse van de focus 260. :blink:

Je kunt ook aan het zoeken en luisteren blijven....... Perfectie bestaat niet.

RonK.

Ik vind het nog steeds een vermakelijk topic met de beweegredenen en bevindingen over een reeks speakers zoals Joske ze ervaart.

Ik blijf dit topic dus volgen, waardevol genoeg.

De "heiligegraal"  zal mogelijk nooit gevonden worden, ik blijf wel nieuwsgierig welke speakers uiteindelijk de speakers worden die Joske blij gaat maken.


Welke heb je onlangs nog beluisterd ? ? ?

loneranger

ZAl hij zelf nog wel weten wat hij zoekt.... :unsure:

Volgens mij is de heilige graal nooit gevonden...... ;)

Raymond187


Joske007

De heilige graal in speakerland bestaat inderdaad niet, helaas wil ik voorkomen dat er weer, zoals zovelen een stel mooie luidsprekers op marktplaats komt te staan  ;)

Uit hobby en interesse heb ik met veel plezier verschillende luidsprekers beluisterd en dit samen gecombineerd met mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers.
Zodat ik ook weet waarover ik kan meepraten en mijn beoordelingen, advies, enz.. wanneer het over luidsprekers gaat
Heb door het zelf gaan luisteren intussen op mijn lijstje al enkele luidsprekers bovenaan kunnen plaatsen, waarbij de T+A momenteel op de 1ste plaats staat.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Markus2

De "heilige graal" in de hobby heet "rust vinden". Wat niet heten wil dat men niets meer mag doen en stil moet gaan zitten.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1