Morel 338-110 en 1x Peerless HDS 180 exclusive

Started by NielsW1986, May 13, 2013, 21:53:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KILLorBE

Je bent op het goede spoor...

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Quote from: NielsW1986 on May 24, 2013, 11:01:12
Het is (ook) mijn wandzaag. Ben mede-eigenaar van een dhz zaak :)
Ik had al zo'n vermoeden, wel handig als je alles bij de hand hebt en zelf kunt doen.

BTW: Klopt de topic titel wel? Moet het geen "Morel ET 338-110 en 1x Peerless HDS 180 exclusive" zijn? ;)
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Martijn M

Dit begrijp ik niet zo goed. Heb je nu een Interficior Aeon verkocht en bouw je nu weer nagenoeg dezelfde luidspreker?
Dutch & Dutch

NielsW1986

Je hebt gelijk! het moet idd geen Eton zijn, maar Morel.

Quote from: keyser on May 25, 2013, 10:44:40
Dit begrijp ik niet zo goed. Heb je nu een Interficior Aeon verkocht en bouw je nu weer nagenoeg dezelfde luidspreker?

Eh.. Nagenoeg dezelfde? Er zit een MEGA verschil in geluid met die tweeter. De basunit liet niets te wensen over, dus zodoende mag die blijven.
De behuizing wordt luxer, eleganter en technisch beter dan de vorige. Daarbij worden deze aan de voorkant voorzien van de poort.

Het scheidingsfilter is uiteraard anders.. Dus nagenoeg hetzelfde? Nee, ik dacht het niet!

Quote from: simsatit on May 24, 2013, 20:39:58
Leuk dat je hulp hebt gekregen!
Gaat vast een heel mooi systeempje worden;)

heb je alle units in de (of een) kast gemeten?
Of is dit filter gebaseerd op de parameters van de producent, zodat je later nog gaat aanpassen/tunen?

Dit is een filter wat ook daadwerkelijk is gemeten met de units in de kast. Dit heeft Interficior gedaan met de zijne.
Ik heb al een keer dezelfde units met hetzelfde filter gemaakt in een conventionele kast (voor iemand anders). En ik verwacht niet verschil doordat ik de vorm van de kast aan heb gepast. En anders zal de tijd het leren!

Ik heb nieuwe foto's! ze komen er aan.

NielsW1986

Om dit topic te personaliseren heb ik hier een duidelijke foto van mijzelf.



De (open)werkplaats












Omdat het geheel toch een beetje ging wijken heb ik de plakjes in pakketten van 4 á 7 verlijmd. Inmiddels heb ik voldoende gefreesde plankjes voor één luidspreker. Het is echt ontzettend veel werk!
Vanmiddag heb ik de paketten losgehaald en geschuurd. Ze het geheel zit nu in de klemmen.. Foto's volgen!

simsatit

Wow wat een stof he! dat masker heb je niet voor niets..
komen er nog tussen schotjes in?
komt het filter in de kast? zo ja kun je er dan nog makkelijk bij als je een filteraanpasing wilt doen?
Beste is om het zo te maken dat het er in zijn geheel uit kan (als mogelijk).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

yorkie13

Denk je eindelijk rustig in de tuin te kunnen werken voor je ontspanning.............. :D

Heel mooi project , waar een hoop uren in gaan zitten.


NielsW1986

Nee, er komen geen schotjes in, de kast is echt enorm stijf geworden doordat het geheel uit paneeltjes is opgebouwd. Dat lijkt mij dus overbodig, zeker op een kast van 16 liter!

Het filter komt boven en onderin op een printplaatje. Dat zet ik vast met nylon busjes en houtschroefjes. Niet makkelijk, maar wel demontabel met een kleine ratel.

Zojuist heb ik de speaker uit de klemmen gehaald. Ik ben zeer tevreden met het resultaat! :) foto's volgen...

Cookymonster

#33
Niels, de functie van de schotjes is volgens mij niet in eerste instantie bedoeld voor de stijfheid van de kast.
Het aanbrengen van "bracings" staat eerder in functie van het reduceren van kast-resonanties.
Nu ja, het ene staat natuurlijk niet los van het andere.
Er staat een  artikel bij zelfbouwforum over de keuze van materialen.
Hier zie je bij de tests heel duidelijk de effecten van een bracing; vele keren groter dan andere maatregelen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=2

Cookymonster

...anderzijds....paneel-resonanties zal je wellicht niet krijgen.
Er zijn nauwelijks panelen in je kastontwerp  ;)

Cookymonster