Nieuw stereo setje bouwen

Started by joey01, May 13, 2013, 20:45:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joey01

Hallo Mede forummers,

Ik ben begonnen met de bouw van een nieuwe stereo set, ik had nog een complete set drivers (fostex 12W150 + Dynacord/ Fostex supertweeter) met filter liggen van een oude set dynacord FE12.2 boxen.
Deze speakers zijn mij altijd erg bevallen, vooral het hoog klinkt super bij deze kasten.

Drivers:




Filter:




De speakers snel even in een kast ingebouwd om te testen of het echt zo goed klonk als ik me herinnerde:



En ja hoor! duidelijk en mooi mid, en subtiele bassen zoals ik me het herinnerde, alleen het hoog is een beetje té aanwezig op mijn ''kleine'' kamertje, deze 2 db gedempt en voilla.

Hoog en laag komt in een aparte kast te zitten zodat ik altijd nog een setje mid speakers toe kan voegen mocht het niet bevallen zo.

Het begin is gemaakt, heb gisteren even snel wat schetsjes gemaakt van de kasten:




En dit wordt hem waarschijnlijk:



Over de hoorn van het hoog ben ik nog niet tevreden, ik heb de drivers al zover mogelijk op de rand geplaatst maar er zit nog iets meer dan 4cm tussen de tweeter en de laagdriver.
Ik ga kijken of ik een kleinere (ronde) hoorn kan vinden welke op de drivers past zodat deze wat dichter naar de rand toe kan.

Ik ben ook even aan de slag gegaan met WINISD om te kijken wat voor kast er om de laagdriver heen moet komen, hij geeft zelf aan de kast te tunen op 59hz, kast van 78 liter, hij geeft aan een poort van 102mm doorsnede en 13,8mm lang.

Plotje:




Ik heb ook een plotje gemaakt met 40hz, ook een kast van +/- 80 liter en dan een poort van 102mm rond en 137,8mm lang
Het -3db punt komt nu nog een stuk hoger te liggen dus ik denk dat ik hem het beste maar gewoon ergens rond die 59hz kan tunen?

Plotjes bij 40hz:








Iemand nog een idee kwa afstemming?
Max spl doet er niet toe, wil best wat inleveren als de kasten hierdoor wat lager gaan maar ik wil ook niet de drivers om zeep helpen..


De parameters vd drivers:






Als iemand ideeën of opmerkingen heeft hoor ik dat graag!

KILLorBE

Ik zou ze rond 59Hz tunen, dat ziet er veel beter uit, en echt veel winst zul je in het laag niet halen door ze lager te tunen.
Daarbij zal, zo ver ik weet, de belastbaarheid flink minder worden als je (ver) onder de resonantiefrequentie tuned.

De hoorn zou ik waarschijnlijk ook zo laten, voor fase lineariteit moeten de spreekspoelen op 1 lijn liggen, en als het de originele hoorns zijn dan zal daar wel aan gedacht zijn.

Een mid toevoegen doe je niet zomaar, dan zul je het filter opnieuw moeten ontwerpen, en een geschikte mid moeten vinden.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

joey01

Ja dat dacht ik al, wordt er inderdaad niet beter op.
Maar ik heb nog even zitten kijken naar de poorten maar hij geeft een poort van 10,2cm doorsnee en 1,38cm lang?!
Dit gaat moeilijk worden aangezien de front plaat al 2x 18mm wordt dus dan zit ik al op 3,6cm

Nu heb ik gekeken wat een grotere poort doet en een doorsnede van 14cm geeft hij een lengte aan van 6,42cm.
En de poortruis wordt ook een stuk minder zoals het eruit ziet

Zie hier:



kan ik dit ongestraft doen? omdat winisd standaard de 102mm aangeeft..

KILLorBE

Ja, dat kun je zonder problemen doen.

Hoe het precies zit weet ik niet, een kleine korte poort zorgt voor meer poortruis, en een grote lange poort is volgens mij iets minder efficiënt, maar pin me er niet op vast.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

joey01

Ik heb het ontwerp toch maar weer iets aangepast;




1 baspoort was niet echt praktisch bleek uit winisd
Bij het oude ontwerp was de basis 17cm wat ik dus te weinig vond, als ik deze breder zou maken werd de hoek wel erg klein dus ik maak hem onder gewoon recht.



2 poorten van 10x10 lijkt me ideaal, poortruis is ook beduidend minder met 2 poorten.


Verder blijft de tweeter voorlopig los op de midkast staan zonder kast eromheen, ik maak een voetje waar de driver op rust zodat hij recht staat en dan ga ik tegen de tijd dat alles naar wens is eens kijken wat we nog met de tweeter kunnen doen, wil hem eigenlijk zo dicht mogelijk boven de midspeaker houden.

joey01

Toenstraks snel even wat plankjes gezaagt en kijken of alles klopte:

de plankjes:




Het vogelenhuis:



Alles past netjes en de maten kloppen dus ik ben blij!
Het wordt een druk weekend dus ik hoop volgende week verder te kunnen gaan met de speakers.

knubbe

Kijk dat is nog eens snel aktie :D Ziet er goed uit !
Volgens mij heb je ook wel een erg lekkere klusruimte & gereedschap :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

joey01

Thanks!
Bij een vriend van me hebben ze thuis een timmerbedrijf, en ik mag gebruik maken van de ruimte/ spullen waar ik heel dankbaar voor ben!
Vooral een goede zaagtafel scheelt behoorlijk wat werk!

knubbe

Ideaal :)
Ik ben al tijden op zoek naar een plek waar ik verstek kan laten zagen hier in de buurt..
Succes verder!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

joey01

Ja dat scheelt inderdaad een hele hoop.
Vroeger deed ik het gewoon met de circelzaag en geleider maar dit werkt toch wel een stuk sneller!

En bedankt  :)

joey01

Zojuist nog even snel alvast de eerste sub afgemaakt en in elkaar gelijmt en voor de andere sub alvast het hout gezaagt.

Rand gemaakt op 18mm, het voorpaneel zit gelijmt en het achterpaneel wordt geschroeft zodat ik altijd nog in de kast kan om wat te experimenteren met demping e.d. verder zit het geheel in elkaar met lamello's zodat ik aan de buitekant van de kast nergens schroeven weg hoef te werken.




En de eerste kast in de lijm:






Ik ga hoop morgen vroeg nog even tijd te hebben om de tweede kast in in elkaar te zetten, dan kan ik na het weekend de rondingen frezen voor de speaker en baspoorten als deze dan binnen zijn.

KILLorBE

B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

joey01

Vanmorgen de tweede kast in elkaar gelijmd en de bracing in de eerste kast aangebracht.

Achterplaat:



De gaten zijn voor de speakon aansluitingen.

De achterkant (binnenkant kast):




Gemonteerd in de kast:




De bracing:




En de kast in de lijm:




Over de zijpanelen en achterplaat ben ik nu tevreden, deze geven duidelijk een kortere tik dan van tevoren alleen de frontplaat ben ik nog niet zeker van maar dit zien we wel als de speakers erin zitten.
De achterplaat wordt alleen geschroeft dus mocht de kast resoneren gaat er nog een dwarsverbindingen tussen de frontplaat en achterplaat  bij.

Het is nu wachten op de baspoorten, hopelijk komen deze begin volgende week binnen, dan kunnen deze ingefreest worden en de schuine kanten eraan, testen! en dan kunnen ze afgewerkt worden.

MegaJ

Ziet er goed uit, handige klusruimte ook  :hehe:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

joey01

Dankje!

Vanmidag waren de baspoorten eindelijk binnen gekomen, ben tot 22:00 bezig geweest met de kasten.
Het was de bedoeling dat ik één kast testklaar zou maken.
Het ging zo vlot dat beide kasten nu al in de grondlak staan.


Als eerste de speaker ingefreest:




Toen de baspoorten erin:




Schuine kanten frezen:




Met dit als resultaat:




De bracing in de andere kast aangebracht:




Eerste kast in de grondverf:




En de andere kast + achterplaten in de grondverf:




Morgen zit ik de hele dag op emporium dus ik hoop zondag de kasten 1 of mischien al 2 keer in de lak te kunnen zetten.

Former member 78



migailov

Wat een snelheid! Met zo'n machines is het ook extra leuk om te doen: "ff de schuine kanten frezen"  :P jaloers!  :worship:

joey01

Thanks!

Ja ik ben ook erg blij dat ik gebruik mag maken van deze ruimte  :worship:

Ik heb gisteren nog snel de kasten afgespoten en zojuist alles in elkaar gezet om te testen.
Helaas heb ik de achterplaat van de laatste kast niet meer gepast nadat ik de bracing aan had gebracht (zijwanden staan iets onder spanning naar binnen) waardoor de achterplaat niet meer past dus deze moet ik morgen even wat bijschaven.

De kast die klaar is klinkt echt perfect, het is een beetje raar luisteren zo zonder stereobeeld maar het laag klinkt een stuk netter dan in de oude kasten.
De kast resoneert helemaal niet, moet nog even testen of ik demping materiaal aan ga brengen, heb hier wat liggen maar zo op het eerste beeld lijkt het niet nodig.

Nou genoeg gel*lt foto's!

De kasten in de verf:






Nog even drogen:




Driver en baspoorten erin:




Achterplaat nog zonder connectors:




En de test opstelling:




Ik hoop morgen de andere kast speel klaar te kunnen maken, de connectoren en het laatste afwerken doe ik als de filters klaar zijn.


knubbe

Inderdaad, ook niet mijn smaak maar wel prachtig gemaakt !!  :worship:
Welke kleur worden ze afgewerkt?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

joey01

Dankje! ik denk dat je ze met de tweeter compleet moet zien..

Ik was vanmorgen eerder klaar bij een klant dan gedacht dus heb net mooi even tijd gehad om de tweede speaker af te maken:




De eerste indruk is super, klinkt nu een stuk beter dan in de oude kasten, daar merkte je gewoon dat de kast te klein was waardoor je een ''boemerige'' bas kreeg.
Nu klinkt het lekker, niet té wollig maar toch warm en strak laag.

Ik ga nu eerst beginnen met een ontwerp voor de tweeter en dan zie ik dan wel in welke kleur het geheel afgewerkt wordt, misschien blijft het wit maar een aparte kleur (apple candy red o.i.d.) is ook het overwegen waard.

W.Otter

wat ga jij in sneltreinvaart man! heel mooi om te zien allemaal :popcorn:
ik ken het merk dynacord niet dus zou niet weten in wat voor klasse ik het moet zien.. waar kan ik het mee vergelijken?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

fokke-gerrit

Valt onder PA luidsprekers daar zijn ze voor bedoelt
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

joey01

Dankje, ik probeer alle vrije tijd te benutten.
De drivers zijn van fostex, ze zijn inderdaad bedoelt als pa speakers maar vooral de hoog driver (voorloper van de (dynacord) fostex super tweeter) wordt vaker in hifi projecten gebruikt.