Scanspeak 30w/4558T00 +hypex ds4.0(Ex sub Ralf)

Started by Djoowwie, May 2, 2013, 00:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Djoowwie

Hallo, na al een tijdje te hebben meegelezen hier en op wat andere fora ben ik erg aan het twijfelen.
Ergens in juni is het weer tijd om wat geld van de belasting te innen, en daarvan wil ik zo,n 750,- tot max 900,- euro uitgeven voor een gesloten subwoofer.
Het was de bedoeling om een SVS SB12-NSD te gaan kopen maar na het zien van Morca,s DIY sub met de 13w3v3-4 ben ik er niet meer zo zeker van.


- Maximum formaat mag zijn 45x45x45 (inc. ingebouwde amp)     !!!EDIT: 60x45x45 met losse amp!!!

- Kan ik voor dit bedrag een subwoofer bouwen die boven het niveau van de SVS uitstijgt?(liefst SB13-Ultra niveau maar goed dat lijkt me onrealistisch)

- Is een meetset noodzakelijk om een DIY subwoofer goed te laten klinken? (SB12 heeft namelijk een DSP die het geluid verbeterd?)

- Zijn er naast de JL audio nog andere goede opties? Ik zie de JL Audio 13W3v3-4 voor 279 euro nieuw op het net. en een hypex ds4.0 voor 359 euro.

Alvast bedankt.



Walter_PPK

#1
Die JL 13w3v3-4 is geen match voor de SB13 ultra woofer. Iets wat bv wel gaat werken:

Ascendant audio Havoc 15" (EUR 440)

http://www.ascendantaudio.com/havoc.php

Voordeel is dat deze in een relatief kleine behuizing kan van jouw afmetingen.

Combineren met een zware plateamp & dsp en dan speel je met gemak de sb13 voorbij.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Raymond187

Op hoeveel ohm spelen deze subs?

Djoowwie

Die Havoc ziet er wel impressive uit, net een paar filmpjes op youtube bekeken.
Zou een  Berhinger Inuke 3000 DSP. genoeg zijn om deze aan te sturen?

Specs:

Specificaties:
- versterker
- 2x 315 Watt RMS op 8 Ohm (2x 440 Watt max)
- 2x 620 Watt RMS op 4 Ohm (2x 820 Watt max)
- 2x 1040 Watt RMS op 2 Ohm (2x 1520 Watt max)
- 1x 1250 Watt RMS op 8 Ohm gebrugd (1x 1500 Watt max)
- 1x 2075 Watt RMS op 4 Ohm gebrugd (1x 3000 Watt max)
- weegt minder dan 3,5 kg
- zeer betrouwbaar dankzij revolutionaire cool-running high-density klasse-D technologie
- zeer efficiƫnte schakelvoeding voor ruisvrije audio
- superieure transientrespons en laag verbruik
- hoogwaardige DSP en 24-bit / 96 kHz converters
- DSP gedeelte met delay, crossover EQ, dynamiekprocessing en veiligheidsinstellingen
- 3 filtertypen, tot 48 dB/octaaf
- 8 parametrische EQs, 2 dynamische EQs

Ik zie alleen niet dat die gebrugd op 2 Ohm kan spelen wat deze subwoofer namelijk is. Of zal 1 kanaal al wel voldoende zijn
Hier zit al wel een DSP bij in dus kom ik in totaal met deze setup nog onder de 900 euro

KILLorBE

Quote from: Raymond187 on May  2, 2013, 10:36:38
Op hoeveel ohm spelen deze subs?
De JL 13W3v3-4 is een 4 Ohm woofer.
De Havoc is een 2x 2 Ohm woofer (Dus 2x 2 Ohm, 1x 4 Ohm of 1x 1 Ohm).

Quote from: Djoowwie on May  2, 2013, 11:48:52
Zou een  Berhinger Inuke 3000 DSP. genoeg zijn om deze aan te sturen?

Ik zie alleen niet dat die gebrugd op 2 Ohm kan spelen wat deze subwoofer namelijk is. Of zal 1 kanaal al wel voldoende zijn
Dat moet wel lukken.
Je kunt de Havoc met 2 uitgangen van de Inuke in dual mono mode aansturen (2x 1040W @ 2 Ohm).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Djoowwie

De Havoc 15 inch is niet in nederland te verkrijgen, ik ben zelf niet zo,n fan van importeren dus dit valt af.
Heeft iemand een goede suggestie voor een in nederland verkrijgbare 15 inch woofer tot een euro of 450-500 die geschikt is voor een 45x45x45 behuizing?
En moet natuurlijk wel goed klinken ;D

Former member 78

Ik gebruik als gesloten sub de MTX T615-44
Met jouw budget kun je er makkelijk 2 kopen, zo duur zijn ze niet :)

KILLorBE

Quote from: Djoowwie on May  2, 2013, 13:18:41
De Havoc 15 inch is niet in nederland te verkrijgen
Niet bij bassmasters-heaven?
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Djoowwie

Quote from: ArjanR1 on May  2, 2013, 13:32:18
Ik gebruik als gesloten sub de MTX T615-44
Met jouw budget kun je er makkelijk 2 kopen, zo duur zijn ze niet :)

Ik kan er maar 1 plaatsen WAF factor he :dry: en dan wil ik zoveel mogelijk power en kwaliteit voor dat geld
Tuurlijk kan ik ook voor 500 klaar zijn maar als ik dan net niet tevreden ben doet me dat meer pijn dan 900 euro spenderen.

Ik weet niet precies waar ik zo goed op moet letten, maar deze speaker heeft erg weinig inhoud nodig volgens de specs, waardoor een bassreflex misch ook een optie word.

HERTZ HX 380 V-CONE

Specs:

Kenmerken:
15 inch. / 38 cm subwoofer
Vermogen: 700W rms / 1400W max
Impedantie: 4Ohm
Frequentiebereik: 25 - 600Hz
Gevoeligheid: 92 dB
Inbouwdiepte: 174 mm
Gewicht: 10.1 kg
Liter inhoud gesloten kist: 22 tot 40 Liter
Liter inhoud gepoorte kist: 40 tot 60 Liter.

Het lijkt mij een geschikte woofer maar mischien kunnen jullie me een beetje helpen naar dingen waar je op moet letten.


Djoowwie

Quote from: KILLorBE on May  2, 2013, 14:22:11
Niet bij bassmasters-heaven?

Oeps ik was al op die site geweest maar eigenlijk helemaal niet goed gekeken, op de een of andere manier leek me dit niet waar ik wezen moest :-X
Was net wakker, maar inderdaad daar staat hij wel ja.

Het is jammer dat ik geen vergelijk heb tussen een high end gesloten en bassreflex kist, sub zal voor 95% voor films en series zijn.



Former member 78

Voor films zal ik persoonlijk voor BR gaan.
Als je echt maar 1 sub kan/mag kijk dan ook ff naar 18''


Raymond187

Die Hertz 380 wil je toch niet als HTsub. gaat maar tot 25hz.

18hz of lager. liefst tot 10 hz  :wub:

Former member 78

Quote from: Raymond187 on May  2, 2013, 14:35:58
Die Hertz 380 wil je toch niet als HTsub. gaat maar tot 25hz.

18hz of lager. liefst tot 10 hz  :wub:

Dat zegt niks.

Djoowwie

Kan een 700watt rms bassreflex een 1250w rms gesloten verslaan kwa filmbeleving is dan de vraag, ik zit met 45cm ruimte aan plaatsing dus dan valt 18inch al af neem ik aan?

Raymond187

Quote from: ArjanR1 on May  2, 2013, 14:37:55
Dat zegt niks.
Hoezo?

Als de driver niet lager gaat dan 25hz kan je met je room gain 2 a 3 hz lager komen en dan houdt het toch op?

Former member 78

Ik neem als voorbeeld mijn eigen 18'' Beyma's.

Die hebben een frequentiebereik bereik van 25hz tot 1500hz.
Ik meet met gemak 10hz, en lager ook alleen met wat meer afval.


Former member 78

Het hoe en waarom zal morca wel uitleggen denk ik :)

Raymond187

Hhmm goed om te weten.
Toch vreemd als de fabrikant zoiets opgeeft terwijl je veel meer uit de drivers kan halen. Zal ook wel met de aansturing te maken hebben.

Former member 78

Je kan natuurlijk met dsp de onderste frequenties wat pushen, met mijn DEQ kan dat tot 20hz.


KILLorBE

Quote from: Djoowwie on May  2, 2013, 14:57:23
Kan een 700watt rms bassreflex een 1250w rms gesloten verslaan kwa filmbeleving is dan de vraag, ik zit met 45cm ruimte aan plaatsing dus dan valt 18inch al af neem ik aan?
Dat kan, maar dat ligt aan de drivers die je voor ogen hebt.
Als de 700W woofer een gevoeligheid heeft van 91dB en de 1250W woofer een gevoeligheid heeft van 88dB, dan heb je al 2x het vermogen nodig voor de 1250W woofer om net zo luid te klinken, maar je hebt ook met het maximum SPL te maken, het gewenste bereik.... etc.

EDIT: Foutje, zelfs als de woofers dezelfde gevoeligheid hebben zal de 1250W woofer ongeveer 2x het vermogen nodig hebben, door de br kast win je ongeveer 3dB (Bij een beperkt bereik).
Hoe dan ook, het is mogelijk.

Quote from: Raymond187 on May  2, 2013, 16:10:32
Hhmm goed om te weten.
Toch vreemd als de fabrikant zoiets opgeeft terwijl je veel meer uit de drivers kan halen. Zal ook wel met de aansturing te maken hebben.
Het is niet zo vreemd, het bereik houd niet in een keer op.
Bij een kant en klare luidspreker word er b.v. een -3dB punt van 35Hz opgegeven, 35Hz klinkt dan 3dB zachter als b.v. 40Hz, onder 35Hz zal het al snel veel zachter klinken, hij geeft 20Hz ook nog wel weer, echter ligt dat waarschijnlijk vele tientallen dB lager, dat kun je wel opkrikken, maar dat kost enorm veel vermogen.... voor 3dB een verdubbeling, en voor 10dB 10x!! zoveel vermogen.

Uit zo'n luidspreker zul je dus nooit echt laag (20Hz of lager) halen bij een redelijk SPL, simpelweg omdat je dan al snel aan het maximum vermogen van de driver zit, en moet je de hogere tonen gaan dempen, wat weer ten koste gaat van je SPL.

Bij een losse woofer word er meestal een aanbevolen bereik opgegeven, afhankelijk van het soort kast kun je tot op zekere hoogte het bereik bepalen en hoe de luidspreker klinkt.

Beter kan ik het niet uitleggen (moet ook nog een hoop leren :P).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

morca

Quote from: ArjanR1 on May  2, 2013, 15:49:19
Het hoe en waarom zal morca wel uitleggen denk ik :)
Ik kan het ook niet percies uitleggen,er word wel aangeraden op ZBA om niet teveel onder de tuning vd woofer te gaan zitten,met een basreflex. Maar ik zit er ook bijna 10 hz onder met de bandpass.
Maar een gepoort systeem kan idd best laag spelen,vooral door dsp waardoor een niet zo werkzaam gebied weer beter of helemaal hoorbaar word.

Die sb 13 die de TS noemt zal 1 van mijn drivers idd niet bijhouden.....maar,ik heb er 2 met een Inuke 3000dsp en dat koste me 850 euro tesamen,2 JL 13W3V3-4 en de inuke voor 350.
Dat is goedkoper als een SB 13 en daar durf ik me JL,s wel naast te zetten,nog wel naast een veel duurdere 18 inch Winkelsub ook.
JL audio staat ook bekent als 1 vd beste merken in sq en spl,niet voorniks is die kleine F113 zo goed getest.
Dus als je daar wat mee bouwt,zit je gegarandeerd goed met hoge sq en spl,en zeer belastbare woofers voor het ultralaag 20 hz en lager content.

Bij een buitenmaat van 45 vierkant zou ik gesloten gaan,veel te kleine kist imo ,om een goeie filmsub met lage tuning,en heel belangrijk lage luchtsnelheid in de vent,s.

JL is wel 1 vd betere merken om met een kleine kist met zeer veel laagoutput te behalen.
Gepoort is een optie,maar gezien jouw maten,Dual upposed gesloten misschien?

Een 13W7 zal je wel te duur worden met amp,als je geen JL neemt zou ik eens naar die havoc kijken.

Edit,iets aangepast

morca

Quote from: Djoowwie on May  2, 2013, 14:22:40
Ik kan er maar 1 plaatsen WAF factor he :dry: en dan wil ik zoveel mogelijk power en kwaliteit voor dat geld
Tuurlijk kan ik ook voor 500 klaar zijn maar als ik dan net niet tevreden ben doet me dat meer pijn dan 900 euro spenderen.

Ik weet niet precies waar ik zo goed op moet letten, maar deze speaker heeft erg weinig inhoud nodig volgens de specs, waardoor een bassreflex misch ook een optie word.

HERTZ HX 380 V-CONE

Specs:

Kenmerken:
15 inch. / 38 cm subwoofer
Vermogen: 700W rms / 1400W max
Impedantie: 4Ohm
Frequentiebereik: 25 - 600Hz
Gevoeligheid: 92 dB
Inbouwdiepte: 174 mm
Gewicht: 10.1 kg
Liter inhoud gesloten kist: 22 tot 40 Liter
Liter inhoud gepoorte kist: 40 tot 60 Liter.

Het lijkt mij een geschikte woofer maar mischien kunnen jullie me een beetje helpen naar dingen waar je op moet letten.
Even deze aanhalen,die kist kan nooit de tuning hebben die jij voor in huis zoekt,en luchtsnelheid.
Dat is een automotive kist die je imo ECHT niet in huis moet gebruiken,gepoort is bijna altijd groot wil je een goeie maken.
Let maar even niet op de gepoorte maten die op alle sit,s staan.
Zo heb ik 1 van me beste vrienden zijn JL zien vernaggelen,autokist nagebouwd.
Afval bij 30 hz en zwaar blazende pijpen in de kist,echt hoorbaar.

Met jouw maten echt beter gesloten,wel 2 denk dat dual wat voor jouw is,2x 13W3V3-4 op een Inuke 3000 dsp  ;)

KILLorBE

Quote from: morca on May  2, 2013, 18:21:12
Ik kan het ook niet percies uitleggen,er word wel aangeraden op ZBA om niet teveel onder de tuning vd woofer te gaan zitten,met een basreflex. Maar ik zit er ook bijna 10 hz onder met de bandpass.
Als ik het me goed herinner dan word de belastbaarheid veel minder als je de poort tuned onder de resonantiefrequentie van de kast/woofer, de woofer ziet dan geen kast meer en zit veel eerder aan z'n xmax/xmech, heeft iets met Helmholz te maken dacht ik.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

morca

Quote from: KILLorBE on May  2, 2013, 19:17:39
Als ik het me goed herinner dan word de belastbaarheid veel minder als je de poort tuned onder de resonantiefrequentie van de kast/woofer, de woofer ziet dan geen kast meer en zit veel eerder aan z'n xmax/xmech, heeft iets met Helmholz te maken dacht ik.
Ja klopt volgens mij,Tom Magielse heeft het toen voor me uitgerekend,en uitgelegd.
Met mijn driver kon je er best 10 hz onder gaan zitten zoals ik begreep,hij heeft een FS van 24,dat zou 14 inhouden.
Over die Xmax en Xmech heb je gelijk,daarom zit er een raampje in me bandpass.
Ik wilde wel weten hoever ik kon gaan,raampje heeft wel nut gehad denk ik,.......ivm de Xmech  :D

Djoowwie

Bedankt voor alle reacties :smile:, Zo te zien ben ik er wel uit. Het liefst had ik een Jl 13w7 aangeschaft maar zoals Morca al zei ligt dat buiten het budget van 750 euro.
Dit is de prijs wat ik met mijn vrouw heb afgesproken omdat ik een Monolith zou bestellen.
De kabels had ik al gelegd mooi onder mijn nieuwe vloer die ik maandag gelegd heb. Niet uitgetest want dacht in de hoek met cornergain gaat dat vast wel blazen.
Ik heb dus een testsubje gekocht op MP (JBL scs175) en wat blijkt het geluid verdwijnt daar helemaal  :mad: geprobeerd de woofer andere kant op te richten en wat te verschuiven.
Daarna heb ik een verlengkabel gekocht en de sub aan de andere kant van de bank neergezet. Nu was het geluid al veel beter maar onze stoffen bank absorbeert veel te veel nar mijn idee. Nu was het hopen op de linkerkant van onze tv meubel want daar kan eventueel nog een Monolith downfire maar helaas, het geluid klinkt een halve meter naast de bank wel lekker maar ik zit net op een dood punt. Rechts naast de tv meubel heb ik ruimte voor een 45cm kistje :( en ja hoor dit is de optimale plek het geluid komt precies aan bij het zitgedeelte en hier voel je dan ook het meest.
Ik baal natuurlijk als een stekker maar het is niet anders, het word dus een sub van de afgesproken 750 euro wat ik dus uitrek naar 900.
En zo te zien word het de Havoc setup tenzij iemand een leuke W7 weet voor weinig  ;D
Nu nog even kijken of Walter_PKK nog wat bouwfoto,s heeft die ik mischien kan gebruiken. Helaas doen die van hem het niet meer in zn topic