Mijn bouw topic "Niels'z bouwselz!" Was eerst inventariseren etc..

Started by niels-hihi, April 3, 2013, 16:38:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

niels-hihi

Ja klopt maar dat vind ik niet zo erg, ik heb nu toch 2weken vakantie!

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Omdat schroeven gelijk een grotere kop hebben, dit kan je veel mooier wegwerken. En voor dit ding maakt het toch niet uit, er komt toch geen kracht op. Ben wel schroeven aan het overwegen voor mijn sub

W.Otter

tja, het is gewoon steviger en qua afwerking is het plamuren en schuren.. of je dat nou met een spijker of schroef doet.
een spijker in mdf laat zo los namelijk.

voor je sub zou ik dat maar doen ja.. een tip: als je gaat zagen met een cirkelzaag/decoupeerzaag kun je met lijmklemmen een geleiderails vastklemmen op het stuk hout dat je moet zagen. zo worden je planken altijd recht! dat scheelt je veel meer in de afwerking dan een schroef plamuren..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Het is allemaal wel goed gezaagd tot op de milimeter maar ik kan gewoon niet zo netjes alles in elkaar zetten, denk ook dat dat komt omdat ik altijd erg zenuwachtig ben dat ik iets fout doe. Ook omdat ik denk ik alles net iets te snel wil doen.
Maar door de ribbeltjes op de spijkers krijg je ze echt niet zomaar los, en dan ook nog de houtlijm he. Maar het mdf is gezaagd met deze methode, eerst 2 stroken van maken door middel van een liniaalzaag en dan door middel van zo'n uhm, dammit ben de naam ervan vergeten maar er zit een laser op en een cirkelzaag blad, je kan zo'n ding 50cm naar voren trekken, er bestaan er ook die alleen naar beneden kunnen en niet naar voren kunnen.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Verstekzaag is toch zo'n ding dat in een ding vast zit om recht te zagen? Een soort kapzaag zat erin dacht ik. Maar afkortzaag inderdaad ja als t goed is. Straks maar even plamuur halen!! En dan ertegenaan!!!!

niels-hihi

Alles vlak geschuurd met een schuurmachine, was in een kwartiertje allang klaar, heb dan ook gelijk de rest ook mooi geschuurd en de laatste dingetjes die moesten gebeuren voor het plamuren! Ook het schuursel eraf gehaald natuurlijk! Eerst met de stofzuiger daarna met een heel klein beetje een vochtig doekje de rest van het stof weggehaald.
Missschien vanavond even plamuren en anders morgen.

niels-hihi

Vandaag dan maar weer plamuren!! Heb er zelfs zin in!
En daarna misschien aan de sub kist beginnen

niels-hihi

Plamuren doe ik straks met mijn moeder omdat ik weet dat het best wel moeilijk is en je zo min mogelijk moet gebruiken maar toch alles op moet vullen, als je te veel doet en als je dat weg moet schuren krijg je vaak een beetje een kuil en een hobbel.. Mijn moeder heeft vroeger ook auto's geplamuurd en andere dingen die echt moeilijk zijn dus dat is echt heel erg handig!!

Ik heb een antenne gemaakt voor mijn receiver (Als het goed is heet het type een dipool) hij werkt echt heel erg goed! Ik heb serieus nog nooit zo goed radio ontvangst gehad, eerst gebruikte ik gewoon het contact voor kabel tv maar dit werkte niet echt goed. Ik ontving toen echt maar 4/5 zenders, nu echt mega veel zenders, ook redelijk wat uit Belgie en zelfs een paar uit Frankrijk en Duitsland!!! Ik heb geen idee hoeveel meter draad ik heb gebruikt (Het is koperdraad, het is gewoon 1 "dik" draad met mantel niet heel veel kleine koperdraadjes zoals voor je speakers.)
De "ik noem het maar" spoelen links en rechts zijn er 16 keer omheen gedraaid. Ik gebruikte een ijzeren blikje waar eerst tomaten inzaten om het omheen te wikkelen. Daarna met dun ijzerdraad en een combinatietang de spoelen bij elkaar houden daar het er omheen te doen aan 2 kanten, anders werd het een heel lang ding soort van veer haha.

http://www.astronomie.be/radioastronomie/images/fmdipool.gif Hier heb ik het "ontwerp" vandaan gehaald, ik heb de rechtse balun gemaakt, weet niet zeker of er balun staat maar volgens mij wel.. Maar ik heb dus eerst 2 aparte stukken gemaakt en die in elkaar over laten gaan. Maar het is natuurlijk niet de mooiste antenne maar wel een hele goede!!!

De spanwijdte is 150cm, hier wat foto's!! :

Het hangt nu tijdelijk aan een gordijnrails met elastiekjes haha.

Spoel 1

Spoel 2

Lekker wazig.. Maar hier heb ik het ook met een elastiekje vast gemaakt.   :turn:

Zo zien de uiteindes eruit.

En Hier zie je hoe ik het heb vastgemaakt naar speaker kabel die ik eigenlijk veels te dun vind om speakers mee aan te sluiten. Dus die kwam hier mooi voor van pas!

En vast gemaakt aan de coax kabel. Ik heb een deel van de coax eraf gehaald maar wel nog 20cm aan laten zitten aan dat stukje zodat je dat altijd weer aan zou kunnen zetten. Het deel wat lijkt op een tulpstekker heb ik eraf gehaald want.

En hier waar het in mijn receiver zit.



Het werkt echt super goed!!! Als iemand ooit is leuk wilt improviseren of iets leuks wilt maken, is dit een super leuk iets om te doen, werkt mega goed namelijk!! Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

niels-hihi

Ik Heb dus even lekker geplamuurd!
Verwerkingstijd 7min. uithard tijd voordat je kan schuren 15min! Heb telkens een half uur gewacht met schuren.
Moet nog 1keer een paar plekjes doen en dan is dit kistje klaar om te verven/spuiten weet ik nog steeds niet...
Voorkant

Achterkant

Close up van een hoekje


niels-hihi

Bedankt, wel de eerste stukjes door mijn moeder voorgedaan, ik deed het wel telkens iets minder netjes. Net iets te veel soms of te weinig oid. Maar na een kant gedaan te hebben lukte het eigenlijk best wel goed! En na het schuren voelde je nergens meer een naadje zitten. Alleen nog even sommige hoekjes beter doen eigelijk en dan gaan verven!!! (Eerst natuurlijk met korrel ik zeg maar iets "750" hele mooi glad schuren anders zie je alsnog hoe de kist in elkaar is gezet.)

niels-hihi

En weer een update(je)
Mooie rvs schroeven gehaald!

En gelijk even gemonteerd!

Vanavond de pootjes ook met de schroeven vast maken. Gaatjes zijn al geboord!

KILLorBE

B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Djoowwie

Ik zit te kijken naar de foto,s maar waar plaats je de woofer eigenlijk? ik zie nergens een uitsparing op de foto,s? Of ben ik dan echt zo blind :wacko:

niels-hihi

Haha, niet alleen foto's kijken. ;D
Maar ik maak dus 2aparte kisten 1 voor de woofer en 1 voor de versterker.
Dus nee je bent niet blind! Ik ga morgen/vandaag (Het is al 00:00 geweest) deze kist schilderen met grondverf.
En als dat droog is mooi shiny denk ik, of matt ik weet het nog niet. Ligt er een beetje aan wat we hebben staan..

W.Otter

eerst een paar lagen grondverf, deze daarna natschuren met een fijne korrel 800+.
na 4/5 lagen verf/schuren kun je beginnen met lakken. Spuitverf werkt het makkelijkst, ook hier weer een aantal lagen spuiten in lange halen van links naar rechts (of vice versa). deze lagen ook weer natschuren met korrel 1000/1200. is dit helemaal glad en naar wens dan polijsten met polijstmiddel en een droge doek die daar geschikt voor is
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

niels-hihi

Oke bedankt!!
Ga ik doen.
Ik heb nu net de eerste laag grondverf erop gedaan. Het word een shiny black kistje.
We hadden namelijk nog grondverf voor de afwerkings verf hoe ik het dan maar even noem.
Moest helaas nog net iets langer door zijn gegaan met plamuren maar dat zie je niet meer na het schuren als ik er meerdere lagen op het gedaan. Dat is in ieder geval wel mijn bedoeling!!
Hier wat foto's








niels-hihi

Vanochtend even geschuurd met korrel 350 (Hoogste wat we hadden om droog te schuren)
Want eerste laagje en tweede laagje ga ik sowieso nog niet nat schuren. Dat doe ik wel vanaf de derde laag.
Anders weet ik dat het in het mdf gaat trekken...
Maar heel erg bedankt trouwens voor de werkwijze. We hebben wel ook veel nat schuur papier om het maar zo te noemen. :laugh:
80-120-160-200-240-350-400-450-500-550-650-700-750-800-850-1000-1200-1500  :D
Lekker veel dus haha, maar mag lang niet alles zomaar gebruiken omdat dat spul toch wel echt duur is..
Droog schuren doe ik eigenlijk altijd, waarom is dat nat schuren eigenlijk beter?
Ja ik ga het ook even googlen maar wil jullie mening daarover weten eigenlijk..

niels-hihi

Nadeel van droog schuren is dat het uitschuren van randjes van de grondverf langer duurt, en dat je schuurpapier sneller volloopt. Voordeel is dat je 'droog' minder snel krassen maakt met het hoekje van je velletje schuurpapier of met zandkorreltjes tussen schuurpapier en object. En tja... nat schuren geeft schuurwater, droog schuren geeft stof.



Dat gevonden op internet, is dit de reden??

niels-hihi

Morgen ga ik de eerste afwerklaag doen, nu zitten er 3lagen grondverf op, of zou ik nog 1 laagje extra doen?
Achjoh ik ga er gewoon mee verder, ik zie het wel!

W.Otter

waarom heb je het met een kwast afgewerkt en niet spuiten? kost 1,50 per bus bij de action.. werkt prima.
nat schuren is handig omdat je echt een hele gladde afwerking krijgt en het gaat sneller, als je genoeg lagen hebt da schuur je echt niet tot het mdf. je schuurpapier trekt vacuum en daardoor gaat het echt heel snel. je schuurpapier af en toe even onder de kraan houden dan is ie weer schoon. droog schuren geeft niet per se een betere afwerking.

als ik zo even naar het resultaat kijk dan valt een krasje niet echt op denk je wel ?  :D

blader nog eens het knutseltopic door. staat precies hoe ik het heb gedaan
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF