lacie network space 2: nummers niet in oorspronkelijke volgorde

Started by EPICURIST, March 31, 2013, 17:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EPICURIST

Ik haal via wifi muziek naar een Philips NP 3500 audio streamer.  Deze is gekoppeld aan mijn stereo installatie.
De muziek zelf staat op een eenvoudig nas schijfje dat verbonden is aan de wifi router.

De Lacie Network Space 2 was érg makkelijk in installatie, nu de instelmogelijkheden en interface zijn na een tijd wél erg rudimentair.

Belangrijkste en meest ergerlijke tekortkoming is wel dat de muzieknummers van een cd, die vanop een laptop rechtstreeks naar de 'nas' geript worden, niet meer in de oorspronkelijke volgorde staan.  Hij - de Lacie Nas - zet deze in ... alfabetische volgorde.  Zeer ergerlijk, voor klassieke muziek is dat bijvoorbeeld ... waardeloos.  Stel je voor dat je 'die 4 seizoenen' niet in de juiste volgorde zou horen  :'(.  Enige remedie zou kunnen zijn om handmatig of via het ripprogramma de nummers te hernoemen, bijvoorbeeld door steeds een nr voor de titel te zetten. 

Ik vraag me nu af of ik erbij gebaat zou zijn een 'echte  ;)/gespecializeerde Nas (Synology, Qnap, Netgear, Thecus...) te kopen.  Veel meer instelmogelijkheden, mogelijkheid 'pakketten' toe te voegen.  Ik vraag me af of het bovenvermelde probeem bij die 'betere' nassen NIET voorkomt.  Wanneer je de nas enkel/hoofdzakelijk voor films gebruikt speelt dit probleem niet echt.

Verder komt de muziek NIET gapless naar de speler en vaak ontbreekt er op het einde één à twee seconden.  Ook vaak ergerlijk, bij muziek die eindigt met een fade out is het probleem niet merkbaar uiteraard.  Ik denk dat daar het probleem wel niet bij de lacie zit maar bij de streamer.
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

eduard

Ik vermoed dat een andere nas dit probleem niet direct gaat oplossen. Het probleem zit zeer waarschijnlijk in je dlna software. Dit is oa een veel voorkomend probleem waar bijvoorbeeld meerdere versies van twonkie last van hebben.
Je zal de niet de enige zijn met dit probleem. Misschien kan je via google een oplossing vinden.

Eduard

dennism

Rip je wel correct, als in zijn je tags goed en volledig? Een goede ripper haalt bij het rippen automatisch via een discID de juiste tags op en zal deze tijdens het rippen toevoegen aan de bestanden. En minder uitgebreide, of verkeerd geconfigureerde ripper zal dit niet doen en dan moet dit handmatig gedaan worden. Tevens kan het voorkomen dat van een minder populaire disc geen tag informatie voorhanden is, ook in dit geval zullen de tags dan handmatig ingevuld moeten worden.

Een goed software pakket (van je streamer of je NAS) zal namelijk de mogelijkheid hebben om te indexeren op basis van de aanwezige tags (o.a. tracknummer, discnummer, artist, albumname, title e.d) als deze indexatie goed verloopt en alle tags zijn goed ingesteld zal ook het afspelen in de correcte volgorde mogelijk zijn zonder dat de filesnames correct genummerd hoeven te zijn. Als er echter geen mogelijkheid is tot indexeren via tags, of de tags niet correct ingevuld zijn dan de streamer terugvallen op de sortering op filesystem niveau, dit zal eigenlijk altijd op alfabetische volgorde zijn, wat in dit geval eigenlijk niet wenselijk is, daar voorzover ik kan opmaken uit de OP de tracks niet genummerd zijn op filenam/filesystem niveau.

Daar bij het genoemde Philips product voor zover ik kan zien Twonky wordt meegeleverd/aangeraden zou deze link kunnen helpen: http://www.twonkyforum.com/mediawiki/index.php/Mapping_your_Media_file_tags_to_the_Twonky_Database


EPICURIST

Standaard rip ik mijn cds met foobar 2000 in flac.  De muziekfiles komen dan op de nas, in alfabetische volgorde.  Ik dacht daarom: laat ik eens met media player in mp3 rippen.  De files staan nu in de nas in de juiste volgorde, zoals ze ook op de cd staan.  Opgelost zou je zo denken.  Even luisteren met de Philips streamer.  Lap, de files staan er ... opnieuw in alfabetische volgorde.

Ik test verder: ik ga in de streamer luisteren naar files die op mijn laptop staan.
Ik kies de twonky media server (staat op de laptop).  Er staan bijvoorbeeld officiële (mp3) downloads op: een vijftal cds die ik gekregen had bij aankoop van mijn laptop.  De cds worden via de twonky op de streamer opnieuw in alfabetische volgorde gepresenteerd.
Dan is er nog een mogelijkheid: ik kan op de streamer de files ook benaderen niet via de optie twonky maar via de naam van de laptop en dan staan de files er wel in de juiste volgorde.  Het gaat wel om mp3s met media player geript.  Ook komt op het displayke van de streamer het artwork erbij.  Gapless wordt er niet afgespeeld.  Ik speel de 'cd' discovery van Daft Punk, de nummers vloeien in elkaar over.  Er zit een kleine pauze in van 1 seconde.  Ik zie wel dat files die ik vroeger geript heb in flac, met foobar, er wél alfabetisch instaan... 

Ik moet wel zeggen dat foobar de bijhorende track/albuminformatie altijd makkelijk terugvindt hoor.

't is iets schoon streaming maar volledig plug & play ...
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

EPICURIST

Enige oplossing was dus om een nummertje voor de track te plaatsen.  De Windows Media Player ripper doet dit standaard, Foobar deed dit niet.

Intussen toch maar een Synology 'Dual Bay' Nas gekocht  ;D en... die mediaserver zet zelf probleemloos wél alles in de juiste volgorde.

Moet nu inderdaad toegeven dat de Synology vééél meer configuratie/uitbreidingsmogelijkheden biedt dan de Lacie.  Pas op, 't kost ook iets meer hé.  You get what you pay for zeker???
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

dennism

Synology is een veel uitgebreiden platform inderdaad van zichzelf al, en heeft ook nog eens een zeer grote community erachter staan. Het klopt zeker dat Synology duurder is, maar het prijs verschil is het naar mijn mening zeker waard.

riwi

Quote from: EPICURIST on March 31, 2013, 21:02:52
Even luisteren met de Philips streamer.  Lap, de files staan er ... opnieuw in alfabetische volgorde.

Sommige versie van Twonky doen dit. Alfabetisch afspelen. Erg slecht vind ik.
Ik heb het aangepast in Twonky door de file "view-definitions.xml" aan te  passen :

Oud :
    <container name='folder' id='music/folders' class='object.container.storageFolder' createClass='object.item.audioItem.musicTrack'>
        <container buildon='res' sortcriteria='+upnp:originalTrackNumber' createClass='object.item.audioItem.musicTrack' class='object.container.storageFolder' />

Nieuw :
    <container name='folder' id='music/folders' class='object.container.storageFolder' createClass='object.item.audioItem.musicTrack'>
        <container buildon='res' albumart='1' sortcriteria='+pv:numberOfThisDisc,+upnp:originalTrackNumber createClass='object.item.audioItem.musicTrack' class='object.container.album.musicAlbum' />

Sindsdien speelt ie gewoon de tracknummer volgorde zoals het hoort.