Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Started by Robino, February 24, 2013, 14:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: stefan_82 on March  3, 2013, 18:50:07
afhankelijk vh budget zou ik zeker Sonus Faber overwegen.

De eerste generatie Cremona Auditor mooiste hoog dat ik zelf ooit in mijn bezit heb gehad :)
eerste generatie is op dat punt inderdaad beter dan 2e generatie...

fokke-gerrit

Je moet ook niet van reviews uitgaan elke review is weer anders zie hier onder (wat hifi choice zegt over de bas en hoog kan ik me niet in vinden zelf geen last van)

http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-gold-gx200
http://audio.com.pl/testy/monitor-audio-gx200:1



Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

garmtz

Quote from: fokke-gerrit on March  4, 2013, 13:00:25
Je moet ook niet van reviews uitgaan elke review is weer anders zie hier onder (wat hifi choice zegt over de bas en hoog kan ik me niet in vinden zelf geen last van)

http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-gold-gx200
http://audio.com.pl/testy/monitor-audio-gx200:1

Waar de een geen last van heeft, is gekmakend voor een ander...

cardas49

Als het binnen budget valt zou ik eerder de Focus 160 op de lijst zetten dan de DM2/7. Laatstgenoemde serie heeft qua klank best veel weg van de oudere contour lijn: goed voor jazz, klassiek etc. Totaal niet geschikt voor Nightwish. De Focus wordt in verschillende reviews omschreven als een mooie allrounder, en is misschien beter geschikt voor je smaak.


Quote from: Robino on March  4, 2013, 08:41:19
Vloerstaanders vallen definitief af. In mijn ruimte en afstand zal een monitor toch beter tot zijn recht komen.

Harbeth
Dynaudio 2/7
Kef R300
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

R

Vind beide niet echt geschikt voor dit soort muziek.

Quote from: garmtz on March  4, 2013, 08:47:39
eerste generatie is op dat punt inderdaad beter dan 2e generatie...

vanzomereng

Quote from: Robino on March  3, 2013, 22:08:24
Hij kletst uit zijn nek. Ook weer zo'n betweter :devil: Ik ben vanwege zeer zware prive-omstandigheden jaren eigenlijk nauwelijks met muziek bezig geweest. Pas sinds vorig jaar pak ik het langzaam weer op. En heb inmiddels zelfs een ander huis. En daarin klinkt inderdaad alles anders.
Relax Robino  ;),  is maar hifi en verder zijn mijn adviezen goed bedoeld...

Jouw zou ook eens bij 1 van onze sponsoren hiero HC-hifi eens wat kunnen buurten.
Ze verkopen Wharfdale, Tannoy en Boston, alle speakers die niet fel in het hoog zijn
en vaak weten ze bij HC-hifi  wel een leuke prijsje te maken.
Met name Boston zou wel eens interessant voor jouw kunnen zijn !

Verder zijn de door jouw genoemde speakers Harbeth (BBG), Kef en Dynaudio, zeker de moeite waard
en zeker geen speakers die te fel ("te hoog") klinken maar zal de keuze, zeker i.c.m. met jouw muzieksmaak
meer afhangen of je de speakers wel "levendig" genoeg vindt  (niet te laidback)

Zelf prefereer ik bij klassiek een wat meer "smoother" en "laid-back" speaker en bij blues, pop, rock
mag e.e.a. best wat "pittiger" en meer "up-front" klinken

Luidspreker-keuzes = optimaal compromis vinden
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

AbZ

Quote from: VANZOMERENG on March  4, 2013, 22:05:57Zelf prefereer ik bij klassiek een wat meer "smoother" en "laid-back" speaker en bij blues, pop, rock
mag e.e.a. best wat "pittiger" en meer "up-front" klinken
Grappig.  Heb het eerder andersom.
Bij akoestische muziek kan een klinische sound imho minder kwaad dan bij machinale muziek.

vanzomereng

Quote from: Robino on March  3, 2013, 19:37:40
Las paar reviews over de Sonus Faber Liuto tower. Schrijven allemaal perfekt voor rock en metal........en erg smooth en donkere klank.......

Zou dit hem dan zijn? :huh2:

Robino.........

Ik heb deze speakers en je bent welkom om ze hier te luisteren....(e.v.t. kan je je eigen versterker meenemen)

Voor jouw muzieksoort uitermate geschikt en ze zijn niet kritisch in de plaatsing maar een ruimte van ca. 30m2 hebben
ze wel nodig en zeker minstens 60/70cm ruimte t.o.v. van de wanden.
Ik zelf vind ze in het hoog best "pittig" maar alles is relatief, wellicht dat ze in vergelijking met Monitor Audio RX
nog redelijk mild klinken  :bigsmile:


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

BuSpu

Quote from: AbZ on March  4, 2013, 22:09:33
Grappig.  Heb het eerder andersom.
Bij akoestische muziek kan een klinische sound imho minder kwaad dan bij machinale muziek.
grappig dat heb ik dus ook. Komt volgens mij omdat de harmonische verhouding bij klassiek , als je geluk hebt, wat natuurlijker is dan bij veel studio opnamen. Dan vliegt het eerder uit de bocht.

Robino

Dat heb ik ook. Met mijn muziek, helaas slecht opgenomen maar daar kan ik ook niets aan veranderen, zoek ik een wat rustiger, smoother speaker.
Focus 160 voeg ik toe aan mijn lijstje om te horen.

BuSpu

Quote from: Robino on March  5, 2013, 11:13:24
Dat heb ik ook. Met mijn muziek, helaas slecht opgenomen maar daar kan ik ook niets aan veranderen, zoek ik een wat rustiger, smoother speaker.
Focus 160 voeg ik toe aan mijn lijstje om te horen.
misschien is een tweede hands Avalon monitor wel je ding (en zo beveeld iedereen z'n eigen spul aan   ;D)

AbZ

Quote from: BuSpu on March  5, 2013, 09:17:34
grappig dat heb ik dus ook. Komt volgens mij omdat de harmonische verhouding bij klassiek , als je geluk hebt, wat natuurlijker is dan bij veel studio opnamen. Dan vliegt het eerder uit de bocht.
Ja, natuurlijker in harmonischen en ruimtelijkheid. 
Valt (nog) niet goed na te maken.

garmtz

Quote from: BuSpu on March  5, 2013, 14:01:44
misschien is een tweede hands Avalon monitor wel je ding (en zo beveeld iedereen z'n eigen spul aan   ;D)

Ai.... Prachtig van klank, maar zal je echt met enorm veel nadruk laten horen hoe slecht de opname precies is. Tot op de vierkante millimeter... :)  Ook vraagt de Avalon aandacht voor de versterker en bron, dus dan ben je de komende jaren nog aan het sparen om ze echt te laten zingen.

Markus2

Quote from: garmtz on March  5, 2013, 15:57:49
Ai.... Prachtig van klank, maar zal je echt met enorm veel nadruk laten horen hoe slecht de opname precies is. Tot op de vierkante millimeter... :) 
Dat valt reuze mee, niet per definitie heel veel meer dan een andere goede luidspreker.
Quote
Ook vraagt de Avalon aandacht voor de versterker en bron, dus dan ben je de komende jaren nog aan het sparen om ze echt te laten zingen.
Dat vindt jij, ik vind iets anders. Persoonlijk dus.

Let wel; Avalon is te betitelen als een "saaie" luidspreker. Luistermoeheid zal dan ook niet vlot optreden. Althans, dat vind ik.

Groet, Mark

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

BuSpu

Quote from: Markus2 on March  5, 2013, 16:24:34
Let wel; Avalon is te betitelen als een "saaie" luidspreker. Luistermoeheid zal dan ook niet vlot optreden. Althans, dat vind ik.
Saai of niet gepimped voor de gemakkelijke verkoop?

Markus2

Tja,

Ik wil geen hele disussie opstarten. Persoonlijk vind ik ze fraai, maar het hippe woord is "saai".
Ervaren doe ik ze dan ook als behoorlijk "recht" en niet als het tevens veel gehoorde "gefinetuned op de middenweergave".

Dat er behoorlijk aan gefriemeld wordt om 3D-weergave na te bootsen, kan ik niet ontkennen.
Maar ze hebben ook minder goede eigenschappen, daar niet van..
Ieder het zijne/hare.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

AbZ

Topic starter geeft (heel eerlijk) aan dat zijn muziek niet gebaat is bij nauwkeurige weergave.

Misschien een amp met een mute knop nemen?

garmtz

Quote from: AbZ on March  5, 2013, 19:39:06
Topic starter geeft (heel eerlijk) aan dat zijn muziek niet gebaat is bij nauwkeurige weergave.

Misschien een amp met een mute knop nemen?

:D


Over Avalon: ze zijn absoluut niet saai, als ze goed worden aangestuurd. Is dat niet zo, verliezen ze hun 'magic'. Maargoed, is inderdaad mijn eigen mening.

vanzomereng

Quote from: AbZ on March  5, 2013, 19:39:06
Topic starter geeft (heel eerlijk) aan dat zijn muziek niet gebaat is bij nauwkeurige weergave.

Misschien een amp met een mute knop nemen?
Of gewoon de toonregeling gebruiken  :butbut:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

wim bruins

Quote from: VANZOMERENG on March  5, 2013, 20:48:08
Of gewoon de toonregeling gebruiken  :butbut:


Waarom geen equalizer, lost veel problemen op.
Vroeger zat er bij bijna elke stereo set wel een equalizer bij.

::)





   

JeroenGRT

Of een keertje bij speakerland binnenlopen, misschien is een zelfbouwspeaker geeneens zo'n slecht idee. Dan laat je het filter naar smaak afstemmen...je kunt de speakers eventueel ook laten bouwen.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Arend | Homestudio

Quote from: wim bruins on March  5, 2013, 22:38:44

Waarom geen equalizer, lost veel problemen op.
Vroeger zat er bij bijna elke stereo set wel een equalizer bij.

::)


Dat klopt, tegenwoordig kan je dit soort problemen ook met digitale ruimte correctie oplossen, zie o.a. Dirac Live  ;).

kippekop

Heb veel speakers hier gehad en beluisterd, en grappig genoeg was de minst scherpe de 5.1 Kef 3005 SE serie. Ik denk dat het scherpe dat je hoort dan ook voornamelijk komt door het feit dat speakers steeds dynamischer zijn gaan spelen, dat kan ook als opdringerig worden ervaren. Ik heb dat in ieder geval wel.

Verder zijn de Dynaudio focus speakers zeer rustig, alleen vind ik ze op laag niveau matig spelen. De pioneer s-71b is wat dat betreft een stuk beter, ook een rustig hoog, alleen ruimtelijker door het concentrische concept, of toch zoals eerder gesuggereerd Heco. Harbeths zijn ontzettend mooi, niet echt perse warm, maar wel een super hoog, misschien wel het beste ooit qua niet-scherpte. Ik vond wel dat de sweet spot aan de kleine kant was (?). Ook de oude Revel Performa serie vond ik erg goed trouwens, wellicht dat de nieuwe serie wat kan zijn (Garmt?).
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Robino

Hoi kippekop, interessant wat je zegt van de kef's. Denk dat het wel klopt wat je zegt. Ervaar speakers inderdaad als te opdringerig. Mijn hele oude kef speakers boekplankformaat uit denk 1988! (de C55) vind ik fijner klinken dan veel hedendaagse speakers. OKé; valt op de klank natuurlijk ook wel wat op aan te merken, maar het totale geluidsbeeld vind ik prettiger.

Ik ben er nog niet uit wat in mijn ruimte beter is; vloerstaander of monitoren. DE vloerstaanders gaan het weekend weg en dan plaats ik eerst weer die hele oude kef's.
Ga vanavond naar de Kef R500 luisteren. De R300 was er nog niet. En verder staat nog Dynaudio, Harbeth op het programma. Ben ook nog wel benieuwd naar de Sonus faber venere, maar dealers vinden is soms moeilijk.

garmtz

De C55 heeft een behoorlijke presence dip, tussen 1 en 2 kHz:



Dat geeft hem een vriendelijk karakter, maar recht is de grafiek niet echt.