Dual FI SP418

Started by Djauweh, January 29, 2013, 10:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spekkie99

Quote from: Djauweh on April 16, 2013, 09:44:15
Gister avond de kist opgehaald, ziet er super strak uit. Heb hem uiteindelijk in zijdeglans wit laten spuiten om hem zo min mogelijk op te laten vallen. Foto's volgen waarschijnlijk morgen gezien ik vandaag tot laat aan het werk ben.

Gister avond om 22:00 had ik de boel draaiend, jammer genoeg wat laat dus heb hem niet meer open kunnen gooien. Nog wel even de bekende Master and Commander scene gekeken op -15, jezus wat een geweld komt er uit die dingen echt niet normaal. De kanonnen slaan gewoon op je borst alsof ze naast je worden afgevuurd. Daarna nog een paar sine waves geprobeerd waarbij ik zag dat 1 van de woofers veel minder bewoog dan de ander. Ik dacht meteen aan een slecht soldeerpunt bij de terminal. Vanmorgen kwam ik er echter achter dat de gain van kanaal 2 helemaal dicht stond wat betekend dat ik gister avond dus maar met 1 woofer heb gespeeld. Ik kan niet wachten om ze beide open te gooien morgen. 1 was al niet normaal, laat staan 2.

Dit weekend tevens alles even opnieuw inregelen en de Anti-Mode er tussen zetten. Meer ervaringen en foto's volgen uiteraard!  ;D

Gaaf, dus je had er eentje als passieve radiator  ;)
Doet natuurlijk toch een beetje mee..
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Djauweh

Hij speelde idd passief mee. Vanmorgen even Slam FM aan gehad voor 10 min ofzo. Moest meteen de gain bij beide met de helft terug draaien en op mijn Marantz op -6dB zetten. Van 1 naar 2 scheelt echt enorm veel.

Spekkie99

Welke marantz heb je want ik ben me net aan het verdiepen in de kunsten van Audyssey.
Heb zelf een NR1603 met Audyssey MultEQ en die zou de sub aardig bij moeten kunnen regelen.
http://www.audyssey.com/audio-technology/multeq#multeq-solutions

Ben benieuwd of de antimode nog veel toevoegd.
Heb je zin en tijd om dat vergelijk te gaan doen?
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Djauweh

Ik heb de AV7005/MM7055 combo waar ook de MultEQ op zit. Voor mij was het een wereld van verschil toen ik de Anti-Mode er tussen zette op mijn oude sub. Audyssey geeft even een paar tik geluidjes door de subwoofer en regelt op basis daarvan alles in. De Anti-Mode is echt een paar min bezig met complete sweeps van sine waves en regelt zich op basis daarvan in. Wellicht dat de Audyssey pro installer nog wat toe kan voegen.

Op basis van mijn ervaring met mijn oude sub verwacht ik er in ieder geval veel van.

Ik heb zeker zin en tijd om voor deze sub een vergelijking te maken, zal denk ik dit weekend worden.


MegaJ

Net even doorgelezen. Gaaf spul. Heb je nog een foto van de binnenzijde van de sub voordat hij dicht gemaakt is? Vroeg me af wat je er nou uiteindelijk aan bracing e.d. in gedaan hebt.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Djauweh

Ik heb helaas geen foto's van de binnenkant anders dan degene die ik reeds geplaatst heb. Er is aan de binnenkant vrij weinig verstevigd gezien de geringe diepte en de wanden van 36/54mm. In het midden is een schot geplaatst met gaten er in voor wat extra stijfheid plus de randen zijn verstevigd. Je kan er een glas water open zetten en hem aardig open gooien voordat het water kringen laat zien.

Ik heb gister avond de subwoofer op zijn plek gezet, op de foto nog midden in de woonkamer. Hij staat nu netjes onzichtbaar achter de bank. Ik heb direct de Anti-Mode er op los gelaten om de boel in te regelen, had wat meer sweeps nodig dan ik eerder heb meegemaakt. Zo op het eerste oor is het verschil enorm. Waar het eerder continu monsters waren zijn het nu puppies wanneer ze eigenlijk niet veel hoeven te doen. Wanneer je echt een film op knalt zoals Master & Commander dan gaan ze weer los en zetten de hele kamer onder druk. Wanneer je midden op de bank zit staan ze heerlijk in je rug te knallen wat een heel apart effect geeft, je voelt de effecten echt alsof je er staat.

Voor muziek vallen ze me een beetje tegen, waarschijnlijk mede door de plaatsing. Ik kan er eigenlijk enkel het echte laag uit laten komen gezien de rest al vrij snel gedempt wordt door de bank die er voor staat. Mijn fronts staan op 60hz gecrosst om ze bij films niet te veel te belasten echter mis ik dan een stuk bij muziek. Dit maakt pijnlijk duidelijk dat mijn front gewoon niet goed genoeg zijn om deze woofers aan te vullen. Dat wordt nieuwe fronts bouwen dus die moeiteloos tot 35hz kunnen rijken op hoog volume. Vertigo Plus wellicht?

Dit weekend ga ik wat uitgebreider testen, 's avonds niet zoveel tijd voor plus ik heb buren :)

morca

mooie review,goeie filmsub,s zo te horen.
Met muziek is de plaatsing misschien niet ideaal idd.

Goed te horen dat je films zo goed bevallen  :music:

Flavio

Hoe heb je het nou opgelost met de montage van de versterker?
En heb je geen last van fan noise?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Djauweh

Quote from: morca on April 18, 2013, 18:07:42
mooie review,goeie filmsub,s zo te horen.
Met muziek is de plaatsing misschien niet ideaal idd.

Goed te horen dat je films zo goed bevallen  :music:

Voor films is het indeerdaad een beest, slaat werkelijk nergens meer op. Die subs in je rug trillen harder dan een powerplate. De vrouw vind het helemaal niks maar ik vind het geweldig haha. Vanavond en morgen gooi ik er wat films tegenaan om wat meer te testen.

Quote from: Flavio on April 18, 2013, 18:08:49
Hoe heb je het nou opgelost met de montage van de versterker?
En heb je geen last van fan noise?

Ik heb de versterker nu op zijn zij naast de sub op de grond staan, niet de meest mooie oplossing maar gezien hij achter de bank staat zie je dit toch niet. Van fan noise heb ik eigenlijk geen last. Ik heb de fans vervangen door stillere varianten. Wanneer het compleet stil is in huis hoor je ze heel zachtjes echter met normaal praten of de TV zachtjes aan wordt dit al overstemd. De leds zijn ook niet erg fel dus daar gelukkig ook geen last van.

Ik moet nog wel even de terminals lucht dit afsluiten, door de gaatjes waar de kabels doorheen gaan ontsnapt nog wat lucht. Op redelijk volume voel je dit best wel goed zelfs. Wat voor effect heeft dit op het geluid?

Djauweh

Ik heb besloten de Anti-Mode te verkopen en hier een MiniDSP voor terug te kopen. Ik wil handmatig kunnen boosten en dit het liefst ook tot onder de 16hz. Het klinkt met de Anti-Mode prima maar ik ben gewoon erg benieuwd wat ik er met een MiniDSP uit kan halen. Ik heb er immers niet voor niks 5000watt achter hangen.

De Anti-Mode staat inmiddels in de markt sectie.


Djauweh

Jammer genoeg nog niet, wellicht handig om eerst even te doen voordat ik in het diepe spring. Wat voor apperatuur gebruik je hier voor? Ik heb me wat ingelezen over REW wat erg handige software lijkt echter de hardware waar ze daar over spreken kan ik binnen Nederland niet zo snel vinden.

morca

linkje in me onderschrift,in de startpost.
Wel even google op alleen in nederland zoeken zetten,denk dat bv de Bax alles wel verkoopt.
ik kon de geluidskaart eerst ook niet vinden  ;)

Als je met dsp wilt gaan werken moet je wel kunnen meten,en de curve leren aanpassen.
Anders krijg je die dsp net zo min goed als de antimode.

Djauweh

Linkje dit weekend even doorgelezen, dat moet goed te doen zijn. Ik denk dat het alleen al een stuk leuker is om te doen dan enkel op het knopje te duwen. Is er ook een dergelijke uitleg voor speakers beschikbaar? Ik zou mijn fronts ook wel willen aanpakken namelijk.

morca

Heb je ADSY op je receiver,die pakken we meteen mee met fullrange meten,na het afstellen/vlak stellen van je sub.
Sub of front,s is om het even imo,je meet en maakt een correctie in ADSY.

Front,s komen toch altijd aan de beurt ivm fase stelling,als dat nodig is.
Na intregatie vd sub bekijken we altijd even full range om te kijken wat je daar nog mee kan doen.

Topic naam zal ik eens iets aanpassen,het is niet alleen voor sub,s namelijk  :)

Djoowwie

Quote from: Djauweh on April 19, 2013, 10:19:25
Voor films is het indeerdaad een beest, slaat werkelijk nergens meer op. Die subs in je rug trillen harder dan een powerplate. De vrouw vind het helemaal niks maar ik vind het geweldig haha. Vanavond en morgen gooi ik er wat films tegenaan om wat meer te testen.

Toen ik dit gisteravond las zat ik echt hardop te lachen echt geniaal  :clapping: waarschijnlijk ook omdat ik mezelf al helemaal zo zie zitten en dan de reactie van mijn vrouw voor me zie, die zou echt zo iets zeggen van ''Ben je gek geworden! dit is toch niet normaal!''

Echt wat een apparaat heb je daar

Djauweh

Quote from: morca on May  1, 2013, 18:32:57
Heb je ADSY op je receiver,die pakken we meteen mee met fullrange meten,na het afstellen/vlak stellen van je sub.
Sub of front,s is om het even imo,je meet en maakt een correctie in ADSY.

Front,s komen toch altijd aan de beurt ivm fase stelling,als dat nodig is.
Na intregatie vd sub bekijken we altijd even full range om te kijken wat je daar nog mee kan doen.

Topic naam zal ik eens iets aanpassen,het is niet alleen voor sub,s namelijk  :)

Ik ben niet bekend met de term ADSY, wat houd dit in? Ik heb een AV7005 van Marantz als pre-amp.

Ik kan voor de meting de mic amp van DSPeaker gebruiken met de microfoon van mijn Anti-Mode, dit schijnt na wat gelezen te hebben erg goed te werken daar hier ook een configuratie bestand bij wordt geleverd. Nu de dB meter en minidsp nog.

Ik wil de minidsp eigenlijk gaan testen tegenover de antimode waardoor ik deze nog even in bezit houd.

Quote from: Djoowwie on May  2, 2013, 23:35:31
Toen ik dit gisteravond las zat ik echt hardop te lachen echt geniaal  :clapping: waarschijnlijk ook omdat ik mezelf al helemaal zo zie zitten en dan de reactie van mijn vrouw voor me zie, die zou echt zo iets zeggen van ''Ben je gek geworden! dit is toch niet normaal!''

Echt wat een apparaat heb je daar

(bijna) Alle vrouwen zijn ook hetzelfde  ;D Ik zet hem tegenwoordig maar gewoon uit als de vrouw mee kijkt anders wordt het er niet gezelliger op haha. Ze vond het ook echt niet leuk toen ze de drivers voor het eerst zag. Gelukkig staat hij volledig uit het zicht waardoor ze daar in ieder geval niets over kan zeggen. Sterker nog, op de plek waar de oude woofer stond kan ze nu mooi een plant neerzetten  ;D

morca

Audyssey MultEQ XT versie zit op je amp,hoe goed die werkt zou je na een meting kunnen zien.
Ik heb zelf een goedkope versie,die stel ik volledig manual in,auto ADSY stand klinkt echt bagger.

Ja die antimode mic kan je als mic gebruiken dacht ik,even op het HTS forum spieken  :)

morca

Wat was de inhoud ook al weer,en de amp.
Totale kosten?
Ik zal je even toevoegen aan de DIY database,die moet ik nodig eens iets bijwerken.
Heb alleen alle info niet van elke DIY,alle topics doorlezen  :-\

Djauweh

Quote from: morca on May  7, 2013, 22:41:00
Wat was de inhoud ook al weer,en de amp.
Totale kosten?
Ik zal je even toevoegen aan de DIY database,die moet ik nodig eens iets bijwerken.
Heb alleen alle info niet van elke DIY,alle topics doorlezen  :-\

Heb al even niet meer in dit topic gekeken ivm de bouw van een setje nieuwe fronts :)

Inhoud van de kist is zo'n 225 liter. De amp is een Marathon MA-5050 welke 5000watt levert waar ik er inmiddels 2 van heb, één per driver. Totale kosten voor dit project zijn;

- 2x FI SP418 € 1200,-
- 2x Marathon MA-5050 € 2000,-
- Kist inclusief spuitwerk € 1000,-
- Klein spul zoals voetjes, connectoren en kabels € 300,-
- Een hele hoop tijd :)

Zo'n € 4500,- ben ik wel kwijt geweest denk ik maar hij is het meer dan waard geweest!