Sub werd een tegenvallertje

Started by bluemagics, January 21, 2013, 15:52:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bluemagics

Hoi audio liefhebbers,

Ik heb vorige week de SVS PB12-NSD afgeleverd gekregen. Als eerste was de doos toch een stuk groter dan ik in gedachten had, ook de inhoud. Dit ondanks dat ik de grootte heb getekend op de grond om van te voren een inschatting te maken.

Met de grootte van de subwoofer heb ik zelf niet zoveel problemen, mijn vriendin wel. De box is zo groot dat mijn idee om het mooier te maken met een koeienvel niet gaat helpen.

Wat mij opviel is dat de bass een negatieve toegvoegde waarde had op het geluid. Ik heb de sub in alle hoeken en buiten de hoeken geprobeerd. Audessey gedraaid en met de phase+volume gespeeld. Of het is te zacht, of er treed teveel resonantie op (vooral van de vitrinekast en de deuren). Ik denk dat ik weinig geluidabsorberende dingen heb in de kamer (op de bank en gordijnen (die altijd open zijn) na. Met muziek was het geluid helemaal een drama.

Ik weet dat ik met meten de situatie ietskan verbeteren, maar ik heb er een hard hoofd in dat het gaat klinken zoals ik in gedachten had.

Mijn frontspeakers zijn de Monitor Audio RX6. De AV-receiver is de Onkyo TX-NR508.

Ik denk dat ik helaas de sub ga retourneren en het op twee goeie stereo speakers ga houden, bijvoorbeeld twee (tweedehands) Monitor Audio PL-200 in plaats van een 5.1 (komt uiteindelijk op vergelijkbare kosten). Dan heb ik heel goed geluid met muziek en geluid wat beter bij de kamer past met muziek.


Zijn er meer mensen die toch voor twee speakers gaan op de forum? Als je de kosten van een 5.1 stopt in twee kwalitatieve frontspeakers is je winst volgens mij groter.


Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

frank2

#1
Als je kamer hard is (dus weinig demping in de kamer) helpt geen enkele speaker om het mooi te maken. Het enige wat zou kunnen helpen is een DSP. Als zelfs dat niet helpt zou ik eerst voordat je met wat anders begint eens akoestiek proberen te verbeteren door o.a. een wollen vloerkleed, gordijnen dicht, eventueel demping onder de bank.

De svs is een goede sub, dus daar zal het echt niet aan liggen.

Plaats eens wat foto's dan kunnen we er meer over zeggen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bluemagics

Ik heb idd het idee dat het niet aan de sub ligt, maar aan de kamer. Ik lees zoveel goede verhalen voor de SVS, dat ik daar vanuit ga.

Ik zal vanavond wat foto's maken. Het probleem is alleen dat een aanpassing van de akoestiek wat tijd in beslag gaat nemen. We hebben een bankstel besteld en wachten tot die geleverd gaat worden (week 9), daarna pas gaan we voor een tapijt (ook de rest van de inrichting zoals de dressoir en dergelijke) kijken. Ik ben bang dat als ik over 3 maanden klaar ben met de herinrichting (en de akoestiek verbeteren) en het klinkt nog steeds niet geweldig, dan is de termijn voorbij waarin ik de sub mag retourneren.

Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

frank2

Tsja als je nog met de inrichting van je kamer bezig bent, verwacht je dan serieus dat de sound goed is.
Ik zou pas wat kopen als ik de inrichting klaar heb. Eerder kun je namelijk niet bepalen of het geluid van welke speakers dan ook goed is.

Dus wachten tot de inrichting klaar is en dan verder..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Nahpets

Quote from: frank2 on January 21, 2013, 16:12:35
Tsja als je nog met de inrichting van je kamer bezig bent, verwacht je dan serieus dat de sound goed is.

Als mensen zo belerend tegen jou denken te moeten doen, gooi je de knuppel in het hoenderhok en zeg je het forum (alweer) voor altijd te verlaten.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Nahpets

Quote from: frank2 on January 21, 2013, 16:25:15
Op de teentjes getrapt? ;)

Nope. Begrijp alleen niet waarom je er voor kiest om Bluemagics te kleineren terwijl je zelf regelmatig zegt te ervaren hoe vervelend de communicatie kan zijn op dit forum.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

alexander2

#7
Het zijn hele goede subs maar het goed afstellen vereist veel kennis en ervaring.
Van boemerig naar prettig kan lang duren maar misschien is er iemand die je ter plekke wil bijstaan?

flakkees

ik ga je 1 tip geven en daar moet je het mee doen ...
ik heb zelf ook de audyssey sub problemen gehad

de tip ...

als je inmeet met audyssey en de sub is aan de beurt
richt dan de inmeet mic. recht op de sub van af ongeveer 1,5 tot 2 meter .
succes
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

bluemagics

Bedankt voor de tips!

Ik ga vanavond het inmeten met audessey opnieuw proberen. Ik probeer anders ook met een oudere tapijt te kijken of het nagalmen wordt ondrukt. Ik houd jullie op de hoogte!
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

smok3y

Maar wat is goede demping dan?
Heb zelf ook geen tapijt/vloerbedekking maar gewoon laminaat in de woonkamer.

(iemand die zelf ook de PB12-NSD wilt gaan bestellen)

@topicstarter

Sorry wil je topic verder niet jatten hoor en lees aandachtig mee.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

bluemagics

Smokey, geen probleem heer. Hoe meer we informatie en ervaringen kunnen delen, hoe beter.

Ik post vanavond wat foto's, mischien kan je het vergelijken met jou woonkamer.

In mijn vorige huis had ik (klik)laminaat. Ik heb het idee dat dat iets beter dempt dan mijn huidge (natuursteen) vloer.

Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

smok3y

Goed om te horen,kan anders wellicht wat lullig overkomen ;)

Reden waarom ik dit zo nauw volg is omdat ik in het verleden ook een subwoofer 2e hands heb overgenomen van een forumlid.
Maar had vervolgens precies hetzelfde wat jij had.

Wil nu na een jaar toch wel weer een sub pb12-NSD ook,maar ergens toch bang dat ik weer dit probleem zal ervaren.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

bluemagics

Was het probleem met de akoestiek met je eerste sub uiteindelijk opgelost? Of bleef je problemen houden?

Ik kan bij mij nog steeds niet de instellingen vinden die voor perfecte geluid zorgen, of het is te zacht, of veels te boomerig. Ik heb dagelijks geprobeerd om de sub zo goed mogelijk in te stellen. Ook met verschillende films en op verschillende volumes getest.
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

alexander2

Quote from: bluemagics on January 21, 2013, 17:10:02
Smokey, geen probleem heer. Hoe meer we informatie en ervaringen kunnen delen, hoe beter.

Ik post vanavond wat foto's, mischien kan je het vergelijken met jou woonkamer.

In mijn vorige huis had ik (klik)laminaat. Ik heb het idee dat dat iets beter dempt dan mijn huidge (natuursteen) vloer.

natuursteen icm harde beton wanden is niet een prettige omgeving voor een sub ( in feite voor alle speakers ) .

morca

Jouw kamer is een akoestische ramp als ik lees waarop opgebouwd.
Niet negatief naar jouw bedoeld,.maar dan weet je dat het 99 % je ruimte is.
Paar foto,s zouden fijn zijn,even een beeld schetsen.

Ik denk dat je juist met een paar kleinere speakers het beter doet in jouw ruimte,minder roomgain.
En een sub dusdanig geplaatst dat die de roomgain e4n de nagalm minder aanspreekt,

Misschien zit je wel op een staande golf,dan hou je ook die rommel die je beschrijft in je sound
.
Nou eerst een plaatje dan weer verder kijken  :)

smok3y

Quote from: bluemagics on January 21, 2013, 17:25:24
Was het probleem met de akoestiek met je eerste sub uiteindelijk opgelost? Of bleef je problemen houden?

Ik kan bij mij nog steeds niet de instellingen vinden die voor perfecte geluid zorgen, of het is te zacht, of veels te boomerig. Ik heb dagelijks geprobeerd om de sub zo goed mogelijk in te stellen. Ook met verschillende films en op verschillende volumes getest.

Niet op kunnen lossen nee,vandaar ook de verkoop van de sub destijds.
Maar begin nu goede bass in films wel steeds meer en meer te missen,vandaar dat ik he toch wel weer eens wil proberen.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

morca

Quote from: smok3y on January 21, 2013, 17:44:15
Niet op kunnen lossen nee,vandaar ook de verkoop van de sub destijds.
Maar begin nu goede bass in films wel steeds meer en meer te missen,vandaar dat ik he toch wel weer eens wil proberen.
Plaating in de ruimte tov je luisterplek is heel belangrijk.
Ik heb een kamer die ik als RAMP beschouwde,met mijn idee toch redelijk tot best goed gekregen.

Dus het kan wel,maar posten jullie beide eerst maar eens wat foto,s van de ruimte van alle kanten aub.
Dan gaan wij even mee denken wat de goeie plek/plaatsing voor de sub zou kunnen zijn.

KILLorBE

Ik weet niet hoe het met SVS subs zit, maar misschien moet je hem inspelen?

Toen ik mijn zelfbouw sub "klaar" had was ik verre van tevreden (veel te boomerig/bonkerig), na een tijdje begon het steeds beter te klinken en nu ben ik best wel tevreden (Ben nog niet klaar....wanneer wel?).

Het heeft overigens niks met hocus pocus te maken, de surround en spider van de woofer zijn gewoon wat soepeler geworden.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

smok3y

Ik zou heel erg graag foto,s willen posten,maar weet bij god niet hoe dat moet.
De foto,s zijn echter al gemaakt.

Zie [img/] of iets dergelijks staan als ik op het "foto icoontje" druk.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

smok3y

#20
http://imageshack.us/photo/my-images/401/20130121174555.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/685/20130121174612.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/89/20130121174730.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/824/20130121174741.jpg/

Tsja dan maar even zo  :crazy: :dontgetit:
Zoals je ziet heb ik een laminaat vloer,betonnen muren,stevige gordijnen en een best groot kleed.

Dacht er zelf aan de sub te plaatsen rechts naast de tv in de hoek (waar de lamp nu staat)
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS



smok3y

Quote from: morca on January 21, 2013, 18:10:40
Waar stond de sub toen?

Hmm ja had toen een totaal andere inrichting.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

koosnaampje-audiofiel

IK heb wel beroerdere inrichtingen gezien, hier moet toch wel een oplossing in te vinden zijn.
Klipsch, Denon.