Instellen subwoofer in combinatie met Tannoy Revolution signature speakers

Gestart door jackflash, januari 19, 2013, 18:38:51

Vorige topic - Volgende topic

jackflash

Hallo,

Allereerst wil ik zeggen dat ik over dit onderwerp al heel veel gelezen heb, er zijn veel handleidingen / set up adviezen etc voorhanden op dit forum en andere fora. Maar er blijven toch een aantal vragen openstaan voor mijn specifieke situatie. Mocht er toch een topic bestaan met alle antwoorden op mijn vragen, dan heb ik dat over het hoofd gezien.

Dan nu mijn issue.
Ik heb een marantz receiver (SR 8002) en een speaker 5.1 set up (Tannoy Revolution signature). Daarbij een Rel Quake subwoofer. Nu heb ik laatst een setup Bluray gekocht om alles eens goed af te stellen met een analoge geluidsmeter. Beeld en speakers is geen probleem (alles afgesteld op 75DB). Maar dan de subwoofer.... Wat een hel is dat zeg. De beschrijving (en ook vele fora op internet) zegt dat de subwoofer op exact hetzelfde level afgesteld moet worden als de speakers (dus ook op 75DB), soms wordt gezegd plus of min 3DB, maar goed. Maar als ik dit doe, is het geluid van de subwoofer zo onnoemelijk hard, dat dit gewoon niet kan kloppen. De sub haalt dit niveau niet eens, hoe hard ik 'm ook zet. Ik heb dus wat advies nodig hoe ik dit precies moet doen.

Even wat gegevens:

- Tannoy voorspeakers hebben een bereik vanaf 34Hz, middenspeaker 36Hz, achter 46Hz
- Rel is aangesloten via High en LFE aansluiting. High voor muziek en LFE voor films. Rel heeft daar ook aparte volumeknoppen voor.
- Crossover in versterker ingesteld op 60Hz (stond vroeger altijd op 80, maar dit zal niet de oorzaak zijn van het niet goed kunnen afstellen lijkt me)
- Ik gebruik installatie vnl voor muziek, zou dus ook liefst de sub naadloos aan willen laten sluiten op de speakers.
- Rollover punt op de REL heb ik (ongeveer ingesteld op 35, dacht dat dit dan mooi aansluit bij het ''laag'' bereik van de speakers. MAar ik kan het mis hebben?
- Front speakers staan op Large, achter op small

Vragen:
1. Hoe zouden jullie beginnen met instellen van de sub? En heeft het überhaupt nut om de geluidsmeter daarbij te gebruiken? Beginnen met volume voor zowel high als low halverwege? En wanneer is het aan te bevelen om volume te corrigeren voor de sutb op de versterker?
2. Ik wil de speakers zoveel mogelijk benutten voor de lage tonen en de sub gebruiken als de speakers het niet meer aankunnen. Is het correct dat ik dan de rollover op de REL heb staan op 35, zodat deze aansluit bij het lage tonen bereik van de front speakers?
3. Volgens de ''1,5 x laagste bereik van front speakers = crossover punt'', kom ik dan ongeveer uit op 51. Vandaar dat ik de crossover op de versterker op 60hz heb gezet (laagst mogelijke waarde). Is dit een goede gedachte?
4. Ik ben nogal pietluttig, maar op de REL zie ik alleen maar rollover waardes van 22, 41 (halverwege) en 106. Dit is niet lineair. Hoe weet ik nu waar het HZ 35 punt ligt?

Graag jullie advies. Hopelijk heeft iemand tijd voor een persoonlijk advies (verwijzingen naar andere topics zijn ook welkom uiteraard. Ik heb zelf ook al veel gelezen, maar iedere situatie is toch net weer wat anders, dus veel vragen blijven dan toch openstaan).

Enorm bedankt alvast!

gr Michel

Cantodea

Volgens mij stel je een subwoofer in op het gehoor, zo doe ik het toch. Mijn hoofdluidsprekers halen 36 Hz bij -3dB, dus op 54 Hz beginnen ze al aardig af te vallen. Mijn subwoofer is afgesteld op 60Hz. Het volume afstellen van een sub kan een lastige zaak worden. Gebruik in iedere geval een goede opname. Let wel in veel muziek uit de jaren 70-80 is het laag minder aanwezig in de opname. let erop dat het vooral natuurlijk blijft. De basweergave moet vooral snel en gortdroog zijn bij muziek. Van een contrabas verwacht je nu éénmaal geen dreun in je maag, terwijl een harde dreun op de kickdrum wel mag voelbaar zijn.
Verder kan je ook experimenteren met de plaatsing van de subwoofer, dit kan nogal veel verschil uitmaken, zeker voor het volume.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

morca

Ik deed het ook altijd op gehoor,zoals hierboven genoemd, een contrabass moet in evenwicht klinken.
Dat lukt op het oor aardig,
MAAR wil je het goed doen.
Meten en een DSP gebruiken.

Fase dippen hoor je ook niet maarzo,op het oor is met alle respect geen goeie tip voor iemand die er al niet uitkomt.
Denk dat je sub een beter plekje nodig heeft.

Maar je plaatsing vd sub in de ruimte tov jouw luisterplek is belangrijk.
Als ik zo hoor heb je de sub op een nare plek staan.
Heb je foto,s van je ruimte op het forum staan,en een layout van je kamer.
Eerst eens kijken of je sub een beetje op de goeie plek staat,anders word het nooit niks.

yorkie13

De sub haalt dit niveau niet eens, hoe hard ik 'm ook zet. Ik heb dus wat advies nodig hoe ik dit precies moet doen.

Dat zeg je zelf, een Rel Quake lijkt me ook niet echt een HT subwoofer.

Met een 20 cm woofertje kan je geen wonderen verwachten wat SPL betreft.

Om dit een beetje te compeseren moet je de subwoofer in een hoek plaatsen, de wanden zullen dan
wat extra boost geven.

Of toch eens voor een serieuze (2dehands) subwoofer gaan kijken.

morca

De hoek is een mooie optie,een beetje cornergain zou wenselijk zijn.
Maar dan wel in de goeie hoek ,daarom is een overzicht van je kamer en set wel wenselijk voor goeie tips.

jackflash

Hier mijn geluidskamer! Subwoofer staat in de hoek (bij de 2 posters)

morca

Is dat ook ong de afmeting,of zit er nog een open deel aan die kamer.Ik zie de laatste muur naast je deur niet.
Plaatsing lijkt wel goed denk ik,mits die niet zichtbare muur er is.
Anders verlies je veel druk /gain van de sub in een keuken eetgedeelte .

jackflash

Afmetingen zijn 3.5 meter (kant waar tv hangt) bij 4.5 meter (langere zijde bij raam)

morca

Mooie ruimte en afmeting
Gezien je plaatsing zou je zeggen dat de sub we wat moet doen,maar voor HTgebruik zal een SVS bv het vele malen beter doen.

Het hele high level verhaal ontschiet me de laatste tijd,pure direct schakelt alles uit,ook ADSY bij mij.
En het geluid is dan niet echt ok.
Ik zet hem gewoon op stereo met muziek,sub,s spelen mee met de muziek.
Klinkt hier beter dat met pure direct,en dan ook geen ADSY of dsp,die mis ik op pure direct.

Dan heb je nog roomgain,gebruik je ADSY vd amp?
Want die roomgain maakt ook een rommeltje als je iets harder zet zoals jij beschrijft.
Gaat alles harder of word het 1 dikke brij dan?

jackflash

ADSY is audessey neem ik aan? Nee die gebruik ik niet. Sorry ben niet zo thuis in de terminologie. Roomgain zegt me niets, zit niet op mijn receiver of sub.

Pure direct bij mij is ook dat de sub meespeelt, stereo overigens ook, klinkt beide beetje hetzelfde

edgnoj

Doodzonde om zulke mooie speakers te koppelen aan een Quake boombox. De krengen zijn niet goed in te stellen en als je niet oppast wandelen ze door de kamer heen. Als je persé wilt vasthouden aan de quake zou ik in ieder geval de Slam zover mogelijk dichtdraaien. Eerlijk gezegd zou ik de Quake zo snel mogelijk verkopen en eentje kopen die past bij de kwaliteit van je Signatures.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

morca

Citaat van: jackflash op januari 20, 2013, 12:12:47
ADSY is audessey neem ik aan? Nee die gebruik ik niet. Sorry ben niet zo thuis in de terminologie. Roomgain zegt me niets, zit niet op mijn receiver of sub.

Pure direct bij mij is ook dat de sub meespeelt, stereo overigens ook, klinkt beide beetje hetzelfde
Roomgain is een mode in je ruimte,vaak tussen 40 en 50 hz wat een beste bult van 10 a 15 db veroorzaakt.
Dit kan erger worden door je front,s,die bv een basspoort hebben.
Heb je basreflex op je speakers,en zo ja voor of achter,dichtstoppen helpt nog wel eens,heel vaak zelf,s.

Die sub is idd wel een beetje uit verhouding tot de rest van je set.
Als je alleen de fronts speelt zonder sub,hoor je dan nog bij bv een contrabass dat bepaalde tonen te hard gaan.
Dat kan al duiden op roomgain....

jackflash

Citaat van: morca op januari 20, 2013, 12:57:47

Die sub is idd wel een beetje uit verhouding tot de rest van je set.
Als je alleen de fronts speelt zonder sub,hoor je dan nog bij bv een contrabass dat bepaalde tonen te hard gaan.
Dat kan al duiden op roomgain....

Nee geen last van, wel met de sub erbij als die heel hard staat

morca

Citaat van: jackflash op januari 20, 2013, 14:05:35
Nee geen last van, wel met de sub erbij als die heel hard staat
Dat duid op een slecht afgestelde(dsp toevoegen aan de set) sub opzich.
Misschien nog fase stelling.

Maar een niet vlakke ingeregelde sub geeft een rommelig geluid.
Een goed ingeregelde sub met vlakke response kan je wat harder zetten en het word niet echt rommelig.
Dus ik denk dat je nog wat te doen hebt,maar zonder meting is dit moeilijk in te schatten.

edgnoj

Wat je nog kunt proberen is de sub met spikes op een stoeptegel te zetten en een tegel bovenop de sub te leggen. Dan blijft hij in ieder geval op z'n plek staan en als je mazzel hebt resoneert hij dan minder. Daar zit volgens mij een flink deel van de oorzaak van dit probleem. Verder de Slam stand omlaag brengen.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

jackflash

Ben al een stuk wijzer: na herhaaldelijk luisteren naar een mooi fragment van de gladiator en spelen met de fase knop ben ik erachter dat de fase niet goed stond. Fase staat nu op 0. Het leek dat de 180 stand een luider volume gaf, maar ook trillender, alsof je oren een drukverschil ervaren. De 0 stand is rustiger en voller. Geluidsmeter gaf aan dat deze ook (en dat vond ik verrassend) luider was. Daar ben ik dus al uit. Volume vd high input staat nu vlgs mij ook redelijk goed( op een kwart). Nu de rol off nog (crossover) op de sub. Hoe kan ik dit goed afstellen? Als mijn fronts gaan tot 34hz, is dit dan het roll over punt? Of liever wat overlap en zo ja hoeveel dan?

KILLorBE

Crossover kun je op het gehoor afstellen of je moet meten.

Misschien heb je hier iets aan:
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

jackflash

Handig filmpje idd. Maar dat meten hoe gaat dat dan? Met mijn spl krijg ik het niet voor elkaar. Mijn rel komt niet tot het gewenste volume, wel enorm getril en gebonk, maar dat is het dan ook. Tips zijn welkom!

kooba

Ik heb 2 Tannoy Revolution Signature's en een sub, maar dan de DC4 en niet de DC6T's en geen Quake maar een BK XXLS400FF sinds vorige week.

Sub staat hier op fase 0 en het volume iets minder dan half open.

Crossover op de versterker staat op 80Hz, maar ik zit vaak nog te switchen tussen 60Hz en 80HZ.
De ene keer lijkt het op 60 mooier te klinken en de andere keer op 80.

Volume van de sub ben ik steeds een tikkeltje dicht aan het draaien, deze stond net over de helft toen ik hem net had vorige week maandag en nu dus iets onder de helft.

Het klinkt hier fantastisch  :music: :music:

Maargoed, jij hebt dus 2 klasses hoger van de Tannoy Revolutions, een heel andere subwoofer en een andere kamer en een andere versterker, dus ik heb verder eigenlijk geen idee.

Verder wil ik nog even zeggen dat ik je speakers tof vind. Ik zou ze graag zelf hebben, maar geen plek voor, dus het worden straks de gewone DC6's zonder de T dus.

jackflash

Hi, dank voor de comlimenten! Fijn ook om te horen hoe jij m hebt ingesteld. Waar heb je decrissover op je sub op ingesteld?

kooba

Citaat van: jackflash op januari 21, 2013, 08:41:01
Hi, dank voor de comlimenten! Fijn ook om te horen hoe jij m hebt ingesteld. Waar heb je decrissover op je sub op ingesteld?

Die staat op uit. Ik heb hem alleen low level aangesloten en mijn receiver regelt de crossover :)

KILLorBE

Citaat van: jackflash op januari 20, 2013, 19:59:09
Handig filmpje idd. Maar dat meten hoe gaat dat dan? Met mijn spl krijg ik het niet voor elkaar. Mijn rel komt niet tot het gewenste volume, wel enorm getril en gebonk, maar dat is het dan ook. Tips zijn welkom!
Met een SPL meter zal het moeilijk worden (Veel werk, als het al lukt), als je met een PC meet dan kun je de veranderingen zien over een veel groter frequentiebereik en weet/zie je wat voor een invloed verschillende instellingen hebben.
Maar als je geen meetmicrofoon hebt dan houd het op en kun je beter op je gehoor afgaan en veel proberen.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

jackflash

Ik zou best wel eens zo' n akoestische meting willen laten uitvoeren, met als doel advies te krijgen over het correct instellen van speakers maar vooral subwoofer. Zijn er forumleden die dit voor een zacht prijsje kunnen doen. Waar moet ik ongeveer rekening mee houden qua kosten?

jackflash