Emotiva XPA's vervangen voor high-end receiver

Gestart door FeaR1986, januari 15, 2013, 18:54:52

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

NB: stond al een stukje in het Emotiva topic, maar een eigen topic leek me handiger om niet al te veel offtopic te gaan in het Emotiva-topic  :smile:

De situatie:
Zoals wellicht bekend ben ik in het bezit van een Emotiva XPA-2 en XPA-5 welke verbonden zijn aan de Pre-Out van een Denon AVR-2809. Aangestuurd wordt op dit moment een paar Focal Chorus 826W, CC800W en twee Boston Acoustics A25. De A25's worden ooit vervangen door een paar Chorus 816W. Voor het laag staat er een Velodyne SPL-1200 Ultra naast. Een set waar ik best trots op ben  :wub:

Met de komst van de XPA's is mijn geluidsbeeld niet heel erg verandert. Wellicht dat de speakers iets strakker laag weergeven, maar ik durf zelfs niet te zeggen of ik dat blind zou merken. Nu zijn de Focals ook niet lastig. Enige is dat de receiver om moet gaan met redelijk wat dippen naar 4 Ohm en soms 3 Ohm. Maar een beetje receiver kan dat, mijn Denon AVR-2809 trok dat ook gewoon. Dus, waarom heb ik al dat vermogen staan? Ik zit met de gedachte om mijn XPA-2 en XPA-5 de deur uit te doen en dan een AVR-4520 terug te kopen. Qua vermogen moet dat gewoon gaan lijkt me. Financieel erg aantrekkelijk aangezien de AVR-4520 überhaupt maar 2500 euro kost.

Nu staan die XPA's heel erg tof en vind het ook zeker wel wat hebben om naar losse voor- en eindversterking te gaan. Dus redenen om de XPA's te houden heb ik natuurlijk ook. Zelf dacht ik dat mijn AVR-2809 wellicht de bottleneck was van de huidige opstelling. Dat als ik de Denon vervang voor een dedicated pre/pro dat ik dan wel zal horen waarom die XPA's er staan.
En over die pre/pro's heb ik ook nog even zitten denken. Een pre/pro is een factor duurder dan de meeste (high-end) receivers waarop ze gebaseerd zijn. AV7005 op de SR7005, de AV8801 op de AVR-4520, PR-SC5509 op de TX-NR5009, et cetera. Waarom niet gewoon de receiver kopen en de Pre-Outs gebruiken... Natuurlijk heb je wel wat dingen als geen XLR, hebben de meeste pre/pro's een ringkern en een stevigere behuizing. Maar scheelt dat zo veel??

In het Emotiva-topic kwam naar voren dat wellicht een nieuwe mid-end receiver kopen ook al veel zou schelen. Dan denk ik aan iets van een Onkyo TX-NR818, AVR-3313, SR6007, receivers van onder de 1000 euro. Persoonlijk doe ik het dan liever in één keer goed en leg ik drie keer zo veel neer voor een pre/pro.

Lange post kort:
Hebben de XPA's (zodra aangevuld met een mooie pre/pro) nut of kan ik net zo goed een high-end receiver a la een Denon AVR-4520 kopen?
Is het het waard om een echte pre/pro te kopen of is de (veel goedkopere) receiver-versie ook mogelijk?

Any thoughts?
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Eddye

Tja, moeilijk. Als de XPA's je niets brengen is het natuurlijk erg jammer. Wellicht zou je ook naar andere receivers kunnen luisteren die misschien meer voor je doen dan de Denon? Voor het genoemde bedrag kan je best wat moois kopen, lijkt me.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Maro

Ik vind die Emotiva versterkers in bijna alle gevallen zoals ze hier op het forum voorbij komen grote overkill. Heeft zeker te maken met kijk eens hoe groot ed :D. Met die Focals is een goede receiver meer dan genoeg. Wil je het beste kwa video, stereo, de beste componenten en de beste voedingen ed dan is een Pre Pro met een daarbij passende EV het mooist en zeker goed genoeg op jouw speakers. Vind een Marantz AV-8801 met de bij passende EV zeker zo mooi als die Pre Pro met die Emotiva overkill. Heb zelf vorig jaar met deze twijfel rond gelopen en heb geen seconde spijt van mijn uiteindelijk besluit.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Als het knaagt zou ik zeggen: gewoon uittesten. Kijken of er iemand is met een relevante receiver die het ook leuk vindt om eea eens te vergelijken. Zou graag aanbieden te helpen maar mijn av7005 gaat je niet helpen. Verwacht overigens dat het verschil niet hemelsgroot zal zijn bij een goede receiver.

Een alternatief zou zijn om een paar moeilijk opvoedbare speakers aan te schaffen zodat je zeker weet dat je de Emotiva's maximaliseerd. Gaat je set er als geheel op vooruit :devil:
Sluit ook aan bij Maro's advies (voorkomen van overkill) :angel:
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Vik

Wat is je budget voor eventueel een mooie pre-pro?

De Emotiva's heb je nu eenmaal en ze hebben nou eenmaal veel vermogen die waarschijnlijk overkill zijn, maar aan de andere kant valt het verbruik en de warmte ontwikkeling erg mee.

Werken met de pre out's van je Denon is leuk maar je haalt er het meeste uit met een goede pre-pro zoals bijvoorbeeld de aangekondigde AV-8801.  Het voorversterker gedeelte van de 4520 is ongeveer gelijk aan de 8801.

Ik schat dat de AV 8801 samen met de Emotiva eindbakken een beter resultaat leveren als enkel de AVR-4520.  Het blijft het mooiste om het voorversterker gedeelte te scheiden van de eindtrappen.

Citaat van: FeaR1986 op januari 15, 2013, 18:54:52
NB: stond al een stukje in het Emotiva topic, maar een eigen topic leek me handiger om niet al te veel offtopic te gaan in het Emotiva-topic  :smile:

De situatie:
Zoals wellicht bekend ben ik in het bezit van een Emotiva XPA-2 en XPA-5 welke verbonden zijn aan de Pre-Out van een Denon AVR-2809. Aangestuurd wordt op dit moment een paar Focal Chorus 826W, CC800W en twee Boston Acoustics A25. De A25's worden ooit vervangen door een paar Chorus 816W. Voor het laag staat er een Velodyne SPL-1200 Ultra naast. Een set waar ik best trots op ben  :wub:

Met de komst van de XPA's is mijn geluidsbeeld niet heel erg verandert. Wellicht dat de speakers iets strakker laag weergeven, maar ik durf zelfs niet te zeggen of ik dat blind zou merken. Nu zijn de Focals ook niet lastig. Enige is dat de receiver om moet gaan met redelijk wat dippen naar 4 Ohm en soms 3 Ohm. Maar een beetje receiver kan dat, mijn Denon AVR-2809 trok dat ook gewoon. Dus, waarom heb ik al dat vermogen staan? Ik zit met de gedachte om mijn XPA-2 en XPA-5 de deur uit te doen en dan een AVR-4520 terug te kopen. Qua vermogen moet dat gewoon gaan lijkt me. Financieel erg aantrekkelijk aangezien de AVR-4520 überhaupt maar 2500 euro kost.

Nu staan die XPA's heel erg tof en vind het ook zeker wel wat hebben om naar losse voor- en eindversterking te gaan. Dus redenen om de XPA's te houden heb ik natuurlijk ook. Zelf dacht ik dat mijn AVR-2809 wellicht de bottleneck was van de huidige opstelling. Dat als ik de Denon vervang voor een dedicated pre/pro dat ik dan wel zal horen waarom die XPA's er staan.
En over die pre/pro's heb ik ook nog even zitten denken. Een pre/pro is een factor duurder dan de meeste (high-end) receivers waarop ze gebaseerd zijn. AV7005 op de SR7005, de AV8801 op de AVR-4520, PR-SC5509 op de TX-NR5009, et cetera. Waarom niet gewoon de receiver kopen en de Pre-Outs gebruiken... Natuurlijk heb je wel wat dingen als geen XLR, hebben de meeste pre/pro's een ringkern en een stevigere behuizing. Maar scheelt dat zo veel??

In het Emotiva-topic kwam naar voren dat wellicht een nieuwe mid-end receiver kopen ook al veel zou schelen. Dan denk ik aan iets van een Onkyo TX-NR818, AVR-3313, SR6007, receivers van onder de 1000 euro. Persoonlijk doe ik het dan liever in één keer goed en leg ik drie keer zo veel neer voor een pre/pro.

Lange post kort:
Hebben de XPA's (zodra aangevuld met een mooie pre/pro) nut of kan ik net zo goed een high-end receiver a la een Denon AVR-4520 kopen?
Is het het waard om een echte pre/pro te kopen of is de (veel goedkopere) receiver-versie ook mogelijk?

Any thoughts?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

audiosurfer

Ik heb een yamaha 3010 staan en ben juist benieuwd of eindbakken bij mij een verschil zouden maken. Ik wil namelijk graag over naar een voor/eind combi. Heb niet zo heel veel tijd op het moment, maar misschien kunnen we een keer testen.

Waar woon je?
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

FeaR1986

Citaat van: vik op januari 16, 2013, 08:54:18
Wat is je budget voor eventueel een mooie pre-pro?

De Emotiva's heb je nu eenmaal en ze hebben nou eenmaal veel vermogen die waarschijnlijk overkill zijn, maar aan de andere kant valt het verbruik en de warmte ontwikkeling erg mee.

Werken met de pre out's van je Denon is leuk maar je haalt er het meeste uit met een goede pre-pro zoals bijvoorbeeld de aangekondigde AV-8801.  Het voorversterker gedeelte van de 4520 is ongeveer gelijk aan de 8801.

Ik schat dat de AV 8801 samen met de Emotiva eindbakken een beter resultaat leveren als enkel de AVR-4520.  Het blijft het mooiste om het voorversterker gedeelte te scheiden van de eindtrappen.

Budget heb ik niet echt vast staan. Ik weet dat ik makkelijk een euro of drieduizend kwijt kan zijn aan een leuke processor, daar houdt ik dan ook rekening mee. De Emotiva pre/pro is geen optie vanwege de looks. De AV-8801 van Marantz is in mijn ogen zeker een kanshebber. Maar als Onkyo van hun TX-NR5010 een PR-SC5510 maakt (of Integra) dan is dat zeker een optie. Toch net wat strakker qua design dan de Marantz. Echter wil ik dan wel zeker weten dat die pre/pro echt de meerprijs waard is ten opzichte van de versterker kopen waarde de pre/pro op gebaseerd is. Dat kan snel 500 - 1000 euro schelen. Het is hobby en het mag ook best wat kosten, maar ik wil wel realistisch blijven. Dus niet meer geld uitgeven terwijl het effect hetzelfde blijft.

Ik hoef de XPA's zeker echt niet kwijt. Ik begon alleen wat te twijfelen of ik het wel nodig had. Maar zo te lezen is de AVR-2809 nu echt de bottleneck en ga ik vooruit met het geluid zodra ik die vervang. Dan is er voor mij ook geen reden om die XPA's weg te doen. Hoorde op GoT ook dat de AVR-4520 wat vlak klinkt en er voor dat geld (veel) beter te krijgen is.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

FeaR1986

Vik

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 09:54:57
Budget heb ik niet echt vast staan. Ik weet dat ik makkelijk een euro of drieduizend kwijt kan zijn aan een leuke processor, daar houdt ik dan ook rekening mee. De Emotiva pre/pro is geen optie vanwege de looks. De AV-8801 van Marantz is in mijn ogen zeker een kanshebber. Maar als Onkyo van hun TX-NR5010 een PR-SC5510 maakt (of Integra) dan is dat zeker een optie. Toch net wat strakker qua design dan de Marantz. Echter wil ik dan wel zeker weten dat die pre/pro echt de meerprijs waard is ten opzichte van de versterker kopen waarde de pre/pro op gebaseerd is. Dat kan snel 500 - 1000 euro schelen. Het is hobby en het mag ook best wat kosten, maar ik wil wel realistisch blijven. Dus niet meer geld uitgeven terwijl het effect hetzelfde blijft.

Ik hoef de XPA's zeker echt niet kwijt. Ik begon alleen wat te twijfelen of ik het wel nodig had. Maar zo te lezen is de AVR-2809 nu echt de bottleneck en ga ik vooruit met het geluid zodra ik die vervang. Dan is er voor mij ook geen reden om die XPA's weg te doen. Hoorde op GoT ook dat de AVR-4520 wat vlak klinkt en er voor dat geld (veel) beter te krijgen is.

Onkyo/Integra heeft ook zeker mooie pre-pro's.

Ik heb ze zelf alleen nooit gehoord maar bijvoorbeeld forum lid Maro heeft goede ervaringen.

Wat betreft de AVR-4520 die vlak klinkt:

In tegenstelling tot wat ik heb gehoord van mensen die alles van top tot teen in orde hebben (journalist AreaDVD en Hollywood Zuhause), ruimte, bron, speakers moet dit echt een heel mooi apparaat zijn. Dus het is maar net wie dat apparaat heeft getest.

Wat ook een zeer mooie optie zou zijn, wat ik dus persoonlijk zou doen (indien keuze geïntegreerd)

De 4520 skippen en kijken voor een gebruikte Denon AVC-A1HD(A) en deze laten upgraden naar de 3D versie. Deze 3D update geeft ook buiten de nieuwe Audyssey om een verbetering in het geluid.

Dan heb je de beste HT versterker die er te krijgen is.

;) Laat er nou net 1 op hifi.nl staan.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Denon Focal

Ha Fear,

Je kent mijn setup en ik heb ook wat exprimenten gedaan met andere versterking.
In surround is mijn 4810 echt meer dan voldoende en aparte eindversterking geeft geen toegevoegde waarde. 
Een stereo versterker geeft voor muziek juist wel meerwaarde. Met HT pass through heb je er ook wel wat aan bij surround maar aleen op echt hoog volume.

Ik zou ook eerder een 2de hands Pre nemen van Denon dan de 4520.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

vanzomereng

Citaat van: Maro op januari 15, 2013, 20:19:34
Ik vind die Emotiva versterkers in bijna alle gevallen zoals ze hier op het forum voorbij komen grote overkill.

Maro

Lees alle topics maar eens even door (geldt niet voor alleen hifi maar voor alles wat een mens als hobby kan hebben)
hoeveel overkill denk je nog meer tegen te komen  :butbut:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Vik

Wat bedoel je precies met deze zin?

Met HT pass through heb je er ook wel wat aan bij surround maar aleen op echt hoog volume.

Citaat van: Denon Focal op januari 16, 2013, 11:49:48
Ha Fear,

In surround is mijn 4810 echt meer dan voldoende en aparte eindversterking geeft geen toegevoegde waarde. 
Een stereo versterker geeft voor muziek juist wel meerwaarde. Met HT pass through heb je er ook wel wat aan bij surround maar aleen op echt hoog volume.

Ik zou ook eerder een 2de hands Pre nemen van Denon dan de 4520.

Denon Focal

Ik bedoelde met mijn zin dat de echte toegevoegde waarde zit als je stereo speelt via de versterker.
Als je alleen de eindtrappen gebruikt bij bv Films vind ik er alleen een klein verschil zitten bij hoog volume omdat de 4810 dan alleen belast wordt voor de 7 surround speakers.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Vik

Citaat van: Denon Focal op januari 16, 2013, 14:57:46
Ik bedoelde met mijn zin dat de echte toegevoegde waarde zit als je stereo speelt via de versterker.
Als je alleen de eindtrappen gebruikt bij bv Films vind ik er alleen een klein verschil zitten bij hoog volume omdat de 4810 dan alleen belast wordt voor de 7 surround speakers.

Duidelijk.  ;)

Maro

Citaat van: VANZOMERENG op januari 16, 2013, 12:15:47
Maro

Lees alle topics maar eens even door (geldt niet voor alleen hifi maar voor alles wat een mens als hobby kan hebben)
hoeveel overkill denk je nog meer tegen te komen  :butbut:

Heb alleen kijk op hifi.  :D. Valt me gewoon op dat er bij veel Emotiva amp gebruikers vaak zeer makkelijk aan te sturen speakers staan in vaak vrij kleine kamers. Als je nog geen 10% van het potentieel kan gebruiken waarom dan toch die monsterlijke versterking? Maakt me verder niets uit hoor het is slechts iets wat me opvalt. Zou dan eerder voor een meer high end receiver kiezen dan een instap / midprice receiver met daar dan een stapel eindbakken achter.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

DV79

Citaat van: vik op januari 15, 2013, 22:07:35
Ik zou liegen als het niet zo is en heb de Anthem te koop.

Als je de Emotiva laat tunen is hij beter als de Anthem.

Bedenk wel dat je voor de aanschaf prijs plus tuning een wereld versterker hebt en een klasse in huis hebt die niet te verslaan is voor dat geld.

Maar ik vind wel dat er een gelijkwaardige pre-pro bij thuis hoort want die bepaald uiteindelijk een groot deel van je geluid.

En waar denk je dan aan qua pre/pro? Ik draai nu met een Onkyo PR-SC5507, zeker niet de beste. Maar ik zou wel willen weten waar ik aan moet gaan denken wil ik die gaan vervangen. Ik ben ook in het stadium mijn XPA-5 te gaan vervangen, of uit te breiden met een 2 kanaals AMP, ik denk dat mijn fronts daar wel mee overweg kunnen ;) Hoewel ik een XPA-2 erbij fysiek niet kwijt kan. Ik zat dus o.a. aan de Anthem van Vik te denken, of misschien een Meridian G55. Dat laatste ook omdat je daar qua fysiek makkelijker een 2e G55, G56 of G57 bij kan plaatsen en er verschillende reviews zijn waar de G55 heel goed voor de dag komt. Maar met wat hier nu aangegeven wordt is het misschien interessanter om eerst naar een andere/nieuwe pre/pro te gaan kijken.

Opties zijn dus:
- Toch een 2 kanaals AMP (bijv. XPA-2) erbij, maar waar laat ik die?
- XPA-5 eruit en Meridian G55 er voor in de plaats, minder vermogen op papier maar als ik de kenners mag geloven voldoende voor de Focal Electra 1027Be. Bij die G55 kan later nog een andere Meridian (G57 2x 200W of een G55 waardoor ik kanalen kan bridgen en op 2x 300W voor de fronts kom) deze setup past ook in m'n meubel, als ik 2 Meridians op elkaar kan zetten  :-\
- Geen andere AMP maar op zoek naar een vervanger voor m'n pre/pro.

Ik ben sowieso wel nieuwsgierig naar de verandering/verbetering op het moment dat ik iets ga vervangen.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

frank2

Ik heb in feite dezelfde situatie, een aparte EV voor de fronts. Vroeger stond er een VV tussen met een ht through.
Kan wel zeggen dat het verschil van een Cambridge reciever 640R naar een Anthem mrx 700 een behoorlijk grote stap was in stereo en in surround.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

RubenV.

Ik denk dat je kwa stereo weergave nog flink vooruit kan gaan met een stereo preamp/ DAC met geintegreerde preamp . Of is deze potentiele upgrade meer bedoelt voor surround?
Als het je alleen om het surround te doen is, dan is de optie die Vik al aangaf (Denon AVC-A1HD(A)) een hele goede. Als je dan je emotiva eindtrappen verkoopt is dat financieel gezien misschien de meest aantrekkelijke optie.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Vik

Lastig om je hierin een advies te geven.  :)

Ik zou persoonlijk de reviews afwachten van de AV 8801 van Marantz.

Er zal in de in de loop van de volgende maand wel een review verschijnen.

Verder vind ik een standaard AV 7005 niet veel bijzonders want die ken ik.

Onkyo of Integra heb ik nog nooit gehoord dus kan daar geen mening over geven. Dan houdt het verder wel een beetje op met de pre-pro"s in die prijs klasse. Of ik heb nog iets gemist?

Wat betreft eindversterking lees ik vaak over Meridian dat die vaak worden beschreven als iets te laid back. Dat is de Anthem beslist niet.

Citaat van: DV79 op januari 16, 2013, 16:08:35
En waar denk je dan aan qua pre/pro? Ik draai nu met een Onkyo PR-SC5507, zeker niet de beste. Maar ik zou wel willen weten waar ik aan moet gaan denken wil ik die gaan vervangen. Ik ben ook in het stadium mijn XPA-5 te gaan vervangen, of uit te breiden met een 2 kanaals AMP, ik denk dat mijn fronts daar wel mee overweg kunnen ;) Hoewel ik een XPA-2 erbij fysiek niet kwijt kan. Ik zat dus o.a. aan de Anthem van Vik te denken, of misschien een Meridian G55. Dat laatste ook omdat je daar qua fysiek makkelijker een 2e G55, G56 of G57 bij kan plaatsen en er verschillende reviews zijn waar de G55 heel goed voor de dag komt. Maar met wat hier nu aangegeven wordt is het misschien interessanter om eerst naar een andere/nieuwe pre/pro te gaan kijken.

Opties zijn dus:
- Toch een 2 kanaals AMP (bijv. XPA-2) erbij, maar waar laat ik die?
- XPA-5 eruit en Meridian G55 er voor in de plaats, minder vermogen op papier maar als ik de kenners mag geloven voldoende voor de Focal Electra 1027Be. Bij die G55 kan later nog een andere Meridian (G57 2x 200W of een G55 waardoor ik kanalen kan bridgen en op 2x 300W voor de fronts kom) deze setup past ook in m'n meubel, als ik 2 Meridians op elkaar kan zetten  :-\
- Geen andere AMP maar op zoek naar een vervanger voor m'n pre/pro.

Ik ben sowieso wel nieuwsgierig naar de verandering/verbetering op het moment dat ik iets ga vervangen.

Vik

Specs van de Denon AVP-A1HDA en de Marantz AV 8801 :

Specifications comparison of AVP-A1HD & AV-8801

AV-8801
Analog
S/N Ratio 105dB
Freq. Response (Analog In) 10Hz - 100kHz (+/- 3 dB)
Distortion: 0.005 % (20 Hz - 20 kHz) (DIRECT mode)
Digital
Total harmonic distortion — 0.008 % (1 kHz, at 0 dB)
S/N ratio — 102 dB
Dynamic range — 100 dB

AVP-A1HD
Analog
S/N Ratio 102dB
Freq. Response (Analog In) 10Hz - 100kHz (+/- 3 dB)
Distortion: 0.005 % (20 Hz - 20 kHz) (DIRECT mode)
Digital
Total harmonic distortion — 0.005% (1 kHz, at 0 dB)
S/N ratio — 102 dB
Dynamic Range - 110dB

simsalabim

Ik ben het met Maro eens, heb zelf mijn xpa2 en upa1 weggedaan voor een receiver en heb geen spijt 85% van de speakers heeft dat soort power echt niet nodig, investeer beter in kwaliteit dan in kwantiteit.
Zo een Denon avv1 is misschien zelfs al overkill qua versterking op heel gevoelige speakers, kun je niet eens wat receivers beluisteren? weet je ook of het mooi matcht.
Ik heb nu zelf een Onkyo tx5007, mooi ding hoor, betere speakers levert je nog het meest geluidswinst...
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

FeaR1986

Citaat van: vik op januari 16, 2013, 08:54:18
Het blijft het mooiste om het voorversterker gedeelte te scheiden van de eindtrappen.

Even heel krom:
Het mooiste is als een auto de motor voorin heeft en de aandrijving op de achterwielen, maar met mijn auto met motor voorin en aandrijving op de voorwielen kom ik ook van A naar B en heb ik ook pret. Begrijp me niet verkeerd maar heeft het scheiden van de voorversterker en eindtrappen altijd nut? Of is dat alleen bij echt high-end speakers te merken? Als in dat ik straks veel te veel en dure versterking heb staan voor mijn Focals? Het doel een beetje voorbij schieten zeg maar. Wellicht een lastige en gevoelige vraag op een forum vol liefhebbers, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

Citaat van: vik op januari 16, 2013, 10:24:46
Onkyo/Integra heeft ook zeker mooie pre-pro's.

Ik heb ze zelf alleen nooit gehoord maar bijvoorbeeld forum lid Maro heeft goede ervaringen.

Integra blijft altijd een lastig punt van discussie. Elke eigenaar van een Integra zegt net als de dealers dat ze beter en anders op zijn gebouwd dan de Onkyo tegenhangers. Terwijl elke objectief bekeken test neerkomt op dat ze identiek zijn van binnen. Maar goed, ik zit wel zo ver in deze hobby dat ik voor de Integra zou betalen  :angel:

CiteerDe 4520 skippen en kijken voor een gebruikte Denon AVC-A1HD(A) en deze laten upgraden naar de 3D versie. Deze 3D update geeft ook buiten de nieuwe Audyssey om een verbetering in het geluid.

Die reeks van Denon is echt mijn droom, echter is er één punt waarvoor ze voor mij meteen niet door gaan: de kleur. Ik kan zilveren apparatuur gewoon niet mooi vinden. Zwart met wat zilveren accenten zet ik zo neer, maar helemaal zilver. Zo jammer, want volgens mij werd high-end Denon buiten Europa wel in het zwart geleverd. Al zou ik voor echte kwaliteit me daar dus overheen moeten zetten. Wat doet zo'n 3D-upgrade? Euro of 1200 - 1300 toch?

Citaat van: Denon Focal op januari 16, 2013, 11:49:48
Ha Fear,

Ik heb zelfs nog delen van jouw set-up thuis gehad en sommige zelfs nog in gebruik. Was altijd gezellig om iets op te komen halen!
Heb je nog getest met een (Denon) stereoversterker met HT Through?

Citaat van: frank2 op januari 16, 2013, 16:16:03
Ik heb in feite dezelfde situatie, een aparte EV voor de fronts. Vroeger stond er een VV tussen met een ht through.
Kan wel zeggen dat het verschil van een Cambridge reciever 640R naar een Anthem mrx 700 een behoorlijk grote stap was in stereo en in surround.

Anthem had toch ook een pre/pro? Je hoort echt zo veel goede dingen over dat merk, vooral het ARC. Enige wat wel een nadeel is zijn de slechts vier HDMI-ingangen en één uitgang. Wel op te lossen met een externe HDMI-switch.

Citaat van: RubenV. op januari 16, 2013, 16:23:58
Ik denk dat je kwa stereo weergave nog flink vooruit kan gaan met een stereo preamp/ DAC met geintegreerde preamp . Of is deze potentiele upgrade meer bedoelt voor surround?

Als ik naar een pre/pro ga of naar een high-end receiver dan wil ik eigenlijk wel vooruitgaan op zowel stereo als surround. Ik snap dat het lastig is om beide te combineren, maar ik bedoel dan ook vooruitgang ten opzichte van mijn huidige Denon AVR-2809.

Denk dat ik met muziek (2.0) wel een goede pre/pro (en dus kwaliteit) kan waarderen. Echter hecht ik ook veel waarde aan surround (5.1) in verband met games en films. Maar van wat ik lees is het lastig om te combineren, het is veelal een grotere stap zetten in surround dan wel stereo.

Citaat van: vik op januari 16, 2013, 16:47:38
Lastig om je hierin een advies te geven.  :)

Ik zou persoonlijk de reviews afwachten van de AV 8801 van Marantz.

Er zal in de in de loop van de volgende maand wel een review verschijnen.

Verder vind ik een standaard AV 7005 niet veel bijzonders want die ken ik.

Onkyo of Integra heb ik nog nooit gehoord dus kan daar geen mening over geven. Dan houdt het verder wel een beetje op met de pre-pro"s in die prijs klasse. Of ik heb nog iets gemist?

Vooral lastig omdat het eigenlijk puur een luxe-probleem is. En tevens zeer smaak- en budgetafhankelijk waardoor het nog lastiger wordt. Maar goed, ik verwacht ook zeker geen hard antwoord, ik heb liever inzichten en met dit topic heb ik die zeker al gehad. Even je hart luchten als het ware doet een hoop goed  ;)

AV8801 van Marantz vind ik een zeer mooi apparaat en heb ik ook op zitten wachten. Eerlijk is eerlijk wel als tweede keuze, want Denon draag ik nu eenmaal een warm hart toe. We gaan eens wachten op reviews. Al zit ik dan nog met het gevoel dat een AV8801 wellicht overkill is voor mijn speakers. Dat ik met een AV7005 (wellicht een CineMike ;) ) ook al genoeg zou hebben.

Citaat van: simsatit op januari 16, 2013, 17:36:36...investeer beter in kwaliteit dan in kwantiteit.

Eens, maar dan is de vraag of ik met één AVR-4520, TX-NR5010, SR7007, et cetera de kwaliteit haal die ik haal als ik de XPA's laat staan en er een pre/pro bij zet. Dan heb je kwantiteit en kwaliteit. Althans, zo begrijp ik uit dit topic dat pre/pro en eindversterker toch wel beter is. En heel eerlijk: ik vind losse voor- en eindversterking heel mooi staan, dus kwantiteit zie ik ook wel een beetje als iets positiefs.

Citeer...betere speakers levert je nog het meest geluidswinst...

Helemaal mee eens, dat advies geef ik op een ander forum ook altijd. Echter wil ik nog wel even doen met mijn 826W's. Ik heb de 5.1 nog niet eens compleet en wil daarom ook niet nu vast beginnen aan andere speakers. Of ik moet heel leuk aan een paar 1038 BE kunnen komen ofzo, dan kunnen de 826W's wel als rear dienen  :P Ik wil graag eerst de set compleet hebben en dan weer van voor af aan beginnen, dus dan pas nieuwe speakers.

simsalabim

Die Emo ev's blijven gewoon fantastisch prijs/kwaliteit.
Beetje overkill ok, maar das zo een denon bakbeest ook ;)
Als je je Emo's mooi matcht met een goede pro dan heb je veel waar voor je geld.
Maar ondanks dat heb ik geen spijt dat ik de Emo's verkocht heb.
Ik heb het zwaartepunt op mijn speakers liggen.

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

DV79

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 19:04:24
Die reeks van Denon is echt mijn droom, echter is er één punt waarvoor ze voor mij meteen niet door gaan: de kleur. Ik kan zilveren apparatuur gewoon niet mooi vinden. Zwart met wat zilveren accenten zet ik zo neer, maar helemaal zilver. Zo jammer, want volgens mij werd high-end Denon buiten Europa wel in het zwart geleverd. Al zou ik voor echte kwaliteit me daar dus overheen moeten zetten. Wat doet zo'n 3D-upgrade? Euro of 1200 - 1300 toch?

Klopt inderdaad, in de US is de AVR-5308CI(A) (in NL de AVC-A1HDA) in het zwart verkrijgbaar. Wat me daarnaast ook opviel, de Denon pre/pro en 10 kanaals amp set wordt niet meer geleverd door Denon. Vast oude info maar voor mij nieuw.

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 19:04:24
Anthem had toch ook een pre/pro? Je hoort echt zo veel goede dingen over dat merk, vooral het ARC. Enige wat wel een nadeel is zijn de slechts vier HDMI-ingangen en één uitgang. Wel op te lossen met een externe HDMI-switch.

Klopt ook, BB&G heeft die in de verkoop, neem aan dat ze beide leveren. Maar die zijn volgens mij wel een aardig stapje duurder dan de eerder genoemde merken.
In de 'gewone' lijn is er de AVM 50v 3D http://www.anthemav.com/products/anthem/a-v-processor-17 en in de statement lijn de D2v 3D http://www.anthemav.com/products/anthem-statement/processor

Ik blijf dit volgen, ik zit in een vergelijkbaar traject.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

FeaR1986

Citaat van: simsatit op januari 16, 2013, 20:21:59
Ik heb het zwaartepunt op mijn speakers liggen.

Daar streef ik normaal ook naar. Maar stel ik verkoop mijn AVR-2809, XPA-2, XPA-5 en mijn Focal speakers. Dan kom ik op een budget uit om hele mooie speakers te kopen, maar zonder versterking. Als de versterking er dan weer bij moet dan ben ik weer terug bij af. Kan natuurlijk ook mijn AVR-2809 houden en dan geld bijleggen bij betere speakers dan de Chorus 826W, maar dan heb ik wellicht wel die XPA's nodig om ze aan te sturen. Bij Stassen had ik de Focal Electra 1027BE gehoord op een AVR-2311 en dat kwam echt niet lekker los. Sowieso was op die receiver het verschil tussen de 1027BE en de 816W te verwaarlozen, heel aparte ervaring was dat.

Citaat van: DV79 op januari 16, 2013, 21:50:29
Klopt ook, BB&G heeft die in de verkoop, neem aan dat ze beide leveren. Maar die zijn volgens mij wel een aardig stapje duurder dan de eerder genoemde merken.
In de 'gewone' lijn is er de AVM 50v 3D http://www.anthemav.com/products/anthem/a-v-processor-17 en in de statement lijn de D2v 3D http://www.anthemav.com/products/anthem-statement/processor

Wat hebben Amerikanen toch met blauwe letters, lichtjes en veel knopjes? Die Anthem doet waarom iets als een Emotiva voor mij afvalt eigenlijk. Integra is ook al zo fan van knopjes. Nu heeft iets als een Rotel RSX1560 (puur als voorbeeld!) ook behoorlijk wat knopjes, maar dat oogt toch heel anders. Die Anthem pre/pro's hebben wel wat meer HDMI-ingangen zo te zien.