Emotiva XPA's vervangen voor high-end receiver

Gestart door FeaR1986, januari 15, 2013, 18:54:52

Vorige topic - Volgende topic

Digi-Bert

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 19:04:24
Die reeks van Denon is echt mijn droom, echter is er één punt waarvoor ze voor mij meteen niet door gaan: de kleur. Ik kan zilveren apparatuur gewoon niet mooi vinden. Zwart met wat zilveren accenten zet ik zo neer, maar helemaal zilver. Zo jammer, want volgens mij werd high-end Denon buiten Europa wel in het zwart geleverd. Al zou ik voor echte kwaliteit me daar dus overheen moeten zetten. Wat doet zo'n 3D-upgrade? Euro of 1200 - 1300 toch?

Wie zegt dat ze alleen in zilver leverbaar zijn?
Ik heb van een forumsponsor een mooie zwarte Denon AVR4520 gekocht.

DV79

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 21:59:02
Daar streef ik normaal ook naar. Maar stel ik verkoop mijn AVR-2809, XPA-2, XPA-5 en mijn Focal speakers. Dan kom ik op een budget uit om hele mooie speakers te kopen, maar zonder versterking. Als de versterking er dan weer bij moet dan ben ik weer terug bij af. Kan natuurlijk ook mijn AVR-2809 houden en dan geld bijleggen bij betere speakers dan de Chorus 826W, maar dan heb ik wellicht wel die XPA's nodig om ze aan te sturen. Bij Stassen had ik de Focal Electra 1027BE gehoord op een AVR-2311 en dat kwam echt niet lekker los. Sowieso was op die receiver het verschil tussen de 1027BE en de 816W te verwaarlozen, heel aparte ervaring was dat.
Ik heb de Chorus 826W 30th Anniversary en de 1027BE ook met elkaar vergeleken maar aangesloten op een paar stereo versterkers, ik meen Marantz (ik denk een SR15 of SR11, Denon de 2000 en nog een ander merk. Daar hoorde ik duidelijk verschil. 1027BE was veel zachter in het hoog en klonk ook rustiger. Ik denk dat het zeker te maken heeft met de power van een versterker waar je ze aan hangt.

Citaat van: FeaR1986 op januari 16, 2013, 21:59:02
Wat hebben Amerikanen toch met blauwe letters, lichtjes en veel knopjes? Die Anthem doet waarom iets als een Emotiva voor mij afvalt eigenlijk. Integra is ook al zo fan van knopjes. Nu heeft iets als een Rotel RSX1560 (puur als voorbeeld!) ook behoorlijk wat knopjes, maar dat oogt toch heel anders. Die Anthem pre/pro's hebben wel wat meer HDMI-ingangen zo te zien.
Eens ik vind het er ook niet echt uitzien. Voornamelijk de hoeveelheid knopjes en de 'rommeligheid' op het front panel. Dat hebben de merken hier beter opgelost, of knoppen achter een klep of veel netter geplaatst.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

FeaR1986

Citaat van: Digi-Bert op januari 16, 2013, 22:05:42
Wie zegt dat ze alleen in zilver leverbaar zijn?
Ik heb van een forumsponsor een mooie zwarte Denon AVR4520 gekocht.

"Die" als in de Denon AVP-A1HD, AVC-A1HDA en de POA-A1HD. Dus "die"als in de topmodellen van Denon.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

FeaR1986

Citaat van: DV79 op januari 16, 2013, 22:09:07
Ik heb de Chorus 826W 30th Anniversary en de 1027BE ook met elkaar vergeleken maar aangesloten op een paar stereo versterkers, ik meen Marantz (ik denk een SR15 of SR11, Denon de 2000 en nog een ander merk. Daar hoorde ik duidelijk verschil. 1027BE was veel zachter in het hoog en klonk ook rustiger. Ik denk dat het zeker te maken heeft met de power van een versterker waar je ze aan hangt.

Ik zal er niet te veel woorden aan vuil maken, want mijn mening over Stassen mag bekend zijn maar er was wel meer mis. Ik had ook niet echt om een AVR-2300 serie gevraagd. Maar volgens de verkoper was die wel hetzelfde als mijn AVR-2809. Ik snap dat ze niet alles op voorraad hebben, maar toch.

Het hoog was inderdaad iets terughoudender van de BE, logisch door de andere tweeter. Alleen ben ik verliefd op dat schelle wat de tweeter van de Chorus kan doen. Sommigen gruwelen er van, ik vind het heerlijk. Enige voordeel van nieuwe speakers is dat ik weer lekker kan gaan luisteren. Maar zoals gezegd wil ik dat nog even uitstellen tot de versterking rond is. En zoals je zelf aangeeft: wellicht dat er voor die speakers juist wel weer power nodig is. Mijn punt dus over dat nieuwe speakers en mindere versterking wellicht wat lastig kan worden om te combineren.

CiteerEens ik vind het er ook niet echt uitzien. Voornamelijk de hoeveelheid knopjes en de 'rommeligheid' op het front panel. Dat hebben de merken hier beter opgelost, of knoppen achter een klep of veel netter geplaatst.

Voor mij zou dat bijvoorbeeld een reden zijn om voor een Onkyo te gaan en niet voor een Integra. Puur voor de looks. Puntje van of ze intern nu wel of niet identiek zijn even buiten beschouwing gelaten.

Maar wellicht hebben we wat pre/pro's binnen dit segment over het hoofd gezien. Al blijft het een nichemarkt en dus met relatief weinig keuze.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

T.Rodenburg93

Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

Vik

Ik zei het al eerder. Lastig pakket  ;)

1) Marantz AV 8801
2) Emotiva's verkopen en een Denon AVR-4520
3) Emotiva's  verkopen en een Anthem MRX 700

Kijk of je een demo kan krijgen via de forum sponsors.

Over de Anthem, looks of geen looks, het blijkt een hele mooie versterker te zijn en de ARC is een van de beste correcties op de markt. Mocht je hier belang bij hebben. Ik ken enkel de Dv2 met Anthem versterkers, erg mooi.

Dan kan je verder nog kijken voor een mooie bron.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Maro

Dan zou ik voor optie twee gaan. Je bent een Denon man en deze machine heeft jouw speaker set volledig onder controle. Mooie ADSY ,misschien ietsjes minder dan de ARC van Anthem maar je hebt wel veel meer mogelijkheden en gadgets met de Denon en veel mooiere looks.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maro

Koop je voor het restbedrag de Usher 6371 set van Marcel en je maakt een mega upgrade. Kwam zelf weliswaar van de 816V maar verschil was mega in het voordeel van de Ushers.  :headbanging:
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Erwin.VL

Mm... Merkt hier niemand de olifant op?

Als we het over de set hebben die in de sig staat, dan denk ik dat de kamer zelf de bottleneck is. Ik weet niet of er al eens een geluidsmeting gebeurd is?

Vroege reflectie, algemene nagalmbeheersing, bass traps... Nee?

Zoals ik een half uur geleden op de Emotiva site postte: liever een pre-pro van 600 euro in een goed behandelde kamer dan één van 6000 in een badkamer. (waarmee ik natuurlijk niet zeg dat deze kamer een badkamer is!)
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Maro

Dit draadje gaat toch niet over ontevredenheid over klank maar wel over het feit dat de EV's eigenlijk niks extra s brengen. Correct me if I m wrong.

Denon Focal

Ik heb geen Denon stereo versterker aangesloten om te testen, twee redenen de topmodellen zijn alleen in het zilver en dat past niet en ze hebben volgens mij geen HT Pass Through.
Ik heb er wel een Musical Fidelity aan gehad en dat was echt mooi in stereo.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Maro

Citaat van: Denon Focal op januari 16, 2013, 23:01:58
Ik heb geen Denon stereo versterker aangesloten om te testen, twee redenen de topmodellen zijn alleen in het zilver en dat past niet en ze hebben volgens mij geen HT Pass Through.
Ik heb er wel een Musical Fidelity aan gehad en dat was echt mooi in stereo.

Voor een Denon man ben je niet zo goed geïnformeerd want Denon heeft een speciale serie die in het zwart is en de geïntegreerde Versterkers van Denon hebben allemaal HT doorlus. PMA 2010 ed iig wel.

Erwin.VL

Citaat van: Maro op januari 16, 2013, 22:59:47
Dit draadje gaat toch niet over ontevredenheid over klank maar wel over het feit dat de EV's eigenlijk niks extra s brengen. Correct me if I m wrong.

Een Rockfonnetje onder dat schuine dak zou nochtans véél extra brengen.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Maro

Akoestiek kan idd altijd beter..maar is geen issue hier geloof ik.

Erwin.VL

Citaat van: Maro op januari 16, 2013, 23:13:42
Akoestiek kan idd altijd beter..maar is geen issue hier geloof ik.
Oké dan.

RubenV.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk besloten gaat worden. Mogelijkheden en combinaties te over, wat het ook weer lastig maakt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

FeaR1986

Citaat van: T.Rodenburg93 op januari 16, 2013, 22:27:50
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m634376793-te-koop-rotel-rsp-1570-voorversterker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Is dat niets voor je? En dan de XPA-2 en Denon weg doen?

Als ik een nieuw apparaat koop moet dat - zoals de Denon AVR-4520 - wel van de nieuwste of in ieder geval een nieuwe generatie zijn. Dus HDMI 1.4, netwerk, et cetera. Niet dat ik heel actief 3D wil gaan gebruiken, maar voor de zekerheid wil ik toch wel over alles beschikken. Een processor zou dan ook aan die eisen moeten voldoen. Ik weet dat ik dan in de relatief nieuwe apparatuur kom en dat ook meteen in de prijs terug zal zien.

Citaat van: vik op januari 16, 2013, 22:30:33
Ik zei het al eerder. Lastig pakket  ;)

1) Marantz AV 8801
2) Emotiva's verkopen en een Denon AVR-4520
3) Emotiva's  verkopen en een Anthem MRX 700

Ik denk dat ik voor optie 1 ga. Althans, voor toch een pre/pro en dan de Emotiva's houden. Wellicht heb ik nu al dat vermogen niet nodig maar als audio een hobby blijft dan zullen de 826W's ooit wel vervangen worden en wellicht heb ik dan wel vermogen nodig. Al is er natuurlijk wel de kans dat iets van een AVR-4520 die speakers ook aan kan sturen. Het feit dat ik losse voor- en eindversterking ook gewoon leuk vind ogen speelt ook mee.

Citaat van: Maro op januari 16, 2013, 22:45:14
Koop je voor het restbedrag de Usher 6371 set van Marcel en je maakt een mega upgrade. Kwam zelf weliswaar van de 816V maar verschil was mega in het voordeel van de Ushers.  :headbanging:

Nog nooit Usher gehoord, maar die speakers zullen - NOFI - er bij mij niet inkomen. Die houten wangen aan de zijkant zijn niet echt mijn smaak. Een echte audiofiel "kijkt" natuurlijk alleen naar het geluid, maar het oog wil ook wat. Puur persoonlijke smaak natuurlijk.

Citaat van: Erwin.VL op januari 16, 2013, 22:55:31
Mm... Merkt hier niemand de olifant op?

Als we het over de set hebben die in de sig staat, dan denk ik dat de kamer zelf de bottleneck is. Ik weet niet of er al eens een geluidsmeting gebeurd is?

Ruimte is zeker ook een bottleneck op dit moment. Maar dat verklaarde voor mij nog niet waarom ik (haast) geen enkel verschil merkte toen ik de XPA's aan mijn speakers hing. Een eigen huis staat nog steeds op de verlanglijst, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe groot de woonkamer dan gaat worden. Zo klein is mijn slaapkamer niet, vooral qua inhoud is het behoorlijk.

Ook een reden dat ik ook wel wat waarde hecht aan een nieuwe vorm van Audyssey dan wel een ander stukje software. Mijn Denon heeft Audyssey MultEQ-XT en daar krijg ik geen echt goede resultaten mee. Desondanks Audyssesy deze op hun site onder XT32 zet zaten er in mijn MultEQ-XT behoorlijk wat meetfouten. Bijvoorbeeld de bug van speakers wel op large zetten terwijl er een subwoofer wordt gedetecteerd en tevens de subwoofer helemaal terugzetten qua dB.

Citaat van: RubenV. op januari 17, 2013, 01:19:12
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk besloten gaat worden. Mogelijkheden en combinaties te over, wat het ook weer lastig maakt.

Zie boven :smile: Ik ga verder met de weg die ik in was geslagen: op naar losse voor- en eindversterking. Die weg was ik al ingeslagen met de aanschaf van de XPA's en die ga ik afmaken. Zoals gezegd wellicht niet nodig bij een Chorus 826W, maar ik weet niet wat er ooit voor in de plaats komt. Wie weet dat ik dan ooit ook nog wel de XPA's bij bijvoorbeeld CineMike breng. Voor nu kan ik het in mijn hoofd niet goedpraten om bijna 3000 euro uit te geven aan upgrades op twee apparaten die nieuw zo veel niet eens samen kosten.

Denon Focal

Citaat van: Erwin.VL op januari 16, 2013, 23:11:21
Een Rockfonnetje onder dat schuine dak zou nochtans véél extra brengen.

De PMA 2020 is er niet in het zwart in NL en zijn voorgangers waren dat ook niet.
Ik zie qua aansluitingen alleen een pre out en geen HT paas through dus wijs me die eens aan aub?
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Vik

Citaat van: FeaR1986 op januari 17, 2013, 07:53:38
Voor nu kan ik het in mijn hoofd niet goedpraten om bijna 3000 euro uit te geven aan upgrades op twee apparaten die nieuw zo veel niet eens samen kosten.

Altijd interessant om te zien hoe anderen hierover denken.

Ik zie dat anders en kijk dan altijd naar de performance die je er voor terug krijgt i.p.v. of een tuning meer kost dan de aanschaf prijs.

Het kost nu 3000 euro voor de tuning (groot bedrag klopt) plus aanschaf Emotiva's. Je moet heel diep in de buidel tasten als je het niveau moet kopen in de winkel.

Een van de beste MCH eindversterkers ter wereld bijvoorbeeld de Audionet AMP VII kost rond de 9000 euro en voor het bedrag van jouw aanschaf prijs incl tuning ong. 4000 euro heb je een hoger niveau wat je in huis haalt voor veel minder geld.

Je moet dan natuurlijk niet gaan wisselen elk jaar want dan schiet het niet op. Het is natuulijk wel zo dat het grote bedragen blijven.

:) In ieder geval suc6 met je keuzes en we houden ff contact.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

FeaR1986

Citaat van: vik op januari 17, 2013, 09:05:15
Altijd interessant om te zien hoe anderen hierover denken.

Ik zie dat anders en kijk dan altijd naar de performance die je er voor terug krijgt i.p.v. of een tuning meer kost dan de aanschaf prijs.

Het kost nu 3000 euro voor de tuning (groot bedrag klopt) plus aanschaf Emotiva's. Je moet heel diep in de buidel tasten als je het niveau moet kopen in de winkel.

Een van de beste MCH eindversterkers ter wereld bijvoorbeeld de Audionet AMP VII kost rond de 9000 euro en voor het bedrag van jouw aanschaf prijs incl tuning ong. 4000 euro heb je een hoger niveau wat je in huis haalt voor veel minder geld.

Je moet dan natuurlijk niet gaan wisselen elk jaar want dan schiet het niet op. Het is natuulijk wel zo dat het grote bedragen blijven.

Ik ben het eens met het deel over dat je na het uitgeven van dat bedrag voor het geld niets beters kan vinden. Dat zal ook de reden worden om ooit wel te gaan upgraden/modificeren. Echter heb ik het idee dat ik voor die 3000 euro beter een pre/pro kan aanschaffen dan de Emotiva's upgraden. Ik zeg niet dat ik het het geld niet waard vind, maar op dit moment denk ik het geld beter te kunnen besteden. Correct me if I'm wrong  :smile:

Citeer:) In ieder geval suc6 met je keuzes en we houden ff contact.

Is goed  :thumbs-up:

AbZ

Citaat van: FeaR1986 op januari 17, 2013, 07:53:38Wie weet dat ik dan ooit ook nog wel de XPA's bij bijvoorbeeld CineMike breng. Voor nu kan ik het in mijn hoofd niet goedpraten om bijna 3000 euro uit te geven aan upgrades op twee apparaten die nieuw zo veel niet eens samen kosten.
Lijkt me totale waanzin.  Koop dan gewoon een fijne Bryston of Spectral of zoiets.  Als CineMike echt zo briljant zou zijn, dan zouden ze zelf een geweldig apparaat kunnen ontwerpen toch?  Niet dus.

Miesepies

Een geintegreerd apparaat kan de speakers zeker aan sturen, maar uit ervaring weet ik wel dat er erg veel verschil is in hoe goed ze dit kunnen. Het vermogen van aansturen is vaak hoorbaar. Ik heb bijvoorbeeld de Arcam AVR600 thuis gehad... mooi apparaat (m.u.v. het ontbreken van een volume draaiknop) en zeer veel controle over de speakers. En merk je dat dit apparaat redelijk wat power heeft. De Naim SuperUniti ook. Met 'slechts' 80W gespecificeerd, geeft dit ding een behoorlijk stevig geluid.

Maar tegelijk zijn er volgens mij voldoende apparaaten die al snel instorten. Je hoort dan ook aan het geluid dat er minder drive in zit. Het kan nog steeds best hard, maar het mist wat...  Naja, dat zijn mijn ervaringen :)

Je hebt al besloten zie ik, maar anders zou je ook kunnen denken aan een combi van een AV receiver zoals bijv een Anthem 3/5/700 en dan een geintegreerde stereo versterker met ht passthrough. Voldoende power voor film, en voldoende definitie voor muziek :)

Vik

Citaat van: AbZ op januari 17, 2013, 09:50:33
Lijkt me totale waanzin.  Koop dan gewoon een fijne Bryston of Spectral of zoiets.  Als CineMike echt zo briljant zou zijn, dan zouden ze zelf een geweldig apparaat kunnen ontwerpen toch?  Niet dus.

Dan kan dat jij dat denkt en een mening hebt.

Prima..  enkel daar is een ander topic voor en kan je daar verder discussiëren als je dat wil. Dat ga ik hier niet doen.  ;)

Vik

Citaat van: FeaR1986 op januari 17, 2013, 09:27:45
Ik ben het eens met het deel over dat je na het uitgeven van dat bedrag voor het geld niets beters kan vinden. Dat zal ook de reden worden om ooit wel te gaan upgraden/modificeren. Echter heb ik het idee dat ik voor die 3000 euro beter een pre/pro kan aanschaffen dan de Emotiva's upgraden. Ik zeg niet dat ik het het geld niet waard vind, maar op dit moment denk ik het geld beter te kunnen besteden. Correct me if I'm wrong  :smile:

Is goed  :thumbs-up:

Absoluut mee eens!

Dat de pre-pro het grootste verschil maakt klopt!

Daar kan je dan beter je geld instoppen i.p.v. enkel het upgraden van je versterker.

AbZ

Citaat van: vik op januari 17, 2013, 12:31:04
Dan kan dat jij dat denkt en een mening hebt.

Prima..  enkel daar is een ander topic voor en kan je daar verder discussiëren als je dat wil. Dat ga ik hier niet doen.  ;)
't Gaat hier om adviezen, beste vik.  Dit was mijn centje op dat gebied. 
Ik begrijp dat het anders ligt als je er wel het geld voor over hebt
en niet de mogelijkheid hebt om bv je akoestiek aan te pakken.