Dual opposed 2x 2x JL 10w3v3, fotos p.10!

Started by knubbe, October 18, 2012, 21:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ik ben me een beetje aan het oriƫnteren op een nieuwe subwoofer.
Ik wil graag toch weer gesloten en kwam de B&W DB1 tegen als interessante bouw.
Deze werkt met twee drivers aan tegenoverstaande zijdes van de kubus.

Ik probeer een beetje wat meer te weten te komen over deze techniek.
Wat ik heb gelezen is dat dit trillingen verminderd?
En dat je twee drivers in een relatief kleine behuizing kan stoppen omdat het benodigde volume niet groter is dan bij 1?

Ik heb hiervoor de JL audio 13w3v3-4. Omdat deze sowieso een niet al te grote kist nodig hebben.

In eerste instantie wilde ik 2 losse subwoofers bouwen maar dit lijkt me ook wel wat. Ook omdat dit eventueel naar een 2e uit te breiden is.

Heeft er iemand hier wat meer info over? Of misschien wat geschiktere zoektermen van deze methode? Alle hulp is welkom !

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

De kast kast is idd zeer stabiel bij sommige ontwerpen.
Over de inhoud durf ik niet met zekerheid te zeggen,maar het lijkt me dat beide drivers ong die 40 liter nodig hebben die ik ong aanhoud.
80 liter dan dus,maar ik ken deze config niet,dus kan het ook maarzo fout hebben.
linkje,s naar info ?


Hanz71

Ik heb zelf wel eens zo'n ontwerp gemaakt. Echt fantastisch qua kast eigenschappen: Geheel dood.
Hand boven op de kast, geen enkele trilling waar te nemen. Logisch omdat de drivers netjes tegenover elkaar opgelijnd zijn en elkaars krachten inderdaad opheffen.
Hobby Hifi had indertijd een subwoofer(tje) op die basis: Gravis.
Het artikel moet ik nog wel hebben liggen als je interesse hebt.

jossie

Dit concept heeft voor gelijkblijvende freq karakteristiek de dubbele kastinhoud nodig. Maar je krijgt ruwweg ook 6 dB geluidsdruk erbij (als je versterker het dubbele vermogen kan leveren). Als je die niet nodig hebt kun je kleinere units nemen die dan op zich weer in een kleinere kast passen. Dus voor dezelfe geluidsdruk kun je wellicht weer op hetzelde volume uitkomen met kleinere units.
Omni !

knubbe

Marco, bedankt voor de link, ga ik even goed bekijken !
Hanz, ben wel benieuwd naar de effecten, is het een NL artikel?
Jossie, ah oke, ik was in de veronderstelling dat de dubbele kastinhoud niet nodig was.

Is dit bij elke woofer toe te passen?
Kan je dit model ook simuleren in WINisd? (heb zelf een mac)

80L , 40x40x50 intern, is niet echt veel compacter dan mijn huidige sub ;S
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Ik weet niet of je in die software dubbele drivers kunt invoeren maar dat maakt eigenlijk niet uit. Je kunt gewoon 'n enkele simuleren met halve kastinhoud. In de (dubbele) praktijk krijg je dan 6 dB extra.
Omni !

knubbe

Quote from: jossie on October 18, 2012, 23:08:32
Ik weet niet of je in die software dubbele drivers kunt invoeren maar dat maakt eigenlijk niet uit. Je kunt gewoon 'n enkele simuleren met halve kastinhoud. In de (dubbele) praktijk krijg je dan 6 dB extra.

Oke, dus dat is het zo'n beetje; +6dB en trillingen die elkaar opheffen.
Verder geen moeilijke berekeningen of iets dergelijks :D

Hmmm lijkt me toch wel interessant..

De plaatsing lijkt me wel wat nauwkeuriger komen?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Wat bedoel je met plaatsing?
Omni !

morca

Je kan hem niet simmen in die opstelling/kist als ik zo zie.
Literje of 80 zal er een beest van maken  :music:

2 woofers zoals in de F212 is ook wel mooi  :)

morca

#10
Inregelen idd,dat heb je goed gelezen Knubbe
je hebt namelijk 2 sub,s die 2 roommode,s aanspreken.,die moeten eigenlijk apart ingereld worden,als je kamer/plaatsing niet mee gaat werken

Daaarom zou ik de bovenstaande clonen .............

knubbe

Quote from: jossie on October 18, 2012, 23:20:24
Wat bedoel je met plaatsing?

Inderdaad zoals marco aangaf, plaatsing in de kamer en de bijbehorende afregeling.

Ik ben toch altijd gecharmeerd van kubusvormen voor een subwoofer :) Dan zouden het eerder dus 2 kubussen worden met elk 1 driver.
Maar zoek eigenlijk net wat leukers om te bouwen :D Wil de uitstraling van de B&W DB1 hebben.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Dan moet je er voor gaan,ik vind hele mooi projecten op Het amerikaanse forum.
Dus het zal best wel goed/zeer goed werken.

Ik had ook me bedenkingen over de Hexagon met de 6 JL,s,maar die speelt ook als een monster.
Dus in dat geval,doen ......maak die kubus en verras ons.
Een vernieuwend ontwerp is ook wel weer eens leuk .

Ik ga hier even me tentje opzetten  :clapping:  :headbanging:   :coffee:

jossie

Nou dan bouw je toch twee kubussen met vier drivers. Heb je van alles wat.
Omni !


jossie

Omni !

morca

#16
I love it wen a plan come,s together .............tatatata

steek je hem nog niet aan tot ie klaar is met bouwen ?  :D

knubbe

Quote from: jossie on October 18, 2012, 23:33:35
Nou dan bouw je toch twee kubussen met vier drivers. Heb je van alles wat.

Ja dat was een beetje het idee waar ik naar toe wilde (beginnen met 1 :) )
Maar ik was in de veronderstelling dat je je op deze manier 2 drivers kon laten spelen in het volume van 1.
Anders worden het 2 van die joekels.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Voordeel is de inertheid van de kist, simpele kist met 1 stuk bracing is dus voldoende. Voor de rest maakt het niets uit qua prestatie of je nu dual opposed, of volledig front firing neemt. Bij twee drivers vind ik volledig front firing mooier.. Maar smaken kunnen verschillen natuurlijk  :)

knubbe

Quote from: Timvg on October 19, 2012, 00:33:16
Voordeel is de inertheid van de kist, simpele kist met 1 stuk bracing is dus voldoende. Voor de rest maakt het niets uit qua prestatie of je nu dual opposed, of volledig front firing neemt. Bij twee drivers vind ik volledig front firing mooier.. Maar smaken kunnen verschillen natuurlijk  :)

Bedankt voor je reply.
Zoek dus eigenlijk 2 kleine kubussen en dacht dat dit een mooie manier wat meer output te krijgen, maar helaas zitten 'kleine' kubussen er niet in.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Voor de 12W3v3 wordt een gesloten volume van rond de 32L aangeraden, x2 is 64L.
De 13w3v3 wordt 42.5L aangeraden, x2 is 95L.

95L gaat me te groot worden, helemaal als er nog een tweede bij zou komen.
De 64L komt al een stuk meer in de buurt. De 10w3 zou ook nog kunnen als het heel klein moet :)

Zou 4x een 12w3 dual opposed in 2 behuizingen veel meer bieden dan 2x een 13w3 in een gewone gesloten behuizing?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Uit die serie is de 8" echt een ander woofertje maar de 10, 12 en 13" zijn erg vergelijkbaar.

Belangrijkste verschil is Fs: 33, 28 en 25 Hz. Dat betekent dat je met 10" ontwerp zonder correcties zo'n 8 Hz eerder begint af te vallen aan de onderkant dan met het 13" model. Of dat in de praktijk erg is kan ik niet zo inschatten. Dat zouden de 'bouwers' je beter kunnen vertellen.
Wat ik wel weet is dat je dat veel versterker vermogen kost om te corrigeren.

Maar als we vergelijken 2x10, 2x12 en 1x13 krijg je ongeveer het volgende (met de adviesgegevens van JL; closed cabinet):

2x10  36 liter  88dB/1watt  1000W/4Ohm belastbaar

2x12  64 liter  90dB/1watt  1000W/4Ohm belastbaar

1x13  43 liter  88dB/1watt   500W/8Ohm belastbaar

Kortom, de 2x10 optie is vergelijkbaar met 1x13 maar het extra vermogen zul je zeker nodig hebben om de eerdere afval in het laag te corrigeren.

Het kost dan ook zeker veel meer geld. Je zou nog wat verder kunnen zoeken naar 10"woofers met zo laag mogelijke Fs. Totale geluidsdruk lijkt me je kleinste probleem.







Omni !

Exxar

#22
Simuleer eens een kist met isobarische opstelling
Op deze manier:



Ik heb jaren geleden nog zo'n sub gemaakt met 2 visaton W300S woofers in een kast van een goeie 80liter, en met een lichte boost op 40Hz haalde ik een -3dB op 25Hz ofzo.

knubbe

Jossie, erg bedankt voor het meedenken. Het ontbreekt mij nogal aan technische kennis, ik haal mijn DIY lol meer uit het bouwen :)
De prijs vindt ik niet zo heel belangrijk, met natuurlijk wel beperkingen.
Ik heb nu een DIY Monolith+ welke natuurlijk wel overtroffen dient te worden :D
De 2x12" lijkt me nog steeds een interessante optie.

Exxar, bedoel je puur voor de simulatie? Zo iets bouwen gaat hem namelijk niet worden :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Exxar

Ja, bvb. Dan weet je hoe ver je op die manier zou geraken met die subs.

Ik heb de kast nog staan die ik gebruikte, en dat had wel nog iets. Woofers waren downfire geplaatst, kast een goeie meter hoog en 40x40cm of zoiets.
Misschien dat ik daar nog eens iets mee moet doen.