"Dream Theater"

Started by kuiperik, October 3, 2012, 20:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


kuiperik

Quote from: morca on January 16, 2013, 00:45:24
wat voor amp had je ook al weer?

Crown XTi 1002, 2x 500w (4ohm) met dsp ingebouwd
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Het zelfbouwmeubel wat momenteel in gebruik is had ik op maat gemaakt voor de situatie in de vorige woning. Aangezien er nu wat meer ruimte is tussen de luidsprekers, ga ik hier een nieuw meubel voor maken.

Ga het nieuwe meubel maken met de uitstraling van steigerplanken hout, ga hier alleen iets dikkere planken voor nemen, zodat het een iets robuustere uitstraling krijgt. Verder willen we het met een beits op kleur gaan brengen, hiervoor alleen nog een keer wat advies gaan vragen bij de schilder.

Eenvoudige schets van wat het mag gaan worden:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Inmiddels hout gehaald om het meubel van te bouwen. Heb af en toe wat foto's gemaakt, zodat degene die interesse heeft de bouw van het meubel kan volgen. Zoals gezegd een topic is niets zonder foto's  ;D

Ben gestart met de planken voor de onderkant. Deze eerst op maat gezaagd en daarna de kanten met een schaaf afgeschuind. De planken uitgesorteerd om ze zo goed mogelijk aan te laten sluiten aan elkaar, aangezien het ruw hout is en dus niet overal even recht. Aan de onderkant worden de planken aan de buitenkanten vast geschroefd tegen een lat. Met deze lat worden ze later tegen de poten vastgezet.

Na het monteren de ruwe planken met een korrel 60 flink geschuurd. Bedoeling is wel om de planken hun structuur te laten houden en dus niet volledig vlak te schuren.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Daarna begonnen aan het blad van het meubel. Hiervoor iets dikker hout gekozen van 4,5cm dikte. Blad wordt 220cm lang en bestaat uit 4 losse balken van 15cm breed.

Hier weer hetzelfde als voor de onderste planken: zagen , schaven, sorteren, monteren en schuren.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

De voeten voor onder het meubel worden gemaakt van dezelfde planken (dikte) als die van het bovenblad. Hierdoor krijgt het een robuust uiterlijk.

Om de apparatuur niet teveel op te sluiten in verband met warmteafgifte wil ik niet de hele zijkant dichtmaken, maar werken met voeten van 15 cm diep. De voeten worden vastgeschroefd aan de dwars balkjes. De middelste voet heb aan de achterkant wat naar voren geplaatst, dit om wat ruimte over te houden voor kabels tussen de apparatuur.

Daarna nog de onderste planken tussen de voeten in geschroefd.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

En nog een foto van het meubel zoals het er van voren uit ziet. Meubel ligt trouwens nog steeds op de kop ;-) Is een beetje te zwaar geworden om dit alleen eraf te pakken.

Nu nog verf gaan zoeken in de goede kleur. Dit zal een beits gaan worden, aangezien we het meubel niet dekkend willen schilderen.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

De vrouw maar even lief aangekeken en haar zover gekregen om het meubel mee van de werktafel te pakken  ;D

Op deze foto wordt het waarschijnlijk wat duidelijker hoe het er uit komt te zien. We vinden het zelf wel mooi geworden, past dadelijk vast goed in de landelijke stijl van onze inrichting.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


hoekie

Mooi! Moet ook nog een nieuw meubel ;)

kuiperik

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt op ht gebeuren. Om heb meubel af te werken is er een beits lak opgezet in een bruine kleur. Daarnaast aan de achterkant nog wat aanpassingen gedaan om zo meteen iets beter de stekkerblokken en kabels weg te kunnen werken. Hiervoor heb ik de "legplanken" iets minder diep gemaakt, net zo diep als dat de middelste poot, die ook iets naar voren is gezet.

Na 2 keer beitsen ziet het meubel er zo uit:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


kuiperik

Dank je Morca, het gaat niet snel, maar het gaat in ieder geval vooruit.

Gisteren heb ik de koof rondom het projectiescherm afgetimmerd. Moet nog wat geplamuurd en afgelakt worden en dan kan de kamer weer opnieuw ingericht worden. Vrouwtje wilde dit meteen gebruiken om de houten vloer een keer opnieuw in de was te zetten. Verder nog de kabels voor de projector in de aanwezige leidingen getrokken, dan zijn we dadelijk ook af van een gedeelte van de kabels die door de kamer lopen  ;)

Koof ziet er inmiddels zo uit:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Om de projector te plaatsen is er onder de balken een plank geplaatst zodat de projector zo goed als mogelijk uit het zicht komt te staan. Voor de bekabeling is er een dikke stofzuiger buis voorzien tijdens de bouw waardoor we de hdmi en stroom kabel boven het plafond kunnen krijgen.

Voor de beluchting van de projector heb ik de plank rondom enkele centimeters vrijgelaten zodat hij voldoende lucht aan kan zuigen. De warme lucht blaast hij aan de voorkant uit, dus hiermee is er als het goed is een goede airflow mogelijk. Anders is het altijd nog mogelijk om de ruimte tussen plank en balken iets groter te maken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


kuiperik

Dank je Morca, nog paar zaken wat bij schilderen en daarna kunnen we alles weer in gaan richten. Daarna op naar de volgende klus, de subs bouwen en afwerken. Dat wordt ook wel weer een leuk werkje, zeker voordat de plaatsing helemaal op orde is en duidelijk is welke vormen (grootte) de subs kunnen gaan worden.

In de tussentijd ligt er buiten ook nog werk voldoende. Afgelopen week nog een "klein" aanhangertje eikenhouten planken gehaald om het tuinhuis/overkapping mee af te timmeren/potdekselen  O0

De komende tijd gaat dit me nog wel even van de bank houden verwacht ik.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Aangezien ik vandaag een vrije dag heb en het vanwege de harde wind en regen geen weer is om buiten nog iets te doen, maar weer eens met de opstelling aan het rommelen gegaan.

Voor de verandering er het boek van Jim Smith "Get Better Sound" nog maar eens op nageslagen om een paar dingen weer wat op te frissen. Nu ben ik daar 2 zaken in tegen gekomen waarvan ik dacht dat het wel eens nuttig zou zijn om hier wat aandacht aan te besteden.
1. Goed startpunt in een niet al te grote ruimte voor de luisterplek tot achterwand is 16 tot 30inch.
2. Een iets hogere output tussen 192 en 384 is wenselijk.

Vorige keren ben ik meestal vanuit het meten de subs gaan plaatsen op de meettechnisch optimale plekken en fase instellingen. Vandaag  heb ik dit eens omgedraaid door op het gehoor de sub te integreren en daarna pas te meten. Nu kwam ik er bij de metingen achter dat het gebied tussen de 192 en 384 een aanzienlijke dip vertoonde. Door de verschillende aanpassingen stond mijn luisterplek inmiddels 1 meter voor de achterwand. Bij een testmeting op 70 cm voor de achterwand, kwam er echter wel de in het boek geadviseerde hogere output.

Als eerste dus mijn luisterplek maar weer terug geplaatst naar 70cm en daar op het gehoor de eerste sub bij geïntegreerd. Nu blijkt er meteen weer een stuk dynamiek terug te zijn, die ik er tot nu toe nog niet echt eruit had kunnen krijgen.

Nadat de afgelopen maanden de luisterplek langzaam aan steeds verder van de achterwand is geplaatst heb ik een aanpassing in het hoog van het filter verwijderd. Deze aanpassing is ruim 10 jaar geleden gemaakt door een bekende om hem iets terughoudender te maken, zodat deze iets beter tot zijn recht kwam in de toen erg harde akoestiek. Waarschijnlijk was dit mede een oorzaak van de terughoudendheid in de huidige (wel gedempte) ruimte. Deze heb ik echter verwijderd toen de luisterplek inmiddels op 1 meter stond, vanwege het zoeken naar een iets dynamischer middengebied. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht had. Maar ik had zelf ook niet verwacht dat het zo'n wijziging zou hebben.

Later nog de 2e sub toegevoegd. Deze maakt de output in het laag nog iets vlakker, maar daarnaast ook naast de luisterplek en de keuken ernaast stukken beter.

Al met al vandaag toch weer wat opgeschoten. Eindelijk wat dynamiek erin waar ik naar zoekende was en ook het laag klinkt momenteel zeker niet slecht.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Zie nu dat ik nog geen foto heb geplaatst van het zelfbouw meubel nadat het in de kamer is geplaatst en gevuld.

Meubel bevalt goed en alles past er goed in. Ook de kleur in combinatie met de wanden en vloer is goed gelukt.

De center zal waarschijnlijk nog wel een keer in een nieuw jasje gestoken gaan worden. Kleur hiervan past niet helemaal meer erbij. 
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

flakkees

mooi spul man
misschien is plastidip iets voor je
zit in spuitbussen en is makkelijk weer te verwijderen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx