Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ik zweer niet per se bij een vlakke lijn hoor  ;) Ik doelde enkel op de manier waarop dit soort zaken gemixed wordt en de bedoeling daarvan. Veel hangt af van de ruimte, en elke ruimte heeft z'n eigen sweet spot, die moet je trachten te vinden.

morca

Quote from: Timvg on January 14, 2013, 12:05:38
en elke ruimte heeft z'n eigen sweet spot, die moet je trachten te vinden.
Idd daar sluit ik me helemaal bij aan,ik vind bv de opstelling niet wat.
Links of rechts voor in de hoek,idd dan is er een roommode zoals aangehaald,maar dat heeft elke kamer.

Die zou ik afvlakken en dan weer eens luisteren.

Naast ,zoals Niel heeft staan geeft me geen gevoel van goeie plaatsing of roomgain,maar hij meet wel tot 5 hz vlak/

Ik begin te vermoeden dat dat komt omdat je met de mic tussen de woofers zit.

nielvm

Naast elkaar of op elkaar maakt weinig verschil uit qua breedte/hoogte.

Ik ga meteen terug meten. Ik zal je straks een grafiekje posten van in een hoek, is verschrikkelijk ;)

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Heb naast en op elkaar getest, maakt weinig verschil uit. Heb ze dan maar naast elkaar gezet.

Metingen zijn best wel aardig zo, DSP voorzichtig ingesteld:






Even een voorbeeld wat 1 subwoofer in een hoek/vooraan doet. Meteen een room gain van 15db rond 40-50hz.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Kan je even een fullrange meting doen met 1/12 smoothing?

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Dat kan in principe niet anders dan goed klinken. Veel mensen zijn ook wel een erg overheersende of onregelmatige bas gewoon. Elk z'n ding natuurlijk, maar ik verkies toch een vlakke (en met vlak bedoel ik zonder pieken of nulpunten, een house curve mag van mij ook vlak genoemd worden) meting zoals de jouwe tegenover eender welke andere. Misschien kan je voor demo's gewoon het volume van de subs nog een 3 tot 6db omhoog gooien voor wie het wenst, maar voor de rest de curve laten zoals ze is. Zou het systeem graag zelf ook ooit een keer horen  ;)

nielvm

Straks eens testen met wat fragmenten en een film.

Je mag altijd eens komen luisteren ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Ja nu zit je toch 15 db boven gemiddeld,dat zou voldoende moeten zijn idd .
Nog meer is op papier hier ook niet aan te horen,dan word het te gek.

nielvm

Volgens deze grafiek eerder een housecurve van +- 8db op het midden en 16db op het hoog.

Eens gaan luisteren wat dit geeft. Kan zijn dat dit al veel te luid is voor mij. Ben benieuwd!
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


kuiperik

Moet zeggen dat een dergelijke complete meting een goed beeld geeft van de verhouding van de subs t.o.v. de fronts. Ook indrukwekkend dat je met gesloten subs zo'n diepe weergave kunt bereiken in jou ruimte.  O0

Ben trouwens wel benieuwd naar de waterfall bij de meting met dsp en de meting/waterfall zonder dsp op dezelfde locatie. Als het goed is krijg je de nagalm er met dsp namelijk ook redelijk goed uit. Kan goed zijn dat je daar misschien al voldoende mee bereikt.

Is deze verhouding van sub tov je fronts gelijk aan de situatie als voorheen, of had je toen minder niveau verschil? Ik zou zelf verwachten dat +10db voor de subs nogal veel zou zijn, maar het overgangsgebied sluit in ieder geval wel mooi aan.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

nielvm

Ben beginnen kijken. De subwoofers meteen 2-3 db (op receiver) stiller gezet, was voor mij nog voldoende.

Nu lekker filmpje kijken :) Zal later nog wel eens grafiekjes posten met en zonder dsp ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Het moet voor jou vooral aangenaam zijn, dat is het belangrijkste! Zou leuk zijn om dit voorjaar eens af te spreken, al kan ik nog niet meteen inplannen wanneer, dan breng wat specifiek demo materiaal mee dat de nadruk legt op verschillende gebieden  ;)

nielvm

Zou inderdaad wel eens leuk zijn...

Nog enkele grafiekjes:







Met film aan het bekijken, soms nog iets te veel galm, misschien 40 tot 50 nog iets bijstellen, maar ik wacht het nog wat af. Impact is anders wel helemaal ok :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik zou toch opteren voor de DSP versie  ;)

nielvm

Ik ook. Zonder DSP is wel eens leuk om te zien hoe de subwoofers fungeren als bass shakers, maar gaat snel vervelen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on January 14, 2013, 20:50:48
Ik ook. Zonder DSP is wel eens leuk om te zien hoe de subwoofers fungeren als bass shakers, maar gaat snel vervelen...
Je kan het ook subtiel aanwezig laten zijn dmv dsp  ;)

Maar wat je miste heb je bijgeregeld nu ?
of de sub harder.
Omdat je impact nu wel weer meer naar wens is.

kuiperik

Ook de meting zonder dsp ziet er nog niet zo heel slecht uit, de pieken die je hebt zitten rond de 10db, dat is volgens mij best een goede start situatie.

Klopt het dat je met name met het weghalen van de piek (en nagalm) rond 40Hz de grootste winst hebt gemaakt? Misschien is het nog wel een optie om door het gebied tussen de 80 en 100 Hz niet teveel te dempen, wat meer "kickbass" te verkrijgen, alhoewel het nu zo wel mooi oploopt vanuit de fronts.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Dat zou een goeie zijn ,als hij zijn kantelpunt op 100 heeft staan,maar dan ga je horen waar ze staan denk ik.
Die slam die jij bedoeld moet uit je fronts komen,daar ben ik hier ook wel mee bezig geweest.
Nu ik aardig grote fronts en rears beneden heb ,heb ik weer lekker de slamdrum/kickbass.
Bij drumsoslo van dire straits money for nothing,hoor ik de fronts die slam goed aanzetten,en niet de sub,s.
Die komen daarna na de intro pas.

Ik heb pas wel me kantelpunt vlak naar 80 gezet,dat geeft net iets aan de kant vd sub,s extra.
Misschien dat je dat bedoeld met kickbass.

nielvm

Ik denk dat de winst die ik nu geboekt heb, het resultaat is van zowel de zone rond 40hz niet te fel naar beneden te trekken en de subwoofers net iets luider te zetten.

De subwoofers tegenover elkaar lijkt mij nog altijd een prima optie, als ik beide kanalen apart instel met de dsp. Dit maakt het localiseren van de subwoofers zeker minder gemakkelijk.

De kickbass van de drums klinken nu toch ook wel wat beter, volgens mij zit daar dan toch iets bij waar de subwoofers aan meedoen ;) Ik merk nu ook op de metingen dat ik rond 60-100 hz blijkbaar wat wegfilter, mag inderdaad wat minder zijn...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Zonet kon-tiki gezien.

Geweldige film met super goed geluidspoor. De subwoofers hebben zeker niet werkloos gestaan. Had eerst nog een kleine aanpassing gemaakt in de dsp om rond de 40hz nog wat bij te stellen, ik was de hele film uitermate tevreden over de subwoofer presaties. Strak, voelbaar aanwezig, niet vermoeiend, niet overdreven,... Gewoon goed!

Aanrader!
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

kuiperik

Goed te lezen dat het toch steeds met stapjes weer wat beter wordt.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Mooi dat je door iets minder dempen het beter krijgt,ik ben zelf ook al een paar weken rond die 40 hz aan het spelen.
Maar mijn ruimte laat het niet toe dat ik te weinig demp,akoestisch gezien gaat het niet helemaal goed dan.

Frank

Dag Ht vrienden, omdat ik jullie graag volg in het forum, heb ik hier nog een tip voor als jullie nog een verster crown zoeken! Hier kkrijg je er 3 voor de prijs van 1. Denk wel aan de te verrekenen btw en opgeld! Grijp je kans! https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6623?paginator.pageSize=100&paginator.pageNumber=1&paginator.sortName=number&paginator.sortOrder=asc :clapping:gruuss Frank
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini