Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Quote from: jvanhambelgium on January 10, 2013, 21:55:15
Is deze meting nu met of zonder enige DSP actief ?

Met DSP ;)


Quote from: Timvg on January 10, 2013, 21:56:18
Zeker in huis halen voor je demo: Immortals, How To Train Your Dragon, X-Men first class.. ULF a volonté

Hoe ervaar je bij jou thuis het ultralaag (<20hz) materiaal trouwens?


Hoe ik het geluid ervaar:
Zeer gedetailleerd, strak laag, welke de ruimte zeer mooi onder druk zet. Films en scènes met ultralaag zijn voor mij gewoon dik in orde. De subwoofers overdrijven nooit, maar spelen alles zeer vlotjes af zoals het hoort (volgens mij).

Ik kan mij wel inbeelden dat voor sommige mensen de subwoofers zouden tegenvallen (op het eerste zicht). Volgens mij hebben open subwoofers nog altijd meer de impact en meer (ik zeg bewust niet beter) gevoel dat ze weergeven. Hierbij bedoel ik dat je bij sommige scènes meer impact zou voelen, bijvoorbeeld bij de tankscène van finding nemo. Bij mijn subwoofers klinkt dit gewoon goed, zondermeer. Ik heb weinig impactgevoel bij deze scène. Bij een open subwoofer klinkt dit denk ik indrukwekkender. (kan natuurlijk ook liggen dat dit "maar" dts is)

Waar mijn subwoofers in mijn ogen (oren) geweldig goed in scoren, zijn bassscènes die wat langer duren en de ruimte onder druk zetten. Denk maar aan tal van scènes in the dark knight, met in het bijzonder "the bat". In de eerste dark knight, waar het ziekenhuis ontploft en opbrandt, is er een zeer intens basstuk dat redelijk lang duurt. Dit spelen mijn subwoofers moeiteloos. Open subwoofers zouden het met deze scène moeilijk hebben m.i.


Ik hoop dat de deelnemers aan de m&g na zaterdag mijn meningen zullen kunnen delen.  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik merk persoonlijk weinig verschil tussen gepoort en gesloten, wanneer ze een gelijkaardige curve hebben welliswaar. De vistank scene in finding nemo gaat uiteindelijk ook niet echt diep, 30hz is waar het gross van de actie zit.. Het grote voordeel van gesloten subs is dat ze heel diep kunnen doorlopen.

Heb nu zowel JTR captivators als m'n 4 DIY's staan. De captivators zijn toch wel de beste gepoorte HT subwoofer dat commercieel verkrijgbaar is. En qua sound zijn beide systemen gewaaagd aan elkaar, er is geen verliezer.  Het DIY systeem was eigenlijk gewoon een test om te kijken of de informatie onder 12hz nog een merkbare toevoeging is, en voor mij is het dat wel. Ik kan me voorstellen op bv een betonnen vloer dat dit niet het geval kan zijn, en dan is de extra potentiële output van de captivators misschien wel doorslaggevend.

Al bij al heb je een prachtige curve, en wanneer je ook output genoeg hebt geloof ik niet dat je dat systeem nog kan verbeteren  ;)


nielvm

Kan je bij gelegenheid eens de ziekenhuisscene van de dark knight eens proberen met de gepoorte subs? Bij de ontploffing bouwt de druk zich langzaam op, daarna is er een heel lang diep stuk wanneer het ziekenhuis in een vuurbal neergaat. Kan je open sub dit strak spelen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik denk dat ik morgen eens wrath of the titans of immortals opnieuw ga bekijken. De laatste dagen heb ik veel ingesteld en demos gegeven aan bezoekers. Iedereen natuurlijk laaiend enthousiast, maar als je zelf voor de tigste keer hetzelfde clipje bekijkt en de bass gewend raakt, weet je uiteindelijk ook niet meer wat je hoort. Om de een of andere reden verwacht je bij zulke filmpjes altijd meer (dieper, strakker, meer impact) omdat het wouw-effect na 20 keer toch wel wat afzwakt.  :P

Bij een volledige film hebben de subwoofers mij nog nooit teleurgesteld. Of het nu actie of drama was, het klonk voor mij altijd goed.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Hey Niel supergaaf man ,klaar voor de M&G  :thumbs-up:

Metingen wederom zeer indrukwekkend.

Wat jij beschrijft klopt helemaal Niel,je verwoord het bar goed zelfs .
Ik mag het hier ervaren omdat ik boven en beneden verschillende systemen heb.
Bij Tapping the tank,of bv star wars deel 1,bijna de hele film,is een gepoorte erbij hoorbaar en voelbaar veel meer /mooier aanwezig.

Bij bv The dark night,Xman 4,stukje in het begin met die hekken,is een gesloten systeem weer mooier.

Moeilijk,ik ga die ene beneden ombouwen naar gepoort in het voorjaar.

Timvg

Ik heb nog bij geen enkele scene, zolang er weinig of geen content aanwezig is onder de tuning van de captivators, verschil gemerkt tussen beide. Het leuke aan het gesloten systeem is dat ik met de DSP de curve exact kan laten gelijk lopen met de gepoorte captivators. Wanneer ik dit doe zit er gewoon geen verschil op, beide systemen doen alles met zoveel gemak. Wanneer ik de gesloten subs natuurlijk laat doorlopen, en er content van dat caliber aanwezig is, merk ik het meteen.

Immortals gaat je zeker en vast verbazen, er is geen film met gemiddeld sterkere <20hz content! Loopt door tot 2hz als ik me niet vergis  8)

Timvg

Ik denk indien morca 4 of meer gesloten W3's zou neerzetten dat ie z'n gepoorte ook niet langer zou missen  :D

morca

Quote from: Timvg on January 10, 2013, 22:49:25
Ik denk indien morca 4 of meer gesloten W3's zou neerzetten dat ie z'n gepoorte ook niet langer zou missen  :D
Daar verschillen we van mening,want het is de klank,en ik had geen captivitarors ,
Bij mij was de berekening als filmsub beter denk ik,niet met alleen grof geweld kom je er  :D

Nee zonder gekheid,het is jammer dat jij en Niel zo ver wonen,hier kunnen jullie een identieke set het verschil horen.
Vooral als ik eerste de gesloten,daarna de bandpass,en daarna samen hetzelfde stukje film laat horen.
Daar heb ik meer mensen het verschil goed mee laten horen,apart dat jij dat niet ervaart ,tijd voor  :coffee: en :music:

Timvg

Ik sluit wel zoveel mogelijk variabelen uit door ze echt op dezelfde plaats te zetten, en de respons van beide systemen te matchen. Eenmaal dat gedaan is, kan ik echt geen verschil meer vaststellen.

Maar een bandpass is al van nature een speciale sub, hij filtert z'n sound nu eenmaal uit zichzelf. De respons loopt dus af naar boven toe, waardoor hoorbare vervorming van vooral hogere harmonieken al geen kans krijgt. Indien je een gesloten sub of een gewone bassreflex tegen z'n limiet zou laten spelen tegenover een bandpass, zou de bandpass een stuk beter klinken, heel zeker van.

Maar het is idd heel logisch dat ze bij jou anders klinken, jij hebt ze gemaakt om mekaar aan te vullen. Bij mij is dat niet het geval.
Maar gesloten systemen met genoeg verplaatsing (stel je ff 8x de 13W3 voor  :D) met DSP om de respons van je huidige systeem na te bootsen, en natuurlijk genoeg versterker erachter...Nou dat gaat heel identiek klinken. Idd jammer dat we zo ver wonen, zou leuk zijn om mekaars systemen eens mee te maken!

morca

Quote from: Timvg on January 10, 2013, 23:10:23


Maar een bandpass is al van nature een speciale sub, hij filtert z'n sound nu eenmaal uit zichzelf. De respons loopt dus af naar boven toe, waardoor hoorbare vervorming van vooral hogere harmonieken al geen kans krijgt. Indien je een gesloten sub of een gewone bassreflex tegen z'n limiet zou laten spelen tegenover een bandpass, zou de bandpass een stuk beter klinken, heel zeker van.

Ja dat bedoelde ik,hij heeft een nog andere klank als een gewone gepoorte.


8 keer 13W3........maak me gek  :clapping: ,doe maar 4 x 13 W7,ben ik ook wel tevreden.

nielvm

Even een praktische/technische vraag:


De 2 subwoofers staan tegen de lange wanden opgesteld, naar elkaar toe gericht. Zouden ze dan technisch gezien niet in tegenfase met elkaar moeten opgesteld worden? Momenteel kan ik met mijn huidige apparatuur de fase per subwoofer niet instellen.

Ik meende eens te hebben gehoord, dat je een luidspreker in antifase opstelt als je de zwarte en rode kabel met elkaar wisselt. Is maar even een idee dat ik hier wil navragen. Kan zijn dat ik er compleet nazit. Ik vraag het ook liever vooraleer ik het probeer, om zeer waarschijnlijke beschadigingen te voorkomen  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik zou zeggen. Meet ze eens zoals ze nu staan, vervolgens van één sub plus en min omdraaien, en opnieuw meten.. Heb je meer output, des te beter.. minder output.. terugschakelen.

nielvm

Zeker dat dit geen kwaad kan voor de subwoofer?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Geprobeerd, niet goed. Bas valt gewoon compleet weg.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Ik heb vandaag wrath of the titans opnieuw gekeken.

Mijn conclusie over de subwoofers blijven hetzelfde. Zeer goed waren de scènes met kronos, lange lage geluiden, vuurballen die overal naartoe vliegen,... Minder goed weeral de impact. Ik herinner mij met mijn oude subwoofer dat iedere slag van thor's hamer een enorme slag gaf die je heel hard voelde. Bij deze subwoofers is dat gewoon minder.

Ik heb wel het gevoel dat ik nog meer kan krijgen uit de subwoofers. Volgens mij kan het qua afstellen nog wat beter/anders. Hoewel ik de fase niet afzonderlijk kan inregelen, denk ik wel dat ik iedere subwoofer apart kan equalizen. Nu worden de 2 subwoofers samen ingeregeld. Als ik mij niet vergis, kan ik ze apart instellen, als ik gesplitst toekom aan de behringer.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on January 11, 2013, 23:35:54
Nu worden de 2 subwoofers samen ingeregeld. Als ik mij niet vergis, kan ik ze apart instellen, als ik gesplitst toekom aan de behringer.
Idd ,zo werk ik ook.

nielvm

Moet ik dan nog wel een splittertje voor halen, heb ik nu niet.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on January 11, 2013, 23:35:54
Ik herinner mij met mijn oude subwoofer dat iedere slag van thor's hamer een enorme slag gaf die je heel hard voelde. Bij deze subwoofers is dat gewoon minder.


Bij mij hoor/voel je ook duidelijk verschil tussen de bandpass en de gesloten.
Of de 2 gesloten beneden.

morca

#696
Quote from: nielvm on January 11, 2013, 23:41:45
Moet ik dan nog wel een splittertje voor halen, heb ik nu niet.
Ja  idd je moet splitten voor je de DSP ingaat.
Ik denk trouwens niet dat je hem beter krijgt,kunnen ze niet voor in de hoek.
Meer cornergain eens proberen ? ?

nielvm

De grafiek samen is inderdaad heel mooi, maar als ik ze dan eens allebei apart bekijk, krijg ik toch vreemde resultaten.

Ik stop voorlopig even met meten en ik ga gewoon een aantal films bekijken, ik heb nog enkele leuke actiefilms staan. Te veel meten en inregelen begint uiteindelijk met je hoofd te rammelen. Morgen komen er enkele mensen kijken en luisteren en ik verwacht van hen ook een nuttige inbreng :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on January 11, 2013, 23:50:33
Ik stop voorlopig even met meten en ik ga gewoon een aantal films bekijken, ik heb nog enkele leuke actiefilms staan. Te veel meten en inregelen begint uiteindelijk met je hoofd te rammelen. Morgen komen er enkele mensen kijken en luisteren en ik verwacht van hen ook een nuttige inbreng :)

Absoluut gelijk met dat meten... Ik heb gisteren avond nog es de HT Demo Disc bij ongeveer 85dB bekeken, dat is ongeveer -20dB op m'n receiver. Nu heb ik terug een effe een goed "idee" van de scenes dus moeten we dit deze middag ook maar es opzetten.

Tot later!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Jij hebt toevallig geen rca splittertje liggen dat we even kunnen gebruiken? Als ik erover nadenk, moet daar nog wat winst te boeken zijn...

Als je nog kan, kijk dan nog even naar the dark knight rises, wanneer the bat opstijgt. Dat vind ik in mijn ruimte de beste demo scene.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X