Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Vandaag avatar op losgelaten  :headbanging:

Blijft mij verbazen dat ze zo schijnbaar kalm zijn bij basrijke scènes. Bij scènes waarbij de vliegtuigen flink wat bas geven en de hele ruimte onder druk zetten, heb ik vaak naar de woofers gekeken. Deze lijken niets te doen. Ongelofelijk dat ze er zo "kalm" bij blijven.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik ben zonet begonnen aan de afwerking. De kist nog eens opgeschuurd en beginnen plamuren.

Het plamuren gaat aardig, enkel de afgeronde kanten zijn zeer moeilijk. Ik ben dan maar overgestapt op handwerk :p. Heb het goedje met de vingers op de afgeronde kanten aangebracht, ziet er wel ok uit  ;D.

Straks opschuren, nog eens plamuren en laten drogen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on December 16, 2012, 12:35:32
Ik ben zonet begonnen aan de afwerking. De kist nog eens opgeschuurd en beginnen plamuren.

Het plamuren gaat aardig, enkel de afgeronde kanten zijn zeer moeilijk. Ik ben dan maar overgestapt op handwerk :p. Heb het goedje met de vingers op de afgeronde kanten aangebracht, ziet er wel ok uit  ;D.

Straks opschuren, nog eens plamuren en laten drogen.
Top ,,,....  :thumbs-up:
Ja lekker werk he die kopse kanten,wat doe je verdunde lijm net als Martijn.
Kwastje en insmeren misschien een optie?

nielvm

Ben nu bezig met afwerkplamuur. Lukt best wel goed, maar ik ga wel meerdere lagen moeten doen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Kruipt inderdaad heel wat tijd in... Gelukkig staat de 2de sub nog opgesteld. Is nu niet echt een straf om intussen daarmee te luisteren  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Heb je goed bekeken,tja idd 1 sub zal echt een straf zijn.
Ik heb bijna medelijden met je  :clapping:   :headbanging:    ;)

Ben benieuwd hoe mooi je ze gaat maken.

nielvm

Vandaag een dagje thuis. Zonet nog een laag plamuur erop gezet, ik hoop dat vandaag de primer erop kan  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Succes ermee! Mijn laatste twee staan nu in de tweede laag lak.. Nog een dagje wachten en spelen maar  :sigh:

Raymond187

Goed uitharden van de lak duurt ook wel een paar dagen voordat hij kras bestendig is toch?

nielvm

Verven zal nog niet voor vandaag zijn. Blijkbaar moet het plamuur 24 uren drogen alvorens te verven...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: Raymond187 on December 18, 2012, 14:12:32
Goed uitharden van de lak duurt ook wel een paar dagen voordat hij kras bestendig is toch?

Sorry, lakverf. Na 6u stofwerend, na 24u droog.

nielvm

Zonet toch al primer op gezet.

Het resultaat valt eerlijk gezegd toch wat tegen. Ik heb dagenlang plamuur aangebracht en gladgeschuurd, maar na de eerste verflaag komen er toch nog oneffenheden boven. Op de foto's lijkt het wel mee te vallen. De oneffenheden zijn het beste zichtbaar op de laatste foto, aan de rechterzijde van de voorkant. De bovenkant ziet er bizar uit op de foto, die is in het echt wel goed.






Ik zie 2 opties:

- Gewoon verder verven. Met elke laag verg dat erbij komt, zullen de oneffenheden minder zichtbaar worden.
- Alles nogmaals machinaal opschuren om alles superglad te krijgen. Nadeel is misschien wel dat gezaagde kanten weer wat bloot komen te liggen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Former member 78


Timvg

Niet te snel opgeven, bij de sub voor m'n maat (die ik erg strak wou hebben) heb ik ook na de eerste keer primer nog moeten opschuren en verder plamuren. Bij mezelf stak dit zo nauw niet en ik moet zeggen dat na de lakverf veel van die kleine oneffenheden eruit gaan.

nielvm

Ik schuur met gewoon schuurpapier met een fijne korrel.

Nja, het zal zowiezo beter worden met de lagen die er nog op komen. Bovendien, hij wordt helemaal zwart en wordt gebruikt in een volledig verduisterde ht ruimte. In hoeverre is het dan belangrijk dan alles 100% glad is?

Wil er gerust nog wat meer moeite in steken hoor, maar dit is het resultaat na enkele dagen om de x-aantal uur te plamuren. Ik vrees dat ik het niet veel vlakker ga krijgen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Idd je zal gewoon op moeten schuren,ik was er toen te druk voor,en de kopse kanten lijken op de jouwe.
Dat gaat niet wegtrekken met meer lagen,de grondlaag moet al superstrak zijn.
Maar wie ben ik om dat te zeggen met mijn kistjes  :-X   ;D

Weet wel dat je heel fijn schuurpapier moet gebruiken om de laatste oneffenheden weg te krijgen.
Ik had het wel van grof naar fijn ,maar zonder machine vond ik het teveel werk.
Ik wilde te graag luisteren  :clapping:

nielvm

Heb de voorkant net nog eens opgeschuurd en opnieuw geverfd. Morgen kijken wat dit geeft.


Het wordt alleszins een compromis. Te weinig schuren geeft zichtbare overgangen, te veel schuren legt de gezaagde kant bloot, die veel verf opslorpt.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on December 18, 2012, 22:24:10



Het wordt alleszins een compromis. Te weinig schuren geeft zichtbare overgangen, te veel schuren legt de gezaagde kant bloot, die veel verf opslorpt.
Ik herken je probleem,ik ben hier ook geen ster in.
Ik maak alles,maar de afwerking........

knubbe

Quote from: nielvm on December 18, 2012, 21:49:53

Ik zie 2 opties:

- Gewoon verder verven. Met elke laag verg dat erbij komt, zullen de oneffenheden minder zichtbaar worden.
- Alles nogmaals machinaal opschuren om alles superglad te krijgen. Nadeel is misschien wel dat gezaagde kanten weer wat bloot komen te liggen.

Altijd gaan voor optie 2 ! Oneffenheden in de ondergrond krijg je niet zomaar weg, bovendien is het erg balen als je spijt krijgt als je besluit toch door te gaan. Beter wat meer geduld en nu goed schuren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

vJac

#570
Quote from: knubbe on December 19, 2012, 01:49:33
Altijd gaan voor optie 2 ! Oneffenheden in de ondergrond krijg je niet zomaar weg, bovendien is het erg balen als je spijt krijgt als je besluit toch door te gaan. Beter wat meer geduld en nu goed schuren.

Eens met Knubbe, ook beter mocht je de sub ooit eens verkopen. 1x plamuren en schuren is een utopie. Als ik iets glad maak, dan plamuur en schuur ik het meestal een keer of 3 a 4. Ik breng 2 componenten plamuur aan, schuur hem glad en schilder hem een kleur uit een oude pot verf die ik nog heb staan. Je ziet dan de oneffenheden weer goed en dan begin ik weer met plamuren en schuren. Dit proces herhaal ik tot hij zo glad als een aal is  ;)

Pak een schuurblok, want met schuurpapier in de hand kun je niet recht schuren. Je schuurt om bulten weg te schuren. Gaten schuur je niet weg, die plamuur je vol. Dus als het goed is kom je alleen waar bulten zitten terug op het hout, dit voorkom je niet aangezien hier een laagje weg moet. Als je op andere plekken terug op het hout komt dan doe je iets verkeerd.
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

nielvm

Heb optie 2 net toegepast en opnieuw primer aangebracht. Het resultaat is op het eerste zicht wel wat beter.

Hoe dan ook, hierna gaat de zwarte laag erop  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik had nog een restje zwarte verf liggen. Deze heb ik gebruikt als "primer".

Resultaat mag er wezen  ;D (oranje-bruine streep bovenaan is door de lichtinval  ;))

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joske007

Begint er na al het harde werk er mooi uit te zien  ;)
Mocht de vulling thv de schroeven toch nog inzakken, dan kan je tussen de volgende laag nog steeds bijvullen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X