Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

En jij komt niet luisteren omdat het zogezegd "te ver" is  :D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Hihi,je bent belg nr 4 waar ik uitgenodingd word,jammer genoeg gaat dat niet meer Niel.
Want met alle 4 die Belgen kan ik erg goed,en zou er best 4 daagjes van willen maken......

Maar allee ge weet wel  ;)     :)

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Zonet nog wat gemeten. Ik heb op de subwoofers een kleine housecurve toegepast zodat ze van +- 20hz zo'n 6db afvallen tot 100hz.



Full spectrum geeft toch nog heel wat oneffenheden die ik niet wegkrijg...


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Quote from: markieray on November 29, 2012, 08:46:31
Ik heb inmiddels het genoegen gehad om Niel's nieuwe "duo-sub" te mogen ervaren, en wat een ongelooflijke ervaring zeg ! Overdrijf ik als ik zeg dat ik nog NOOIT dergelijk laag gehoord en gevoeld heb ? Het is eenvoudigweg INDRUKWEKKEND en ik zou het best omschrijven als volgt : uitermate beheerste en evenwichtige, omnipresente en kurkdroge laagweergave. Dit is sublaagweergave op z'n best en wie liever niet wordt teleurgesteld door z'n eigen sub, blijft best weg  ;)
Proficiat Niel, beter wordt het denk ik écht niet ...

Grtz

Mark

Bedankt Mark. Altijd welkom om een nieuwe ervaring op te doen  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


jvanhambelgium

Ben je eigenlijk wel zeker van die metingen ??
Als ik zo vergelijk met m'n SVS en de metingen die ik doe ga ik ervan uit alles < 10Hz is niet betrouwbaar. Yeah right, zo'n output bij < 10Hz zeker ... I wish ...
Ik heb nochtans ooit onderstaande "gemeten"




Lijkt me ook niet echt realistisch
M'n PB13 is wel geen speelgoed, maar zoals ik zei geloof ik niks van de < 10Hz metingen...
Meting werd gedaan met REW, m'n RadioShack dB-meter met correctie-file, C-slow gemeten enzo zoals voorgeschreven.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Je gebruikt ook wel intervallen van 30db

nielvm

Quote from: jvanhambelgium on November 29, 2012, 20:47:32
Ben je eigenlijk wel zeker van die metingen ??
Als ik zo vergelijk met m'n SVS en de metingen die ik doe ga ik ervan uit alles < 10Hz is niet betrouwbaar. Yeah right, zo'n output bij < 10Hz zeker ... I wish ...
Ik heb nochtans ooit onderstaande "gemeten"




Lijkt me ook niet echt realistisch
M'n PB13 is wel geen speelgoed, maar zoals ik zei geloof ik niks van de < 10Hz metingen...
Meting werd gedaan met REW, m'n RadioShack dB-meter met correctie-file, C-slow gemeten enzo zoals voorgeschreven.

Ik heb net even van een demodisk enkele frequenties afgespeeld. De laagste frequentie die ik kan selecteren is 10hz. Hierbij haal ik 85db met mijn dbmeter wanner mijn versterker op -30db staat. Lijkt me dus toch wel dat er nog veel activiteit is op 10hz.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: Timvg on November 29, 2012, 20:49:24
Je gebruikt ook wel intervallen van 30db


Het gaat over de X-as.
Y-as is inderdaad in blokken van 30dB. Ik wil maar zeggen dat bij 3Hz er ook > 85dB op staat wat me echt niet realistisch lijkt ;-)

Waarom zakt ie gewoon niet na 10Hz "weg" naar hele lage waarden, bijvoorbeeld 20dB of 30dB ofzo...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on November 29, 2012, 20:58:54
Ik heb net even van een demodisk enkele frequenties afgespeeld. De laagste frequentie die ik kan selecteren is 10hz. Hierbij haal ik 85db met mijn dbmeter wanner mijn versterker op -30db staat. Lijkt me dus toch wel dat er nog veel activiteit is op 10hz.

Hmm, ik zal eens zien of ik ergens WAV-files kan vinden op 0dbFS ... juist ... m'n CaraCAD had ook een test disk. Zal die es erin proppen en zien hoeveel er eigenlijk nog uit m'n PB13 komt.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


nielvm

40hz is een slecht voorbeeld met de roomgain, maar tussen 10 en 20hz zat er amper verschil tussen.

Kan je natuurlijk weer de nauwkeurigheid in vraag stellen van mijn handmatige db meter ;). Met mijn vorige subwoofer had ik in het gebied onder 15hz een respons die meer dan 40db lager lag dan de rest van de meting. Lijkt me toch wel dat er nu WEL (veel) aanwezig is.

Natuurlijk, zoals eerder gezegd durf ik ook niet met 100% zekerheid zeggen dat deze metingen uiterst nauwkeurig zijn.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Hihi goed geantwoord niel,denk effe testen of hij de roomode aanhaalt.
Ok duidelijk voor mij dat je mijn testje ook op je oude sub losliet.
Als je daar zoveel minder meette en met deze wel,zal de meting best enigsinds kloppen.

Al er idd onder 20 hz of was het 10 met calfile,niet betrouwbaar zou zijn gemeten,
Daarom vroeg ik ook ,meet eens na,goed dat je dat zelf ook al had verzonnen bij je oude sub,
Dat brengt wel enige helderheid denk ik.
:)

jvanhambelgium

Allright ... mijn bevindingen ...

De (applet) signal-generator van REW gaat niet < 10Hz. Op m'n test CD's waren alle WAV-testfiles ook maar vanaf 20Hz.
Dus deze op 10Hz gezet, en dan via AUX2 analog invoer in m'n receiver en vervolgens volume op -15dB en de Radioshack dB-meter op de luisterplek gezet.
C/Slow gemeten en ik zie 78dB

Visueel zie ik dan een behoorlijk uitslag op de enkelvoudige Ultra-13 driver in de SVS.

Ik werk in de 15Hz tune, met 1 pijp afgesloten, de beste configuratie geeft qua diepgang/SPL
Op de "stock" 20Hz tuning (alle pijpen open) valt hij onder 20Hz behoorlijk steil af.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Hoe groot is het verschil dan tussen 10 hz en 20 hz op hetzelfde niveau?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

#541
Quote from: nielvm on November 30, 2012, 17:50:04
Hoe groot is het verschil dan tussen 10 hz en 20 hz op hetzelfde niveau?


Op 20Hz SINE met dezelfde levels lees ik 84dB af met zolderdeur beneden in het trapgat gesloten ... met deur open zakt het iets naar 82dB ;-)

...heb dan ook even het rijtje verder gedaan

30Hz -> 99dB
40Hz -> 92dB
50Hz -> 96dB
60Hz -> 99dB

Alles dus gemeten op de luisterplek met de Radioshack C/Slow met Audessey processing actief!

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Straks zal ik het ook nog eens meten.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Inderdaad zeer groot verschil. Bij mij is er in de metingen echter weinig verschil zichtbaar tussen 1 of 2 subwoofers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Bertor heeft er in elke hoek 1,misschien dat Tim zijn bouwsels meer ligt op die plaatsing gaan werpen.
Als hij wel meer heeft met in elke hoek 1.....
Het is alleen wel veel inregelwerk,maar daar komt Tim wel uit denk ik.

nielvm

Heb nogmaals alle instellingen herbekeken. Ik merk wel dat het calibratiebestand van de behringer microfoon best wat volume toevoegt in het laag. Ik mag er toch vanuit gaan dat de metingen MET calibratiebestand juister zijn dan zonder?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Even nagemeten met dbmeter van voltcraft

10hz: 72db
15hz: 71db
20hz: 73db
30hz: 78db
40hz: 81db
50hz: 72db
70db: 71db


Vreemde resultaten wat mij betreft, aangezien ik de piek op 40hz heel erg met dsp heb weggewerkt. Persoonlijk vertrouw ik toch meer op de behringer microfoon als op mijn manuele db meter.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Bij REW heb je een oplopende toon,jij laat hem 5 sec spelen ong?
Misschien word de roommode meer aangesproken ,omdat de bass langer aanwezig is op 1 toonhoogte ipv een sweep.

nielvm

Bij REW is het inderdaad een toon van +- 10 seconden van 0 tot xxx hz. Via de demo disc is het constant 1 toon.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X