Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Ok, wordt dus gewoon verven. Nu nog kleurtje bepalen :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Wat voor grondverf ga je gebruiken,die kopse kanten is meestal niet echt top.
Gewone mdf grondverf blijft ook maar opzuigen.

nielvm

Weet ik nog niet. Weet wel dat die kopse kanten zeer moeilijk zijn. Gaat een goed product moeten zijn en behoorlijk wat lagen nodig hebben...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


KILLorBE

Dat was volgens mij roestomvormer, heb het volgens mij gisteren nog gelezen (Kan wel even in m'n geschiedenis kijken).

Insmeren met verdunde houtlijm werkt ook aardig, 2 of 3 keer herhalen, schuren en 2 of 3 lagen normale grondverf (tussendoor licht opschuren).

MDF grondverf is flessentrekkerij.... als je het mij vraagt.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

knubbe

#455
Quote from: KILLorBE on November 17, 2012, 23:47:48
Dat was volgens mij roestomvormer, heb het volgens mij gisteren nog gelezen (Kan wel even in m'n geschiedenis kijken).

Insmeren met verdunde houtlijm werkt ook aardig, 2 of 3 keer herhalen, schuren en 2 of 3 lagen normale grondverf (tussendoor licht opschuren).

MDF grondverf is flessentrekkerij.... als je het mij vraagt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126657.msg2297147#msg2297147
Zelfde topic zelfs ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Met MDF heb ik hele goede ervaringen met gewone muurprimer. Heel dik opsmeren met borstel en daarna uitrollen, dan licht opschuren.. Werkte uitstekend met m'n projectiescherm.

nielvm

Muurprimer heb ik nog wel liggen. Zal ik misschien als eerste proberen :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

#458
Voor de kopse kanten eerst primer, licht opschuren,plamuren, weer licht opschuren, dan nogmaals primer en nogmaals opschuren. Veel werk he  :)

nielvm

Wat bedoel je met plamuren? Waarmee?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

MDF vuller (of ander product naar keuze) over de kopse kanten. De binnenkant van mdf neemt veel meer verf op en is zachter dan de buitenkant. Door te plamuren met mdf vuller worden deze een pak minder zichtbaar door de verf. De eerste laag grondverf op de kopse kanten geeft dan weer een goeie basis voor de vuller om te hechten. Zeker het opschuren tussendoor niet vergeten.

nielvm

Check, zal ik mij ooit eens mee bezighouden ;)



Theoretisch vraagje:
Wat zijn, naast het frequentieverloop, nog (meetbare) parameters om een subwoofer te beoordelen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on November 20, 2012, 17:02:26
Check, zal ik mij ooit eens mee bezighouden ;)



Theoretisch vraagje:
Wat zijn, naast het frequentieverloop, nog (meetbare) parameters om een subwoofer te beoordelen?

Tja, leuk zou ook zijn (free air) metingen voor vb maximum clean SPL, want nu weet je nog steeds niet hoe hard ie echt kan gaan ;-)
Een hele hoop andere dingen als group delay,long term power compression,...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Beetje overdone,wel leuk om te weten.
Maar uiteindelijk zegt die buitenmeting niks.
Het binnen meten is juist om de roommode,s te corriceren ,imo genoeg om het goed af te stellen.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


Timvg

Quote from: jvanhambelgium on November 20, 2012, 17:09:24
Tja, leuk zou ook zijn (free air) metingen voor vb maximum clean SPL, want nu weet je nog steeds niet hoe hard ie echt kan gaan ;-)
Een hele hoop andere dingen als group delay,long term power compression,...

Eigenlijk alles wat op www.data-bass.com gemeten wordt  :)

nielvm

Ik zal mijn vraag even omkaderen...

Ik ben erg tevreden over mijn subwoofers. Ze klinken geweldig en de grafiek is beter dan ik ooit had durven dromen. Ik vind het echter moeilijk om mijn subwoofers te kaderen. Met welk commercieel model kunnen ze vergeleken worden bijvoorbeeld?

Een ander aspect van de vraag, is om te weten waar er nog mogelijkheid tot verbetering is. Niet dat ik de volgende x jaar een nieuwe subwoofer ga bouwen, maar ik vind het interessant om weten. Het lijkt mij sterk dat ik een subwoofer kan bouwen die NOG dieper gaat, luider is zeker niet nodig, strakker lijkt mij ook vrijwel onmogelijk,... Is er dan nog verbetering mogelijk, of heb ik het walhalla bereikt?  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on November 20, 2012, 18:36:37
Ik zal mijn vraag even omkaderen...

Ik ben erg tevreden over mijn subwoofers. Ze klinken geweldig en de grafiek is beter dan ik ooit had durven dromen. Ik vind het echter moeilijk om mijn subwoofers te kaderen. Met welk commercieel model kunnen ze vergeleken worden bijvoorbeeld?

Elk van jouw subs zal ongeveer overeenkomen met een lange slag 18" driver in een gesloten kist. De 2x 12" zal wel wat efficiƫnter zijn in het lage laag vanwege de lagere vas.

Quote from: nielvm on November 20, 2012, 18:36:37Een ander aspect van de vraag, is om te weten waar er nog mogelijkheid tot verbetering is. Niet dat ik de volgende x jaar een nieuwe subwoofer ga bouwen, maar ik vind het interessant om weten. Het lijkt mij sterk dat ik een subwoofer kan bouwen die NOG dieper gaat, luider is zeker niet nodig, strakker lijkt mij ook vrijwel onmogelijk,... Is er dan nog verbetering mogelijk, of heb ik het walhalla bereikt?  :P

Kwalitatief gezien kan je nergens meer heen, zelfs niet naar de duurste subs. Het enige wat je nog kan doen is meer subs toevoegen van hetzelfde soort voor meer output  8)

morca

Quote from: nielvm on November 20, 2012, 18:36:37
of heb ik het walhalla bereikt?  :P
Kijk nog eens goed om je heen  :) hihi

Ja, ik sluit me helemaal bij Tim zijn visie op jouw systeem ,dit kan je vergelijken met 2 hele dikke 18 inch unit,s.
Ik persoonlijk houd wel van 2 kleine unit,s ipv 1 grote,dus ik vind je systeem echt geweldig.
You Got It  :music:


nielvm

Quote from: Timvg on November 20, 2012, 19:09:01
Elk van jouw subs zal ongeveer overeenkomen met een lange slag 18" driver in een gesloten kist. De 2x 12" zal wel wat efficiƫnter zijn in het lage laag vanwege de lagere vas.

Kwalitatief gezien kan je nergens meer heen, zelfs niet naar de duurste subs. Het enige wat je nog kan doen is meer subs toevoegen van hetzelfde soort voor meer output  8)

You made my day :-D

Om dan maar HET summum te noemen, de velodyne dd18+ zou volgens jullie niet beter presteren?

Nog meer subwoofers en nog meer output zijn echt niet nodig  :P

Quote from: morca on November 20, 2012, 19:17:01

Ik persoonlijk houd wel van 2 kleine unit,s ipv 1 grote,dus ik vind je systeem echt geweldig.
You Got It  :music:


Bedankt! Was me natuurlijk niet gelukt zonder jullie hulp  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on November 20, 2012, 21:50:23
Om dan maar HET summum te noemen, de velodyne dd18+ zou volgens jullie niet beter presteren?

Niet binnen z'n natuurlijke limieten in elk geval, de velodyne heeft wel leuke limiters aan boord die de output in het lage laag alsmaar meer gaan beperken naarmate het volume omhoog gaat, zodat ie nooit overstuur raakt. De jouwe zal zeker niet moeten onderdoen (en je hebt er twee), en de jouwe heeft ook geen high pass filter zodat ie veel dieper reikt dan de DD18+

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X