Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

nielvm

Meting met 1 subwoofer, zonder EQ, alle instellingen nagekeken  ???
Ik begrijp het ook niet. Lijkt me echt onmogelijk. Met dezelfde instellingen haalde ik met de DIY monolith+ zo'n 15-17hz...




Als ik in de receiver niets versterk, moet de crown bijna helemaal openstaan. Lijkt met toch ook niet de bedoeling?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RonG

Je hebt jezelf overtroffen  :D

Ik heb de receiver op +6 staan anders moet ik de Inuke idd erg ver open draaien

nielvm

Even de 2de in elkaar knutselen en zien wat dit geeft  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on November 15, 2012, 11:01:45
1 subwoofer is volledig speelkaar :)


Vraagje over de aansturing. Met de crown versterker klinkt de subwoofer zeer stil. Dit komt omdat dit een PA(?) versterker is?

Wat is nu het beste om alles op een deftig niveau te krijgen?

- SW output in receiver +10db?
- Crown bijna volledig openzetten?
- Output van alle andere luidsprekers in receiver -10db?
- Andere?

Gain op de crown op de max!

Timvg

En nu alles boven de 25hz naar beneden vlakken, en dan is dat een referentiemeting  O0

nielvm

Als ik dat doe, komt er een licht "blazend" geluid uit de subwoofer. Waarschijnlijk de interlinks die wat ruis opleveren ofzo...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Dat kan. Ik had dat ook bij mij, en heb gewoon een steil lowpass filter ingesteld op m'n minidsp om hoogfrequentruis te filteren.

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on November 15, 2012, 11:41:26
Meting met 1 subwoofer, zonder EQ, alle instellingen nagekeken  ???
Ik begrijp het ook niet. Lijkt me echt onmogelijk. Met dezelfde instellingen haalde ik met de DIY monolith+ zo'n 15-17hz...




Als ik in de receiver niets versterk, moet de crown bijna helemaal openstaan. Lijkt met toch ook niet de bedoeling?

Onmogelijk ? Als ik m'n SVS PB13 op de 10Hz "tuning mode" heb ik dezelfde output hoor. (op papier)
Bijna 80dB bij 10Hz.
Eerlijk gezegd, 99.99% van alle content behoeft deze lage frequenties niet hoor. Ik ken slechts enkele demo filmpjes die 10Hz (infrasonic) aantikken. Je hoort dit niet, je "voelt" gewoon iets ;-)


Jij zit daar alvast met 2 x 12" drivers tov mijn 1 x 13"
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Beetje ingesteld:


Enkel subwoofers:


Subwoofers + fronts:


Waterval van de subwoofers:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Heel mooi  8)

Paar films met veel -20hz (en -10hz) materiaal: How to train your dragon, battle los angeles, the incredible hulk, x-men first class, wrath of the titans..

nielvm

Beetje jammer van de dip bij 120hz, die krijg ik er niet meteen uit :( ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Is de afstand van je vloer naar plafond toevallig rond de 2,8m?

nielvm

Van de vloer naar de kloof zou kunnen. Het echte plafond is nog een stuk hoger. De schuine wand waartegen de projector hangt, begint op zo'n 1,4m hoogte.

Moeilijk te zeggen dus...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik zou er niet verder aan prutsen, je kan eventueel wel de 2de sub naast of achter de luisterpositie proberen, dit zou de dip kunnen oplossen. Tenzij het natuurlijk om een crossoverdip gaat, dan kan je met de delay spelen.

jvanhambelgium

#414
Quote from: Timvg on November 15, 2012, 16:36:04
Heel mooi  8)

Paar films met veel -20hz (en -10hz) materiaal: How to train your dragon, battle los angeles, the incredible hulk, x-men first class, wrath of the titans..

Heb je daar concreet waterfalls van gezien ? Ik denk dat vele mensen nogal snel denken dat iets 10Hz is terwijl het eerder naar de 20Hz gaat of zelf meer.
1 van de weinig films die effectief veel energie in er 12Hz-15Hz range bevat is de labscene uit Pulse (staat trouwens mee op de HT-DEMO disco hier op het forum gemaakt)

Dit is zowat de enige film die mijn PB13 kan doen stressen...uiteraard krijg je alles kapot als je het volume maar hard genoeg open zetn, maar deze scene is speciaal...

Dit zal zowat de referentielijst zijn denk ik ;

http://www.avsforum.com/t/1333462/the-new-master-list-of-bass-in-movies-with-frequency-charts



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


nielvm

Net wat scènes gezien, is dik in orde  :) Nu even alles zo laten, laten inspelen en dan verderkijken of ik nog verbeteringen kan aanbrengen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: jvanhambelgium on November 15, 2012, 17:05:38
Heb je daar concreet waterfalls van gezien ? Ik denk dat vele mensen nogal snel denken dat iets 10Hz is terwijl het eerder naar de 20Hz gaat of zelf meer.
1 van de weinig films die effectief veel energie in er 12Hz-15Hz range bevat is de labscene uit Pulse (staat trouwens mee op de HT-DEMO disco hier op het forum gemaakt)

Dit is zowat de enige film die mijn PB13 kan doen stressen...uiteraard krijg je alles kapot als je het volume maar hard genoeg open zetn, maar deze scene is speciaal...

Dit zal zowat de referentielijst zijn denk ik ;

http://www.avsforum.com/t/1333462/the-new-master-list-of-bass-in-movies-with-frequency-charts

de graphs staan in de thread op avsforum uit je link. Al ga ik tegenwoordig meer hier naartoe:
http://data-bass.ipbhost.com/index.php?/topic/12-the-low-frequency-content-thread-films-games-music-etc/

Veel objectiever. Zoals je zelf al aangaf denken veel mensen dat iets afgronddiep is terwijl ze eigenlijk 20-30hz waarnemen.

Een eerste vereiste is natuurlijk een vlak frequentieverloop tot een zo laag mogelijk aantal hz. Ik was op avsforum denk ik de eerste die van wrath of the titans zei dat het vol -20hz materiaal zat, veel mensen vonden de bas maar middelmatig, maar de grafieken achteraf gaven me gelijk.

nielvm

Wrath of the titans zat inderdaad bomvol baseffecten. Misschien nog eens herbekijken met de nieuwe subs  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Er zijn in elk geval films zat met sub 20hz materiaal. Ik kan gewoon niet meer terug naar de 17hz tuning op m'n captivators (met port plug staan ze op 12hz getuned, geeft een vlakke output tot 10hz). Het verschil indien het aanwezig is in het bronmateriaal is te groot.

Ik zou er dus ook geen gepoorte sub meer aan toevoegen, volgens mij gaat het fase problemen opleveren tenzij je hem in een beperkt gebied gebruikt (bv van 20 tot 40hz). Maar dat vind ik wat zonde van zo'n sub, je kan er beter wat geld van recupereren dan.. Indien je wat meer druk wenst kan je altijd een kleine boost geven onder de 30 a 40hz (low shelf filter), voor 4 shiva's zou dat geen probleem mogen opleveren.

nielvm

Zonet filmpje gekeken en de upgrade is duidelijk merkbaar.


Film was moonrise kingdom. Niets speciaals qua subwoofer-effecten, maar op de juiste momenten waren ze aanwezig, strakker en dieper als de vorige. Vooral bij de onweersscènes op het einde waren ze subliem  :)

Een geslaagde upgrade dus  :)


Ik begrijp ook niet meteen waarom een gepoorte subwoofer nu nog een toevoeging zou zijn, maar daar zal Morca wel op inpikken  ;D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Er is idd het faseprobleem,was ik even vergeten omdat bij mij de gepoorte lager als de gesloten gaat.
Idd gepoorte erbij is door je lage afval niet zo,n goed idee.
Dan zou je hem op 5a6 hz moeten tunen,hihi.

Je zal niks missen met deze 4 ,dat geloof ik meteen,gepoort klinkt anders.
Maar het intregeren bij jouw set zal idd niet meevallen door de fasedraaiing vd gepoorte,........even vergeten  :)

Timvg

#422
Ik dacht er net aan omdat ik niet-zo-lang-geleden nog veel gespeeld heb met verschillende settings tussen gepoort en gesloten  ;)

Maar idd, dat is een curve om jaloers op te zijn. Je moet rekenen, 7hz is een volledig octaaf onder 14hz. Very impressive.

morca

Quote from: Timvg on November 15, 2012, 22:52:39
Ik dacht er net aan omdat ik niet-zo-lang-geleden nog veel gespeeld heb met verschillende settings tussen gepoort en gesloten  ;)

Maar idd, dat is een curve om jaloers op te zijn. Je moet rekenen, 7hz is een volledig octaaf onder 14hz. Very impressive.
Ik was het vergeten  :)

7 hz is very impressive,dit is een meting waar ik blij van word Niels  :headbanging:
Ik lobby nog wel eens wat af voor DIY,en krijg een dikke  :D van jouw subje,s.
Well done :thumbs-up:,en je bent nog niet eens klaar .............................

knubbe

Kijk, dit is wel een felicitatie waard! Mooie resultaten zeg, om jaloers op te worden :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase