Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Martijn M

Quote from: kuiperik on October  9, 2012, 21:50:02
Nu ben ik een mooie multi subs document tegen gekomen op de site van Harman. Zij hebben diverse simulaties en echte testen gedaan met meerdere subs in een ruimte.

De methode werkt! Ik maak er al jaren dankbaar gebruik van :) .
Dutch & Dutch

Martijn M

Quote from: nielvm on October  9, 2012, 19:38:20
Het is juist die room gain die ik wil vermijden. Uit ervaring vind ik dat hoeken TE veel room gain leveren in 1 bepaald frequentiegebied.



Room-gain is je vriend: je krijgt gratis en voor niks extra output. Waar jij waarschijnlijk op doelt, is dat een subwoofer in de hoek nagenoeg alle staande golven aanspreekt. Dit kan een probleem zijn. In het geval je met meerdere subwoofers werkt, is dat juist een voordeel. Lees het artikel waar kuiperik naar verwijst maar eens!
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on October 10, 2012, 17:50:00
Room-gain is je vriend: je krijgt gratis en voor niks extra output. Waar jij waarschijnlijk op doelt, is dat een subwoofer in de hoek nagenoeg alle staande golven aanspreekt. Dit kan een probleem zijn. In het geval je met meerdere subwoofers werkt, is dat juist een voordeel. Lees het artikel waar kuiperik naar verwijst maar eens!
Niet altijd ,dat ligt aan de totale opstelling.
Ik heb hem van leeg helemaal doordacht ingericht,op mijn luisterplek is die roomgain juist mijn vriend  ;)

nielvm

Inderdaad, de room modes worden enorm aangesproken bij plaatsing in een hoek, ook al ervaren.

Wanneer de bouw van start zal gaan, weet ik nog niet. Waarschijnlijk ergens november - december.

Eerste ontwerp is 130 liter. Ik vond het verschil met grotere ontwerpen in de metingen verwaarloosbaar. De spl met een ontwerp van bv 200 liter, lag maar 1-2 db hoger. Moet ik nog ergens naar kijken? Lijkt me dat de inhoud bij gesloten ontwerpen veel minder cruciaal is?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Imo is 65 liter per woofer is al ruim voldoende,zelf zou ik er eerder 50 liter nemen .
Waarom,dat kan ik je niet op papier uitleggen,dat moet je horen.....speelt veel strakker imo.
Net als een org 1200 spl of een F112 van JL,kistje,s hoeven echt niet zo groot als Winisd zegt.

Ik heb voor de gein de F113 F112 en de ultra wel een op maten en tek een beetje nagerekend.
Kom vaak niet hoger als een liter of 40 ,wel grappig is dat ik ze al jaren in een 38 liter bouw.
Als ik dat terugreken op een W7 in de F113 komen een boel waarde,s overeen met mijn kistje,s.

nielvm

Leuk, maakt het ontwerp weer net iets gemakkelijker en minder lomp  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Kleiner zo misschien nog kunnen,....
Ik kijk net de driver staat niet in me database,jij kan hem simpel even simmen op 50 hz,je hebt hem ingevoerd toch.?
Ben even benieuwd naar de Xmax,het vermogen en de groepdelay diagram.
Even kijken of er bij 50 liter gebeurd wat ik wil.

Timvg

mm die tempest x en shiva x hebben net zoals de SI subs zo'n zachte ophanging en een voice coil die niet houdt van zware belasting.. Ik zou de grotere kist nemen voor die subs..

morca

Quote from: Timvg on October 10, 2012, 23:53:49
mm die tempest x en shiva x hebben net zoals de SI subs zo'n zachte ophanging en een voice coil die niet houdt van zware belasting.. Ik zou de grotere kist nemen voor die subs..
Ok ,dat wilde ik dus even weten ,you read my mind  :D
Dan laat ik het aan jouw over,ik werk vaker met stijvere ophanging.
Al de laatste 2 van me neef toch ook erg goed klinken,en die zijn ook best soepel

Die voorgestelde 65 liter dan?/per stuk  :)

nielvm

Interessant, dus toch beter 65/stuk?

Zou je het even wat meer willen uitleggen? In winisd zie ik weinig verschil tussen 100 of 130 liter/2 drivers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Was het 4 x de Shiva-X die je ging nemen?

morca

Quote from: nielvm on October 11, 2012, 06:27:12
Interessant, dus toch beter 65/stuk?

Zou je het even wat meer willen uitleggen? In winisd zie ik weinig verschil tussen 100 of 130 liter/2 drivers.
De ophanging is soepeler,in een kleine kist jaag je hem dan sneller naar ze Xmax toe,volgens Tim dan.
Ik reken niet maar bouw het,en heb nog nooit het genoegen gehad een paar van deze mooie jongens te bouwen/horen

Timvg

Niet echt sneller naar z'n xmax, maar opletten met de stroom, voice coil kan het niet zo goed aan.. en wnr die faalt is het meteen permanent de boeken toe.  :D

flakkees

Quote from: Timvg on October 11, 2012, 17:12:14
Niet echt sneller naar z'n xmax, maar opletten met de stroom, voice coil kan het niet zo goed aan.. en wnr die faalt is het meteen permanent de boeken toe.  :D

?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Timvg

Oké ik ga het proberen simpel uit te leggen. Een driver heeft een opgegeven power rating, laten we zeggen 500w. Stel nu dat je die driver in een bepaalde kist stopt, en merkt dat je met die 500w amper op de helft van de xmax komt. je verliest dus max SPL. Geef je die driver nu plots 1000w, zal de uitslag, en dus de SPL omhoog gaan.. maar nu breng je mogelijk (hangt van driver tot driver af) de driver wel in gevaar qua thermische limiet, de voice coil is hier niet op gemaakt.

Wat doen we dan? Simpel.. We maken de kist groter (en we verlagen dus de weerstand die de driver ziet) tot we met die 500w netjes aan de xmax komen.. resultaat is meer SPL en geen kans op een beschadigde driver.

morca

Quote from: Timvg on October 11, 2012, 17:24:41
Oké ik ga het proberen simpel uit te leggen. Een driver heeft een opgegeven power rating, laten we zeggen 500w. Stel nu dat je die driver in een bepaalde kist stopt, en merkt dat je met die 500w amper op de helft van de xmax komt. je verliest dus max SPL. Geef je die driver nu plots 1000w, zal de uitslag, en dus de SPL omhoog gaan.. maar nu breng je mogelijk (hangt van driver tot driver af) de driver wel in gevaar qua thermische limiet, de voice coil is hier niet op gemaakt.

Wat doen we dan? Simpel.. We maken de kist groter (en we verlagen dus de weerstand die de driver ziet) tot we met die 500w netjes aan de xmax komen.. resultaat is meer SPL en geen kans op een beschadigde driver.
Ik kan het niet zo goed uitleggen als jou Tim
,maar dat is idd de reden dat ik de Xmax en vermogens diagram vroeg  :D

flakkees

dan gaan ze bij mij niet lang mee dus  :wacko:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Timvg

Hangt van fabrikant tot fabrikant af.. Sommige hebben een veilige marge van 2x het opgegeven RMS vermogen, anderen hebben minder geluk

flakkees

daar hoop ik dan maar op , de drivers zijn 600 watt rms bij 4 ohm
de amp 2 x 1100 watt rms bij 4 ohm  :P
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Timvg

Dat is niet erg, je gebruikt niet continu al dat vermogen hoor.

flakkees

#221
dat hoop ik dan maar .............
zolang de vrouw op pad is gaat het hier tot het 2de groene lampje
uitschieters not included  :crazy:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

Als ik het goed begrijp, ontwerp je best een kist waarbij de xmax net behaald wordt bij maximale belasting? Straks eens rekenen  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on October 11, 2012, 18:42:30
Als ik het goed begrijp, ontwerp je best een kist waarbij de xmax net behaald wordt bij maximale belasting? Straks eens rekenen  ;)

Vind ik een goeie manier persoonlijk, ieder z'n smaak natuurlijk.. en die kunnen verschillen. Ik ga nooit zeggen dat het de beste manier is, dat moet ieder voor zich uitmaken  8)

nielvm

In dat geval moet mijn kist zo'n 280liter groot zijn  :-X  Blijkbaar heb ik het ergens niet goed begrepen :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X