Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nielvm

Door volgens mij ook met een 15" driver?

Supermooi! Nog ideeën qua design? Liefst down firing?  :-[
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Denk je dat gaat lukken, rekening houdend dat mijn subwoofer FF opgesteld altijd wel ergens een serieuze dip heeft?

Zou het ook liever zo maken hoor, ziet er veel stoerder uit  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Die dip lijkt me perfect op te lossen met een aantal ms delay, meer is dat verschil tussen front en downfire eigenlijk niet hoor.

nielvm

Hmm zal eerst nog eens verder testen met de huidige subwoofer.

Voordeel van bovenstaand FF model is dat je deze zowel staand als liggend kan gaan gebruiken. Biedt ook weer meer mogelijkheden.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Hoe zouden jullie de toekomstige subs opstellen? Moet er een idee van hebben om de kastafmetingen te bepalen.

Mogelijkheden:

- Vooraan enkel het middelste kastje behouden en links en rechts hiervan 2 subs, FF (dus tussen de fronts)
- Aan beide zijden van de lange wand FF (dus op de plek waar de subwoofer nu staat, maar dan FF, idem tegen de muur hiertegenover)
- Idem, maar dan DF
- In de hoeken achter de zetel?
- Nog?



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

ik ben persoonlijk van '' in your face " tussen de fronts  :crazy:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


nielvm

FF dan? Drivers boven elkaar of naast elkaar?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Bart_M

Ik zou zeggen: driehoekige kasten en in de hoek zetten. Drivers boven elkaar plaatsen.

nielvm

Even nagemeten, op de huidige plek geeft mijn subwoofer FF ongeveer dezelfde grafiek weer als DF.  ;D

Eerste ontwerpje, kist van 130 liter na aftrek van drivervolume. Na bracing en eventuele demping zou ik zo'n 120 liter moeten overhouden.

Afmetingen:

H: 80cm
B: 45cm
D: 46cm

MDF dikte 30mm




Deze subwoofer geeft volgende simulatie in winisd, input 400watt:




Op het hometheatershack forum raden ze aan om de 2 drivers juist wel in dezelfde kist te laten werken, zonder tussenwand. Zo neutraliseren ze elkaars resonanties?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Quote from: Bart_M on October  9, 2012, 19:13:53
Ik zou zeggen: driehoekige kasten en in de hoek zetten. Drivers boven elkaar plaatsen.

In de hoeken vind ik gevaarlijk m.b.t. room gain. Mijn lokale houtzagerij kan de kanten ook niet in een hoek zagen. Wordt dan wat moeilijker om zo'n ontwerpen te maken.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Bart_M

Waarom bouw je niet 2 testkastjes van spaanplaat? Dan weet je het snel genoeg.

nielvm

Nog nooit gehoord dat dit gedaan werd :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

In de hoeken ga je normaal gezien méér room gain hebben. Natuurlijk, elke kamer is anders, gewoon proberen! Wat ook veel lijkt te werken is één in de hoek en één midden de wand er rechttegenover.

nielvm

Het is juist die room gain die ik wil vermijden. Uit ervaring vind ik dat hoeken TE veel room gain leveren in 1 bepaald frequentiegebied.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


Timvg

Idd room gain is je vriend  ;D


morca

#193
Moet wel de luisterplek gunstig zijn tov de hoek/hoeken.

Je ontwerp is wel mooi trouwens Niels

kuiperik

Je hebt een mooie ruimte en daarin zo te zien ook genoeg mogelijkheden om de subs te plaatsen. Ben zelf momenteel ook met een vergelijkbaar project bezig en ook aan het kijken naar plaatsen van meerdere subs. Nu ben ik een mooie multi subs document tegen gekomen op de site van Harman. Zij hebben diverse simulaties en echte testen gedaan met meerdere subs in een ruimte. Hier zou je misschien nog wel wat ideeen uit op kunnen doen.

Tevens staat in het stuk nog wat uitleg gegeven over hoe je pieken roomnodes kunt beperken door het plaatsen van subs in de tegengestelde polariteit van de betreffende node. Heb hier zelf al wat mee getest en hier zijn aardige resultaten mee te behalen.

Uit de metingen die hier staan zouden met 2 subs interessant kunnen zijn:
- midden voor en midden achter
- links voor en rechts achter

Met 4 subs zou je kunnen plaatsen:
- in de hoeken
- in het midden op de wanden

Met name in het midden op de wanden geeft volgens de metingen erg goede resultaten.

Ben voor mijn eigen situatie ook aan het kijken en daar lijkt me de optie linksvoor en rechtsachter wel interessant. Deze wordt niet specifiek in het document eruit gelicht, maar haalt in de real meting wel goede resultaten.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Timvg

Het aller- allerbeste is nog altijd gewoon zelf proberen!  8)

nielvm

Zal inderdaad zelf moeten testen. In de hoeken vooraan zie ik niet zitten, moet de collectoren van de warmtepomp links nog afwerken en daar een subwoofer plaatsen wordt niet esthetisch. Ik ga beginnen met langs de linker en rechter kant te plaatsen. Mocht dit niet optimaal zijn, probeer ik wel eens eentje vooraan of achter de zetel ofzo...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

tussen 2 sub's in gaan zitten zal zeker veel laag opleveren
maar luistermoeheid ligt op de loer 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

De subs staan dan nog een stuk voor de luisterpositie he, maar je hebt misschien wel gelijk...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

flakkees

waneer wil je gaan bouwen ?
de plaatsing en zo dat komt wel goed hoor , probeer rekening te houden met de afmetingen
zodat alle opties mogelijk blijven .

2 kisten met elk 2 x de tempest .. zet je maar schrap .... :inlove:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx